נשיאת ס"ת עם תפילין לאיטר יד

מנצפך

משתמש רגיל
משנה ברורה סימן רפב
(א) מוציאין וכו' - יש לומר בריך שמיה בפתיחת הארון בין בשבת ובין בחול. והנותן ס"ת והמקבלו צריך שיהא בימין ואפילו אם הוא איטר יד אין לשנות בזה:


משנה ברורה סימן מא
(ב) על ראשו - ואם הוא נושא משאוי על ידו במקום תפילין דמסתמא מכוסין הן וליכא גנאי אין צריך לחלוץ כ"א בשיש בהמשא ארבעה קבין דאז מסתמא התפילין רוצצות עי"ז [פמ"ג ע"ש עוד]:

היאך יכול איטר יד לאחוז ס"ת? הרי מוכח להדיא דהתפילין רוצצות עי"ז!
 

במבי

משתמש ותיק
מסתמא שזה דווקא בתפילין של ראש, אך בס"ת שנושאו בידו והס"ת נשען על כתפו באופן יחסי אין משקל רב שנשען על התפילין.
וכן משקל הס"ת מקסימום גורם שהתפילין קצת נוטות יותר לצד הגוף משא"כ בשל ראש שהמשקל איננו גורם הטיה אלא גורם שימחצו.
 

מנצפך

משתמש רגיל
פותח הנושא
ציטטתי משנ"ב שכותב את זה במפורש על תפילין של יד, וזה בפירוש נשאל על התפילין.
 

דרומאי

משתמש ותיק
מנצפך אמר:
משנה ברורה סימן רפב
(א) מוציאין וכו' - יש לומר בריך שמיה בפתיחת הארון בין בשבת ובין בחול. והנותן ס"ת והמקבלו צריך שיהא בימין ואפילו אם הוא איטר יד אין לשנות בזה:


משנה ברורה סימן מא
(ב) על ראשו - ואם הוא נושא משאוי על ידו במקום תפילין דמסתמא מכוסין הן וליכא גנאי אין צריך לחלוץ כ"א בשיש בהמשא ארבעה קבין דאז מסתמא התפילין רוצצות עי"ז [פמ"ג ע"ש עוד]:

היאך יכול איטר יד לאחוז ס"ת? הרי מוכח להדיא דהתפילין רוצצות עי"ז!
קושיא יפה.
ואולי באמת איטר לא יחזיק ס''ת בימינו אם יש לו תפילין, וכמו שמצינו חילוק כעי''ז לענין נפילת אפים?
או י''ל, דכיון דקדושת הס''ת חמור משל תפילין, לא חיישינן לרציצה.
וצ''ע.
 

חגי פאהן

משתמש ותיק
הנני איטר, וכשאני נושא ס"ת רוב מוחלט של המשקל הוא על הכתף ובכף היד. וגם במקרה שהתפילה של יד מכוונת כנגד הספר, יש לי שליטה כמה כוח יהיה ביניהם.
ומה שכ' בסמ"א, נראה שזהו בשהתפילה מכוונת כנגד המשאוי והוא לוחץ עליה, ואין ב"ידו" לשנות את גודל הלחץ.
שמא אי מי יבדוק אם דברי הפמ"ג שם נוגעים לענייננו.
 

מנצפך

משתמש רגיל
פותח הנושא
דרומאי אמר:
ואולי באמת איטר לא יחזיק ס''ת בימינו אם יש לו תפילין, וכמו שמצינו חילוק כעי''ז לענין נפילת אפים?
אלא דלא לישתמיט אחד מהאחרונים או מפוסקי דורינו ויכתוב דין זה,
אני כאיטר משתדל לדאוג שלא לקבל הגבהת ס"ת ואם אני מקבל וזה מתאפשר אני מנסה להחליף עם הגולל אבל אם מצפון של מי שמביאים לו ס"ת לקרות ואינו קורא.
ר' חיים לא איטר יד? יש אולי אפשרות לבדוק איך הוא נוהג? יוצא שהוא מחזיק ס"ת בחול עם תפילין? או שאני בכלל טועה והוא לא איטר?
 

מנצפך

משתמש רגיל
פותח הנושא
חגי פאהן אמר:
הנני איטר, וכשאני נושא ס"ת רוב מוחלט של המשקל הוא על הכתף ובכף היד. וגם במקרה שהתפילה של יד מכוונת כנגד הספר, יש לי שליטה כמה כוח יהיה ביניהם.
ומה שכ' בסמ"א, נראה שזהו בשהתפילה מכוונת כנגד המשאוי והוא לוחץ עליה, ואין ב"ידו" לשנות את גודל הלחץ.
שמא אי מי יבדוק אם דברי הפמ"ג שם נוגעים לענייננו.
אכן בנשיאה זה קצת שונה, אבל מה שיותר ובעיקר מפריע לי זה כשיש לשבת עם ס"ת, אז הוא לגמרי נשען בדיוק על הקיבורת ועל התפילין, יש לעשות מאמץ מיוחד בכדי שלא להשעין את הס"ת בכלל כדי שהתפילין לא ירוצצו.
 

באמונתו יחיה

משתמש ותיק
חגי פאהן אמר:
הנני איטר, וכשאני נושא ס"ת רוב מוחלט של המשקל הוא על הכתף ובכף היד. וגם במקרה שהתפילה של יד מכוונת כנגד הספר, יש לי שליטה כמה כוח יהיה ביניהם.
ומה שכ' בסמ"א, נראה שזהו בשהתפילה מכוונת כנגד המשאוי והוא לוחץ עליה, ואין ב"ידו" לשנות את גודל הלחץ.
שמא אי מי יבדוק אם דברי הפמ"ג שם נוגעים לענייננו.
מזדהה עם הדברים כאיטר יד.
ושימו לב המשנה ברורה כתב וכן הנושא משא על ידו במקום תפילין ובסת אינו נושא במקום תפילין אלא באמת רק מונח.
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
מנצפך אמר:
דרומאי אמר:
ואולי באמת איטר לא יחזיק ס''ת בימינו אם יש לו תפילין, וכמו שמצינו חילוק כעי''ז לענין נפילת אפים?
אלא דלא לישתמיט אחד מהאחרונים או מפוסקי דורינו ויכתוב דין זה,
אני כאיטר משתדל לדאוג שלא לקבל הגבהת ס"ת ואם אני מקבל וזה מתאפשר אני מנסה להחליף עם הגולל אבל אם מצפון של מי שמביאים לו ס"ת לקרות ואינו קורא.
ר' חיים לא איטר יד? יש אולי אפשרות לבדוק איך הוא נוהג? יוצא שהוא מחזיק ס"ת בחול עם תפילין? או שאני בכלל טועה והוא לא איטר?
ר' חיים אינו איטר. אביו הסטייפלר זצ"ל היה איטר ולפחות אחד מבניו של הגרח"ק (הג"ר שלמה) הוא איטר.
גם אני איטר ומסכים לגמרי עם @חגי פאהן
 
חלק עליון תַחתִית