חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

נושאים שונים

דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1339
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 76

שליחה על ידי דרומאי » 01 ינואר 2019, 13:19

חידה ללומדי בבא קמא:
היכי משכחת לה שאדם הרואה כלי נופל מראש הגג ועתיד לישבר, ואם יצילנו ע''י כרים וכסתות יתחייב לשלם על הכלי (לכה''פ חלק משויו), ואילו אם לא יצילנו יהא פטור.

ערכים:


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 296
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 107 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 76

שליחה על ידי חגי פאהן » 02 ינואר 2019, 15:55

דרומאי כתב:חידה ללומדי בבא קמא:
היכי משכחת לה שאדם הרואה כלי נופל מראש הגג ועתיד לישבר, ואם יצילנו ע''י כרים וכסתות יתחייב לשלם על הכלי (לכה''פ חלק משויו), ואילו אם לא יצילנו יהא פטור.
קשור לדף כו:?


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1339
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 76

שליחה על ידי דרומאי » 02 ינואר 2019, 16:36

חגי פאהן כתב:
דרומאי כתב:חידה ללומדי בבא קמא:
היכי משכחת לה שאדם הרואה כלי נופל מראש הגג ועתיד לישבר, ואם יצילנו ע''י כרים וכסתות יתחייב לשלם על הכלי (לכה''פ חלק משויו), ואילו אם לא יצילנו יהא פטור.
קשור לדף כו:?
כן, ולתחילת הפרק דף י''ז.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1498
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 76

שליחה על ידי האחד בא לגור » 02 ינואר 2019, 20:39

דרומאי כתב:חידה ללומדי בבא קמא:
היכי משכחת לה שאדם הרואה כלי נופל מראש הגג ועתיד לישבר, ואם יצילנו ע''י כרים וכסתות יתחייב לשלם על הכלי (לכה''פ חלק משויו), ואילו אם לא יצילנו יהא פטור.
לא הבנתי אם יציל על מה ישלם?


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1339
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 76

שליחה על ידי דרומאי » 02 ינואר 2019, 20:50

האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב:חידה ללומדי בבא קמא:
היכי משכחת לה שאדם הרואה כלי נופל מראש הגג ועתיד לישבר, ואם יצילנו ע''י כרים וכסתות יתחייב לשלם על הכלי (לכה''פ חלק משויו), ואילו אם לא יצילנו יהא פטור.
לא הבנתי אם יציל על מה ישלם?
על נזק אחר שנעשה בכלי.


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 260
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 74

שליחה על ידי משה נפתלי » 02 ינואר 2019, 21:58

משיב כהלכה כתב:גדול שהתחייב במצוות למשך תקופה של כמה חודשים ושוב נהיה קטן הפטור מהמצוות....
א. עבד כנעני יש צד לומר שהוא נעשה גדול בן שתים עשרה שנה ויום אחד, ואם שחררוהו בעליו בשנתו הי"ג – חוזר להיות קטן. כן כתב בפרדס יוסף בפרשת ויקרא (א ד).
ב. לדעת 'חתם סופר', בן נח נעשה גדול כשבא לכלל דעת, ואין גדלותו תלויה בשנים ובשערות; נמצא שגוי שהיה גדול בדיני בני נח ונתגייר – חוזר לקטנות.


זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 1027
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 76

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 02 ינואר 2019, 22:48

דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב:חידה ללומדי בבא קמא:
היכי משכחת לה שאדם הרואה כלי נופל מראש הגג ועתיד לישבר, ואם יצילנו ע''י כרים וכסתות יתחייב לשלם על הכלי (לכה''פ חלק משויו), ואילו אם לא יצילנו יהא פטור.
לא הבנתי אם יציל על מה ישלם?
על נזק אחר שנעשה בכלי.
אולי יגלה לנו כבודו מה הפיתרון?


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 574
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 284 פעמים
קיבל תודה: 176 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 77

שליחה על ידי במבי » 02 ינואר 2019, 23:33

כיצד ייתכן שמצווה אחת מתרי"ג מצוות ייתכן שאנשי השוק והרחוב מקיימים אותה מספר פעמים ביום והאנשים שומרי המצוות אף לא פעם אחת בימי חייהם?


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 436
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 255 פעמים
קיבל תודה: 107 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 77

שליחה על ידי מבין ענין » 03 ינואר 2019, 09:14

במבי כתב:כיצד ייתכן שמצווה אחת מתרי"ג מצוות ייתכן שאנשי השוק והרחוב מקיימים אותה מספר פעמים ביום והאנשים שומרי המצוות אף לא פעם אחת בימי חייהם?
אולי "והשיב"?... רק ששומרי מצוות נראה לי יותר מקיימים אותה, הגם שאלה שלא - יותר נתקלים בה...


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 574
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 284 פעמים
קיבל תודה: 176 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 77

שליחה על ידי במבי » 03 ינואר 2019, 09:35

מבין ענין כתב:
במבי כתב:כיצד ייתכן שמצווה אחת מתרי"ג מצוות ייתכן שאנשי השוק והרחוב מקיימים אותה מספר פעמים ביום והאנשים שומרי המצוות אף לא פעם אחת בימי חייהם?
אולי "והשיב"?... רק ששומרי מצוות נראה לי יותר מקיימים אותה, הגם שאלה שלא - יותר נתקלים בה...
כתבתי, ואני מתכוון שמאות אלפי החרדים ואף אלה שאינם כ"כ מקפידים על קוצו של יוד אינה מקיימים מצווה זו כל ימי חייהם, ואילו אלה מפריצי עמנו, מקיימים אותה פעמים רבות וייתכן שאף מספר פעמים ביום.


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 296
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 107 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 77

שליחה על ידי חגי פאהן » 03 ינואר 2019, 10:26

"ונתן ספר כריתות בידה ושילחה מביתו"?
אבל זה לא מספר פעמים ביום, אפילו למהדרים...


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 574
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 284 פעמים
קיבל תודה: 176 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 77

שליחה על ידי במבי » 03 ינואר 2019, 20:18

מבין ענין כתב:
במבי כתב:כיצד ייתכן שמצווה אחת מתרי"ג מצוות ייתכן שאנשי השוק והרחוב מקיימים אותה מספר פעמים ביום והאנשים שומרי המצוות אף לא פעם אחת בימי חייהם?
אולי "והשיב"?... רק ששומרי מצוות נראה לי יותר מקיימים אותה, הגם שאלה שלא - יותר נתקלים בה...
כתוב בספר במצוות לרמב"ם מצוות עשה ז'
המצווה השביעית היא שציוונו להשבע בשמו יתעלה כנצטרך לקיים דבר מן הדברים או להכחישו כי בזה הגדולה לשם יתעלה וכבוד ועילוי הוא והוא אמרו ובשמו תשבע.

(כמי שגר בעיר חילונית למהדרין אני יכול לומר שאכן שהעם הפשוט הנשבע בשם ה' אכן נוקט כך ברגע שרוצה לומר את האמת ולא סתם אמירה ללא כוונה ונשמה)


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1339
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 76

שליחה על ידי דרומאי » 03 ינואר 2019, 20:31

זקן ויושב בישיבה כתב: אולי יגלה לנו כבודו מה הפיתרון?
ובכן זה הפתרון:
הזורק כלי מראש הגג ובא אחר ושברו הזורק חייב והמשבר פטור דמנא תבירא תבר. ופשוט שאין חילוק אם השני שבר את הכלי, או שלא שברו אלא שטמאו, דקי''ל המטמא חייב לשלם, וכגון בכלי חרס שאין לו טהרה במקוה. אלא דה''מ אם הכלי נשבר לבסוף, אולם אם לא נשבר לבסוף כגון שהצילו ע''י כרים וכסתות- הרי נמצא למפרע שלא הי' מנא תבירא.
ולפי''ז המטמא כלי שנזרק מראש הגג- אם לא הצילו פטור, ואם הצילו חייב על מה שטימאו.
(גם למ''ד היזק שאינו ניכר לאו שמיה היזק חייב מדרבנן)


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 952
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 298 פעמים
קיבל תודה: 298 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 77

שליחה על ידי יצחק » 03 ינואר 2019, 21:01

במבי כתב:
מבין ענין כתב:
במבי כתב:כיצד ייתכן שמצווה אחת מתרי"ג מצוות ייתכן שאנשי השוק והרחוב מקיימים אותה מספר פעמים ביום והאנשים שומרי המצוות אף לא פעם אחת בימי חייהם?
אולי "והשיב"?... רק ששומרי מצוות נראה לי יותר מקיימים אותה, הגם שאלה שלא - יותר נתקלים בה...
כתוב בספר במצוות לרמב"ם מצוות עשה ז'
המצווה השביעית היא שציוונו להשבע בשמו יתעלה כנצטרך לקיים דבר מן הדברים או להכחישו כי בזה הגדולה לשם יתעלה וכבוד ועילוי הוא והוא אמרו ובשמו תשבע.

(כמי שגר בעיר חילונית למהדרין אני יכול לומר שאכן שהעם הפשוט הנשבע בשם ה' אכן נוקט כך ברגע שרוצה לומר את האמת ולא סתם אמירה ללא כוונה ונשמה)
וע' ברמב"ן על התורה בפרשת יתרו על הפסוק כבד את אביך ואת אמך שהתורה לא היתה צריכה להאריך ולהסביר איך בדיוק לכבד כי דבר הלמד מענינו שכמו שעל הקב"ה כתוב אנוכי ה' אלוקיך ולא יהיה לך וכו' כך גם ביחס לאביו ואמו אסור לכפור בהם ולומר לאביו אין אתה אבי וכו', וכמו שביחס להקב"ה כתוב לא תשא שם ה"א לשווא כך גם ביחס לאביו ואמו אסור להשבע בשמם לשווא אלא אדרבה יש מצוה להשבע בשם אביו ואמו על דבר אמת עיי"ש
נמצא שכל אחד מהשוק שאומר "נשבע לך באמא שלי" (או בקצרה "באמא שלי") גם הוא מקיים מצוה מיוחדת. אשרי העם שככה לו.


זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 1027
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 76

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 03 ינואר 2019, 21:07

דרומאי כתב:
זקן ויושב בישיבה כתב: אולי יגלה לנו כבודו מה הפיתרון?
ובכן זה הפתרון:
הזורק כלי מראש הגג ובא אחר ושברו הזורק חייב והמשבר פטור דמנא תבירא תבר. ופשוט שאין חילוק אם השני שבר את הכלי, או שלא שברו אלא שטמאו, דקי''ל המטמא חייב לשלם, וכגון בכלי חרס שאין לו טהרה במקוה. אלא דה''מ אם הכלי נשבר לבסוף, אולם אם לא נשבר לבסוף כגון שהצילו ע''י כרים וכסתות- הרי נמצא למפרע שלא הי' מנא תבירא.
ולפי''ז המטמא כלי שנזרק מראש הגג- אם לא הצילו פטור, ואם הצילו חייב על מה שטימאו.
(גם למ''ד היזק שאינו ניכר לאו שמיה היזק חייב מדרבנן)
יפה מאוד ויישר כוחו.
לענ"ד יש לדון מכמה פנים.
א. מה שנקט בפשיטות דאם הזיקו על ידי שטימאו ולבסוף לא נשבר מחמת הנחת כרים וכסתות, יש לעיין לדברי הרמב"ן הידועים דהפטור הוא משום שאין לו דמים ואף אם אינו מנא תבירא וא"כ יש לומר דהכל תלוי בשעת ההיזק ואם בשעת ההיזק עמד לישבר ורק אח"כ הניח כרים וכסתות יש לומר דעדיין יהא פטור וצריך עיון בזה.
ב. יש לומר שאף אם צדקו דבריך בהנ"ל, אך יש לומר דממנ"פ יהא פטור מדין מזיק, דאמנם אם אחר הניח שם כרים וכסתות יתחייב המטמא, אבל אם הוא עצמו הניח את הכרים והכסתות יש לומר דאי אפשר שיתחייב בזה מדין מזיק, שהרי לולא מעשיו הרי בלאו הכי היה ניזוק ואז היה פטור על מה שטימאו וא"כ יש לומר שאינו בדין שעל ידי הצלתו את הכלי יתחייב מדין מזיק ויש לעיין.


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 574
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 284 פעמים
קיבל תודה: 176 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 78

שליחה על ידי במבי » 03 ינואר 2019, 23:10

שאלה (קשה): איזה פסוק מפרק קיט' בתהילים יוצא דופן?

(רמז: כל הפרק מסתובב סביב נושאים מסוימים)


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1339
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 76

שליחה על ידי דרומאי » 03 ינואר 2019, 23:51

זקן ויושב בישיבה כתב:
דרומאי כתב:
זקן ויושב בישיבה כתב: אולי יגלה לנו כבודו מה הפיתרון?
ובכן זה הפתרון:
הזורק כלי מראש הגג ובא אחר ושברו הזורק חייב והמשבר פטור דמנא תבירא תבר. ופשוט שאין חילוק אם השני שבר את הכלי, או שלא שברו אלא שטמאו, דקי''ל המטמא חייב לשלם, וכגון בכלי חרס שאין לו טהרה במקוה. אלא דה''מ אם הכלי נשבר לבסוף, אולם אם לא נשבר לבסוף כגון שהצילו ע''י כרים וכסתות- הרי נמצא למפרע שלא הי' מנא תבירא.
ולפי''ז המטמא כלי שנזרק מראש הגג- אם לא הצילו פטור, ואם הצילו חייב על מה שטימאו.
(גם למ''ד היזק שאינו ניכר לאו שמיה היזק חייב מדרבנן)
יפה מאוד ויישר כוחו.
לענ"ד יש לדון מכמה פנים.
א. מה שנקט בפשיטות דאם הזיקו על ידי שטימאו ולבסוף לא נשבר מחמת הנחת כרים וכסתות, יש לעיין לדברי הרמב"ן הידועים דהפטור הוא משום שאין לו דמים ואף אם אינו מנא תבירא וא"כ יש לומר דהכל תלוי בשעת ההיזק ואם בשעת ההיזק עמד לישבר ורק אח"כ הניח כרים וכסתות יש לומר דעדיין יהא פטור וצריך עיון בזה.
ב. יש לומר שאף אם צדקו דבריך בהנ"ל, אך יש לומר דממנ"פ יהא פטור מדין מזיק, דאמנם אם אחר הניח שם כרים וכסתות יתחייב המטמא, אבל אם הוא עצמו הניח את הכרים והכסתות יש לומר דאי אפשר שיתחייב בזה מדין מזיק, שהרי לולא מעשיו הרי בלאו הכי היה ניזוק ואז היה פטור על מה שטימאו וא"כ יש לומר שאינו בדין שעל ידי הצלתו את הכלי יתחייב מדין מזיק ויש לעיין.
א. אכן להרמב''ן יש לעיין ואני דברתי לפי שאר הראשונים, אולם ר' ברוך בער נקט דגם הרמב''ן מודה לסברת המשכנות יעקב דכל שלא נעשה מעשה בגוף הכלי לא שייך לפטור מצד שאין לו דמים, אלא שהרמב''ן סובר דגם למ''ד בתר תבר מנא אזלינן חשיב שנכשה מעשה בגוף הכלי. ולפי''ז נראה דה''מ אם נשבר לבסוף, אך אם הציל הכלי ע''י כרים וכסתות הרי פקע למפרע המעשה שנעשה בו, ונשאר רק דאין לו דמים מצד המצב שהי' בו, וזה אינו פוטר מתשלומין.
ב. זה אינו נראה לי כלל לחלק בין אם הוא עצמו הציל לבין אם הצילו אחר, דסו''ס לא הי' מנא תבירא. ואולי לסברא שכתבתי לעיל על פי ר' ברוך בער בדעת הרמב''ן י''ל דאם הוא עצמו הציל ועשה שיש לו דמים אינו בדין שיתחייב.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 600
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 78

שליחה על ידי הכהן » 04 ינואר 2019, 01:21

במבי כתב:שאלה (קשה): איזה פסוק מפרק קיט' בתהילים יוצא דופן?

(רמז: כל הפרק מסתובב סביב נושאים מסוימים)
קכב


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 574
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 284 פעמים
קיבל תודה: 176 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 78

שליחה על ידי במבי » 04 ינואר 2019, 07:48

הכהן כתב:
במבי כתב:שאלה (קשה): איזה פסוק מפרק קיט' בתהילים יוצא דופן?

(רמז: כל הפרק מסתובב סביב נושאים מסוימים)
קכב
:D :D :D

אמת !!!
וארחיב - האבן עזרא בריש קיט' כותב שכל הפרק סובב סביב שבע מילות -עדות - חק - משפט וכו' והפסוק היחיד שלא מופיע בו אחד ממילות אלה הוא "ערוב עבדך לטוב אל יעשקוני זדים"


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 681
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 76 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 74

שליחה על ידי משיב כהלכה » 04 ינואר 2019, 13:26

משה נפתלי כתב:
משיב כהלכה כתב:גדול שהתחייב במצוות למשך תקופה של כמה חודשים ושוב נהיה קטן הפטור מהמצוות....
א. עבד כנעני יש צד לומר שהוא נעשה גדול בן שתים עשרה שנה ויום אחד, ואם שחררוהו בעליו בשנתו הי"ג – חוזר להיות קטן. כן כתב בפרדס יוסף בפרשת ויקרא (א ד).
ב. לדעת 'חתם סופר', בן נח נעשה גדול כשבא לכלל דעת, ואין גדלותו תלויה בשנים ובשערות; נמצא שגוי שהיה גדול בדיני בני נח ונתגייר – חוזר לקטנות.
יפה.


זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 1027
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 76

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 04 ינואר 2019, 13:44

דרומאי כתב:
זקן ויושב בישיבה כתב: אולי יגלה לנו כבודו מה הפיתרון?
ובכן זה הפתרון:
הזורק כלי מראש הגג ובא אחר ושברו הזורק חייב והמשבר פטור דמנא תבירא תבר. ופשוט שאין חילוק אם השני שבר את הכלי, או שלא שברו אלא שטמאו, דקי''ל המטמא חייב לשלם, וכגון בכלי חרס שאין לו טהרה במקוה. אלא דה''מ אם הכלי נשבר לבסוף, אולם אם לא נשבר לבסוף כגון שהצילו ע''י כרים וכסתות- הרי נמצא למפרע שלא הי' מנא תבירא.
ולפי''ז המטמא כלי שנזרק מראש הגג- אם לא הצילו פטור, ואם הצילו חייב על מה שטימאו.
(גם למ''ד היזק שאינו ניכר לאו שמיה היזק חייב מדרבנן)
ודרך אגב, נראה לי שאם הדין נכון, אם כן אין צריך להעמיד דווקא שטימאו אלא אף אם שברו, אבל כיון שלבסוף הונחו שם כרים וכסתות הרי בטל המנא תבירא שעל ידי הזריקה ומאי איכפת לן שהכלי כבר נשבר ודו"ק. וא"כ אף בזה יהא הדין דאם הניח שם כרים וכסתות נתחייב למפרע על השבירה.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1339
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 76

שליחה על ידי דרומאי » 04 ינואר 2019, 13:50

זקן ויושב בישיבה כתב:
דרומאי כתב:
זקן ויושב בישיבה כתב: אולי יגלה לנו כבודו מה הפיתרון?
ובכן זה הפתרון:
הזורק כלי מראש הגג ובא אחר ושברו הזורק חייב והמשבר פטור דמנא תבירא תבר. ופשוט שאין חילוק אם השני שבר את הכלי, או שלא שברו אלא שטמאו, דקי''ל המטמא חייב לשלם, וכגון בכלי חרס שאין לו טהרה במקוה. אלא דה''מ אם הכלי נשבר לבסוף, אולם אם לא נשבר לבסוף כגון שהצילו ע''י כרים וכסתות- הרי נמצא למפרע שלא הי' מנא תבירא.
ולפי''ז המטמא כלי שנזרק מראש הגג- אם לא הצילו פטור, ואם הצילו חייב על מה שטימאו.
(גם למ''ד היזק שאינו ניכר לאו שמיה היזק חייב מדרבנן)
ודרך אגב, נראה לי שאם הדין נכון, אם כן אין צריך להעמיד דווקא שטימאו אלא אף אם שברו, אבל כיון שלבסוף הונחו שם כרים וכסתות הרי בטל המנא תבירא שעל ידי הזריקה ומאי איכפת לן שהכלי כבר נשבר ודו"ק. וא"כ אף בזה יהא הדין דאם הניח שם כרים וכסתות נתחייב למפרע על השבירה.
כיון ששברו אין שום נפקותא אם היו שם כרים וכסתות או לא, הרי הכלי כבר שבור ואין כאן שום הצלה לכלי. ורק אם ע''י הנחת הכרים וכסתות ניצל הכלי בטל למפרע המנא תבירא.
תדע, דאי לא נימא הכי אמאי חייב הזורק כלל, הא בשבירת המשבר ניצל הכלי משבירת הזורק ונמצא דלא נשבר כלל ע''י מעשה הזורק. אלא ע''כ דזה לא מיקרי הצלה ודוק.


זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 1027
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 76

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 05 ינואר 2019, 20:56

דרומאי כתב:
ודרך אגב, נראה לי שאם הדין נכון, אם כן אין צריך להעמיד דווקא שטימאו אלא אף אם שברו, אבל כיון שלבסוף הונחו שם כרים וכסתות הרי בטל המנא תבירא שעל ידי הזריקה ומאי איכפת לן שהכלי כבר נשבר ודו"ק. וא"כ אף בזה יהא הדין דאם הניח שם כרים וכסתות נתחייב למפרע על השבירה.
כיון ששברו אין שום נפקותא אם היו שם כרים וכסתות או לא, הרי הכלי כבר שבור ואין כאן שום הצלה לכלי. ורק אם ע''י הנחת הכרים וכסתות ניצל הכלי בטל למפרע המנא תבירא.
תדע, דאי לא נימא הכי אמאי חייב הזורק כלל, הא בשבירת המשבר ניצל הכלי משבירת הזורק ונמצא דלא נשבר כלל ע''י מעשה הזורק. אלא ע''כ דזה לא מיקרי הצלה ודוק.
[/quote]
מה פתאום? אם הסברא נכונה שכל שלבסוף הונחו שם כרים וכסתות בטל המנא תבירא אין ולא יהיה נפק"מ באיזה אופן הוא הזיק את הכלי, והגע עצמך אם טימא חייב ואם שברו פטור? [הרי לך חידה חדשה..]
כתבת בתוך דבריך 'הרי הכלי שבור ואין כאן שום הצלה לכלי', וזה אינו כי הטעם שאם הונחו שם כרים וכסתות בטל המנא תבירא אין זה שייך להצלת הכלי אלא משום שבזה התבטל המנא תבירא.
ומה שהוספת בתדע, כמובן שאין זה פירכא, והעיקר הוא כל שלולא שבירתו היה הכלי שבור הרי הוא פטור ודו"ק.


בעלבוס
הודעות: 96
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 49 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי חידה 79

שליחה על ידי בעלבוס » 05 ינואר 2019, 21:01

בס"ד

איזה איסור הלכתי עמי ארצות כמעט ואין נכשלים בו וגם אין להם סיכוי גדול להיכשל באותו איסור, ודווקא תלמידי חכמים עלולים להיכשל בזה מאד !


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 296
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 107 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 80

שליחה על ידי חגי פאהן » 05 ינואר 2019, 21:02

בפרשה שקראנו הבוקר, ישנו פסוק שמופיעה בו האות מ' עשרים ושתיים פעמים.


בעלבוס
הודעות: 96
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 49 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי חידה 81

שליחה על ידי בעלבוס » 05 ינואר 2019, 21:05

בס"ד

מוציא בשבת חפץ מסוים ברה"ר חייב, ואם יכניס לאותו חפץ משהו מסוים וככה יוציא אותו - הוא יהיה פטור?


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1339
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 76

שליחה על ידי דרומאי » 05 ינואר 2019, 21:21

זקן ויושב בישיבה כתב:
דרומאי כתב:
ודרך אגב, נראה לי שאם הדין נכון, אם כן אין צריך להעמיד דווקא שטימאו אלא אף אם שברו, אבל כיון שלבסוף הונחו שם כרים וכסתות הרי בטל המנא תבירא שעל ידי הזריקה ומאי איכפת לן שהכלי כבר נשבר ודו"ק. וא"כ אף בזה יהא הדין דאם הניח שם כרים וכסתות נתחייב למפרע על השבירה.
כיון ששברו אין שום נפקותא אם היו שם כרים וכסתות או לא, הרי הכלי כבר שבור ואין כאן שום הצלה לכלי. ורק אם ע''י הנחת הכרים וכסתות ניצל הכלי בטל למפרע המנא תבירא.
תדע, דאי לא נימא הכי אמאי חייב הזורק כלל, הא בשבירת המשבר ניצל הכלי משבירת הזורק ונמצא דלא נשבר כלל ע''י מעשה הזורק. אלא ע''כ דזה לא מיקרי הצלה ודוק.
מה פתאום? אם הסברא נכונה שכל שלבסוף הונחו שם כרים וכסתות בטל המנא תבירא אין ולא יהיה נפק"מ באיזה אופן הוא הזיק את הכלי, והגע עצמך אם טימא חייב ואם שברו פטור? [הרי לך חידה חדשה..]
כתבת בתוך דבריך 'הרי הכלי שבור ואין כאן שום הצלה לכלי', וזה אינו כי הטעם שאם הונחו שם כרים וכסתות בטל המנא תבירא אין זה שייך להצלת הכלי אלא משום שבזה התבטל המנא תבירא.
ומה שהוספת בתדע, כמובן שאין זה פירכא, והעיקר הוא כל שלולא שבירתו היה הכלי שבור הרי הוא פטור ודו"ק.
ביטול המנא תבירא תבר הוא רק ע''י הצלת הכלי, ולא ע''י הקדמת שבירתו. שכן אם לא נימא הכי, אמאי חייב הזורק הרי לא נשבר הכלי מכחו כלל, שהרי בסוף נשבר ע''י המקל ולא מכח השבירה. וע''כ שאין בשבירה שום הצלה משבירת הזורק, אלא רק הקדמת השבירה. וממילא בטומאה דלא שייך לומר כן אם הציל את הכלי שוב פטור הזורק וחייב המטמא.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 470
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 80

שליחה על ידי אברך » 05 ינואר 2019, 21:31

חגי פאהן כתב:בפרשה שקראנו הבוקר, ישנו פסוק שמופיעה בו האות מ' עשרים ושתיים פעמים.
פרק ז פסוק יט
וַיֹּ֨אמֶר יְהֹוָ֜ה אֶל־מֹשֶׁ֗ה אֱמֹ֣ר אֶֽל־אַהֲרֹ֡ן קַ֣ח מַטְּךָ֣ וּנְטֵֽה־יָדְךָ֩ עַל־מֵימֵ֨י מִצְרַ֜יִם עַֽל־נַהֲרֹתָ֣ם׀ עַל־יְאֹרֵיהֶ֣ם וְעַל־אַגְמֵיהֶ֗ם וְעַ֛ל כָּל־מִקְוֵ֥ה מֵימֵיהֶ֖ם וְיִֽהְיוּ־דָ֑ם וְהָ֤יָה דָם֙ בְּכָל־אֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם וּבָעֵצִ֖ים וּבָאֲבָנִֽים:

יגעתי וחיפשתי ידנית. לא ע"י תוכנה.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 600
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי חידה 81

שליחה על ידי הכהן » 05 ינואר 2019, 22:44

בעלבוס כתב:בס"ד

מוציא בשבת חפץ מסוים ברה"ר חייב, ואם יכניס לאותו חפץ משהו מסוים וככה יוציא אותו - הוא יהיה פטור?
המוציא אוכלין פחות מכשיעור בכלי פטור אף על הכלי שהכלי טפלה לו את החי במטה פטור אף על המטה שהמטה טפלה לו


זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 1027
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 76

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 06 ינואר 2019, 09:30

דרומאי כתב:
ביטול המנא תבירא תבר הוא רק ע''י הצלת הכלי, ולא ע''י הקדמת שבירתו. שכן אם לא נימא הכי, אמאי חייב הזורק הרי לא נשבר הכלי מכחו כלל, שהרי בסוף נשבר ע''י המקל ולא מכח השבירה. וע''כ שאין בשבירה שום הצלה משבירת הזורק, אלא רק הקדמת השבירה. וממילא בטומאה דלא שייך לומר כן אם הציל את הכלי שוב פטור הזורק וחייב המטמא.
[/quote]
ודאי שביטול המנא תבירא הוא לא על ידי הקדמת השבירה, אלא הביטול הוא על ידי ההצלה, והצלה זו אינה צריכה כלל להתבצע בפועל ואין טעם שתתבצע בפועל אלא כל שמקום השבירה הפך להיות למקום שהכלי לא נשבר בו ממילא בטל המנא תבירא.
וכבר כתבתי כי לא יתכן שהמטמאו חייב והשוברו פטור, או בנוסח אחר: אם מותר לו לשבור את הכלי מותר גם להזיקו בכל צורה אחרת ופשוט וברור.
היות ולא נראה שהויכוח יסתיים, נראה שבאמת אין טעם להמשיכו, וחבל מאוד שתמשיכו באותה טעות בסברא.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 7 אורחים