ותשלח את אמתה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
פרלמן משה
הודעות: 486
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 162 פעמים
קיבל תודה: 77 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ותשלח את אמתה

שליחה על ידי פרלמן משה » 29 דצמבר 2018, 21:02

פירש"י שנשתרבב ידה אמות הרבה, והוא מהגמ' בסוטה י"ב
והשאלה עתיקה אם עמדה מרחוק מה ראתה להושיט ידה.
מה התירוצים בזה?


במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי במבי » 29 דצמבר 2018, 22:49

פשוט, תמיד צריך לעשות את מה שאפשר, וה' יעשה השאר כנאמר פתחו לי פתח כחודו של מחט ואפתח לכם פתח כפתחו של אולם.

לכאורה מכאן ישנה ראיה נגד המחמירים לשלוח מנות בפורים דווקא ע"י שליח מהדיוק "משלוח מנות"
וחזינן הכא שנאמר "ותשלח" ולא הווה ע"י שליח.


האחד בא לגור
הודעות: 1206
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 151 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 29 דצמבר 2018, 22:56

במבי כתב:פשוט, תמיד צריך לעשות את מה שאפשר, וה' יעשה השאר כנאמר פתחו לי פתח כחודו של מחט ואפתח לכם פתח כפתחו של אולם.
השאלה אם שייך לומר את זה במשהו פרקטי, כגון אורך היד שבלי נס היא לא מגיעה כלל למקום, ולמה זה נקרא בכלל שהיא עשתה משהו, (באותו מידה היא היתה יכולה לשלוח את היד לצד ההפוך או אולי את הרגל )


במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי במבי » 29 דצמבר 2018, 22:59

האחד בא לגור כתב:
במבי כתב:פשוט, תמיד צריך לעשות את מה שאפשר, וה' יעשה השאר כנאמר פתחו לי פתח כחודו של מחט ואפתח לכם פתח כפתחו של אולם.
השאלה אם שייך לומר את זה במשהו פרקטי, כגון אורך היד שבלי נס היא לא מגיעה כלל למקום, ולמה זה נקרא בכלל שהיא עשתה משהו, (באותו מידה היא היתה יכולה לשלוח את היד לצד ההפוך או אולי את הרגל )
זאת היתה השתדלות בסגנון של "הקב"ה, זושא רעב והוא רוצה לאכול".


האחד בא לגור
הודעות: 1206
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 151 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 29 דצמבר 2018, 23:05

במבי כתב:
האחד בא לגור כתב:
במבי כתב:פשוט, תמיד צריך לעשות את מה שאפשר, וה' יעשה השאר כנאמר פתחו לי פתח כחודו של מחט ואפתח לכם פתח כפתחו של אולם.
השאלה אם שייך לומר את זה במשהו פרקטי, כגון אורך היד שבלי נס היא לא מגיעה כלל למקום, ולמה זה נקרא בכלל שהיא עשתה משהו, (באותו מידה היא היתה יכולה לשלוח את היד לצד ההפוך או אולי את הרגל )
זאת היתה השתדלות בסגנון של "הקב"ה, זושא רעב והוא רוצה לאכול".
אני לא חושב שזושא ששלח את היד לכיוון כלשהוא .
שמה זה ענין ביטחון מוחלט בלי שום השתדלות, אבל כאן היא הרי כן שלחה את היד.


פותח הנושא
פרלמן משה
הודעות: 486
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 162 פעמים
קיבל תודה: 77 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי פרלמן משה » 29 דצמבר 2018, 23:07

אם זה התירוץ ז"א שאין תירוץ?...


האחד בא לגור
הודעות: 1206
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 151 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 29 דצמבר 2018, 23:16

פרלמן משה כתב:אם זה התירוץ ז"א שאין תירוץ?...
מי אמר לך שהשתרבבה לאחר שפשטה ידה ?
ועוד אפשר, שזה היה מרחק שלא ברור שלא היתה מצליחה והיא נסתה, רק שלמעשה היה צריך כאן נס.


אלימלך
הודעות: 926
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי אלימלך » 29 דצמבר 2018, 23:27

אולי חשק הלב גרם לה להושיט ידה


פותח הנושא
פרלמן משה
הודעות: 486
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 162 פעמים
קיבל תודה: 77 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי פרלמן משה » 30 דצמבר 2018, 00:04

האחד בא לגור כתב:
פרלמן משה כתב:אם זה התירוץ ז"א שאין תירוץ?...
מי אמר לך שהשתרבבה לאחר שפשטה ידה ?
ועוד אפשר, שזה היה מרחק שלא ברור שלא היתה מצליחה והיא נסתה, רק שלמעשה היה צריך כאן נס.
לשון חז"ל שנשתרבב ידה אמות הרבה ואין מקום טעות בכגון דא.


פותח הנושא
פרלמן משה
הודעות: 486
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 162 פעמים
קיבל תודה: 77 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי פרלמן משה » 30 דצמבר 2018, 00:05

אלימלך כתב:אולי חשק הלב גרם לה להושיט ידה
ז"א שהנך מפרש ששלחה ידה לחילוץ עצמות?


יעקב שלום
הודעות: 38
הצטרף: 29 נובמבר 2018, 14:58
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי יעקב שלום » 30 דצמבר 2018, 00:09

האחד בא לגור כתב:
פרלמן משה כתב:אם זה התירוץ ז"א שאין תירוץ?...
מי אמר לך שהשתרבבה לאחר שפשטה ידה ?
ועוד אפשר, שזה היה מרחק שלא ברור שלא היתה מצליחה והיא נסתה, רק שלמעשה היה צריך כאן נס.
התירוץ הראשון אפשר שאמת הוא שהרי מתואר בגמרא בסוטה שראתה את תיבת משה וחפצה להצילו וניסו שפחותיה להניא אותה בא גבריאל והמיתן ואחכ ותשלח את אמתה דהיינו כיון שלא היה לה מי שיעזור לה להציל לכך ארע לה נס התארכה אמתה ושלחה את אמתה והצילה.
התירוץ השני אינו לרשי שהרי הוסיף וכתב שנשתרבבה אמות הרבה ואכ לכאורה המרחק הראשוני היה גדול הרבה יותר מידה ולא היה מקום לטעות.


האחד בא לגור
הודעות: 1206
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 151 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 30 דצמבר 2018, 00:12

פרלמן משה כתב:
האחד בא לגור כתב:
פרלמן משה כתב:אם זה התירוץ ז"א שאין תירוץ?...
מי אמר לך שהשתרבבה לאחר שפשטה ידה ?
ועוד אפשר, שזה היה מרחק שלא ברור שלא היתה מצליחה והיא נסתה, רק שלמעשה היה צריך כאן נס.
לשון חז"ל שנשתרבב ידה אמות הרבה ואין מקום טעות בכגון דא.
זה לא לשון חז"ל (בסוטה ובמגילה) אלא לשון רש"י ,אולי יש חז"ל בעוד מקום.


האחד בא לגור
הודעות: 1206
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 151 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 30 דצמבר 2018, 00:13

יעקב שלום כתב:
האחד בא לגור כתב:
פרלמן משה כתב:אם זה התירוץ ז"א שאין תירוץ?...
מי אמר לך שהשתרבבה לאחר שפשטה ידה ?
ועוד אפשר, שזה היה מרחק שלא ברור שלא היתה מצליחה והיא נסתה, רק שלמעשה היה צריך כאן נס.
התירוץ השני אינו לרשי שהרי הוסיף וכתב שנשתרבבה אמות הרבה ואכ לכאורה המרחק הראשוני היה גדול הרבה יותר מידה ולא היה מקום לטעות.
אמת


רמתים צופים
הודעות: 361
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי רמתים צופים » 30 דצמבר 2018, 19:47

במבי כתב: אך מכאן ישנה ראיה נגד המחמירים לשלוח מנות בפורים דווקא ע"י שליח מהדיוק "משלוח מנות"
וחזינן הכא שנאמר "ותשלח" ולא הווה ע"י שליח, וא"כ שלחו בעצמכם ללא חשש.
כבר קבעו קדמאי דמן קדמאי שאין מביאין ראיה מן האגדה.
ולפי פשוטו "אמתה" היינו שפחתה.


אלימלך
הודעות: 926
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי אלימלך » 30 דצמבר 2018, 20:49

במבי כתב:אך מכאן ישנה ראיה נגד המחמירים לשלוח מנות בפורים דווקא ע"י שליח מהדיוק "משלוח מנות"
וחזינן הכא שנאמר "ותשלח" ולא הווה ע"י שליח, וא"כ שלחו בעצמכם ללא חשש.
מהמשנ"ב משמע שחושש שהרי הביא זאת בתרצה' ס"ק יח'
מפורש כמה פעמים בתורה "בכל משלח ידך" ואין הכונה ע"י שליח.. אלא דוקא כאן יש להסתפק לפי ששינה הכתוב בין מתנות לעניים ומשלוח מנות ולא אמר ומתן מנות כמו גבי חנה (עיין בבנין ציון מד')


במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי במבי » 30 דצמבר 2018, 21:50

אלימלך כתב:
במבי כתב:לכאורה מכאן ישנה ראיה נגד המחמירים לשלוח מנות בפורים דווקא ע"י שליח מהדיוק "משלוח מנות"
וחזינן הכא שנאמר "ותשלח" ולא הווה ע"י שליח.
מהמשנ"ב משמע שחושש שהרי הביא זאת בתרצה' ס"ק יח'
מפורש כמה פעמים בתורה "בכל משלח ידך" ואין הכונה ע"י שליח.. אלא דוקא כאן יש להסתפק לפי ששינה הכתוב בין מתנות לעניים ומשלוח מנות ולא אמר ומתן מנות וכמו גבי חנה (עיין בבנין ציון מד')
אמת, אך עיין בגוף התשובה בבנין ציון לר' עטלינגר שגם הוא בעצמו כותב בסוף התשובה, שע"פ ב' הטעמים של משלוח מנות יוצא אף ללא שליחות וכותב זאת רק בתור מנהג לכתחילה.

ועיין
https://daf-yomi.com/Data/UploadedFiles ... -sFile.pdf


במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי במבי » 30 דצמבר 2018, 23:39

אלימלך כתב:
במבי כתב:לכאורה מכאן ישנה ראיה נגד המחמירים לשלוח מנות בפורים דווקא ע"י שליח מהדיוק "משלוח מנות"
וחזינן הכא שנאמר "ותשלח" ולא הווה ע"י שליח.
מהמשנ"ב משמע שחושש שהרי הביא זאת בתרצה' ס"ק יח'
מפורש כמה פעמים בתורה "בכל משלח ידך" ואין הכונה ע"י שליח.. אלא דוקא כאן יש להסתפק לפי ששינה הכתוב בין מתנות לעניים ומשלוח מנות ולא אמר ומתן מנות כמו גבי חנה (עיין בבנין ציון מד')
יישר כח על הערותיך הנכונות והמחכימות,

ע"פ החידוד יש להוסיף שגם אצל בתיה רמוז עניין שליחות, ונקדים בשאלה מהיכן למדה הגמ' שהשתרבבה ידה אמות הרבה,
וי"ל מכיוון שנאמר בלשון שליחות "ותשלח את אמתה" ומצינו שמגדירים שליחות "ידא אריכתא"
וא"כ רמוז טובא שהשתרבבה אמתה אמות הרבה.

ואוסיף מן העניין לעניין שלא באותו עניין, שיש הנזהרים לקרוא בתיה בחיריק מכיוון שבדה"י הוא מוזכר כ"ביתיה"
וע"פ הרוקח שמבאר את מילת השם "בתיה" ומסביר שפי' בת-ה' אכן יש ראיה לדברי העם שממשיכים להזכיר בתיה כרגיל.


דרומאי
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי דרומאי » 31 דצמבר 2018, 01:03

במבי כתב:
אלימלך כתב:
במבי כתב:לכאורה מכאן ישנה ראיה נגד המחמירים לשלוח מנות בפורים דווקא ע"י שליח מהדיוק "משלוח מנות"
וחזינן הכא שנאמר "ותשלח" ולא הווה ע"י שליח.
מהמשנ"ב משמע שחושש שהרי הביא זאת בתרצה' ס"ק יח'
מפורש כמה פעמים בתורה "בכל משלח ידך" ואין הכונה ע"י שליח.. אלא דוקא כאן יש להסתפק לפי ששינה הכתוב בין מתנות לעניים ומשלוח מנות ולא אמר ומתן מנות כמו גבי חנה (עיין בבנין ציון מד')
יישר כח על הערותיך הנכונות והמחכימות,

ע"פ החידוד יש להוסיף שגם אצל בתיה רמוז עניין שליחות, ונקדים בשאלה מהיכן למדה הגמ' שהשתרבבה ידה אמות הרבה,
וי"ל מכיוון שנאמר בלשון שליחות "ותשלח את אמתה" ומצינו שמגדירים שליחות "ידא אריכתא"
וא"כ רמוז טובא שהשתרבבה אמתה אמות הרבה.

ואוסיף מן העניין לעניין שלא באותו עניין, שיש הנזהרים לקרוא בתיה בחיריק מכיוון שבדה"י הוא מוזכר כ"ביתיה"
וע"פ הרוקח שמבאר את מילת השם "בתיה" ומסביר שפי' בת-ה' אכן יש ראיה לדברי העם שממשיכים להזכיר בתיה כרגיל.
דברי הרוקח באו לפרש טעם השם, אך פשיטא שהגייתו הנכונה היא כהקרי, וגם אם הדרשה היא על 'יש אם למסורת', לענין קריאה בפועל ודאי יש אם למקרא, שהרי הקרא דדה''י מיירי להדיא בבת פרעה. והעולם שקורא בַּתְיָה טועה.


ים סוף
הודעות: 270
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי ים סוף » 31 דצמבר 2018, 01:49

אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


דרומאי
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי דרומאי » 31 דצמבר 2018, 01:57

באמת בגמרא השוו אמתה של בת פרעה לשרביטו של אחשורוש שגם נתארך.


במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי במבי » 31 דצמבר 2018, 11:21

דרומאי כתב:
דברי הרוקח באו לפרש טעם השם, אך פשיטא שהגייתו הנכונה היא כהקרי, וגם אם הדרשה היא על 'יש אם למסורת', לענין קריאה בפועל ודאי יש אם למקרא, שהרי הקרא דדה''י מיירי להדיא בבת פרעה. והעולם שקורא בַּתְיָה טועה.
התייעצתי עם ת"ח מובהק שאכן אמר כמוך אך עדיין קשה לי לקבל זאת, ואסביר

בסוף יו"ד חלק ד' כותב בעל עקרי הד"ט (עקרי דינים) בסימן כו' אות ז'

... ופוק חזי מאי סליק בנדב ואביהוא ששמע מפי הרב פרי הארץ בשם רז"ל דנדב נקרא ע"ש חמיו שאלישבע היתה בת עמינדב,
ואביהוא ע"ש אביו ור"ל "אבי הוא" ונענש על הקדמת שמות (שדה הארץ ח"ג סימן כב')

וא"כ אף ששם בתיה מדויק בד"ה שכותבים אותו ב"חיריק" מכיוון שמשמעות השם הינה "בת ה'" אף אם קוראים בתיה ב"פתח"
חד שמא וחדא טעמא הוא.
(כמובן הכל בגדר של לכאו', ואינני פוסק אך כך נראה לעניות דעתי העניה)


שמעיה
הודעות: 387
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 75 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי שמעיה » 31 דצמבר 2018, 12:29

השי''ת שהוא בעל הכוחות כולם, מלבד מה שעשה לשרבב את ידה אמות הרבה, נתן בליבה את המחשבה המופרכת לשלוח את ידה. ותו לא קשה מידי.


פותח הנושא
פרלמן משה
הודעות: 486
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 162 פעמים
קיבל תודה: 77 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי פרלמן משה » 31 דצמבר 2018, 14:35

שמעיה כתב:השי''ת שהוא בעל הכוחות כולם, מלבד מה שעשה לשרבב את ידה אמות הרבה, נתן בליבה את המחשבה המופרכת לשלוח את ידה. ותו לא קשה מידי.
אם אין תירוץ אחר אומרים את זה


נפתולי
הודעות: 177
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי נפתולי » 31 דצמבר 2018, 16:02

ראיתי בספר שיח שפתותינו להגה"צ ר' ישראל שמעון חשין זצ"ל, שמיישב כי היא הושיטה את ידה כדי לנענע את המים ולעשות גלים וכך אולי התיבה תתקרב אליה יותר, כדרך האנשים שרוצים לקרב משהו שנמצא בעומק המים מנסים לעשות גלים באמצעים שונים ולקרב הדבר.
ואח"כ נעשה הנס שנשתרבבה אמתה.
ודפח"ח


שמעיה
הודעות: 387
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 75 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי שמעיה » 31 דצמבר 2018, 16:15

פרלמן משה כתב:
שמעיה כתב:השי''ת שהוא בעל הכוחות כולם, מלבד מה שעשה לשרבב את ידה אמות הרבה, נתן בליבה את המחשבה המופרכת לשלוח את ידה. ותו לא קשה מידי.
אם אין תירוץ אחר אומרים את זה
אם אין קושיא אחרת, מתעקשים עם האמירה הזאת.
שאציע לך סיבה נוספת לפתוח אשכול, ובכך תסכים לקבל תירוצים לקושיא שהעלית באשכול זה?


שמעיה
הודעות: 387
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 75 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי שמעיה » 31 דצמבר 2018, 16:29

במבי כתב:
אלימלך כתב:
במבי כתב:לכאורה מכאן ישנה ראיה נגד המחמירים לשלוח מנות בפורים דווקא ע"י שליח מהדיוק "משלוח מנות"
וחזינן הכא שנאמר "ותשלח" ולא הווה ע"י שליח.
מהמשנ"ב משמע שחושש שהרי הביא זאת בתרצה' ס"ק יח'
מפורש כמה פעמים בתורה "בכל משלח ידך" ואין הכונה ע"י שליח.. אלא דוקא כאן יש להסתפק לפי ששינה הכתוב בין מתנות לעניים ומשלוח מנות ולא אמר ומתן מנות כמו גבי חנה (עיין בבנין ציון מד')
יישר כח על הערותיך הנכונות והמחכימות,

ע"פ החידוד יש להוסיף שגם אצל בתיה רמוז עניין שליחות, ונקדים בשאלה מהיכן למדה הגמ' שהשתרבבה ידה אמות הרבה,
וי"ל מכיוון שנאמר בלשון שליחות "ותשלח את אמתה" ומצינו שמגדירים שליחות "ידא אריכתא"
וא"כ רמוז טובא שהשתרבבה אמתה אמות הרבה.

ואוסיף מן העניין לעניין שלא באותו עניין, שיש הנזהרים לקרוא בתיה בחיריק מכיוון שבדה"י הוא מוזכר כ"ביתיה"
וע"פ הרוקח שמבאר את מילת השם "בתיה" ומסביר שפי' בת-ה' אכן יש ראיה לדברי העם שממשיכים להזכיר בתיה כרגיל.
ומה עם 'וישלח אברהם את ידו ויקח את המאכלת'?


פותח הנושא
פרלמן משה
הודעות: 486
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 162 פעמים
קיבל תודה: 77 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי פרלמן משה » 31 דצמבר 2018, 16:30

שמעיה כתב:שאציע לך סיבה נוספת לפתוח אשכול, ובכך תסכים לקבל תירוצים לקושיא שהעלית באשכול זה?
במטותא, לא הבנתי פירוש המילות.


שמעיה
הודעות: 387
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 75 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי שמעיה » 31 דצמבר 2018, 19:00

פרלמן משה כתב:
שמעיה כתב:שאציע לך סיבה נוספת לפתוח אשכול, ובכך תסכים לקבל תירוצים לקושיא שהעלית באשכול זה?
במטותא, לא הבנתי פירוש המילות.
כוונתי פשוטה מאוד.
אתה מקשה קושיא, ואני עונה לך שלדעתי היא לא מתחילה. כי אין מקשים על מעשי ניסים.
אתה טוען כנגדי שזה טוב רק למי שאין לו תירוץ אחר, אני מסביר שהיא מחמת שקשה לך לוותר על הקושיא שלדעתך נראית טובה.
על כן, הצעתי לך שאתן לך רעיונות נוספים לקושיא שתוכל לנטוש את הקושיא הזו לנפשה. ותו לא מידי.


פותח הנושא
פרלמן משה
הודעות: 486
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 162 פעמים
קיבל תודה: 77 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי פרלמן משה » 31 דצמבר 2018, 20:06

שמעיה כתב:
פרלמן משה כתב:
שמעיה כתב:שאציע לך סיבה נוספת לפתוח אשכול, ובכך תסכים לקבל תירוצים לקושיא שהעלית באשכול זה?
במטותא, לא הבנתי פירוש המילות.
כוונתי פשוטה מאוד.
אתה מקשה קושיא, ואני עונה לך שלדעתי היא לא מתחילה. כי אין מקשים על מעשי ניסים.
אתה טוען כנגדי שזה טוב רק למי שאין לו תירוץ אחר, אני מסביר שהיא מחמת שקשה לך לוותר על הקושיא שלדעתך נראית טובה.
על כן, הצעתי לך שאתן לך רעיונות נוספים לקושיא שתוכל לנטוש את הקושיא הזו לנפשה. ותו לא מידי.
לא זכיתי לעמוד על סוף דעתך, מנין לך הנחה כל כך פשוטה כי שליחת ידה הוא מעשה ניסים.
ואם ראייתך מזה שלא נמצא בקדמונים שדנו על שאלה זו, ומזה הנך מסיק כי הבינו בפשוט ששילוח היד בא בנס, אבל מה תענה על מה שהביאו לעיל מספר חיי דוד של אחד מאדירי הת"ח בדורנו, שכן הבין כי ותשלח נעשה בבחירתה, תאר לעצמך שבעל חיי דוד פתח את האשכול ואתה כך משיב לו...


במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותשלח את אמתה

שליחה על ידי במבי » 31 דצמבר 2018, 21:09

שמעיה כתב: ומה עם 'וישלח אברהם את ידו ויקח את המאכלת'?
התכוונתי ע"ד המליצה.

אך א"ל שכידוע אצל אברהם הגוף כבר עשה אוטומאי כת רצון הבורא אך לגבי המאכלת ביב צריך פעולה מיוחדת שהרי זה לא היה רצון הבורא

אגב מרש"י והרוקח משמע שהדיוק שהשתרבבה אמתה הוא מהריבוי "את אמתה"

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים