לבקשת מספר משתמשים, מתגבשת קבוצה לפתיחת פורום (סגור) ל"מזכירי/מנהלי כולל/ים" לעזרה הדדית בכל נושאי ניהול כולל אברכים. ניתן להגיש בקשת הצטרפות על ידי הטופס הזה.
במידה ותתגבש קבוצה איכותית, נפתח את הפורום. בהצלחה!
נ.ב. אם ידוע לכם על פורום/משהו דומה קיים, אודה אם תעדכנו אותי בה"פ או במייל info@tora-forum.co.il

כוונת "חונן הדעת"


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2638
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 644 פעמים
קיבל תודה: 762 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

כוונת "חונן הדעת"

שליחה על ידי במבי » 16 ינואר 2019, 23:02

שאלה לי אל כבוד הת"ח החשובים.

רש"י במסכת ע"ז כותב "אם היה משכח תלמודו, יכוון בחונן הדעת" (דף ז.)

וא"כ ברכת "השיבנו אבינו לתורתיך" הינה על קיום המצוות או על לימוד התורה?


משכנות יעקב
הודעות: 156
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 161 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונת "חונן הדעת"

שליחה על ידי משכנות יעקב » 16 ינואר 2019, 23:20

השימוש במונח תורה כמכוון אל הלימוד, התחדש בדורות האחרונים
{כמו שחג מתן תורה, נהיה שייך רק לזכרים..]
בדרך כלל כשכתוב בקדמונים תורה, הכוונה לקיומה.
כמו הלוואי אותי עזבו ותורתי שמרו, ועוד.


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2638
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 644 פעמים
קיבל תודה: 762 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונת "חונן הדעת"

שליחה על ידי במבי » 16 ינואר 2019, 23:22

משכנות יעקב כתב:השימוש במונח תורה כמכוון אל הלימוד, התחדש בדורות האחרונים
{כמו שחג מתן תורה, נהיה שייך רק לזכרים..]
בדרך כלל כשכתוב בקדמונים תורה, הכוונה לקיומה.
כמו הלוואי אותי עזבו ותורתי שמרו, ועוד.
מה עם "מה אהבתי תורתיך כל היום היא שיחתי"?


האחד בא לגור
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 223 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונת "חונן הדעת"

שליחה על ידי האחד בא לגור » 16 ינואר 2019, 23:25

במבי כתב:
משכנות יעקב כתב:השימוש במונח תורה כמכוון אל הלימוד, התחדש בדורות האחרונים
{כמו שחג מתן תורה, נהיה שייך רק לזכרים..]
בדרך כלל כשכתוב בקדמונים תורה, הכוונה לקיומה.
כמו הלוואי אותי עזבו ותורתי שמרו, ועוד.
מה עם "מה אהבתי תורתיך על היום היא שיחתי"?
ובתורתו יהגה יומם ולילה
לולי תורתך שעשועי
תורת ה ' תמימה משיבת נפש
תורתך בתוך מעי
ועוד בלי די..


משכנות יעקב
הודעות: 156
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 161 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונת "חונן הדעת"

שליחה על ידי משכנות יעקב » 16 ינואר 2019, 23:28

מה הסתירה ?
תורה כולל הכל
אבל הפירוש הישיר בדרך כלל הוא על קיומה
כשמדברים על לימודה, ג"כ אומרים תורה.
דוד אוהב את התורה ולכן מדבר בה כל היום, ולא רק מקיים, שזה עושה גם מי שלא אוהב
ומקור דבריו מפורשים בתורה שאחרי שצווה משה את בני ישראל את המצוות, הואיל לבאר את התורה היטב בא' שבט בשנת הארבעים,
ופתח דבריו באהבת ה' "ואהבת את ה' אלוקיך" ומשיך שלכן ודברת בם בכל זמן ועת.
הרי שקיום המצות מחויב גם מצד הייראה, כמבואר בויקרא. אבל לדבר בהם כל הזמן הוא מצד האהבה.
וליכא מידי בנביאים וכתובים דלא רמיזי באורייתא.


האחד בא לגור
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 223 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונת "חונן הדעת"

שליחה על ידי האחד בא לגור » 16 ינואר 2019, 23:32

משכנות יעקב כתב:מה הסתירה ?
תורה כולל הכל
אבל הפירוש הישיר בדרך כלל הוא על קיומה
כשמדברים על לימודה, ג"כ אומרים תורה.
דוד אוהב את התורה ולכן מדבר בה כל היום, ולא רק מקיים, שזה עושה גם מי שלא אוהב
ומקור דבריו מפורשים בתורה שאחרי שצווה משה את בני ישראל את המצוות, הואיל לבאר את התורה היטב בא' שבט בשנת הארבעים,
ופתח דבריו באהבת ה' "ואהבת את ה' אלוקיך" ומשיך שלכן ודברת בם בכל זמן ועת.
הרי שקיום המצות מחויב גם מצד הייראה, כמבואר בויקרא. אבל לדבר בהם כל הזמן הוא מצד האהבה.
וליכא מידי בנביאים וכתובים דלא רמיזי באורייתא.
מי אמר שיש סתירה ?
רק שאלו אותך, מאיפה ברור לך ש"השיבנו אבינו לתורתך" הכוונה היא לעיסוק בפועל (מה הכוונה פירוש ישיר)


אלימלך
הודעות: 1007
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 417 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונת "חונן הדעת"

שליחה על ידי אלימלך » 16 ינואר 2019, 23:33

במבי כתב:שאלה לי אל כבוד הת"ח החשובים.

רש"י במסכת ע"ז כותב "אם היה משכח תלמודו, יכוון בחונן הדעת" (דף ז.)

וא"כ ברכת "השיבנו אבינו לתורתיך" הינה על קיום המצוות או על לימוד התורה?
חונן הדעת היינו שיהיה לו שכל ובינה [וממילא על ידי זה יזכור את התורה] ואין לזה שיכות להשיבנו לתורתך


משכנות יעקב
הודעות: 156
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 161 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונת "חונן הדעת"

שליחה על ידי משכנות יעקב » 16 ינואר 2019, 23:43

האחד בא לגור כתב:
משכנות יעקב כתב:מה הסתירה ?
תורה כולל הכל
אבל הפירוש הישיר בדרך כלל הוא על קיומה
כשמדברים על לימודה, ג"כ אומרים תורה.
דוד אוהב את התורה ולכן מדבר בה כל היום, ולא רק מקיים, שזה עושה גם מי שלא אוהב
ומקור דבריו מפורשים בתורה שאחרי שצווה משה את בני ישראל את המצוות, הואיל לבאר את התורה היטב בא' שבט בשנת הארבעים,
ופתח דבריו באהבת ה' "ואהבת את ה' אלוקיך" ומשיך שלכן ודברת בם בכל זמן ועת.
הרי שקיום המצות מחויב גם מצד הייראה, כמבואר בויקרא. אבל לדבר בהם כל הזמן הוא מצד האהבה.
וליכא מידי בנביאים וכתובים דלא רמיזי באורייתא.
מי אמר שיש סתירה ?
רק שאלו אותך, מאיפה ברור לך ש"השיבנו אבינו לתורתך" הכוונה היא לעיסוק בפועל (מה הכוונה פירוש ישיר)
צריך לשאול הפוך, מהיכ"ת שכשאומרים השיבינו לתורתך זה יילך על דווקא על לימודה ולא על כולה, קיומה ובכלל זה גם הלימוד ?
כשכתוב תורתך שעשועי, אז שעשוע זה רק בלימוד, הקיום אינו שעשוע.
אבל לשוב לתורה, זה דייקא ללימוד ? מהיכ"ת ?


יודי 148
הודעות: 18
הצטרף: 23 נובמבר 2018, 04:15
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונת "חונן הדעת"

שליחה על ידי יודי 148 » 17 ינואר 2019, 00:56

האחד בא לגור כתב:
משכנות יעקב כתב:מה הסתירה ?
תורה כולל הכל
אבל הפירוש הישיר בדרך כלל הוא על קיומה
כשמדברים על לימודה, ג"כ אומרים תורה.
דוד אוהב את התורה ולכן מדבר בה כל היום, ולא רק מקיים, שזה עושה גם מי שלא אוהב
ומקור דבריו מפורשים בתורה שאחרי שצווה משה את בני ישראל את המצוות, הואיל לבאר את התורה היטב בא' שבט בשנת הארבעים,
ופתח דבריו באהבת ה' "ואהבת את ה' אלוקיך" ומשיך שלכן ודברת בם בכל זמן ועת.
הרי שקיום המצות מחויב גם מצד הייראה, כמבואר בויקרא. אבל לדבר בהם כל הזמן הוא מצד האהבה.
וליכא מידי בנביאים וכתובים דלא רמיזי באורייתא.
מי אמר שיש סתירה ?
רק שאלו אותך, מאיפה ברור לך ש"השיבנו אבינו לתורתך" הכוונה היא לעיסוק בפועל (מה הכוונה פירוש ישיר)
הלשון תורה היא וללמוד אני צריך, זה על פעולה ומעשה שצריך ללמדו. (מובא בברכות ס"ב ועוד)


האחד בא לגור
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 223 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונת "חונן הדעת"

שליחה על ידי האחד בא לגור » 17 ינואר 2019, 01:49

משכנות יעקב כתב:
האחד בא לגור כתב: מי אמר שיש סתירה ?
רק שאלו אותך, מאיפה ברור לך ש"השיבנו אבינו לתורתך" הכוונה היא לעיסוק בפועל (מה הכוונה פירוש ישיר)
צריך לשאול הפוך, מהיכ"ת שכשאומרים השיבינו לתורתך זה יילך על דווקא על לימודה ולא על כולה, קיומה ובכלל זה גם הלימוד ?
כשכתוב תורתך שעשועי, אז שעשוע זה רק בלימוד, הקיום אינו שעשוע.
אבל לשוב לתורה, זה דייקא ללימוד ? מהיכ"ת ?
לא נאמר השבינו אבינו למצוותיך, או לשמירת תורתך, אלא תורתך באופן כללי, ואדרבה ההסתברות שקאי על עסק התורה ,לא כעוד אחד מהמצוות, אלא או חיבור לקב"ה ע"י עסק התורה, או ע"מ לקיים, אבל לא על המצוות.


האחד בא לגור
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 223 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונת "חונן הדעת"

שליחה על ידי האחד בא לגור » 17 ינואר 2019, 02:17

@במבי
הטור או"ח כתב שהזכירו השיבנו אבינו לתורתך משום שהאב חייב ללמד בנו תורה,מפורש בדבריו שעל עסק התורה הדברים אמורים,
וכן הח"א כתב השיבנו אבינו לתורתך וקרבינו מלכינו לעבודתיך שכפי ריבוי עסק התורה יתקרב לעבודה,

וכן לפי פירוש אחד ברש"י ברכות כט ,בברכת הביננו, המילים "הביננו לדעת תורתך" קאי ללמד את התועים במשפט והוא כנגד ברכת השיבנו אבינו לתורתך,

וכן באבודרהם שהוא כנגד הת"ח שפרשו מעסק התורה.(עיין שם שהביא משל על זה).


רוצה לדעת
הודעות: 986
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 425 פעמים
קיבל תודה: 380 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונת "חונן הדעת"

שליחה על ידי רוצה לדעת » 17 ינואר 2019, 02:29

בהשיבנו אבינו לתורתך אי"ז ברכה פרטית על לימוד תורה שהרי זה בקשה על תשובה [והשייכות לתורה בי' בנפה"ח כי א"א לתשובה בלא עסק התורה דאוריתא וקוב"ה חד וע"י עסק התורה דבק האדם בקוב"ה]
ולכן בבקשה על תשובה מבקשים שנלמד תורה באופן כזה שזה ישיב אותנו בתשובה
אבל באתה חונן מבקשים על לימוד התורה מצ"ע

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • אתה חונן דווקא על תורה
    על ידי יעקב שלם » 20 פברואר 2020, 18:54 » ב סידור התפילה
    23 תגובות
    173 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי HaimL
    21 פברואר 2020, 14:29
  • דין כוונת ביאה ביבום
    על ידי איש אל רעהו » 30 ינואר 2020, 20:07 » ב יבמות
    5 תגובות
    97 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי קדמא ואזלא
    31 ינואר 2020, 01:08
  • מה חשוב יותר כוונת-הלב או דקדוק-הלכתי?
    על ידי בחור_צעיר » 08 מרץ 2020, 13:49 » ב בית המדרש
    26 תגובות
    431 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי לעצמו נברא
    13 יולי 2020, 21:56
  • תמיהה בענין כוונת שם 'הויה' לשיטת רבינו הגר"א
    על ידי אשרי יושבי » 10 אפריל 2020, 12:51 » ב סידור התפילה
    35 תגובות
    274 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אשרי יושבי
    12 אפריל 2020, 14:07
  • כוונת השמות
    על ידי דחד יומא » 23 יולי 2020, 21:08 » ב בית המדרש
    0 תגובות
    32 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי דחד יומא
    23 יולי 2020, 21:08

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח