עניין חיבוב מצווה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
מנהג שטות
הודעות: 1
הצטרף: 07 ינואר 2019, 23:13
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

עניין חיבוב מצווה

שליחה על ידי מנהג שטות » 07 ינואר 2019, 23:16

מה המקור והתוקף של דין חיבוב מצווה? ועד כמה הוא מחייב?
נתקלתי בגמרא בשבת קל.


נדיב לב
הודעות: 635
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עניין חיבוב מצווה

שליחה על ידי נדיב לב » 07 ינואר 2019, 23:25

כתב השל"ה על דברי הרמ"א סימן כד סעיף ד הגה: גם נוהגים קצת, לנשק הציצית בשעה שרואה בם, והכל הוא חיבוב מצווה. וזה לשונו: ובר מן דין, יחשוב האדם המצווה הבאה לו פעם אחת בשנה, ואחר כך כל השנה אלו מצוות עוברות ממנו, על כן בשעתם יכבדם ויאהבם וידבק בהם, לא ייפרד מחשבתו מהם. וראיתי מבני עליה המחבבים מצוות, היו מנשקין המצות והמרור, וכל המצוות בעת מצוותן. וכן הסוכה בכניסתם וביציאתם. וכן ארבעה מינים שבלולב, והכל לחבב המצוות. ויש ללמוד זה ממה שכתב רמ"א בסימן כד. יש נוהגין לנשק הציצית בשעה שרואה בם, והכל משום חבוב מצווה, ואשרי מי שעובד את ה' בשמחה ובטוב לבב ובדביקה וחשיקה וחפיצה. (שני לוחות הברית פסחים פרק נר מצווה, ח"ב עמ' קטו. אות לט.)


במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עניין חיבוב מצווה

שליחה על ידי במבי » 07 ינואר 2019, 23:44

והנה מוזכר בגמרא שבת שרשב"י לא היה מתפלל אלא רק קורא את שמע אך לשם מצווה זו היה מתלבש, ולכאורה הכשר מצווה זו זה גם מעניין החיבוב, וממצוות תפילה רשב"י היה פטור וממצוות היכון לא היה פטור (ועל סמך גמרא זו, חסידים מדגישים ומייחסים חשיבות ל"הכנה" למצווה)

ולגבי חיבוב מצווה הארכתי קצת ב https://tora-forum.co.il/viewtopic.php? ... 393#p46393

בנושא: מדוע המחבר כותב שהחכמים היו מנשקים את התפילין ומאידך לגבי קריאת שניים מקרא מזכיר שיר"ש יקרא עם רש"י והרי לכאורה היה צריך להיות הפוך שירא שמים ינשק התפילים והחכם ילמד רש"י.


דרומאי
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עניין חיבוב מצווה

שליחה על ידי דרומאי » 08 ינואר 2019, 00:29

במבי כתב:והנה מוזכר בגמרא שבת שרשב"י לא היה מתפלל אלא רק קורא את שמע אך לשם מצווה זו היה מתלבש, ולכאורה הכשר מצווה זו זה גם מעניין החיבוב, וממצוות תפילה רשב"י היה פטור וממצוות היכון לא היה פטור (ועל סמך גמרא זו, חסידים מדגישים ומייחסים חשיבות ל"הכנה" למצווה)
מה הקשר בין חיבוב מצוה להכון?


במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עניין חיבוב מצווה

שליחה על ידי במבי » 08 ינואר 2019, 19:22

דרומאי כתב:
במבי כתב:והנה מוזכר בגמרא שבת שרשב"י לא היה מתפלל אלא רק קורא את שמע אך לשם מצווה זו היה מתלבש, ולכאורה הכשר מצווה זו זה גם מעניין החיבוב, וממצוות תפילה רשב"י היה פטור וממצוות היכון לא היה פטור (ועל סמך גמרא זו, חסידים מדגישים ומייחסים חשיבות ל"הכנה" למצווה)
מה הקשר בין חיבוב מצוה להכון?
התרגום עה"פ "הכון לקראת אלוהיך ישראל" מתרגם "אתקשיט לקבל אולפן אורייתא לאלוקיך ישראל". (עמוס ד-יב)
וכן עיין רש"י שבת י. שכותב כך וספר פסקי תשובות לר' רבינוביץ ריש סי' צא. שעניין הוספת האיזור "השלמת יופי הבגד"
ועפ"ז ר' דרומאי, שאתה מגיע לחתונה כלשהי עם בגדי שבת "מקושטים" זה לא בגלל החיבוב?
במילים אחרות מצוות "הכון" שייכת מאד מאד לחיבוב מצווה.
(לעניות דעתי בכל אופן)

(ומהתרגום משמע שגם ללימוד תורה יש את מצוות היכון !)


דרומאי
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עניין חיבוב מצווה

שליחה על ידי דרומאי » 08 ינואר 2019, 19:59

במבי כתב:
דרומאי כתב:
במבי כתב:והנה מוזכר בגמרא שבת שרשב"י לא היה מתפלל אלא רק קורא את שמע אך לשם מצווה זו היה מתלבש, ולכאורה הכשר מצווה זו זה גם מעניין החיבוב, וממצוות תפילה רשב"י היה פטור וממצוות היכון לא היה פטור (ועל סמך גמרא זו, חסידים מדגישים ומייחסים חשיבות ל"הכנה" למצווה)
מה הקשר בין חיבוב מצוה להכון?
התרגום עה"פ "הכון לקראת אלוהיך ישראל" מתרגם "אתקשיט לקבל אולפן אורייתא לאלוקיך ישראל". (עמוס ד-יב)
וכן עיין רש"י שבת י. שכותב כך וספר פסקי תשובות לר' רבינוביץ ריש סי' צא. שעניין הוספת האיזור "השלמת יופי הבגד"
ועפ"ז ר' דרומאי, שאתה מגיע לחתונה כלשהי עם בגדי שבת "מקושטים" זה לא בגלל החיבוב?
במילים אחרות מצוות "הכון" שייכת מאד מאד לחיבוב מצווה.
(לעניות דעתי בכל אופן)

(ומהתרגום משמע שגם ללימוד תורה יש את מצוות היכון !)
מצד הדין הכון נאמר רק בתפילה ולא בק''ש, והוא מצד הדין 'עומד לפני המלך' שיש בתפילה. זה אינו שייך בשום אופן לחיבוב מצוה.
התרגום שהבאת מפרש את פשט הפסוק הכון וגו' באופן אחר מהדין הכון של הגמרא, ולכן אין להביא ראיה ממנו לענין דין הכון שבגמרא שנאמר רק בתפילה.


במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עניין חיבוב מצווה

שליחה על ידי במבי » 08 ינואר 2019, 21:23

דרומאי כתב:
מצד הדין הכון נאמר רק בתפילה ולא בק''ש, והוא מצד הדין 'עומד לפני המלך' שיש בתפילה. זה אינו שייך בשום אופן לחיבוב מצוה.
התרגום שהבאת מפרש את פשט הפסוק הכון וגו' באופן אחר מהדין הכון של הגמרא, ולכן אין להביא ראיה ממנו לענין דין הכון שבגמרא שנאמר רק בתפילה.
א. עיין תוס' שבת יא. ש"הכון" שייך גם על קריאת שמע.
ב. עיין רש"י שבת דף י. הכון לקראת אלוקיך ישראל - כותב רש"י התקשט לפניו, ומדבר להדיא על עניין תפילה.


דרומאי
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עניין חיבוב מצווה

שליחה על ידי דרומאי » 08 ינואר 2019, 23:47

במבי כתב:
דרומאי כתב:
מצד הדין הכון נאמר רק בתפילה ולא בק''ש, והוא מצד הדין 'עומד לפני המלך' שיש בתפילה. זה אינו שייך בשום אופן לחיבוב מצוה.
התרגום שהבאת מפרש את פשט הפסוק הכון וגו' באופן אחר מהדין הכון של הגמרא, ולכן אין להביא ראיה ממנו לענין דין הכון שבגמרא שנאמר רק בתפילה.
א. עיין תוס' שבת יא. ש"הכון" שייך גם על קריאת שמע.
ב. עיין רש"י שבת דף י. הכון לקראת אלוקיך ישראל - כותב רש"י התקשט לפניו, ומדבר להדיא על עניין תפילה.
א. בתוס' שם ליתא הכון, אלא מפרשים שרשב''י לבש בגדיו ומצלי היינו ק''ש. והלכה פסוקה היא דבק''ש לא בעינן עד שיכסה את לבו, והסוגיא דדף י' דרמי פוזמקי וכו' מיירי רק לענין תפילה ולא לענין ק''ש. וההיא דרשב''י צריך לפרש לפי שלא התפללו קיימו 'הכון' בק''ש, אך אין זה עיקר הדין הכון.
ב. רש''י שלפני כתב התנאה לפניו, ואינו ענין לחיבוב מצוה אלא משום דהוא כעומד לפני המלך.


במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עניין חיבוב מצווה

שליחה על ידי במבי » 09 ינואר 2019, 23:07

דרומאי כתב:
במבי כתב:
דרומאי כתב:
ב. עיין רש"י שבת דף י. הכון לקראת אלוקיך ישראל - כותב רש"י התקשט לפניו, ומדבר להדיא על עניין תפילה.
ב. רש''י שלפני כתב התנאה לפניו, ואינו ענין לחיבוב מצוה אלא משום דהוא כעומד לפני המלך.
הגמ' בזבחים יט. כותבת: אמר לי הונא בר נתן זימנא חדא הוה קאימנא קמיה דאיזגדר מלכא והוה מדלי לי המיינאי ותיתייה ניהליה ואמר לי (שמות יט, ו) ממלכת כהנים וגוי קדוש כתיב בכו כי אתאי קמיה דאמימר א"ל אקיים בך (ישעיהו מט, כג) והיו מלכים אומניך:

כלומר המלך סידר לו חגורתו והסביר את הטעם מפני מעלת עם ישראל. ורש"י על הפסוק ממלכת כהנים מסביר - שרים, כמה דאתמר ובני דוד כהנים היו.

וא"כ משמע לכ' שעניין האיזור לא מפני עמידה לפני מלך, אלא ההתקשטות וההתנאות לפני התפילה, מפני מעלתינו כבני מלכים, והיינו חביבות.


דרומאי
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עניין חיבוב מצווה

שליחה על ידי דרומאי » 09 ינואר 2019, 23:43

במבי כתב:
דרומאי כתב:
ב. רש''י שלפני כתב התנאה לפניו, ואינו ענין לחיבוב מצוה אלא משום דהוא כעומד לפני המלך.
הגמ' בזבחים יט. כותבת: אמר לי הונא בר נתן זימנא חדא הוה קאימנא קמיה דאיזגדר מלכא והוה מדלי לי המיינאי ותיתייה ניהליה ואמר לי (שמות יט, ו) ממלכת כהנים וגוי קדוש כתיב בכו כי אתאי קמיה דאמימר א"ל אקיים בך (ישעיהו מט, כג) והיו מלכים אומניך:

כלומר המלך סידר לו חגורתו והסביר את הטעם מפני מעלת עם ישראל. ורש"י על הפסוק ממלכת כהנים מסביר - שרים, כמה דאתמר ובני דוד כהנים היו.

וא"כ משמע לכ' שעניין האיזור לא מפני עמידה לפני מלך, אלא ההתקשטות וההתנאות לפני התפילה, מפני מעלתינו כבני מלכים, והיינו חביבות.
מדלי לי המיינאי היינו שהרים לו חגורתו דרך שירות משום ממלכת כהנים וגוי קדוש ואין כאן שום ראיה.
ודאי האזור הוא נוי אך עניינו משום עומד לפני המלך ולא משום חיבוב מצוה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים