טבריה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

טבריה

שליחה על ידי במבי » 08 ינואר 2019, 00:12

לא, לא בנוגע ל"קון רובי" או קוביוסטוסים למיניהם...

הגמרא במגילה ו. כותבת שטבריה נקראת כך מפני שהיא בטבורה של א"י או מכיוון שטובה ראייתה.

היעב"ץ במקום מקשה שהרי מקור השם הוא "טיבריוס" ע"ש הקיסר הנ"ל הידוע לשמצה (ועד היום שמה כך באנגלית)
וכן במדרש ב"ר איתא טבריה ע"ש טיבריוס (פרשת קראו בשמותם עלי אדמות)

היעב"ץ במקום מתרץ שחז"ל נתכוונו להסב שמה לדבר אחר שלא לתלותו בשם נכרי עובד אלילים
אך מוסף הערוך כותב בערך "טבריה" "וכן האמת שהיה קיסר שלישי ברומי, ומה שאמרו עוד בטיבורה של ארץ או שטובה ראייתה זכר לדבר"

וא"כ לכ' יש כאן מחלוקת שלדברי היעב"ץ חז"ל קראו בשם טבריה "לגייר" את השם, ולהפוך אותו למושג קדוש עם צליל שמזכיר קצת את השם הגוי של המקום
ולכ' לפי מוסף הערוך עדיין השם נשאר על אותו שקץ וזכר לדבר רק הוסיפו משמעות נוספת


(אגב בספרי דברי הימים מוזכר סיפור על אותו אכזר, שהגיע אליו אדם פשוט עם כלי ממתכת קלה, והודיע לו שמצא דרך להכין סוג חדש של מתכת שתהיה
מאד שימושית ונוח לעבוד איתה. במקום הקיסר טיבריוס הלז ציווה להרגו, מכיוון שפחד שירד ערך הזהב שבאוצרותיו לאחר גילוי המתכת הזאת...)


שאר לעמו
הודעות: 1102
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 345 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טבריה

שליחה על ידי שאר לעמו » 08 ינואר 2019, 12:30

בפשוטו אינם חולקים; 'זכר לדבר' שבמסוף הערוך, הוא זכר לדבר אחר, תחת זכרונו של טיבריוס, וכדכ' היעב"ץ.
הגריעב"ץ מגדולי הדור, ודבריו נכונים.


יוספזון
הודעות: 250
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 36 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טבריה

שליחה על ידי יוספזון » 08 ינואר 2019, 14:50

מענין לענין באותו ענין: עין בשו"ת 'אבקת רוכל' למרן הבית יוסף זי"ע שיש לאיית את שם העיר טבריה בה' בסוף ולא בא'.


יצחק
הודעות: 867
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 268 פעמים
קיבל תודה: 260 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טבריה

שליחה על ידי יצחק » 08 ינואר 2019, 21:45

יוספזון כתב:מענין לענין באותו ענין: עין בשו"ת 'אבקת רוכל' למרן הבית יוסף זי"ע שיש לאיית את שם העיר טבריה בה' בסוף ולא בא'.
יפה מאד, ובזה ניחא שבאמת חז"ל "גיירו" את השם, כי אם היה נקרא ע"ש הקיסר טיבריוס מן הסתם היה נקרא טבריא בא' כמו רוב השמות הלועזיים אבל השתא שנקראה כך ע"ש שטובה ראייתה נעשית טבריה בה"א


פותח הנושא
במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טבריה

שליחה על ידי במבי » 09 ינואר 2019, 08:17

יצחק כתב:
יוספזון כתב:מענין לענין באותו ענין: עין בשו"ת 'אבקת רוכל' למרן הבית יוסף זי"ע שיש לאיית את שם העיר טבריה בה' בסוף ולא בא'.
יפה מאד, ובזה ניחא שבאמת חז"ל "גיירו" את השם, כי אם היה נקרא ע"ש הקיסר טיבריוס מן הסתם היה נקרא טבריא בא' כמו רוב השמות הלועזיים אבל השתא שנקראה כך ע"ש שטובה ראייתה נעשית טבריה בה"א
ועוד מענין לענין, מצינו שחז"ל הסתפקו איך כותבים עכוז או אכוז? (עירובין נג:) ובערוך מביא שזו מילה ששורשה יווני, וא"כ א"ל שספק חז"ל היה האם בתרגום מילה מלע"ז כותבים בא' או בע'


שאר לעמו
הודעות: 1102
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 345 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טבריה

שליחה על ידי שאר לעמו » 09 ינואר 2019, 15:13

יצחק כתב:
יוספזון כתב:מענין לענין באותו ענין: עין בשו"ת 'אבקת רוכל' למרן הבית יוסף זי"ע שיש לאיית את שם העיר טבריה בה' בסוף ולא בא'.
יפה מאד, ובזה ניחא שבאמת חז"ל "גיירו" את השם, כי אם היה נקרא ע"ש הקיסר טיבריוס מן הסתם היה נקרא טבריא בא' כמו רוב השמות הלועזיים אבל השתא שנקראה כך ע"ש שטובה ראייתה נעשית טבריה בה"א
כמדומה שאף בשמות מקומות בתלמוד בבלי כותבים בא', אבל בפסיפס רחוב למשל כל השמות עם ה'. וכך היו רגילים בני א"י.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים