ברכת כהנים

יוסף יוסף

משתמש ותיק
בברכה של הכהנים הנוסח לומר - וצוינו לברך את עמו ישראל באהבה.
וכן נפסק להלכה שכהן שיש לו שנאה לאחד מהמתפללים שלא יעלה לדוכן, כיון שהתתורה מצווה לברך באהבה.
וכאן הבן שואל 'והיכן ציונו'?
מהיכן יש מקור בתורה או בחז"ל שהכהן צריך לעשות זאת באהבה?
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
יש ליתן טעם לזה עפימש"כ בספורנו עה"פ (בראשית מ"ח, י) וישק להם ויחבק להם וז"ל: כדי שתדבק נפשו בהם ותחול עליהם ברכתו, עכ"ל. וכן הוא ענין באהבה בברכת כהנים. ועי' בספרי שדרשו "פנים אל פנים" וזהו דרך אהבה כידוע, ועי'.
ועי' במהרש"א בסוטה ל"ח ע"ב ובבאר שבע סוטה שם שהעירו על נוסח זה דבאהבה דהיכן מצינו כן, ולהנ"ל הרי הוא בכלל גוף המצוה של הברכה כי ל"ש שתחול הברכה בלא שיהא זה בדרך אהבה שרוצה בטובת חבירו.
 

במבי

משתמש ותיק
ראיתי בשם הפלא יועץ שכותב כמדומני בספר דבש לפי שהלימוד הוא מ"אמור להם" ו"אמור" זה "אהבה" בצרפתית ובספרדית !

ופעם חשבתי שא"ל לימוד נוסף ע"פ הגמ' בעירובין שאדם המלמד תורה צריך להראות פנים לתליוד שנאמר "שימה בפיהם" וא"כ "שימה" זה ביטוי להארת פנים, ובברכת כהנים נאמר "ושמו את שמי..."
 

מלמד להועיל

משתמש ותיק
במבי אמר:
ראיתי בשם הפלא יועץ שכותב כמדומני בספר דבש לפי שהלימוד הוא מ"אמור להם" ו"אמור" זה "אהבה" בצרפתית ובספרדית !

ופעם חשבתי שא"ל לימוד נוסף ע"פ הגמ' בעירובין שאדם המלמד תורה צריך להראות פנים לתליוד שנאמר "שימה בפיהם" וא"כ "שימה" זה ביטוי להארת פנים, ובברכת כהנים נאמר "ושמו את שמי..."
לא ידוע לי שיש לפלא יועץ ספר בשם זה אלא לרב החיד"א, וזה דברים מאד מחודשים ואני מאד אשמח אם תמצא להם מקור מדוייק
 

במבי

משתמש ותיק
מלמד להועיל אמר:
במבי אמר:
ראיתי בשם הפלא יועץ שכותב כמדומני בספר דבש לפי שהלימוד הוא מ"אמור להם" ו"אמור" זה "אהבה" בצרפתית ובספרדית !

ופעם חשבתי שא"ל לימוד נוסף ע"פ הגמ' בעירובין שאדם המלמד תורה צריך להראות פנים לתליוד שנאמר "שימה בפיהם" וא"כ "שימה" זה ביטוי להארת פנים, ובברכת כהנים נאמר "ושמו את שמי..."
לא ידוע לי שיש לפלא יועץ ספר בשם זה אלא לרב החיד"א, וזה דברים מאד מחודשים ואני מאד אשמח אם תמצא להם מקור מדוייק

אתה צודק, ראיתי זאת בספר על דיני תפילה וברכת כהנים שהוציאו אותו או "דרשו" או "עיון הפרשה" אני כבר לא זוכר במדויק,
בעז"ה אבדוק זאת.
 

דרומאי

משתמש ותיק
בברכת שים שלום אומרים 'ברכנו אבינו כולנו כאחד באור פניך, כי באור פניך נתת לנו י' א' תורת חיים ואהבת חסד'. הרי שבהארת פניו נותן לנו הקב''ה אהבת חסד, שהיא אהבה בחינם ולא מחמת מעשינו.
ולכן מברכים אקב''ו לברך את עמו ישראל באהבה, דהיינו בברכת יאר ה' פניו אליך שהיא אהבת חסד.
נשאר רק לבאר למה נקטו דוקא ברכה זו מכל הברכות שבברכת כהנים.
 

במבי

משתמש ותיק
מלמד להועיל אמר:
במבי אמר:
ראיתי בשם הפלא יועץ שכותב כמדומני בספר דבש לפי שהלימוד הוא מ"אמור להם" ו"אמור" זה "אהבה" בצרפתית ובספרדית !

ופעם חשבתי שא"ל לימוד נוסף ע"פ הגמ' בעירובין שאדם המלמד תורה צריך להראות פנים לתליוד שנאמר "שימה בפיהם" וא"כ "שימה" זה ביטוי להארת פנים, ובברכת כהנים נאמר "ושמו את שמי..."
לא ידוע לי שיש לפלא יועץ ספר בשם זה אלא לרב החיד"א, וזה דברים מאד מחודשים ואני מאד אשמח אם תמצא להם מקור מדוייק

מובא בספר אלף המגן לבעל ה"פלא יועץ" מצורף צילום ציטוט.
 

קבצים מצורפים

  • AMOUR.pdf
    410.7 KB · צפיות: 13

ים סוף

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
מהיכן יש מקור בתורה או בחז"ל שהכהן צריך לעשות זאת באהבה?
זוהר פרשת נשא
"תאנא כל כהן דלא רחמין ליה עמא לא יפרוס ידוי. ועובדא הוה בחד כהן דקם ופריס ידוי ועד דלא אשלים אתעביד תלא דגרמי, מ"ט משום דלא בריך בחביבותא וקם אחר ופריס ידוי ובריך ואתתקן ההוא יומא, כל כהן דהוא לא רחים לעמא או עמא לא רחמין ליה לא יפרוס ידוי לברכא לעמא דכתיב (משלי כב) טוב עין הוא יבורך אל תקרי יבורך אלא יברך"
 
חלק עליון תַחתִית