קשר עם בת דודה זה ראוי?

תראו מה מצאתי כאן 
שאלה
אני בן 13, האם מותר לי לשחק עם בת דודה שלי – בת 14?

תשובהשלום וברכה
 ראוי לדבר איתה ולהיות בקשר, אך לא לנהוג בקלות ראש ולשמור על מרחק מסוים, ולא ראוי משחקים יחד
 ברכה והצלחה ושנה טבוה
 הרב יהודה סטורץ
 בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א
לא זכיתי להבין למה זה "ראוי" ולא רק מותר.
 

מגנא ומצלא

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
תראו מה מצאתי כאן 
שאלה
אני בן 13, האם מותר לי לשחק עם בת דודה שלי – בת 14?

תשובהשלום וברכה
 ראוי לדבר איתה ולהיות בקשר, אך לא לנהוג בקלות ראש ולשמור על מרחק מסוים, ולא ראוי משחקים יחד
 ברכה והצלחה ושנה טבוה
 הרב יהודה סטורץ
 בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א
לא זכיתי להבין למה זה "ראוי" ולא רק מותר.


זה דברי רש"י ש"ראוי" לדקדק בהן בכל מילה?
 
 

יאיר

משתמש ותיק
מסתמא כוונת הרב המשיב היא, שכיוון שהיו בקשר מסויים,

לא ראוי שכעת ינתק עימה את הקשר מכל וכל כיון שאז היא ודאי תפגע. וק"ל
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
מה הקשר?
לא דברתי על הרב הנ"ל [שאיני יודע מי הוא]
אלא על הפסק, האם אסור לדון בפסק של רב? [זה התפרסם באתר של דרשו שזה אתר רשמי]
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
פסק מוזר ביותר ולא אאמין שיצא מפי רב בישראל כזו שאלה ותשובה
יתכן מקרים שיש סיבה לקשר שבשבילו הוי צורך גדול
אבל להביא כזה שו"ת ח"ו
אפילו קטנים כתוב להרגילם להתרחק מן הנשים מכ"ש וק"ו בגדולים
ומסתברא שנפלה טעות בשאלה זו
 

יאיר

משתמש ותיק
מגנא ומצלא אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
תראו מה מצאתי כאן 
שאלה
אני בן 13, האם מותר לי לשחק עם בת דודה שלי – בת 14?

תשובהשלום וברכה
 ראוי לדבר איתה ולהיות בקשר, אך לא לנהוג בקלות ראש ולשמור על מרחק מסוים, ולא ראוי משחקים יחד
 ברכה והצלחה ושנה טבוה
 הרב יהודה סטורץ
 בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א
לא זכיתי להבין למה זה "ראוי" ולא רק מותר.


זה דברי רש"י ש"ראוי" לדקדק בהן בכל מילה?
 

עיין בציטוט. זה איסור גמור לדבר עם בת דודתו, עד שאתם כ"כ מתפלאים?!

אז היה ראוי שיכתוב מותר וכתב 'ראוי'...כאילו פה כולם מדקדקים בכל מילה שכותבים...
 

אברהם זינגר

משתמש ותיק
דבר רגיל הוא בין כלל ישראל אשר המה סבורים שדעת רבותיהם בנושאי קדושה היא ההלכה הפסוקה, עד שהם תמהים על הפוסקים אחרת, ולא השכילו לידע אשר יש מקום בהלכה להקל הרבה הרבה מעבר למה שהם מקילים (כמובן שאיני מדבר על הרחוקים מדת) ולהחמיר הרבה הרבה מעבר למה שהם מחמירים (כמובן שאיני מדבר על מי שאינו נושא אשה מתוך פרישותו), וידע כל אחד שאין לו לתמוה על דעות אחרות משלו.
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
תראו מה מצאתי כאן 
שאלה
אני בן 13, האם מותר לי לשחק עם בת דודה שלי – בת 14?

תשובהשלום וברכה
 ראוי לדבר איתה ולהיות בקשר, אך לא לנהוג בקלות ראש ולשמור על מרחק מסוים, ולא ראוי משחקים יחד
 ברכה והצלחה ושנה טבוה
 הרב יהודה סטורץ
 בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א
לא זכיתי להבין למה זה "ראוי" ולא רק מותר.

הכוונה מאוד פשוטה, ה"ראוי" קאי על כל המשפט, ופירושו שראוי לעמוד איתה בקשר משפחתי ולדבר איתה כמו שמדברים בני דודים (שלום, מה נשמע, מה שלום ההורים) אבל לא קלות ראש, וראוי לשמור על מרחק.

וממש מצחיק כל הדקדוקי עניות, ואיך שבודקים בשבע עיניים כל תשובה של רב שמשיב באינטרנט, ואם אינו משיב כמו רב בכת השאלים - מנסים לנגחו בכל מה שאפשר.

במאמר המוסגר, יש רבנים המשיבים באינטרנט והרבה תשובות שלהם הן בדיחה עצובה מאוד, או ללא שום קשר למה שנשאל. אבל אף אחד אינו בודק אחריהם, כי הם ידועים כמחמירים קיצוניים, ואין ענין לאף אחד להציגם כעמי הארצות.
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
יתגבר כארי אמר:
כנראה פליטת הקולמוס
 
מגנא ומצלא אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
תראו מה מצאתי כאן 
שאלה
אני בן 13, האם מותר לי לשחק עם בת דודה שלי – בת 14?

תשובהשלום וברכה
 ראוי לדבר איתה ולהיות בקשר, אך לא לנהוג בקלות ראש ולשמור על מרחק מסוים, ולא ראוי משחקים יחד
 ברכה והצלחה ושנה טבוה
 הרב יהודה סטורץ
 בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א
לא זכיתי להבין למה זה "ראוי" ולא רק מותר.


זה דברי רש"י ש"ראוי" לדקדק בהן בכל מילה?
 
יאיר אמר:
מגנא ומצלא אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
תראו מה מצאתי כאן 

לא זכיתי להבין למה זה "ראוי" ולא רק מותר.


זה דברי רש"י ש"ראוי" לדקדק בהן בכל מילה?

עיין בציטוט. זה איסור גמור לדבר עם בת דודתו, עד שאתם כ"כ מתפלאים?!

אז היה ראוי שיכתוב מותר וכתב 'ראוי'...כאילו פה כולם מדקדקים בכל מילה שכותבים...

לאחר מחשבה נוספת אני מקבל את דבריכם.
 
 

אמונה

משתמש ותיק
שו"ת 'מקור נאמן' (להרב מאיר מזוז; ח"ב סי' תתכ"ג):
דיבור עם בת דודה. שאלה: האם מותר לשוחח עם בת דודה. תשובה: דברי תורה מותר סתם דיבורים למעט ולקצר. 
 

4568734

משתמש ותיק
הבעיה די מוכרת, כי בגיל צעיר מי לא משחק עם בני ובנות דודים, ואז גודלים יחדיו ומגיע הזמן בו כבר לא מתאים הקשר הזה, ולא תמיד יודעים איך לעשות זאת בצורה חכמה ומשכילה. וכבר הכרתי משפחה אחת שהיו מכשולים מקשר טוב מאד שהיה בין בן דוד לבת דודתו, ואכמ"ל. כך שכל הורה צריך לפקח על בניו ובנותיו, ובהגיעם לגיל המתאים, להתחיל לאט לאט להסביר להם שאצלינו יש צניעות, ובנים לא מדברים או משחקים עם בנות גדולות. ולעשות הכל בצורה יפה ונעימה, לא קשוחה ומעצבנת, עד שהילדים מעצמם יבינו שזה לא מתאים, והכל יסתדר על הצד היותר טוב. אבל מה שברור הוא, שאם אב רואה את בנו או בתו בקשר עם הבן-בת דוד בגיל מבוגר יותר, חייבים לעשות כל מה שאפשר כדי להסביר להם ושהקשר יתנתק, מפני שהדבר מסוכן מאד מאד. שכן לא מדובר באחות שלבו גס בה, אלא במישהו שאינו מז' קרובים, וח"ו עלולים לבוא למשכולות, וקיצרתי, ודו"ק.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
ה"ראוי" כאן הוא על משקל השאלה* - "האם ראוי". דהינו - זה אינו לא-ראוי כי אם כן-ראוי, דהיינו - מותר. ופשיטא שאין כוונתו שזה הידור, ופשיטא שאין זה פליטת הקולמוס אלא לשון תקינה לגמרי.

*לא שזהו הנוסח שבו שאל הבחור (הרי הבחור שאל בעיקר על משחק שאת זה אסר הרב), אלא זהו הנוסח העצמי של השאלה (שהרב יזם מעצמו - שאלת קשר ידידות ללא משחק) - האם קשר כזה הוא ראוי, כן או לא (ואם התשובה היא כן, ממילא יוצא שהוא כן-ראוי)

(איני נכנס לעצם התשובה ונכונותה, אלא רק לתקינות השפה)
 
 

מאור ישראל

משתמש רגיל
מבשן אשיב אמר:
ככה?
ראוי?
להיות בקשר?
ובכך יקיים דברי השו''ע להתרחק מאוד מאוד?
ע''י מרחק מסוים?
לא הבנתי
מצטער
אני הבנתי טוב מאוד!!!
איסור עריות וקרבה לנשים אינו אומר שצריך לנתק קשרים עם קרובות משפחה (אם קרובי משפחה מהצד השני) שזה פוגע ומעליבמולכותצאלו לא נתנו כדי לפגוע ולהעליב.
אלא שכבני משפחה ראוי לשמור על קשר טוב ולדבר במפגשים משפחתיים כמו בני משפחה ושיחות של התעניינות בשלומן/שלומם בטלפון וכדומה, אך לא שיחות נפש ולא שיחות פרטיות לבד.
 
 

חימקו

משתמש ותיק
אמונה אמר:
שו"ת 'מקור נאמן' (להרב מאיר מזוז; ח"ב סי' תתכ"ג):
דיבור עם בת דודה. שאלה: האם מותר לשוחח עם בת דודה. תשובה: דברי תורה מותר סתם דיבורים למעט ולקצר. 

לא ידעתי שמותר לומר דברי תורה לאשה שגם עליה נאמר "צריך להתרחק מהנשים מאד מאד".
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חימקו אמר:
אמונה אמר:
שו"ת 'מקור נאמן' (להרב מאיר מזוז; ח"ב סי' תתכ"ג):
דיבור עם בת דודה. שאלה: האם מותר לשוחח עם בת דודה. תשובה: דברי תורה מותר סתם דיבורים למעט ולקצר. 

לא ידעתי שמותר לומר דברי תורה לאשה שגם עליה נאמר "צריך להתרחק מהנשים מאד מאוד
כבר הורה החזו"א וכך שמעתי מהגרח"ק כמה פעמים, שכשם שאמרו "דברי תורה אינם מקבלים טומאה" כך ד"ת אינם מביאים לידי הרהור.
 

4568734

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חימקו אמר:
אמונה אמר:
שו"ת 'מקור נאמן' (להרב מאיר מזוז; ח"ב סי' תתכ"ג):
דיבור עם בת דודה. שאלה: האם מותר לשוחח עם בת דודה. תשובה: דברי תורה מותר סתם דיבורים למעט ולקצר. 

לא ידעתי שמותר לומר דברי תורה לאשה שגם עליה נאמר "צריך להתרחק מהנשים מאד מאוד
כבר הורה החזו"א וכך שמעתי מהגרח"ק כמה פעמים, שכשם שאמרו "דברי תורה אינם מקבלים טומאה" כך ד"ת אינם מביאים לידי הרהור.
כל זה רק בנוגע ללימוד סוגיות ועניינים שהיו אמורים להביא הרהור וכדומה, אבל מנא לן להתיר לדבר עם אשת איש וכדו' בדברי תורה - רק בגלל שד"ת לא מביאים טומאה?! אה"נ והד"ת עצמם לא מביאים טומאה והרהור, אבל עצם הדו-שיח עם אשה, הוא דבר בעייתי, לא (רק) התוכן שבשיחה.
 
 

חמר גמל

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
תראו מה מצאתי כאן 
שאלה
אני בן 13, האם מותר לי לשחק עם בת דודה שלי – בת 14?

תשובהשלום וברכה
 ראוי לדבר איתה ולהיות בקשר, אך לא לנהוג בקלות ראש ולשמור על מרחק מסוים, ולא ראוי משחקים יחד
 ברכה והצלחה ושנה טבוה
 הרב יהודה סטורץ
 בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א
לא זכיתי להבין למה זה "ראוי" ולא רק מותר.

להמדייקים, השואל שאל אם מותר לו "לשחק" - והרב רק מחמיר עליו שראוי רק לשמור על קשר ולא דברים המביאים לידי קלות ראש
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
יש לי בזה תשו' מהגריש"א זצ"ל, מפיהם ולא מפי כתבם, אפשר בפרטי.
עד כאן. גם בפרטי לא אגיב ע"ז בל"נ. מי שרוצה שישאל רבנים אחרים שקיבלו זאת
 
 

אברך

משתמש ותיק
הנידון הזה משתנה ממשפחה למשפחה וממקום למקום. כמדו' שבחו"ל, וכן אצל משפחות "עממיות" (ספרדים "עמך", מודרנים וכדו'), יותר מקובל להקל בזה, וממילא אין לבם נוקפם ואין חשש הרהור. אבל אצל משפחות רבות הדבר אינו מקובל כלל. וכנראה שהרב הנ"ל "חוצניק" והשיב לפי מנהגו.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מבשן אשיב אמר:
מאור ישראל אמר:
ושיחות של התעניינות בשלומן/שלומם בטלפון וכדומה
אין שואלים בשלום אשה
ואין חילוק בזה בין בת דודה לאישה זרה
כך ידוע לי משו''ע
דעת הגר"נ קרליץ זצ"ל שאסור לחתן לומר 'גוט שבת' / 'שבת שלום' לחמותו - האם גם בזה אתה מחמיר בגלל מה "שידוע לך משו"ע"?
 
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
4568734 אמר:
הבעיה די מוכרת, כי בגיל צעיר מי לא משחק עם בני ובנות דודים, ואז גודלים יחדיו ומגיע הזמן בו כבר לא מתאים הקשר הזה, ולא תמיד יודעים איך לעשות זאת בצורה חכמה ומשכילה. וכבר הכרתי משפחה אחת שהיו מכשולים מקשר טוב מאד שהיה בין בן דוד לבת דודתו, ואכמ"ל. כך שכל הורה צריך לפקח על בניו ובנותיו, ובהגיעם לגיל המתאים, להתחיל לאט לאט להסביר להם שאצלינו יש צניעות, ובנים לא מדברים או משחקים עם בנות גדולות. ולעשות הכל בצורה יפה ונעימה, לא קשוחה ומעצבנת, עד שהילדים מעצמם יבינו שזה לא מתאים, והכל יסתדר על הצד היותר טוב. אבל מה שברור הוא, שאם אב רואה את בנו או בתו בקשר עם הבן-בת דוד בגיל מבוגר יותר, חייבים לעשות כל מה שאפשר כדי להסביר להם ושהקשר יתנתק, מפני שהדבר מסוכן מאד מאד. שכן לא מדובר באחות שלבו גס בה, אלא במישהו שאינו מז' קרובים, וח"ו עלולים לבוא למשכולות, וקיצרתי, ודו"ק.
אצלינו במשפחה 
כשמגיעים/ות לגיל מצוות, אוטומתית מתנתק הקשר
ואין שום בעיה של אי נעימויות וכדו'.
 
 
חלק עליון תַחתִית