מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
בספר תורת היולדת (פרק לב הערה ב) כתוב בזה"ל:
כתב באגרות משה יור"ד ח"ב סימן ע"ה וז"ל, "הנה אם יש צורך, איני רואה איסור. אבל אסור לו להסתכל ביציאת הולד ממש, שהרי אסור לו להסתכל במקומות המכוסים שבה בנדתה, ובמקום התורפה אסור אפילו בטהורה. כך כשיזהר לא להסתכל, אין איסור. ועל ידי מראה גם אסור להסתכל", עכ"ל.
ובהמשך התורת היולדת שם מסביר את פסק האגרו"מ בזה"ל:
דבריו נאמרו בשעת הצורך כשהאשה נפחדת, אבל כשהיולדת רוצה שבעלה יהי' נוכח מתוך שרואה הנהגה כזו אצל אלו שאינם שומרי תורה ואינה רוצה להראות שונה מהם, אל יעמוד שם כלל וכלל וכו'. עכ"ד.
והנה אני פתחתי באגרות משה בפנים וראיתי שכתב בזה"ל:
"הנה אם יש צורך, איני רואה איסור. [highlight=yellow]ואף בלא צורך איני רואה איסור.[/highlight] אבל אסור לו להסתכל ביציאת הולד ממש, וכו'", עכ"ל.
ומכאן שהתורת היולדת טעה בתרתי.
א. בציטוט האגרו"מ הושמטו המילים: ואף בלא צורך איני רואה איסור.
ב. ע"פ המילים שיש להוסיף אין מקום לפרשנות שרק בעת הצורך מותר.
אשמח לקבל את דעת חכמי הפורום בזה.
[highlight=yellow]הנני מוצא לנכון לציין כאן שבהמשך האשכול הרב @אחד התלמידים העלה תשובה בכת"י מהגר"י זילברשטיין מח"ס תורת היולדת על שאלה זו.[/highlight]
כתב באגרות משה יור"ד ח"ב סימן ע"ה וז"ל, "הנה אם יש צורך, איני רואה איסור. אבל אסור לו להסתכל ביציאת הולד ממש, שהרי אסור לו להסתכל במקומות המכוסים שבה בנדתה, ובמקום התורפה אסור אפילו בטהורה. כך כשיזהר לא להסתכל, אין איסור. ועל ידי מראה גם אסור להסתכל", עכ"ל.
ובהמשך התורת היולדת שם מסביר את פסק האגרו"מ בזה"ל:
דבריו נאמרו בשעת הצורך כשהאשה נפחדת, אבל כשהיולדת רוצה שבעלה יהי' נוכח מתוך שרואה הנהגה כזו אצל אלו שאינם שומרי תורה ואינה רוצה להראות שונה מהם, אל יעמוד שם כלל וכלל וכו'. עכ"ד.
והנה אני פתחתי באגרות משה בפנים וראיתי שכתב בזה"ל:
"הנה אם יש צורך, איני רואה איסור. [highlight=yellow]ואף בלא צורך איני רואה איסור.[/highlight] אבל אסור לו להסתכל ביציאת הולד ממש, וכו'", עכ"ל.
ומכאן שהתורת היולדת טעה בתרתי.
א. בציטוט האגרו"מ הושמטו המילים: ואף בלא צורך איני רואה איסור.
ב. ע"פ המילים שיש להוסיף אין מקום לפרשנות שרק בעת הצורך מותר.
אשמח לקבל את דעת חכמי הפורום בזה.
[highlight=yellow]הנני מוצא לנכון לציין כאן שבהמשך האשכול הרב @אחד התלמידים העלה תשובה בכת"י מהגר"י זילברשטיין מח"ס תורת היולדת על שאלה זו.[/highlight]