בבא קמא דף ק"ד ע"א

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
chaim3026
הודעות: 18
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 23:39
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בבא קמא דף ק"ד ע"א

שליחה על ידי chaim3026 » 19 דצמבר 2017, 20:16

בסוגיא [קג, א] דהגוזל את חבירו שו"פ ונשבע לו יולכנו אחריו אפילו למדי.
הגמ' במהלך כל הסוגא מתחבטת אי מתני' איירי אליבא דר"ט או ר"ע, עם ראיות ודחיות לשני הצדדים.
ולבסוף במסקנת הגמ' לדעת רבא [לדעת רש"י], מתני' איירי בין אליבא דר"ט ובין אליבא דר"ע, והדין במשנה שונה מדינא דגזל מחמשה בני אדם.. וכו'.

ואנכי הקטן לא זכיתי להבין את דברי רבא;
בשלמא אליבא דר"ע שפיר, דכל מה שר"ע מחמיר זה רק בגוונא דגזל מחמשה, שיתכן שהגזילה כלל לא תגיע לידי הנגזל, ולכן מחוייב לתת לכל אחד ואחד ואפילו אם לא נשבע. ושאני מתני' שיודע ממי גזל וחשיב פיקדון אא"כ נשבע. אך הא ר"ט אף בגוונא דגזל מחמשה שהוא חמור יותר, מחמת שיתכן שלא יקבל הנגזל את גזילתו, אפ"ה מיקל ר"ט ואפילו אם אם נשבע.. אז א"כ מדוע יחמיר במתני' דידן אם נשבע, הא המקרה שלנו קל יותר, ולמה מחוייב ללכת אחריו אפילו למדי?

ייש"כ.


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 256
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בבא קמא דף ק"ד ע"א

שליחה על ידי משה נפתלי » 05 ינואר 2019, 19:43

בגזל אחד מחמשה מיירי בשאינו בא לצאת ידי שמים, וסובר רבי טרפון דמצד הדין אינו מחויב כי אם להניח גזילה ביניהם, ובי דינא לא מצו מחייבי ליה לשלם גזילה לכל אחד ואחד.
במתניתין מיירי שהודה לו ובא לצאת ידי שמים, ומשום הכי אם נשבע אמרה תורה שאין לו כפרה עד שישיב את הגזילה לידי הנגזל, דכתיב 'לאשר הוא לו יתננו'.
כך עולה מפירוש רש"י.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח