חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

נושאים שונים

נדיב לב
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1252
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 342 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 79

שליחה על ידי נדיב לב » 15 ינואר 2019, 00:15

יוסף יוסף כתב:
בעלבוס כתב:לא.
אולי במקום לכתוב לא, תרשום אולי אבל אני התכוונתי משהו אחר
כי לפעמים התשובות שעונים לך יפות מאוד וגם נכונות
רק שאפשר להמשיך את החידה כל עוד לא עונים את מה שחשבת יוצר החידה
היה מליץ יושר על בעלבוס
הוא ענה בשלילה משום ששני הפתרונות לא יעלו עם הרמז שהוסיף והם פשוט לא נכונות [אלא שאני ראיתי את הרמז אחר כך]

ערכים:


יוסף יוסף
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 407
הצטרף: 23 יולי 2018, 02:05
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 79

שליחה על ידי יוסף יוסף » 15 ינואר 2019, 00:24

נדיב לב כתב:
יוסף יוסף כתב:
בעלבוס כתב:לא.
אולי במקום לכתוב לא, תרשום אולי אבל אני התכוונתי משהו אחר
כי לפעמים התשובות שעונים לך יפות מאוד וגם נכונות
רק שאפשר להמשיך את החידה כל עוד לא עונים את מה שחשבת יוצר החידה
היה מליץ יושר על בעלבוס
הוא ענה בשלילה משום ששני הפתרונות לא יעלו עם הרמז שהוסיף והם פשוט לא נכונות [אלא שאני ראיתי את הרמז אחר כך]
צודק!
סליחה @בעלבוס


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 84

שליחה על ידי דרומאי » 15 ינואר 2019, 00:51

עוד חידה ללומדי בבא קמא:
בסוגיא בריש כיצד הרגל מבואר שדרסה על כלי ולא נשבר ונתגלגל למקום אחר ונשבר, למ''ד בתר מעיקרא אזלינן לא הוי כצרורות ומשלם בעל הבהמה נזק שלם. ואילו למ''ד בתר תבר מנא אזלינן הוי צרורות ומשלם בעל הבהמה רק חצי נזק. והרי החידה:
היכי תמצי, גוונא שלמ''ד בתר מעיקרא חייב רק חצי נזק משום דהוי צרורות, ולמ''ד בתר תבר מנא חייב נזק שלם?
לי ידוע על 2 מקרים כאלו, ושניהם כמובן רק לפי שיטות מסוימות (לא שיטות דחויות).

(התשובה לחידה זו ברורה, ולא שנויה במחלוקת כמו החידה הקודמת שכתבתי על ב''ק)


מבין ענין
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 490
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 280 פעמים
קיבל תודה: 126 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי מבין ענין » 15 ינואר 2019, 09:56

איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?


בעלבוס
מאמרים: 0
הודעות: 129
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי חידה 79

שליחה על ידי בעלבוס » 16 ינואר 2019, 19:29

בעלבוס כתב:
בעלבוס כתב:
בעלבוס כתב:בס"ד

איזה איסור הלכתי עמי ארצות כמעט ואין נכשלים בו וגם אין להם סיכוי גדול להיכשל באותו איסור, ודווקא תלמידי חכמים עלולים להיכשל בזה מאד !
רמז - הת"ח כל מי שמונח יותר בלימוד מחבירו - הוא צריך להשגיח יותר שלא ייכשל.
והפתרון: האיסור להרהר בדברי תורה במקומות שאסור להרהר בדברי תורה.

או בזמן שאסור להרהר בדברי תורה כגון לפני ברכת התורה לשיטות האוסרים. ודו"ק.


בעלבוס
מאמרים: 0
הודעות: 129
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי בעלבוס » 16 ינואר 2019, 19:42

מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
באמצע הסעודה או לפניה?


מבקש אמת
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2085
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 216 פעמים
קיבל תודה: 738 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 84

שליחה על ידי מבקש אמת » 16 ינואר 2019, 21:38

דרומאי כתב:עוד חידה ללומדי בבא קמא:
בסוגיא בריש כיצד הרגל מבואר שדרסה על כלי ולא נשבר ונתגלגל למקום אחר ונשבר, למ''ד בתר מעיקרא אזלינן לא הוי כצרורות ומשלם בעל הבהמה נזק שלם. ואילו למ''ד בתר תבר מנא אזלינן הוי צרורות ומשלם בעל הבהמה רק חצי נזק. והרי החידה:
היכי תמצי, גוונא שלמ''ד בתר מעיקרא חייב רק חצי נזק משום דהוי צרורות, ולמ''ד בתר תבר מנא חייב נזק שלם?
לי ידוע על 2 מקרים כאלו, ושניהם כמובן רק לפי שיטות מסוימות (לא שיטות דחויות).

(התשובה לחידה זו ברורה, ולא שנויה במחלוקת כמו החידה הקודמת שכתבתי על ב''ק)
א. אם הלכה כשרגלה האחת ברה"ר ורגלה השניה ברשות הניזק, ודרסה על אבן ברה"ר וניתז לרשות הניזק והזיק חפץ שהיה שם, ולפני שפגע האבן בחפץ דרסה ברגלה השניה על החפץ ברשות הניזק ושברתו.אי נימא דבתר מעיקרא אזלינן חייב חצי נזק על ההתזה מדין צרורות, ועל מה ששברה הבהמה החפץ ברגלה השניה אינו חייב כיון שבתר מעיקרא אזלינן,אבל א"נ דבתר תבר מנא אזלינן חייב נזק שלם שהרי שברה החפץ ברשות הניזק וחייבת מדין רגל, ומה שהיה עתיד להשבר ע"י הצרורות אינו כלום משום דבתר תבר מנא אזלינן. (אמנם כל זה אינו אלא לדעת הרא"ש שגם בצרורות שייך לומר בתר מעיקרא, אבל להתוס' שבצרורות לכו"ע בתר תבר מנא אזלינן אין זה נכון).

ב. אם היה שור תם ודרס בכוונה על כלי ברה"ר והתגלגל לרשות הניזק ונשבר, הרי א"נ דבתר מעיקרא אזלינן הו"ל קרן תמה ברה"ר וחייב חצי נזק, וא"נ דבתר תבר מנא אזלינן הו"ל קרן תמה ברשות הניזק ולרבי טרפון משלם נזק שלם. (אמנם בציור זה התשלום של ח"נ הוא מדין קרן תמה ולא מדין צרורות).


מבין ענין
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 490
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 280 פעמים
קיבל תודה: 126 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי מבין ענין » 16 ינואר 2019, 22:59

בעלבוס כתב:
מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
באמצע הסעודה או לפניה?
פשיטא... לא לזה התכוונתי. אכל פירות ללא קשר לסעודה כלל.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 219 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי האחד בא לגור » 16 ינואר 2019, 23:01

מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
הקיא לפני שבירך


האחד בא לגור
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 219 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי האחד בא לגור » 16 ינואר 2019, 23:11

האחד בא לגור כתב:
מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
הקיא לפני שבירך
אגב זכרוני שבפוסקים (אולי רעק"א) דנים, אם עשה צרכיו קודם שבירך, שלא יברך.


מבין ענין
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 490
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 280 פעמים
קיבל תודה: 126 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי מבין ענין » 16 ינואר 2019, 23:12

האחד בא לגור כתב:
מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
הקיא לפני שבירך
לא לזה התכוונתי, אך הרעיון יפה, לדעת הקיצשו"ע אכן כך הדין, החזו"א נוקט שיש לברך אם נישאר משהו במעיו.


במבי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1263
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 448 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 82

שליחה על ידי במבי » 16 ינואר 2019, 23:20

משה נפתלי כתב:
מבין ענין כתב:הפרשת הכהן השורף את הפרה לדעת רבא [יומא ח:]?
מִי שֶׁהִתְחִיל בְּמִצְוָה אוֹמְרִים לוֹ 'מְרֹק':
מצות עשה של שריפת הפרה.
שכן אם מפרישים את הכהן השורף את הפרה ביום רביעי, נמצא ששורפים את הפרה ביום רביעי.
שאלה:

כיצד ייתכן שהכהן השורף את הפרה לא יטמא גופו?
(ושרפה באופן שכשר אפרה לטהר טמאי מת)


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 84

שליחה על ידי דרומאי » 16 ינואר 2019, 23:26

מבקש אמת כתב:
דרומאי כתב:עוד חידה ללומדי בבא קמא:
בסוגיא בריש כיצד הרגל מבואר שדרסה על כלי ולא נשבר ונתגלגל למקום אחר ונשבר, למ''ד בתר מעיקרא אזלינן לא הוי כצרורות ומשלם בעל הבהמה נזק שלם. ואילו למ''ד בתר תבר מנא אזלינן הוי צרורות ומשלם בעל הבהמה רק חצי נזק. והרי החידה:
היכי תמצי, גוונא שלמ''ד בתר מעיקרא חייב רק חצי נזק משום דהוי צרורות, ולמ''ד בתר תבר מנא חייב נזק שלם?
לי ידוע על 2 מקרים כאלו, ושניהם כמובן רק לפי שיטות מסוימות (לא שיטות דחויות).

(התשובה לחידה זו ברורה, ולא שנויה במחלוקת כמו החידה הקודמת שכתבתי על ב''ק)
א. אם הלכה כשרגלה האחת ברה"ר ורגלה השניה ברשות הניזק, ודרסה על אבן ברה"ר וניתז לרשות הניזק והזיק חפץ שהיה שם, ולפני שפגע האבן בחפץ דרסה ברגלה השניה על החפץ ברשות הניזק ושברתו.אי נימא דבתר מעיקרא אזלינן חייב חצי נזק על ההתזה מדין צרורות, ועל מה ששברה הבהמה החפץ ברגלה השניה אינו חייב כיון שבתר מעיקרא אזלינן,אבל א"נ דבתר תבר מנא אזלינן חייב נזק שלם שהרי שברה החפץ ברשות הניזק וחייבת מדין רגל, ומה שהיה עתיד להשבר ע"י הצרורות אינו כלום משום דבתר תבר מנא אזלינן. (אמנם כל זה אינו אלא לדעת הרא"ש שגם בצרורות שייך לומר בתר מעיקרא, אבל להתוס' שבצרורות לכו"ע בתר תבר מנא אזלינן אין זה נכון).

ב. אם היה שור תם ודרס בכוונה על כלי ברה"ר והתגלגל לרשות הניזק ונשבר, הרי א"נ דבתר מעיקרא אזלינן הו"ל קרן תמה ברה"ר וחייב חצי נזק, וא"נ דבתר תבר מנא אזלינן הו"ל קרן תמה ברשות הניזק ולרבי טרפון משלם נזק שלם. (אמנם בציור זה התשלום של ח"נ הוא מדין קרן תמה ולא מדין צרורות).
א. יפה מאד, אך לאו דוקא מרה''ר לרה''י אלא ה''ה מרה''י לרה''י, וכ''כ הקצות סי' ש''צ לדעת הרא''ש דבזורק אבן נמי אמרינן בתר מעיקרא, דגמל שהדליק הבירה ואח''כ מסכסכת כל הבירה כולה אין חייב אלא ח''נ.
ב. כמש''כ דהחצי נזק אינו מטעם צרורות אלא תמות, ואני שאלתי ציור שלמ''ד בתר מעיקרא הוי צרורות ולמ''ד בתר תבר מנא הוי היזק בגופה. ואם כן חסרה עדיין תשובה אחת.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 219 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 82

שליחה על ידי האחד בא לגור » 16 ינואר 2019, 23:30

במבי כתב: שאלה:

כיצד ייתכן שהכהן השורף את הפרה לא יטמא גופו?
(ושרפה באופן שכשר אפרה לטהר טמאי מת)
מן הסתם לא התכוונת לזה, אבל דעת הערוך (וכן הוא בתשובות הגאונים )בביאור המשנה של מטמאיך לא טימאוני, שכהן ששורף (וה"ה מזה )מאפר פרה אדומה כשהוא ללא בגדים לא ניטמא.


בעלבוס
מאמרים: 0
הודעות: 129
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי בעלבוס » 16 ינואר 2019, 23:37

מבין ענין כתב:
בעלבוס כתב:
מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
באמצע הסעודה או לפניה?
פשיטא... לא לזה התכוונתי. אכל פירות ללא קשר לסעודה כלל.
תן רמז


האחד בא לגור
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 219 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי האחד בא לגור » 16 ינואר 2019, 23:44

מבין ענין כתב:
האחד בא לגור כתב:
מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
הקיא לפני שבירך
לא לזה התכוונתי, אך הרעיון יפה, לדעת הקיצשו"ע אכן כך הדין, החזו"א נוקט שיש לברך אם נישאר משהו במעיו.
אם באו ב"ד אחר לפני שבירך ,והגדילו את שיעור הכזית (יומא פ.).


במבי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1263
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 448 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 82

שליחה על ידי במבי » 16 ינואר 2019, 23:45

האחד בא לגור כתב:
במבי כתב: שאלה:

כיצד ייתכן שהכהן השורף את הפרה לא יטמא גופו?
(ושרפה באופן שכשר אפרה לטהר טמאי מת)
מן הסתם לא התכוונת לזה, אבל דעת הערוך (וכן הוא בתשובות הגאונים )בביאור המשנה של מטמאיך לא טימאוני, שכהן ששורף (וה"ה מזה )מאפר פרה אדומה כשהוא ללא בגדים לא ניטמא.
צדקת, אכן התכוונתי לזה.
מטמאך לא טמאוני ואתה טימאתני.


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי דרומאי » 16 ינואר 2019, 23:46

מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
אם אכל כחצי זית משבעת המינים וכחצי זית משאר פירות, כמדומה די''א שלא יברך.
וכמדומה שהמ''ב פוסק לברך בורא נפשות, וכמדומה שראיתי ביביע אומר מביא שיטות לברך על העץ.


בעלבוס
מאמרים: 0
הודעות: 129
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי בעלבוס » 16 ינואר 2019, 23:48

דרומאי כתב:
מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
אם אכל כחצי זית משבעת המינים וכחצי זית משאר פירות, כמדומה די''א שלא יברך.
וכמדומה שהמ''ב פוסק לברך בורא נפשות, וכמדומה שראיתי ביביע אומר מביא שיטות לברך על העץ.
ומה הדין בשתה חצי רביעית יין וחצי רביעית מים?


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי דרומאי » 16 ינואר 2019, 23:51

בעלבוס כתב:
דרומאי כתב:
מבין ענין כתב: אם אכל כחצי זית משבעת המינים וכחצי זית משאר פירות, כמדומה די''א שלא יברך.
וכמדומה שהמ''ב פוסק לברך בורא נפשות, וכמדומה שראיתי ביביע אומר מביא שיטות לברך על העץ.
ומה הדין בשתה חצי רביעית יין וחצי רביעית מים?
כאן לכאורה ודאי לא שייך לברך על הגפן, ול''ד לפירות האילן שאינם שבעת המינים דשייכא בהם על העץ. ונשאר רק או שלא יברך, או שיברך בנ''ר.


מבין ענין
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 490
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 280 פעמים
קיבל תודה: 126 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי מבין ענין » 16 ינואר 2019, 23:54

דרומאי כתב:
מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
אם אכל כחצי זית משבעת המינים וכחצי זית משאר פירות, כמדומה די''א שלא יברך.
וכמדומה שהמ''ב פוסק לברך בורא נפשות, וכמדומה שראיתי ביביע אומר מביא שיטות לברך על העץ.
אכן לזה התכוונתי.
לדעת הילקו"י - לא יברך כלל.
לדעת האורל"צ - יברך נפשות.


הכהן
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 896
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 275 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 82

שליחה על ידי הכהן » 16 ינואר 2019, 23:57

האחד בא לגור כתב:
במבי כתב: שאלה:

כיצד ייתכן שהכהן השורף את הפרה לא יטמא גופו?
(ושרפה באופן שכשר אפרה לטהר טמאי מת)
מן הסתם לא התכוונת לזה, אבל דעת הערוך (וכן הוא בתשובות הגאונים )בביאור המשנה של מטמאיך לא טימאוני, שכהן ששורף (וה"ה מזה) מאפר פרה אדומה כשהוא ללא בגדים לא ניטמא.
המזה אינו טמא


האחד בא לגור
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 219 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 82

שליחה על ידי האחד בא לגור » 17 ינואר 2019, 00:01

הכהן כתב:
האחד בא לגור כתב:e]
מן הסתם לא התכוונת לזה, אבל דעת הערוך (וכן הוא בתשובות הגאונים )בביאור המשנה של מטמאיך לא טימאוני, שכהן ששורף (וה"ה מזה) מאפר פרה אדומה כשהוא ללא בגדים לא ניטמא.
המזה אינו טמא
אתה צודק, נקטתי לישנא דקרא ,והכוונה היא על מה שדרשו חז"ל על הנושא, (משא"כ בנוגע שאין טעון כיבוס בגדים ואין שייך בזה מטמאיך לא טימאוני).


בעלבוס
מאמרים: 0
הודעות: 129
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי בעלבוס » 19 ינואר 2019, 20:27

דרומאי כתב:
מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
אם אכל כחצי זית משבעת המינים וכחצי זית משאר פירות, כמדומה די''א שלא יברך.
וכמדומה שהמ''ב פוסק לברך בורא נפשות, וכמדומה שראיתי ביביע אומר מביא שיטות לברך על העץ.
משנה ברורה סי'ר"י סק"א:
(א) האוכל - כל האוכלין מצטרפין לכזית לברך עליהן ברכה אחרונה הראויה להן אם משבעת המינין ברכה מעין ג' אם שלא מזיי"ן מינים לענין בנ"ר. אכל חצי זית משבעת המינין וחצי זית אחר מברך אחריהן בורא נ"ר וה"ה כשאכל חצי זית פת וחצי זית מדבר שמברכין בנ"ר מברך בנ"ר וכל המשקין מצטרפין לרביעית.


בעלבוס
מאמרים: 0
הודעות: 129
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי בעלבוס » 19 ינואר 2019, 20:29

בעלבוס כתב:
דרומאי כתב:
מבין ענין כתב:
ומה הדין בשתה חצי רביעית יין וחצי רביעית מים?
כאן לכאורה ודאי לא שייך לברך על הגפן, ול''ד לפירות האילן שאינם שבעת המינים דשייכא בהם על העץ. ונשאר רק או שלא יברך, או שיברך בנ''ר.
השער הציון סימן ר"י ס"ק ג' מסתפק בזה.


משה נפתלי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 462
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 86

שליחה על ידי משה נפתלי » 27 ינואר 2019, 10:36

בפרשת העגל אומר רש"י: ערב רב שעלו ממצרים הם שנקהלו על אהרן והם שעשאוהו, ואחר כך הטעו את ישראל אחריו.
ובפרשת המתאוים נאמר: וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ (אלו ערב רב, רש"י) הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה, וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
השאלה: היכן מצינו מקרה הפוך, שבני ישראל הם שהסיתו את הערב-רב נגד משה?


חגי פאהן
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 367
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 123 פעמים
קיבל תודה: 124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 86

שליחה על ידי חגי פאהן » 27 ינואר 2019, 10:48

משה נפתלי כתב:בפרשת העגל אומר רש"י: ערב רב שעלו ממצרים הם שנקהלו על אהרן והם שעשאוהו, ואחר כך הטעו את ישראל אחריו.
ובפרשת המתאוים נאמר: וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ (אלו ערב רב, רש"י) הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה, וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
השאלה: היכן מצינו מקרה הפוך, שבני ישראל הם שהסיתו את הערב-רב נגד משה?
מפורש בפסוק? מפורש ברש"י? בגמרא?


בעלבוס
מאמרים: 0
הודעות: 129
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי בעלבוס » 27 ינואר 2019, 20:38

בפרשת המרגלים?


האחד בא לגור
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 219 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי האחד בא לגור » 27 ינואר 2019, 20:46

שמא ב"ויקנאו למשה במחנה", שדרשו חז"ל שכאו"א קינא לאישתו ממשה , וההתחלה היתה בקורח ועדתו.


בעלבוס
מאמרים: 0
הודעות: 129
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 86

שליחה על ידי בעלבוס » 27 ינואר 2019, 22:05

משה נפתלי כתב:בפרשת העגל אומר רש"י: ערב רב שעלו ממצרים הם שנקהלו על אהרן והם שעשאוהו, ואחר כך הטעו את ישראל אחריו.
ובפרשת המתאוים נאמר: וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ (אלו ערב רב, רש"י) הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה, וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
השאלה: היכן מצינו מקרה הפוך, שבני ישראל הם שהסיתו את הערב-רב נגד משה?
כעת מצאתי (בעזרת אוצר החכמה) פרשת בשלח, פרק ט"ז פסוק ז' רש"י, "כי תלינו עלינו - שתרעימו עלינו את הכל ואת בניכם ונשיכם ובנותיכם וערב רב".

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: חוזר ומגיד, לענין, מסיח לפי תומו | 5 אורחים