מדוע לקרוא ליתרו בכינוי גנאי?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מדוע לקרוא ליתרו בכינוי גנאי?

שליחה על ידי במבי » 09 ינואר 2019, 23:18

התרגום יונתן עה"פ ולכהן מדין שבע בנות... מתרגום "ולאוניס דמדין שבע בנתא..." וכותב הפירוש במקום,
ולאוניס - פירוש חמור, שכן בלשון יון קורין לחמור אוניס וכן בפרשת יתרו לפי שהיה כומר לע"ז

ורש"י בפרשת ויגש (מז-כב) כתב שיש כהן שהוא לשון גדולה כמו כהן מדין או כהן אן.
וא"כ הפסוק בפרשת שמות ויתרו הוא מלשון חשיבות ולא כומר לע"ז וא"כ מדוע לכנותו כך?


דרומאי
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע לקרוא ליתרו בכינוי גנאי?

שליחה על ידי דרומאי » 10 ינואר 2019, 01:17

במבי כתב:התרגום יונתן עה"פ ולכהן מדין שבע בנות... מתרגום "ולאוניס דמדין שבע בנתא..." וכותב הפירוש במקום,
ולאוניס - פירוש חמור, שכן בלשון יון קורין לחמור אוניס וכן בפרשת יתרו לפי שהיה כומר לע"ז

ורש"י בפרשת ויגש (מז-כב) כתב שיש כהן שהוא לשון גדולה כמו כהן מדין או כהן אן.
וא"כ הפסוק בפרשת שמות ויתרו הוא מלשון חשיבות ולא כומר לע"ז וא"כ מדוע לכנותו כך?
שמא המכוון לגנות הע''ז שאין חשיב כהן שלה אלא כחמור.


שאר לעמו
הודעות: 1102
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 345 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע לקרוא ליתרו בכינוי גנאי?

שליחה על ידי שאר לעמו » 10 ינואר 2019, 01:59

המדרשים מפרשים שזה לשון גדולה. והפירוש שם לקח זאת מהערוך ערך אונוס (או אינוס). וזה באמת תמוה מאוד, שיגנוהו בלשון יווני. (מעניין שהערוך מביא זאת בשם תרגום ירושלמי, בעוד שבתרגום ירושלמי השלם מתורגם 'ולרבה דמידין'. וזה ליקוט ת"י, שפתחו לו את הר"ת וכינוהו 'תרגום יונתן', כבר בימי בעלי התוס', וע"ש שה"ג להרחיד"א).

אלא שבכתר יונתן מפרש ולאונס=ולעריץ. כלומר מושל/עריץ/דקטטור, בלשוננו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים