'השתייכות' 'קבוצתיות' 'עדר' 'קהילה' 'גדולי הדור שלי' 'מפלגה שלי' מה המקור לפלא הזה והאם מותר לחדש שזה משהו מאוד קדוש?

בן של רב

משתמש ותיק
לפניכם חידה מרתקת במיוחד!
מה המקור הראשון בתורה לתופעה המשונה והמופלאה שנקראת ''השתייכות'' - תופעת ה'עדר'.
כלומר היכן מצינו בתורה יחס לזה כדבר הגיוני ואמיתי
(ולא כשגעון חדש מדורנו כפי שחשבו הפסיכולוגים בטעות)
כי הרי אדם יש לו אישיות ודעה וגם רצונות ואינטרסים וכו' והוא מניח הכל בצד כדי להזדהות ולסבול על מנת להשתייך לחברה שלו, ולהיות מוגבל תמיד גם במחשבה וגם במעשה.
עד כדי כך שכל ימי חייו הוא עסוק באיסוף ראיות שהצד 'שלו' צודק
ולמשל החוג שלו והמפלגה שלו והקהילה שלו והמשפחה שלו
והרי היה לו הרבה יותר קל לומר 'אינני משועבד להצדיק את מעשיהם ואני לוקח אחריות רק על מה שאני עצמי עושה?
ועוד חידה היכן מצינו שהתורה עושה שימוש חיובי בזה
והאם בא בחשבון לחדש שבאמת זה משהו מאוד קדוש שכשנגלה אותו נרויח המון ונקבל מבט רחב ועמוק מהזן של גדולי ישראל
וזה גם מסביר הרבה דברים בתורה בפשיטות
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מבלי להסכים על המסקנות של פותח האשכול:

לכו לסבלותיכם (משה ואהרן פטורים מעבודת המלך כי הם שייכים לקבוצה שקבלה על עצמם לא להשתעבד למלכות, גם לא בשביל שכר).
'ויאספו אליו כל בני לוי'
 

בנציון

משתמש ותיק
יש כאן שתי תופעות שהתערבבו בטעות. א. תופעת העדר. ב. השתייכות. את ההשתייכות צריך בשביל המסגרת השומרת. אבל לא צריך בשביל זה להיות כעדר ולחשוב שתמיד הקהילה שלי צודקת.
 

שמעיה

משתמש ותיק
למה צריך מקור בתורה? האם צריך מקור תורתי על כך שהולכים על הרגליים ולא על הידיים?
הסתכלו בטבע האדם ותראו שרוב המין האנושי מחפש להשתייך ולהתקבץ בעדרים.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
טבע האדם לא מחייב שזוהי הדרך הנכונה ליחיד שיש לו תעצומות, אלא רק משום שכח רבים גדול כדכתי' והחוט המשולש לא במהרה ינתק.
 

חבלזון

משתמש רגיל
@בן של רב כבודו רוצה להביע עמדה, לשאול חידה, או להקשות קושיה
אלו שלושה נושאים נפרדים...
אנא חלק דבריך לסעיפים לבל יהיו הם עצמם כחידה
 

שף ויתיב

משתמש רגיל
כמדומה שהסטייפלער בחיי עולם מבאר שזה לא תופעה טובה, וזה נובע מייאוש וחוסר אמון עצמי
ולפני שנים שמעתי מהרב קרשנבוים מנחלת הלוים שביאר לפי"ז הויכוח של און בן פלת ואשתו, והמעיין בדברין יראו שהם זורחים
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
מי אני לומר דעות
רק רציתי להצביע על פרשיות השבוע והציבור הקדוש יבחרו
אני מנחש מראש שיהיו בינינו כאלו שימצאו ראיות לכך ממש מכל התורה כולה ואולי יאמרו שזה פשיטא
ויהיו גם חשובים ות''ח שיאמרו שזה ממש חדשות לא שערום אבותינו
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
הקדמה ראשונה
הנה במצרים מגלים לנו חז''ל שהיינו כעובר במעי פרה
והת'''ח כאן ודאי יודעים שאין בתורה שום מליצות שאינם משקפים משהו מציאותי אף שאינו פיזי.
(וכמ''ש הרב וולבה שאמנם יש משלים אבל הנמשל שבו הוא מציאות ממשית כמו כל מציאות גשמית, ופשוט)
איז ממילא אתם הייתם שם 'עובר ירך אמו' כלומר משתייכים וטפלים וממש לא הייתם עצמאים!
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
הקדמה שניה
עבד כנעני הוא בדיוק הפוך מכל מה שדיברנו
אבל זה ממש אותו דבר
כי הוא חפצא של גוי שרק מחמת ההתבטלות לצדיק דהיינו אליך הקורא הנכבד
הוא פתאום הופך להיות בהמתן של צדיקים וחייב במצוות כאשה וזה כל כך הופך אותו לטפל ומבוטל אליך עד כדי שאין לו יחס ואין לו אב וגם בנו אינו שלו
 

דרומאי

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
הקדמה שניה
עבד כנעני הוא בדיוק הפוך מכל מה שדיברנו
אבל זה ממש אותו דבר
כי הוא חפצא של גוי שרק מחמת ההתבטלות לצדיק דהיינו אליך הקורא הנכבד
הוא פתאום הופך להיות בהמתן של צדיקים וחייב במצוות כאשה וזה כל כך הופך אותו לטפל ומבוטל אליך עד כדי שאין לו יחס ואין לו אב וגם בנו אינו שלו
גם ע''ע בנו אינו שלו. ועוד דמה שאין לו יחס הוא משום שלענין זה הוא כגוי ולא בגלל שהוא עבד.
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
הקדמה שלישית
במספר שמות
מה ההבדל בין מספר לשמות
אין הדרשן תחת ידי אבל שמעתי מהדרשן הגאון הגדול הרב ששכחתי את שמו -
שכל יהודי הוא בעל שני כובעים
א. הוא איש פרטי- 'שמות'
ב. הוא חלק מהציבור- 'במספר'
ג. הוא מסתמא עדיין לא מבין מה אני רוצה כאן מהחיים שלו...
רבותי החשובים נמשיך לאט לאט
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
מי אמר למי כמה פעמים 'אתם שלי' ועוד ביטויים רבים כאלו?
הקב''ה מיד כשהוציא אותנו ממצרים
והוא גם הלביש אותנו מיד ביציאה מדים של ההשתייכות
קוראים לזה טוטפות
וגם הוא ית' מניח כאלו (בברכות דף?)
שבהם כתוב שהוא משתייך אלינו כביכול וזוכר אותנו במוח ובלב כביכול
ובזמן שאדם מישראל מצטער שכינה מה אומרת 'קלני מראשי קלני מזרועי' כלומר אנא הקל מעלי קשה לי בראש וביד במוח ובלב כביכול
ששם הטוטפות המזכירות לי ללא הפסקה את הבן שלי שסובל
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
היו היו ימים
עולם כל כך תמים
כולם עם תפילין הולכים
כל היום את ה' זוכרים
ורק אליו משתייכים
(וע' בספרו של רבי שריה דבילצקי שאסף את כל המקורות איך פעם הלכו עם תפילין ללא הפסקה בבית ובשדה)
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
זוהי עסקת חבילה כפשוטו
אני מוציא אתכם מלהיות טפלים כעוברים של אמא רוסיה,
אה סליחה - אמא מצרים...
ומהיום אתם נהיים חלק ממשפחתי
בנים אתם לה' אלוקיכם
ולא להיבהל
אתם לא חדלים מלהיות גם 'איש פרטי' אבל כמו כל חייל שהוא חלק מהשלם הגדול של כל הצבא!
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
זאגט דער הייליגע רבי שמעון שקאפ
בהקדמת שערי יושר
כל אדם אמור לשנוא את השני ולאהוב רק את עצמו
וכפי שאכן ציויתנו התורה בפירוש
''לא תחנם'' את מי שהוא באמת נחשב השני
אבל כן תאהב את מי שהוא עצמך כמוך
וכמו המשל של הירושלמי על לא תקום
שכשהפטיש מכה בטעות על היד השניה לא נוקמים בראשונה

אבל שוב פעם! זה לאאאא וורט זה לאאאא וורט
יש לנו שני כובעים
ובאמת בכובע השיתופי הזה שנקרא לו 'אין ציבור מתים' אנחנו ממש איש אחד גדול

יבוא יום ויוכלו לראות את זה במעבדה
יראו זרמים ואנרגיות של קדושת השכינה שעוברות מאחד לשני
ויראו גם איך כל סכסוך קורע ואיך ההשתייכות המצומצמת גורמת שהאיחוד הזה יגיע עד הקצה שאליו היא הגיעה ותעצור שם ויסתלקו אחוזי שכינה משם והלאה כי רק לפי סך ה'ויחן' --- כך סך ההשפעה במתן תורה שעודה ממשיכה כעת, כמ''ש קול גדול ולא יסף - לא פסק
ועל זה בדיוק צווח רבינו מרן רשכבה''ג משה רבינו זיעכוכי''א
לאאאא תתגודדו!
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני מסכים שיש צורך בהשתייכות מגזרית וכו'
כי סו''ס תכל'ס האמת הפשוטה לא כל כך פשוטה
אבל מי שרוצה לדעת מה הפשט שצריך לאהוב כל יהודי ולמה לא לתת בשום אופן לשום גוי נחמד שום כלום ואפילו לא להגיד עליו מחמאות וזה ממש דאורייתא
התשובה היא זו שיש בעולם רק טוב ורע
לשניהם יש בנים
בנים אתם לה'
ולהבדיל בת אל נכר
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
שכחתם לשאול האם אני שונא חרדים
התשובה היא כן! חד משמעית.
אני שונא יהודים רבים שנאה עזה (במיוחד כשהם מהחוג השני...)
אויש! אני מוסיף כעת - לאור התגובות - מכאן ולהבא למפרע שבאמת היתה זו בדיחה! ויש שיאמרו טפשית לגמרי אך אני אוהב את כולם מאוד ושונא כל רוע שבעולם בלי להתבלבל)
אבל אני ממש אוהב אותם אהבה עזה וקיצונית (ותבחרו עכשיו אם להיות פתי מאמין או שלא)
אני מאמין באמונה שלמה שכל יהודי בעצמיותו הוא טוב ולא ידח ממנו נדח כי יום יבוא ויתגלה הפנימיות
ואני מאמין באמונה שלמה שאנשים הם מפוצצים ברשעות ומלאים עברות כ(קליפת ה)רימון
והם אלו אותם אנשים עצמם !
פשוט לנשק ולהקיא...
ואני מקיים בשמחה גדולה משנאיך ה' אשנא ובתקוממיך אתקוטט
כי אני במפלגה של דוד המלך שהתבטא עליהם לאוייבים היו לי ועוד כמה מילים יותר חריפות ע''ש
אבל 'לא מתבלבלים'!!!
כל רוע בעולם הוא הגוי שסביב היהודיות וכל טוב שבעולם הוא היהודי שבתוך הגויות
כל מי שזכה להכיר גדול בישראל אמיתי ראה מול העיניים איך הוא חי את הדבר הזה -
לנשק ולהקיא!
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
אם יש משהו לא מובן אשמח להסביר
עם עוד הרבה ראיות בל''נ
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
סליחה ממע"כ
הפכת בליל של 'הרגשים' ו'דרושים', שהם עצמם רחוקים מהפשט, ולפעמים גם טעות מוחלטת (כשאתה בן של אבא שלך זו השתייכות מגזרית?),
והוספת והיטת אותם ל'הרגשות' שלך.
שיהיה.

ומי שמכריז שהוא שונא יהודים כי הם לא חושבים כמותו, הוא מומר לדבר אחד, מפני שעבר בשאט נפש על מה שכתוב בתורה לא תשנא את אחיך בלבבך. ולא משנה שהוא אוהב ושונא, מקיא ובולע, ומחבק ומרחק, צוחק ובוכה, עולב ומכבד, הגוי שביהודי והיהודי שבגוי, והיהודי שבגוי שביהודי והגוי שביהודי שבגוי..
את מי שמותר לשנא בהלכה - חייבים לשנא, ואת מי שאסור לשנא - אסור. אין שנאה ואהבה כאחת. אין חיה כזו. לכל היותר אתה יכול לומר שאתה מתנגד לו בחריפות אך אינך שונא אותו.
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
אם אתה מעונין לברר באמת אז תגדיר מה בדיוק קשה לך.
ואם יש משהו שדורך על יבלות או מאיים על היציבות של דעות קדומות אני מבקש סליחה

מבית מדרשו של הגר''א (ובעצם מבית מדרשה של הגמרא) למדנו שההלכה והאגדה מוכרחים להיות קשורים ודבוקים זה בזה בהתאמה מלאה כי הרי מדובר במציאות רוחנית ממש ולומר שסתירה היא לגיטימית זה כמו לומר שהתורה איננה מדוייקת
וזה קשור בהחלט למה שכבר אמרנו ונאמר שוב שאין וורטים כדברי הח''ח שהבאתי
אם נתמקד אתאמץ להביא ראיות מפורשות כי לא המצאתי כלום
(מלבד זאת שחיברתי את כל מה שכתוב אל מציאות החיים)

אני אוהב אותך וגם את כונת מחאתך לשם שמים (אני בטעות התבדחתי)
ושונא את הלימוד שיש בו קנטור
 

דרומאי

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
מי אמר למי כמה פעמים 'אתם שלי' ועוד ביטויים רבים כאלו?
הקב''ה מיד כשהוציא אותנו ממצרים
והוא גם הלביש אותנו מיד ביציאה מדים של ההשתייכות
קוראים לזה טוטפות
וגם הוא ית' מניח כאלו (בברכות דף?)
שבהם כתוב שהוא משתייך אלינו כביכול וזוכר אותנו במוח ובלב כביכול
ובזמן שאדם מישראל מצטער שכינה מה אומרת 'קלני מראשי קלני מזרועי' כלומר אנא הקל מעלי קשה לי בראש וביד במוח ובלב כביכול
ששם הטוטפות המזכירות לי ללא הפסקה את הבן שלי שסובל
בפשוטו לא הניחו תפילין עד ערבות מואב שאז נאמרו פרשת שמע ופ' והיה אם שמוע. אולי יש לי טעות בענין זה אשמח שיתקנוני.
 

דרומאי

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
שכחתם לשאול האם אני שונא חרדים
התשובה היא כן! חד משמעית.
אני שונא יהודים רבים שנאה עזה (במיוחד כשהם מהחוג השני...)
אבל אני ממש אוהב אותם אהבה עזה וקיצונית (ותבחרו עכשיו אם להיות פתי מאמין או שלא)
אני מאמין באמונה שלמה שכל יהודי בעצמיותו הוא טוב ולא ידח ממנו נדח כי יום יבוא ויתגלה הפנימיות
ואני מאמין באמונה שלמה שאנשים הם מפוצצים ברשעות ומלאים עברות כ(קליפת ה)רימון
והם אלו אותם אנשים עצמם !
פשוט לנשק ולהקיא...
ואני מקיים בשמחה גדולה משנאיך ה' אשנא ובתקוממיך אתקוטט
כי אני במפלגה של דוד המלך שהתבטא עליהם לאוייבים היו לי ועוד כמה מילים יותר חריפות ע''ש
אבל 'לא מתבלבלים'!!!
כל רוע בעולם הוא הגוי שסביב היהודיות וכל טוב שבעולם הוא היהודי שבתוך הגויות
כל מי שזכה להכיר גדול בישראל אמיתי ראה מול העיניים איך הוא חי את הדבר הזה -
לנשק ולהקיא!
מעניין את מי ראית שנישק והקיא... אני חושב שהגדולים האמיתיים מעולם לא שנאו מישהו בגלל שאיננו בחוג שלהם. וכן ראיתי בעצמי אצל גדולי ישראל שנפטרו, ואצל אלו שחיים עמנו עדנה.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
בפשוטו לא הניחו תפילין עד ערבות מואב שאז נאמרו פרשת שמע ופ' והיה אם שמוע. אולי יש לי טעות בענין זה אשמח שיתקנוני.
אמנם שלא ממין האשכול. אבל אה"נ כך נראה.
ומה הפירוש באברהם אבינו 'חוקותי מצוותי ותורתי' (ובפירש"י שם). איזה תפילין הניח?
 

האחד בא לגור

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
בפשוטו לא הניחו תפילין עד ערבות מואב שאז נאמרו פרשת שמע ופ' והיה אם שמוע. אולי יש לי טעות בענין זה אשמח שיתקנוני.
הענין שנוי במחלוקת ר"ע ור"י אי רק כללות נאמרו מסיני או גם פרטות, (סוטה לז: חגיגה ו: זבחים קטז:).
 

נדיב לב

משתמש ותיק
בן של רב
לאן אתה חותר?
כל עוד לא תפרט באופן אישי מה הביא אותך לעסוק בנושא הזה כמו בעוד נושאים פיקנטיים שאתה נוגע בהם.. אנשים מהצד יסתכלו בחשדנות קצת!
תשובה כמו .פרשה. אור החיים. השקפה. לא יספיקו לזה.
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני חותר להוכיח את ההבנה הפשוטה והבסיסית שההשתייכות היא דבר קדום וקדוש
כלומר כבר היינו פעם משוייכים למצרים
ואחר כך השתייכנו לקב''ה (לא הרגשה, מציאות ממשית!)
וכמובן שבתוך ההשתייכות העיקרת של כלל האומה יש גם שבטים
ויש גם משפחה
ויש גם תפילה במנין שהופכת את כל יחיד לחלק ממשהו גדול וקדוש
ויש גם זימון
ויש גם את הגמ' שהעושה עבור רבים נחשב כרבים (כתוב על משה רבינו)
ויש גם השתייכות למפלגה של יראי שמים הנלחמת בעוקרי תורה
ויש גם השתייכות לקהילה שמדגישה פרטים מסוימים בעבודת ה'
ויש גם השתייכות לקהילה אחרת - וכמו ענין השבטים
ועכשיו בזכותכם נופל לי האסימון מה הפשט 'האומר לאביו ולאמו לא ראיתיו'
שהרי שבט לוי היה משוייך לשבט לוי
והיה לו שכל מספיק צלול להבין שכל זה רק פרט בתוך ההשתייכות שלו לעם
והיה לו שכל להבין שגם כל ההשתייכות לעם היא רק פרט בהשתייכות ליוצר העם ותורתו
ונ''מ לדידן מאוד ברורה ומאוד פשוטה
שבכל נושא שלא יהיה אנחנו לא מתבלבלים
לא מתחילים שום נושא מהמקום הרגשי של ההשתייכות ל... לא משנה איזה השתייכות
אלא רק לפי סדר ההשתייכות!
קודם כל האם יש רצון ה' מפורש על הענין בתורה
ואחר כך האם יש לנו מדברי חז''ל
ואחר כך האם יש על זה בפוסקים
ואחר כך האם זה נהוג גם בחוג
ואחר כך האם נראה לכם שהתכוונתי לפגוע במישהו....
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
ועוד תיקון טעות שראיתי שלא הבינו אותי
גדולי ישראל בודאי שנאו רע כמו שכתב המשורר (המלך דוד...)
וכמו שכתבו ואמרו כל הנביאים
אז ניקח למשל כל אדם שהוא באמת בלתי נסבל ויש לו שלש מאות תכונות שכולם רעות
(אבל עדיין התמזל מזלו שלא יצא מכלל עמיתך)
ונביא אותו אל גדולי ישראל
האם הם יאהבו אותו?
האם הם יכשלו בלא תשנא?
ודאי שהם יתעבו את האישיות הזאת (כפי שראיתי בעיני)
וודאי שהם יתפללו עליו שיחיה כי הוא עדיין חשוב לפני המקום לחלל עליו שבת אפילו לחיי שעה
ואם לא הניצוץ היהודי מה יכול להיות ההסבר ואת מה כל כך אוהבים ומיקרים באיש הזה יותר מהשבת!

וראה עוד בזה מה שהביאו מהלשם שכ' שכל הרוע יתקלף לעת''ל וישאר רק המהות הפנימית לאחר הכיבוס
ואז יוברר שכל יהודי בעצמיותו הוא רק רק יהודי וכל גוי הוא רק גוי ורק חפצא של רע.
 

דרומאי

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
דרומאי אמר:
בפשוטו לא הניחו תפילין עד ערבות מואב שאז נאמרו פרשת שמע ופ' והיה אם שמוע. אולי יש לי טעות בענין זה אשמח שיתקנוני.
אמנם שלא מ[highlight=yellow]מין האשכול[/highlight]. אבל אה"נ כך נראה.
ומה הפירוש באברהם אבינו 'חוקותי מצוותי ותורתי' (ובפירש"י שם). איזה תפילין הניח?
כיון ש'מין האשכול' אינו ברור מהו, נעשה הכל מינו.
אאע''ה אינו ראיה, שכן קיים כל התורה קודם שניתנה, ויכל להניח תפילין עם כל הד' פרשיות, כמו שאכל מצה קודם יציאת מצרים. אבל ישראל שלא נאמר להם ד' פרשיות לכאורה לא יכולים להניח תפילין שכתוב בהם לטוטפות שמעכב בהן ד' פרשיות.
 

נבשר

משתמש ותיק
לפי כותרת האשכול נראה לי שכל המושגים שכתבת מקורם בהרגשת השליטה והאגו, ובדיוק הפוך מדבריך האחרונים שם דיברת על פנימיות ומהות פנימית, לא כ"כ מבין לאן אתה שואף באשכול זה לכתוב לבד, או להגיב על כל דבר סתם, מה מה?
 
חלק עליון תַחתִית