נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1018
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי נדיב לב » 18 ינואר 2019, 00:11

יוסף יוסף כתב:
נדיב לב כתב:אפשר לשאול אותו דרך קול הלשון? איך בדיוק עושים את זה אם תואיל לפרט תודה
באתר של קול הלשון יש לכל רב - 'דף של הרב'
אחרי שאתה נכנס לדף של הרב יש לך קישור לתרום לרב באשראי:)
ולמטה בצד שמאל יש לשלוח לרב שאלה
הנך צריך להזין את שמך, ואת המייל שלך, מס' טלפון, כותרת לשאלה ואח"כ אתה השאלה בעצמה
מה שנשאר לך זה רק ללחוץ 'שלח לרב' - ואז הנך מקבל אישור שהשאלה נשלחה
האמת זו הפעם הראשונה שאני מנסה דרך קול הלשון
בא נראה מה יוצא מזה
בשביל שיצא מזה משהו מומלץ שכמה ישלחו את אותה שאלה תחת הכותרת 'הערה בספר תורת היולדת' להלן הקישור של דף הרב
https://www.kolhalashon.com/New/RavDaf/ ... RavID=0004

ערכים:


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1179
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 189 פעמים
קיבל תודה: 237 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי נבשר » 18 ינואר 2019, 00:12

שאר לעמו כתב:
נבשר כתב:סתם שאלה, לא ראיתי בפנים, למה ר' משה אמר שבלצורך אין איסור, לכאו' ודאי הוה מצוה לשמחה ולעודדה, ומי גרע מיוצא לדרך שהתירו בנישוק וחיבוק אפי' בסמוך לוסתה, אמנם היא נדה, אבל ודאי לעורר את רוחה, ותרגיש שיש לה משען לכאו' הוא הרבה יותר מאשר הנהגה.
הוא נשאל על איסור, וזה מה שהשיב.
ואם מצד הנהגת השואל שחשש לאיסור, בדרך כלל אשה לא צריכה שבעלה יעודד אותה בשעת הלידה ממש (וב"ה כבר עמדתי הרבה פעמים לצד דלת חדר הלידה...)
ואם היא באמת היסטרית וצריכה את זה, אז זה פיקוח נפש. אבל כאמור, נער הייתי וכבר בגרתי, וע"פ רוב המוחלט אין צורך באמת מצד זה.
הדבר נתון לדבר אישי בלידה, ואף בחיי נישואין כל אחד איך שזה אצלו, עכ"פ דעתי כתבתי. ובודאי אדם כמוך מכיר את מכתב החזו"א, לדעתי הכא ביותר.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1018
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי נדיב לב » 18 ינואר 2019, 00:13

נבשר כתב:@נדיב לב במקרים מעין אלו אני שואל את עצמי, אם היתה תשובה אחרת של ר' משה שכתב "שאין איסור בדבר ואל תטעה ואפי' הנהגה שאינה ראויה אין בזה כלל ועיקר", האם היית אומר שיש פה סתירה בדבריו, או שחזר בו וזה היה קודם, או שהיית אומר או לדעתי כל אדם ישר, שמה שדייקת שכפל דבריו וחילק דבריו, אין בו ממש, א"כ השתא שאין כזו תשובה, לדעתי זה נקרא פרשנות, ולכל היותר עליו לציין שכן דעתו בר' משה.
יש כאן שני דברים
1 האם טעה בהבנת ר' משה פינשטין לדעתי לא טעה [מה שכתבת שאין להכריח מסתירה בדבריו זו טעות. כלל לא כתבנו שיש כאן סתירה אלא יתור לשון זועק! וחלוקה מיותרת של שני מקרים]
2 האם עשה כשורה במה שהשמיט לדעתי לא עשה כשורה [אם כי...] גם אם ברור לו שכך פשט הדברים


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1179
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 189 פעמים
קיבל תודה: 237 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי נבשר » 18 ינואר 2019, 00:19

שאר לעמו כתב:
יוסף יוסף כתב:לעניות דעתי מה שכתב האג"מ אפי' כשאין צורך - פירושו שאין צורך ממשי מבחינת עזרה רפואית וכדו'
אלא אפי' אם רק נותן לה הרגשת ביטחון וחיזוק אז אין איסור
אך ללא צורך ללידה עצמה כלל, אין להתיר גם לדעת האג"מ
מה שכתב שם בספר שהיא רוצה מחמת לא להיראות אחרת מאנשים שאינם וכו'
זה לא נקרא כלל צורך יולדת אלא רצון מאוד חיצוני ועל זה כתב שאסור.
אם תביט באג"מ תווכח, שה'צורך' שמיירי בו, הוא לעודדה בלבד (וכ"ש וכ"ש על עזרה רפואית). וע"ז הוסיף שגם בלא צורך בזה לאשה, אבל הוא רוצה להשגיח מחמת עצמו, נמי אין איסור. וז"ל:
ובאם הבעל יכול להיות שמה להשגיח שתעשה הדבר בסדר הנכון וגם לחזק אותה ולאמץ לבה, הנה אם יש צורך איני רואה איסור ואף בלא צורך איני רואה איסור וכו'
למען האמת יש לשאול מעיקרא, מהכ"ת שיהיה אסור לבעל לשהות בחדר לידה, אפילו כשאינו צורך כלל. וכי יש פה דבר שאינו מדרכי הצניעות כשאינו מביט בה במקומות המכוסים? יתכן שכך נשאל האג"מ; האם מותר לבעל להיות בחדר לידה, וזה מה שהשיב.
אמנם מקובל שלא נכנסים, אולי משום שקשה להימלט מראיית מקומות המכוסים, אך מאי שייטא איסור להכא. ואפילו הנהגת איסור לא שייך פה. לכל היותר הנהגת יראים שרוצים לא להכשל אף בהסח הדעת.
לדעתי מה שכתב בספר תורת היולדת "שלא יהיה שם כלל וכלל" משום הנהגה, פשוט לדעתי לא משום הנהגת איסור שמא יסתכל ומכניס עצמו בספק, אלא יש כאן איזה ענין עדין, שעקרונית מציאות הבעל היכא שהאשה אינה בצניעות, לא מתאים שאנשים אחרים יראו ויהיו שהבעל נמצא במצב כזה, וזה חוסר צניעות, לא הגילוי, אלא ביניהם שיוצא לחוץ, זהו חוסר צניעות, אם שלא לצורך, עכ"פ אדגיש שאף שיש לי הרגשה בזה, מ"מ לנקוט כך וכו'.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1921
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי שאר לעמו » 18 ינואר 2019, 00:21

להרגשתי זה לא בעיה. אבל כן ישנה בעיה שמסתובבות שם נשים, וא"צ שיהיה הבעל נוכח בחדר תקוע כמו מסמר בלי ראש. וזה אולי חוסר הצניעות.
נראה לי שרק הפתיחות של העולם המערבי בשנים האחרונות הביאה לידי שאלות אלו (ובארה"ב של האג"מ, עוד קודם לכן).
מעולם לא היה הבעל נוכח להפריע את עבודת החכמות. ולדעתי יש בזה ענין של חשיבות רפואית לתת לצוות הרפואי את שלוות הנפש. אא"כ הבעל לא סומך, מה שלא הרגילות.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1002
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 18 ינואר 2019, 00:45

עד כאן הכל ממש מרתק ותודה לכולם.

כמה הערות בקצרה:

א.
אני מלכתחילה הבנתי שכל ההסבר של התו"ה נובע מכך שלא ראה את האגרו"מ בשלמותו. ואילו היה רואה גם את המשפט החסר לא היה כותב כן.

ב.
הנידון האם ראוי להיות בחדר לידה ראוי לבמה מכובדת. אך באגרו"מ ובתו"ה הנ"ל הנידון הוא אם מותר או אסור.

ג.
כשבאים לדון על לשון האגרו"מ כדאי לנסות לחשוב מה היו מבינים אם היה כותב כך על נושא שאין בו "דעות קדומות" כמו מוקצה בשבת וכד' שהיה כותב עליו שבאם יש צורך אין איסור ואף בלא צורך אין איסור. האם גם שם יהיה מי שיבין שמכפילות הלשון משמע שאין ראוי וכו'.

ד.
על העניין הטכני שנשים מסתובבות וכו' הנה בדידי הוה עובדא בבי"ח חילוני (שיבא תה"ש) ויש שם כניסה חיצונית לבעל באופן שאין שום סיכוי שיראה משם יולדות אחרות. ומסתמא בבתי חולים חרדיים המצב טוב עוד יותר (אם יש יותר טוב מזה).
ולגבי אשתו עצמה. הנה בזה ודאי אין שום חילוק בין המצב כיום לבין המצב בזמן האגרו"מ.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 470
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 287 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי אברך » 18 ינואר 2019, 00:52

מכל מלמדי השכלתי כתב: ב.
הנידון האם ראוי להיות בחדר לידה ראוי לבמה מכובדת. אך באגרו"מ ובתו"ה הנ"ל הנידון הוא אם מותר או אסור.
שאר לעמו כתב: למען האמת יש לשאול מעיקרא, מהכ"ת שיהיה אסור לבעל לשהות בחדר לידה, אפילו כשאינו צורך כלל. וכי יש פה דבר שאינו מדרכי הצניעות כשאינו מביט בה במקומות המכוסים? יתכן שכך נשאל האג"מ; האם מותר לבעל להיות בחדר לידה, וזה מה שהשיב.
אמנם מקובל שלא נכנסים, אולי משום שקשה להימלט מראיית מקומות המכוסים, אך מאי שייטא איסור להכא. ואפילו הנהגת איסור לא שייך פה. לכל היותר הנהגת יראים שרוצים לא להכשל אף בהסח הדעת.
רואה אני את דברי הרב @שאר לעמו .

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1002
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 18 ינואר 2019, 00:55

אברך כתב:
מכל מלמדי השכלתי כתב: ב.
הנידון האם ראוי להיות בחדר לידה ראוי לבמה מכובדת. אך באגרו"מ ובתו"ה הנ"ל הנידון הוא אם מותר או אסור.
שאר לעמו כתב: למען האמת יש לשאול מעיקרא, מהכ"ת שיהיה אסור לבעל לשהות בחדר לידה, אפילו כשאינו צורך כלל. וכי יש פה דבר שאינו מדרכי הצניעות כשאינו מביט בה במקומות המכוסים? יתכן שכך נשאל האג"מ; האם מותר לבעל להיות בחדר לידה, וזה מה שהשיב.
אמנם מקובל שלא נכנסים, אולי משום שקשה להימלט מראיית מקומות המכוסים, אך מאי שייטא איסור להכא. ואפילו הנהגת איסור לא שייך פה. לכל היותר הנהגת יראים שרוצים לא להכשל אף בהסח הדעת.
רואה אני את דברי הרב @שאר לעמו .
יש מחלוקת בין הציטוטים שהבאת?


ברל
משתמש ותיק
הודעות: 237
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי ברל » 18 ינואר 2019, 00:58

צריך לזכור שר' מה כל מקובלני מפי סבי זצ"ל הקפיד שכל תשובה שמתפרסמת בסםר היא רלוונטית לכלל ולא לגופו של שואל כך שלדון מה שאל השואל אינו רלוונטי בנידון דדין. מאוד מאוד הקפיד על המקצרים דבריו. וכן שלא יוציאו מכתבים שלא החליט שראוי לפרסמם. כמדומני שהוא גם מזכיר מעין זה בהקדמה


שושן הבירה
הודעות: 2
הצטרף: 18 ינואר 2019, 00:55
נתן תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי שושן הבירה » 18 ינואר 2019, 01:04

מכל מלמדי השכלתי כתב:בספר תורת היולדת (פרק לב הערה ב) כתוב בזה"ל:

כתב באגרות משה יור"ד ח"ב סימן ע"ה וז"ל, "הנה אם יש צורך, איני רואה איסור. אבל אסור לו להסתכל ביציאת הולד ממש, שהרי אסור לו להסתכל במקומות המכוסים שבה בנדתה, ובמקום התורפה אסור אפילו בטהורה. כך כשיזהר לא להסתכל, אין איסור. ועל ידי מראה גם אסור להסתכל", עכ"ל.

ה.
מחילה אם אני מסיט את כנושא מעיקרו
אין ברצונימלפתוח נושא חדש בעני' זה שהצינעה יפה לה
אך כיוון שהוזכר אעלה בקשתי
אשמח בציטוטים ומקורות בעני' איסור הסתכלות במקום התורפה
וכן בני' שם


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2588
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 383 פעמים
קיבל תודה: 485 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי יהודי » 18 ינואר 2019, 01:10

ראה שוע אוח רמ ס"ד, ורמ"א אבהע"ז כה ס"ב (והוא לשון הר"מ, ובנו"כ דנו שם בדעתו), ובביאור הגר"א באבהע"ז ובביאור הלכה שם.


שושן הבירה
הודעות: 2
הצטרף: 18 ינואר 2019, 00:55
נתן תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי שושן הבירה » 18 ינואר 2019, 01:15

יהודי כתב:ראה שוע אוח רמ ס"ד, ורמ"א אבהע"ז כה ס"ב (והוא לשון הר"מ, ובנו"כ דנו שם בדעתו), ובביאור הגר"א באבהע"ז ובביאור הלכה שם.
מכיר את זה
רצוני בדעות נוספות והרחבת הענין


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2588
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 383 פעמים
קיבל תודה: 485 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי יהודי » 18 ינואר 2019, 01:17

כמדומה שזו אינה במה מתאימה לכך.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1179
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 189 פעמים
קיבל תודה: 237 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי נבשר » 18 ינואר 2019, 01:18

עדיין צודק @מכל מלמדי השכלתי שספר תורת היולדת מעתיק את תשובת ר' משה והשמיט מה שכתוב שם שאף שלא לצורך ליכא איסור, אני מעתיק מספר תורת היולדת כפי שהעתיק מר' משה "הנה אם יש צורך, איני רואה איסור. אבל אסור לו להסתכל ביציאת הולד ממש, שהרי אסור לו להסתכל במקומות המכוסים שבה בנדתה, ובמקום התורפה אסור אפילו בטהורה. כך כשיזהר לא להסתכל, אין איסור. ועל ידי מראה גם אסור להסתכל", עכ"ל. וזה עוד יותר קשה ממה שקודם שלא קשור לפרשנות, אלא פשוט לא העתיק דבריו, תמוה, ואולי נשמט ממנו ולכך לא התיר בשלא לצורך.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 228 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי דרומאי » 18 ינואר 2019, 01:22

שאר לעמו כתב: אמנם מקובל שלא נכנסים, אולי משום שקשה להימלט מראיית מקומות המכוסים, אך מאי שייטא איסור להכא. ואפילו הנהגת איסור לא שייך פה. לכל היותר הנהגת יראים שרוצים לא להכשל אף בהסח הדעת.
לא פשוט, דהא אי איכא דרכא אחרינא רשע, ואם אין שום צורך אמיתי רק 'צורך חברתי' למה להתיר.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1300
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 91 פעמים
קיבל תודה: 341 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי אחד התלמידים » 18 ינואר 2019, 01:48

אני מכיר אחד ששאל את הרב יצחק זלברשטיין על זה. לפי זכרונו הוא ענה שהוא קיבל מחמיו הגריש"א שזהו דעתו של האג"מ.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1179
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 189 פעמים
קיבל תודה: 237 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי נבשר » 18 ינואר 2019, 01:53

למען האמת אני מצטט מאיזה מאמר דעות אחרות, "אכן ראה בשו"ת מנחת-יצחק (ח"ח סי' ל אות ב), שכתב: "הנה בביה"ח 'שערי צדק' כאן כאשר שאלו אותי על זה, אמרתי לאסור זולת אם יש חשש סכנה אם הבעל לא יהיה שם, כי ידעתי [ש]אם יתירו - יבואו למכשולים". ועד"ז השיב הגרש"ז אויערבאך ז"ל בע"פ, שגם אם נזהר מלהסתכל "אין הדבר יפה, ויש בזה משום מיאוס" (נשמת-אברהם, יו"ד סי' קצה ס"ק ג).


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1300
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 91 פעמים
קיבל תודה: 341 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי אחד התלמידים » 18 ינואר 2019, 02:23

אחד התלמידים כתב:אני מכיר אחד ששאל את הרב יצחק זלברשטיין על זה. לפי זכרונו הוא ענה שהוא קיבל מחמיו הגריש"א שזהו דעתו של האג"מ.
תודה לחבירי הרוצה בעילום שמו, שטרח לסרוק ולשלוח לי תש' הנ"ל.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1002
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 18 ינואר 2019, 02:47

יישר כח לרב @אחד התלמידים שליט"א על טירחתו להבאת הדברים. ואין ספק שתגובת הרב המחבר טובה מכל דיוק אחר בדבריו.

וממנה נלמד שלא מדובר בטעות אלא בכוונת מכוון מחמת שכך למד את דעת הגרמ"פ באגרו"מ.

אלא שלגופם של דברים אכתי יש להעיר בתרתי:

א.
מה שייך כאן המושג "קבלה". והרי קבלה היא מסורת בע"פ על דברים שאינם מפורשים בכתב. ואילו כאן מסר קבלה מהגרי"ש אלישיב על דעתו של גדול אחר ה"ה הגרמ"פ. אמנם אפשר שכך הגרי"ש אלישיב למד פשט באגרו"מ. אך אם כן זה ככל התורה שזה מבין בכה וזה בכה. ורוב ככל המחלוקות בתורה הם בהבנת דעות מסויימות. מהלשון "קבלה" נשמע כאילו היה כאן איזה ידיעה מכרעת מהגרמ"פ עצמו. בעוד שלא כך הוא. (מדלא פירש כן בתשובתו ).

ב.
גם אם כן שכך הביאור בדבריו. מה הסיבה להבאת דברי האגרו"מ בחלקם תוך החסרת קטע. אפשר להביאם בשלמות ולפרשם או לחילופין לציין לדבריו בלי לצטט. אין שום סיבה בעולם לציטוט בצורה שגויה. ולענ"ד אף אסור לעשות כן.

ג.
מלבד כל זה יש לציין שהגר"י זילברשטיין מזכיר את הגריש"א בברכת החיים. מה שאומר שהיה זה לפני צאת המהדורה החדשה של תורת היולדת. ואעפ"כ לא שינו בחדשה כלום. ואף לא את הלשון המצוטטת.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1179
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 189 פעמים
קיבל תודה: 237 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי נבשר » 18 ינואר 2019, 02:58

מכל מלמדי השכלתי כתב:יישר כח לרב @אחד התלמידים שליט"א על טירחתו להבאת הדברים. ואין ספק שתגובת הרב המחבר טובה מכל דיוק אחר בדבריו.

וממנה נלמד שלא מדובר בטעות אלא בכוונת מכוון מחמת שכך למד את דעת הגרמ"פ באגרו"מ.

אלא שלגופם של דברים אכתי יש להעיר בתרתי:

א.
מה שייך כאן המושג "קבלה". והרי קבלה היא מסורת בע"פ על דברים שאינם מפורשים בכתב. ואילו כאן מסר קבלה מהגרי"ש אלישיב על דעתו של גדול אחר ה"ה הגרמ"פ. אמנם אפשר שכך הגרי"ש אלישיב למד פשט באגרו"מ. אך אם כן זה ככל התורה שזה מבין בכה וזה בכה. ורוב ככל המחלוקות בתורה הם בהבנת דעות מסויימות. מהלשון "קבלה" נשמע כאילו היה כאן איזה ידיעה מהגרמ"פ עצמו. בעוד שלא כך הוא. מדלא פירש כן בתשובתו בהדיא.

ב.
גם אם כן. מה הסיבה להבאת דברי האגרו"מ מחלקם תוך החסרת קטע. אפשר להביאם בשלמות ולפרשם או לחילופין לציין לדבריו בלי לצטט. אין שום סיבה בעולם לציטוט בצורה שגויה. ולענ"ד אף אסור לעשות כן.

מלבד כל זה יש לציין שהגר"י זילברשטיין מזכיר את הגריש"א בברכת החיים. מה שאומר שהיה זה לפני צאת המהדורה החדשה של תורת היולדת. ואעפ"כ לא שינו בחדשה כלום. ואף לא את הלשון המצוטטת
דברים נכוחים, ועוד לדעתי היה צריך להזכיר שכן דעת הגריש"א וכך קיבל ממנו, אותי הדבר מטעה, וגורם לי להבא פחות לסמוך על דברים מסוג זה, אלא לברר את הדברים מהמקורות. @מכל מלמדי השכלתי איך חשבת לפתוח את האגרות משה ע"ז האם היה לך מידע מוקדם בענין? מסקרן אותי.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1002
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 18 ינואר 2019, 03:02

@נבשר
אצלי זה התחיל הפוך. יש לי תחביב לקרוא תשובות של שותי"ם. אפילו בלי כל המו"מ. אלא רק כדי לדעת מי מדבר על מה. וכך ראיתי מה שכתב האגרו"מ.

ובאמת כשלמדתי בתורת היולדת בפעם הראשונה לא שמתי לב לכלום. אך כשדנתי בזה עם חבר ופתחנו שוב את תו"ה היה נראה לי שיש כאן שינוי. וכשפתחתי אגרו"מ והשוותי ראיתי שאכן כך הוא.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1300
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 91 פעמים
קיבל תודה: 341 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי אחד התלמידים » 19 ינואר 2019, 18:52

קבלתי עוד התייחסות של הרב זילברשטיין לזה מספר לבושה של תורה.
RYZ(LST)_Page_1.png
RYZ(LST)_Page_2.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1921
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי שאר לעמו » 19 ינואר 2019, 19:48

לאור הקובץ שהעלית,
אזי לא היה צריך להביא את דברי האג"מ באופן זה כי זה מעוות את דעתו, אלא לומר שע"ד גדולי הפוסקים (ולציין שחולקים על האג"מ) אסור להיות נוכח בחדר לידה, כי סחור סחור אמרי' לנזירא (וזה איסור גמור).
ויכל לסייג שאם זה נצרך לצורך גדול שהוא יתובי דעתא או עזרא רפואית בכה"ג מותר לו, כמו שהתיר האג"מ הנ"ל.

ולא משמע מהגא"מ שחושש לאיסור של איכא דרכא אחרינא. כי בנקל ממש יכול להיזהר, לפי צורת חדרי הלידה כיום, שהינם גדולים ורחבים (לא במעייני הישועה, שהקטינו חלק מהחדרים מאוד, במהלך השנים).

ולא הבנתי מה הדמיון בין מקום שנשים טובלות, שהוא יצר הרע כפשוטו ולא מתאים הדימוי הזה (שהרי אי בינו לבינה, ליכא חוסר צניעות לבעל ללוות את אשתו לנהר לעת ערב בימי קדם), לבין מקום שאשתו יושבת על המשבר. ואם דינא הוא לדעתו, כמו שיוסף נס, אזי לא היה כותב האג"מ אין איסור. כי באיכא דרכא אחרינא רשע הוא, וודאי אסור, ולא היה נמנע האג"מ לציין זאת.
ואינני בטוח שפוסקים אחרים חולקים על האג"מ בזה, אלא מצד הנהגה טובה בלבד. (ולא בשביל להקל אני כותב הדברים, אלא מצד הגדרת לימוד הדין, כי כאמור זו הנהגה פשוטה, הראויה לכל ירא שמים - מבלי מפקפק כלל).


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1179
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 189 פעמים
קיבל תודה: 237 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי נבשר » 19 ינואר 2019, 20:07

שאר לעמו כתב:לאור הקובץ שהעלית,
אזי לא היה צריך להביא את דברי האג"מ באופן זה כי זה מעוות את דעתו, אלא לומר שע"ד גדולי הפוסקים (ולציין שחולקים על האג"מ) אסור להיות נוכח בחדר לידה, כי סחור סחור אמרי' לנזירא (וזה איסור גמור).
ויכל לסייג שאם זה נצרך לצורך גדול שהוא יתובי דעתא או עזרא רפואית בכה"ג מותר לו, כמו שהתיר האג"מ הנ"ל.

ולא משמע מהגא"מ שחושש לאיסור של איכא דרכא אחרינא. כי בנקל ממש יכול להיזהר, לפי צורת חדרי הלידה כיום, שהינם גדולים ורחבים (לא במעייני הישועה, שהקטינו חלק מהחדרים מאוד, במהלך השנים).

ולא הבנתי מה הדמיון בין מקום שנשים טובלות, שהוא יצר הרע כפשוטו (וכי חוסר צניעות לבעל ללוות את אשתו לנהר לעת ערב בימי קדם?), לבין מקום שאשתו יושבת על המשבר. ואם דינא הוא לדעתו, כמו שיוסף נס, אזי לא היה כותב האג"מ אין איסור. כי באיכא דרכא אחרינא רשע הוא, וודאי אסור, ולא היה נמנע האג"מ לציין זאת.
ואינני בטוח שפוסקים אחרים חולקים על האג"מ בזה, אלא מצד הנהגה טובה בלבד. (ולא בשביל להקל אני כותב הדברים, אלא מצד הגדרת הדין, כי כאמור זה הנהגה פשוטה, הראויה לכל ירא שמים - מבלי מפקפק כלל).
תשמע מפליא שם התשובה הזאת, מלבד מה שכתבת שלא היה לו להזכיר כלל את ר' משה, והדמיון למקוה, בקל אפשר לחלק, ואולי אדרבא מי שיש לו יראת שמיים יכול ליכנס, ולא כמש"כ שמי שיש לו יראת שמיים שלא ייכנס, מי חיבר את הקונטרס הזה? בקטע קודם כתב שלא תלבש בגד המנהיר לא יודע מה כוונתו, אבל הדמיון לאשה שהולכת בלבוש פרוץ לבעל אינו דומה לדעתי, שהרי מותר לכתחילה לבעל להתייחד עם אשתו בימי נדותה.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1179
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 189 פעמים
קיבל תודה: 237 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי נבשר » 19 ינואר 2019, 20:29

ר' @נדיב לב עיין במה שהביא קודם, אף ר' יצחק זילברשטיין לא דייק מדברי ר' משה לאיסור, אלא פשיטא לו שמה שכתב היינו שהוא "פוסק מובהק", אבל גם הוא מודה לאיסור.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1002
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 19 ינואר 2019, 21:28

משום מה אני לא מצליח לפתוח את הקובץ ש @אחד התלמידים העלה. מישהו יכול להכניס אותו לפורום כצילום. כמו המכתב שהובא לעיל כדי שאוכל לקרוא גם כן? אני מרגיש תלוש...


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1921
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי שאר לעמו » 19 ינואר 2019, 21:50

נבשר כתב: מי חיבר את הקונטרס הזה? בקטע קודם כתב שלא תלבש בגד המנהיר לא יודע מה כוונתו, אבל הדמיון לאשה שהולכת בלבוש פרוץ לבעל אינו דומה לדעתי, שהרי מותר לכתחילה לבעל להתייחד עם אשתו בימי נדותה.
לא נ"מ מחבר הקונטרס. הוא מצטט דברי הרב זילברשטיין. והדברים אכן מפליאים.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1300
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 91 פעמים
קיבל תודה: 341 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי אחד התלמידים » 19 ינואר 2019, 21:59

שאר לעמו כתב:
נבשר כתב:מי חיבר את הקונטרס הזה? בקטע קודם כתב שלא תלבש בגד המנהיר לא יודע מה כוונתו, אבל הדמיון לאשה שהולכת בלבוש פרוץ לבעל אינו דומה לדעתי, שהרי מותר לכתחילה לבעל להתייחד עם אשתו בימי נדותה.
לא נ"מ מחבר הקונטרס. הוא מצטט דברי הרב זילברשטיין. והדברים אכן מפליאים.
זה לא מקונטרס של איזה אברך, אלא מספר לבושה של תורה מהג"ר פ"א פאלק מגייטסהד.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1002
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 19 ינואר 2019, 22:40

אחר קריאת ב' מכתבי הגר"י זילברשטיין עדיין אינני מבין.

א.
מצד אחד הוא כותב ש"בעל אגרות משה כפוסק מובהק כתב שמעיקר הדין אין חטא" דהיינו שהדבר אכן מותר לפי האגרות משה גם במקום שאין צורך כלל. ומאידך הוא כותב "מה שכתבתי בשם אגרו"מ זו כוונתו". דהיינו שכוונת האגרות משה להתיר רק בשעת צורך כשהאשה נפחדת.

ב.
לגבי המשל לעמידה במקווה בעצימת עינים. עלה בדעתי משל אחר הקרוב עוד יותר לנמשל. והוא שישהה איש בחדר בעצימת עינים או בהסבת פניו לקיר בזמן שאשתו מתלבשת. וזה הרי מעשים שבכל יום.

ג.
עדיין לא תורץ מדוע לצטט באופן חלקי. ולא לצטט מילה במילה ואח"כ לפרש כפי הבנתו.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1179
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 189 פעמים
קיבל תודה: 237 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ

שליחה על ידי נבשר » 19 ינואר 2019, 23:55

מכל מלמדי השכלתי כתב:אחר קריאת ב' מכתבי הגר"י זילברשטיין עדיין אינני מבין.

א.
מצד אחד הוא כותב ש"בעל אגרות משה כפוסק מובהק כתב שמעיקר הדין אין חטא" דהיינו שהדבר אכן מותר לפי האגרות משה גם במקום שאין צורך כלל. ומאידך הוא כותב "מה שכתבתי בשם אגרו"מ זו כוונתו". דהיינו שכוונת האגרות משה להתיר רק בשעת צורך כשהאשה נפחדת.

ב.
לגבי המשל לעמידה במקווה בעצימת עינים. עלה בדעתי משל אחר הקרוב עוד יותר לנמשל. והוא שישהה איש בחדר בעצימת עינים או בהסבת פניו לקיר בזמן שאשתו מתלבשת. וזה הרי מעשים שבכל יום.

ג.
עדיין לא תורץ מדוע לצטט באופן חלקי. ולא לצטט מילה במילה ואח"כ לפרש כפי הבנתו.
א. אפשר לומר שקיבל מחמיו שר' משה בתור פוסק התיר, אבל ודאי שדעתו וכוונתו לאסור, ובאמת זה דחוק.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח