האם ב"מגילת סתרים" של רבי נחמן מברסלב כתוב מי המשיח?

ברוך שאמר

משתמש רשום
בעקבות א' מהשכולות דכאן, נכנסתי קצת יותר עמוק לבירור תורת הננמ"ח, שהיה מגדולי צדיקי הדורות, ונחשף לפני "אין סוף" חומר שחדש לי לגמרי. תוך כדי החיפוש והניסיון להבין כמה עניינים, גיליתי שיש איזה "מגילת סתרים" שכתב אותה מוהר"ן זצוק"ל בכבודו ובעצמו.

אשמח לקבל כאן [בפורום המדהים הזה] מידע בענין.

בקשתי שטוחה לפניכם: למען הסדר הטוב, אם ברצונכם להגיב על: נא לכתוב בצורה עניינית, ובאופן השווה לכל נפש. כל אלה שמחפשים "מומים" ו"פגמים", ואין חיפוש ה"אמת" נר לרגליהם, נא לכבד אשכול זה, ולהוציא את יצר ה"נצחנות" במקומות אחרים.

{סליחה על הלשון החריפה, זה פשוט מייגע מאוד שסוטים מהקו המרכזי ומהשאלה שנמצאת בראש האשכול, תודה}.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
כדי לענות על שאלת פותח האשכול צריך לקרא גם את הפרשנות של מרק.
תמצית דבריו (של מרק) למעשה: מוהר"ן אמר שהוא כבר לא משיח. נקודה. רק מהמגילה רואים שראה במשיח התגלמות של כל מה שראה בעצמו ובדרכו הק', הוא מתאר את המשיח בצלמו ודמותו, רק עם הצלחה מוחלטת. וכמו שאמר שההבדל בינו למשיח הוא רק שלמיח ירצו לשמע, ודוק.
 

נפתולי

משתמש ותיק
בברסלב האוטנטית דחו הן את הפרשנות של מרק מכל וכל, והן לגבי עצם ההעזה להדפיס את המגילה עם "פענוח" מפוקפק מאד ואפילו שקרי לגמרי במקומות מסויימים.
בברסלב פנימה אין שום דיון לגבי המגילת סתרים, וישנם רק 2 שיחות שמקובל שהיו כתובים במגילת סתרים, אחת מהם לגבי חשיבות סעודת ר"ח כמדומני והשניה לגבי עץ עם עלי זהב וכו'.
מי שרוצה להתלות בד"ר מרק שיבושם לו, אך שיעזוב את חסידי ברסלב.
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
פותח הנושא
נפתולי אמר:
בברסלב האוטנטית דחו הן את הפרשנות של מרק מכל וכל, והן לגבי עצם ההעזה להדפיס את המגילה עם "פענוח" מפוקפק מאד ואפילו שקרי לגמרי במקומות מסויימים.
בברסלב פנימה אין שום דיון לגבי המגילת סתרים, וישנם רק 2 שיחות שמקובל שהיו כתובים במגילת סתרים, אחת מהם לגבי חשיבות סעודת ר"ח כמדומני והשניה לגבי עץ עם עלי זהב וכו'.
מי שרוצה להתלות בד"ר מרק שיבושם לו, אך שיעזוב את חסידי ברסלב.

מה זה "ברסלב האוטנטית"?
 
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
פותח הנושא
נפתולי אמר:
בברסלב האוטנטית דחו הן את הפרשנות של מרק מכל וכל, והן לגבי עצם ההעזה להדפיס את המגילה עם "פענוח" מפוקפק מאד ואפילו שקרי לגמרי במקומות מסויימים.
בברסלב פנימה אין שום דיון לגבי המגילת סתרים, וישנם רק 2 שיחות שמקובל שהיו כתובים במגילת סתרים, אחת מהם לגבי חשיבות סעודת ר"ח כמדומני והשניה לגבי עץ עם עלי זהב וכו'.
מי שרוצה להתלות בד"ר מרק שיבושם לו, אך שיעזוב את חסידי ברסלב.

ב"ברסלב האוטנטית" [איני יודע עדיין מה היא] עכ"פ מסכימים שיש מגילת סתרים? 
 
 

שומע ומשמיע

משתמש רשום
הנה העתקה מהמכלול:

מגילת סתרים (ברסלב)
מגילת סתרים הוא שמה של מגילה שתוכנה נשמר בסוד במשך מאתיים שנה, ובה נכתב חזונו המשיחי הסודי של רבי נחמן מברסלב. במגילה מתוארת השתלשלות האירועים שעתידה להיות על פי דעתו בזמן ביאת המשיח, והיא מוצפנת ברובה בראשי תיבות.

המגילה היתה הסוד השמור ביותר בחסידות ברסלב, ורבי נחמן הסתיר אותה אפילו מתלמידיו הקרובים ביותר, כגון רבי אהרון, רב העיר ברסלב. האחרון שקיבל במסורת את פשרה המלא היה ככל הנראה הרב אברהם חזן.

תוכן עניינים
1 היסטוריה
1.1 מסירת הסוד מפי רבי נחמן
1.2 שושלת העברת המגילה
2 תוכן המגילה
2.1 המגילה הקצרה
2.2 המגילה הארוכה
3 ניתוח המגילה
4 קישורים חיצוניים
5 הערות שוליים

היסטוריה
מסירת הסוד מפי רבי נחמן
בה' באב ה'תקס"ו (20.7.1806) נמסר חלקו הראשון של התיאור, בעת נסיעת רבי נחמן מלדיז'ין לטפליק. התלמידים ובראשם רבי נתן שטרנהרץ ורבי נפתלי וינברג מנמירוב ליוו את הרבי ביציאה מהעיר, ובמשך כשעתיים תיאר להם רבי נחמן את חזונו. בסופם הורה לשמור את השיחה בסוד, ולכותבה ברמז בלבד. רוב השיחה נשכחה ומיעוטה שרד.

את חלקו השני של התיאור פרש רבי נחמן בבית מדרשו בברסלב בפני תלמידיו, שלוש שנים לאחר מכן, בח' באב ה'תקס"ט (21.7.1809). תיאור זה חופף בחלק מפרטיו לשיחה הקודמת, והוא שרד ברובו בכתב יד, מוצפן בראשי תיבות.

שושלת העברת המגילה
קיימת מסורת בקרב חסידי ברסלב כי יש רק אדם יחיד בכל דור היודע את פשר המגילה. בפועל נחשפו במשך השנים מספר אנשים בכל דור לכתבי היד של המגילה, אך כנראה שלא כולם אכן ידעו לפענחה.

בין האנשים שנחשפו אליה נמנים רבי נתן ורבי נפתלי מנמירוב בתחילת המאה ה-19, ותלמידיהם רבי נחמן חזן, רבי נחמן גולדשטיין ורבי אהרון מליפוביץ' באמצע המאה. בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 נמנים על קוראיה הרב אלתר טפליקר, הרב אברהם חזן והרב אברהם שטרנהרץ.

במהלך המאה ה-20 נחשפו אליה בהזדמנויות שונות כעשרה מרבני החסידות [כגון הרב מיכל דורפמן, הרב הירש לייב ליפל, הרב נתן צבי קניג, הרב לוי יצחק בנדר, הרב נתן ליברמנש, הרב אליעזר שיק, הרב חיים קרמר והרב גדליה פליער], חלקם גם העתיקו אותה וניסו לפענח את המגילה בהצלחה חלקית.

בשנת 2006 פרסם חוקר החסידות פרופ' צבי מרק את צילום אחד מכתבי היד העתיקים של המגילה, יחד עם פענוח של רוב ראשי התיבות[ מגילת סתרים: חזונו המשיחי הסודי של ר' נחמן מברסלב].

תוכן המגילה
המגילה הקצרה
החלק הראשון של המגילה שמקורו בשנת ה'תקס"ו מתאר את עליית קרנו של המלך המשיח בעיני מלכי אומות העולם. המלכים יתנו לו דברי ערך, שתמורתם יקבל את קרקעות ארץ ישראל מהסולטאן העות'מאני (ה'תוגר'). לאחר מכן יבנה ארמונות בעיר המלוכה לו ולכל המלכים, ייטע פרדס שבו יגדל צמחי מרפא ויישא דרשה יומית אחת לעם ישראל ואחת לאומות העולם.

המגילה הארוכה
החלק השני שנמסר בשנת ה'תקס"ט, ובו פירוט נוסף לתהליך שתומצת במגילה הקצרה. בחלק זה מתואר כי גילו של מלך המשיח יהיה 12 שנים בלבד. תחילת דרכו תהיה כרב גדול בישראל, לאחר מכן יקבל בעסקאות חליפין את ארץ ישראל, יקדש אותה ויהפוך למלך ישראל. בהמשך יהיה לקיסר האומות כולם.

השפעתו של מלך המשיח תושג באמצעות קסם אישי, חוכמה פורצת דרך ויצירה מוסיקלית חדשנית. אלה יביאו את מאזיניו ל'כלות הנפש'. בנוסף, הוא ינסח תפילות ו'נימוסים' עבור בני אומות העולם, ויקיים סדר יום של טיפול בחולים, התבודדות, תפילה ונגינה.

ניתוח המגילה
מהמגילה נעדרים נושאים מרכזיים בתפיסה הקלאסית של המשיח ביהדות. לדוגמה מלחמת גוג ומגוג נעדרת לחלוטין וכמוה שאר המאפיינים האפוקליפטיים של אחרית הימים. פרופ' מרק הצביע גם על העדר אזכורו של בית המקדש כראוי לתשומת לב, והתאמתו להגות הברסלבית כי הצדיק הוא מרכז העולם.

הדים במשנתו של רבי נחמן נמצאו לנושאים שונים במגילה. מרק הציג שורה מהם, וביניהם את אימרת רבי נחמן כי "משיח יכבוש את העולם ללא יריה אחת", וש"עיקר כלי זינו (נשקו) של משיח הוא התפילה". מרק הראה כי המשיח מתואר כבן-דמותו של רבי נחמן ביחסו לניגון, לרפואה, לחוכמה, לאומות העולם ולנשיאת החן וקסמו האישי של הצדיק.
 

ישר א-ל

משתמש ותיק
ברוך שאמר אמר:
נפתולי אמר:
בברסלב האוטנטית דחו הן את הפרשנות של מרק מכל וכל, והן לגבי עצם ההעזה להדפיס את המגילה עם "פענוח" מפוקפק מאד ואפילו שקרי לגמרי במקומות מסויימים.
בברסלב פנימה אין שום דיון לגבי המגילת סתרים, וישנם רק 2 שיחות שמקובל שהיו כתובים במגילת סתרים, אחת מהם לגבי חשיבות סעודת ר"ח כמדומני והשניה לגבי עץ עם עלי זהב וכו'.
מי שרוצה להתלות בד"ר מרק שיבושם לו, אך שיעזוב את חסידי ברסלב.

מה זה "ברסלב האוטנטית"?

חסידות ברסלב שעברה ומתנהגת במסורת מדור לדור
 

ישר א-ל

משתמש ותיק
ברוך שאמר אמר:
נפתולי אמר:
בברסלב האוטנטית דחו הן את הפרשנות של מרק מכל וכל, והן לגבי עצם ההעזה להדפיס את המגילה עם "פענוח" מפוקפק מאד ואפילו שקרי לגמרי במקומות מסויימים.
בברסלב פנימה אין שום דיון לגבי המגילת סתרים, וישנם רק 2 שיחות שמקובל שהיו כתובים במגילת סתרים, אחת מהם לגבי חשיבות סעודת ר"ח כמדומני והשניה לגבי עץ עם עלי זהב וכו'.
מי שרוצה להתלות בד"ר מרק שיבושם לו, אך שיעזוב את חסידי ברסלב.

ב"ברסלב האוטנטית" [איני יודע עדיין מה היא] עכ"פ מסכימים שיש מגילת סתרים? 
ברור שכן.
רק צריך לדעת דבר אחד שגם מוהר"ן לא אמר מתי זה יהיה, רק 'איך'
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
נפתולי אמר:
בברסלב האוטנטית דחו הן את הפרשנות של מרק מכל וכל,
והן לגבי עצם ההעזה להדפיס את המגילה עם "פענוח" מפוקפק מאד ו
אפילו שקרי לגמרי במקומות מסויימים.
נו נו. מציע לחברים לעיין ולשפוט לבד את הפענוח.
הרתיעה הברסלבית היא מעצם העובדה שאיזה ד"ר פרץ לקוה"ק.
לגבי הפרשנות - באמת צריך לקחת בהסתייגות. אבל מביא המון מראי מקומות אותנטיים.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
ישר א-ל אמר:
ברוך שאמר אמר:
נפתולי אמר:
בברסלב האוטנטית דחו הן את הפרשנות של מרק מכל וכל, והן לגבי עצם ההעזה להדפיס את המגילה עם "פענוח" מפוקפק מאד ואפילו שקרי לגמרי במקומות מסויימים.
בברסלב פנימה אין שום דיון לגבי המגילת סתרים, וישנם רק 2 שיחות שמקובל שהיו כתובים במגילת סתרים, אחת מהם לגבי חשיבות סעודת ר"ח כמדומני והשניה לגבי עץ עם עלי זהב וכו'.
מי שרוצה להתלות בד"ר מרק שיבושם לו, אך שיעזוב את חסידי ברסלב.

מה זה "ברסלב האוטנטית"?

חסידות ברסלב שעברה ומתנהגת במסורת מדור לדור
אתה כנראה לא יודע מי סייע בידו בהשגת המגילה (שנמצאת רק בידי המשפחות השורשיות ביותר) ובפענוח, חלקם נזכרו בשם בהקדמת הספר, וחלקם לא, אבל מדובר במשפחות הכי שורשיות!!!) תברר קצת...
 
 

ישר א-ל

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
ישר א-ל אמר:
ברוך שאמר אמר:
מה זה "ברסלב האוטנטית"?

חסידות ברסלב שעברה ומתנהגת במסורת מדור לדור
אתה כנראה לא יודע מי סייע בידו בהשגת המגילה (שנמצאת רק בידי המשפחות השורשיות ביותר) ובפענוח, חלקם נזכרו בשם בהקדמת הספר, וחלקם לא, אבל מדובר במשפחות הכי שורשיות!!!) תברר קצת...
כדאי שאל תבחן אותי ע"ז
ואני יודע גם את המסקנות
 
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
פותח הנושא
ישר א-ל אמר:
ברוך שאמר אמר:
נפתולי אמר:
בברסלב האוטנטית דחו הן את הפרשנות של מרק מכל וכל, והן לגבי עצם ההעזה להדפיס את המגילה עם "פענוח" מפוקפק מאד ואפילו שקרי לגמרי במקומות מסויימים.
בברסלב פנימה אין שום דיון לגבי המגילת סתרים, וישנם רק 2 שיחות שמקובל שהיו כתובים במגילת סתרים, אחת מהם לגבי חשיבות סעודת ר"ח כמדומני והשניה לגבי עץ עם עלי זהב וכו'.
מי שרוצה להתלות בד"ר מרק שיבושם לו, אך שיעזוב את חסידי ברסלב.

ב"ברסלב האוטנטית" [איני יודע עדיין מה היא] עכ"פ מסכימים שיש מגילת סתרים? 
ברור שכן.
רק צריך לדעת דבר אחד שגם מוהר"ן לא אמר מתי זה יהיה, רק 'איך'
 

כך כתוב שם?
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
פותח הנושא
ישר א-ל אמר:
ברוך שאמר אמר:
נפתולי אמר:
בברסלב האוטנטית דחו הן את הפרשנות של מרק מכל וכל, והן לגבי עצם ההעזה להדפיס את המגילה עם "פענוח" מפוקפק מאד ואפילו שקרי לגמרי במקומות מסויימים.
בברסלב פנימה אין שום דיון לגבי המגילת סתרים, וישנם רק 2 שיחות שמקובל שהיו כתובים במגילת סתרים, אחת מהם לגבי חשיבות סעודת ר"ח כמדומני והשניה לגבי עץ עם עלי זהב וכו'.
מי שרוצה להתלות בד"ר מרק שיבושם לו, אך שיעזוב את חסידי ברסלב.

מה זה "ברסלב האוטנטית"?

חסידות ברסלב שעברה ומתנהגת במסורת מדור לדור

יש אופציה אחרת?
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
פותח הנושא
ישר א-ל אמר:
משיב דבר אמר:
ישר א-ל אמר:
חסידות ברסלב שעברה ומתנהגת במסורת מדור לדור
אתה כנראה לא יודע מי סייע בידו בהשגת המגילה (שנמצאת רק בידי המשפחות השורשיות ביותר) ובפענוח, חלקם נזכרו בשם בהקדמת הספר, וחלקם לא, אבל מדובר במשפחות הכי שורשיות!!!) תברר קצת...
כדאי שאל תבחן אותי ע"ז
ואני יודע גם את המסקנות
 

כל הנ"ל סינית בשבילי. אפשר להכניס אותי קצת לעניינים. תודה.
 

ישר א-ל

משתמש ותיק
ברוך שאמר אמר:
ישר א-ל אמר:
ברוך שאמר אמר:
ב"ברסלב האוטנטית" [איני יודע עדיין מה היא] עכ"פ מסכימים שיש מגילת סתרים? 
ברור שכן.
רק צריך לדעת דבר אחד שגם מוהר"ן לא אמר מתי זה יהיה, רק 'איך'

כך כתוב שם?
 
ימי מוהרנ"ת - חלק ראשון אות יא
עוֹד מָצָאתִי כָּתוּב שָׁם וְזֶה לְשׁוֹנוֹ, שְׁנַת תקס"ו לפ"ק יוֹם רִאשׁוֹן ה' מְנַחֵם אָב שָׁמַעְנוּ מִפִּיו הַקָּדוֹשׁ כָּל סֵדֶר בִּיאַת הַגּוֹאֵל צֶדֶק בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, וְאָמַר שֶׁכְּבָר הָיָה מוּכָן שֶׁיָּבוֹא בְּעוֹד אֵיזֶה שָׁנִים וְיָדַע בְּאֵיזֶה שָׁנָה וּבְאֵיזֶה חֹדֶשׁ וּבְאֵיזֶה יוֹם יָבוֹא אַךְ עַכְשָׁו בְּוַדַּאי לא יָבוֹא בְּאוֹתוֹ הַזְּמַן וּכְפִי הַמּוּבָן מִדְּבָרָיו הָיָה שֶׁהָעִכּוּב הָיָה מֵחֲמַת שֶׁנִּפְטַר אֶצְלוֹ בְּנוֹ הַקָּטָן שְׁלמֹה אֶפְרַיִם זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה גַּם מִקֹּדֶם סִפֵּר עִמִּי סָמוּךְ אַחַר פְּטִירַת הַיֶּלֶד הַנַּ"ל וְאָמַר גַּם כֵּן עִנְיָן הַנַּ"ל שֶׁכְּבָר הָיָה מוּכָן שֶׁיָּבוֹא בְּעֵרֶךְ קְצָת שָׁנִים וְכוּ' וְיָדַע בְּאֵיזֶה חֹדֶשׁ וְכוּ' אַךְ עַכְשָׁו בְּוַדַּאי לא יָבוֹא אָז:

עוֹד מָצָאתִי כָּתוּב וְזֶה לְשׁוֹנוֹ, בְּיוֹם רִאשׁוֹן הַסָּמוּךְ נָסַע מִפֹּה עַל הָאוֹקְרַיינֶע וְהָיִינוּ מְלַוִּין אוֹתוֹ עַד שֶׁיָּצָא מִלָּאדִיזִין וְשָׁם כְּשֶׁיָּצָא מִלָּאדִיזִין יָשַׁבְנוּ עַל הָעֲגָלָה שֶׁלּוֹ וְאָז בְּדֶרֶךְ הַנְּסִיעָה גִּלָּה לָנוּ סוֹד הַנִּכְתָּב כָּאן דְּבָרִים אֲשֶׁר לא נִשְׁמְעוּ מֵעוֹלָם וְכוּ' (הַיְנוּ כָּל סֵדֶר בִּיאַת הַגּוֹאֵל צֶדֶק הַנַּ"ל וְנִכְתַּב שָׁם הָעִנְיָן בִּרְמִיזָא בְּעָלְמָא וּבְדֶרֶךְ נוֹטָרִיקוֹן וְרָאשֵׁי תֵבוֹת וּמַזְהִיר מְאֹד שֶׁלֹּא לְהַעְתִּיק זֶה הַקּוּנְטְרֵס הַנִּקְרָא מְגִלַּת סְתָרִים וּמִכָּל שֶׁכֵּן שֶׁלֹּא לְהַדְפִּיסוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁנִּכְתַּב בִּרְמִיזָה גַּם זֶה חָלִילָה לְגַלּוֹת וְכוּ') וְסִיֵּם:‏

‏וְהַרְבֵּה נִשְׁכַּח מִיָּד וְלא נִכְתַּב כְּלָל כִּי סִפּוּר עִנְיָן זֶה שָׁהָה בְּעֶרֶךְ שְׁנֵי שָׁעוֹת וְצִוָּה, שֶׁלֹּא לְדַבֵּר מִזֶּה וְלִכְתֹּב בְּרֶמֶז וְתֵכֶף נִשְׁכַּח הָרֹב כִּי לא נִכְתַּב מִיָּד אַחַר כָּךְ כָּתוּב שָׁם מַה שֶּׁשָּׁמְעוּ עוֹד הַפַּעַם בְּעִנְיָן זֶה בְּיוֹם שִׁשִּׁי עֶרֶב שַׁבַּת קֹדֶשׁ ח' מְנַחֵם אָב שְׁנַת תקס"ט פֹּה בְּרֶסְלַב וְכוּ' וְסִיֵּם שָׁם, אַחַר שֶׁסִּפֵּר פַּעַם הָרִאשׁוֹן עִנְיָן הַנַּ"ל אַחַר כָּךְ בָּא עָלֵינוּ שִֹמְחָה גְּדוֹלָה מְאֹד וְהוּא זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה נָסַע לְדַרְכּוֹ אַחַר כָּךְ כְּשֶׁבָּא לְבֵיתוֹ דִּבַּרְנוּ עִמּוֹ שֶׁהָיָה לָנוּ שִֹמְחָה גְּדוֹלָה אָז, וְאָמַר שֶׁגַּם הוּא נַעֲשָֹה שָֹמֵחַ מְאֹד אַחַר הַסִּפּוּר הַנַּ"ל וְאָמַרְתִּי לוֹ אֱמֶת שֶׁטּוֹב וְיָפֶה הַדָּבָר מְאֹד, אַךְ מָתַי יִהְיֶה זֹאת עָנָה וְאָמַר אֲבָל הַסִּפּוּר בְּעַצְמוֹ מִזֶּה הוּא דָּבָר גָּדוֹל מְאֹד כְּשֶׁבָּא עִנְיָן זֶה לְתוֹךְ שִֹיחָה בְּזֶה הָעוֹלָם מַה שֶּׁהָיָה גָּנוּז בְּחַדְרֵי חֲדָרִים, זֶה בְּעַצְמוֹ הוּא דָּבָר גָּדוֹל מְאֹד אַשְׁרֵינוּ שֶׁזָּכִינוּ לִשְׁמֹעַ דְּבָרִים גְּנוּזִים כָּאֵלֶּה אֲשֶׁר לא נִשְׁמְעוּ מֵעוֹלָם (עַד כָּאן הֶעְתַּקְתִּי מִכְּתִיבַת יָד הַנַּ"ל) (וְאַחַר הִסְתַּלְּקוּתוֹ הַקְּדוֹשָׁה שֶׁל הָרַב רַבִּי נָתָן זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּיָמִים לא כַּבִּירִים, נִגְנְבוּ וְנֶאֶבְדוּ הַכְּתָבִים הַקְּדוֹשִׁים שֶׁל מְגִלַּת סְתָרִים הַנַּ"ל וַעֲדַיִן לא נוֹדַע מְקוֹמָם אַיּוֹ וַחֲבָל עַל דְּאָבְדִין וְכוּ'):‏


 
 

מָרְדֳּכַי

משתמש ותיק
גְּדֻלַּת נוֹרְאוֹת הַשָּׂגָתוֹ – רעד (לד)
אָמַר מַה שֶּׁיִּהְיֶה נַעֲשֶׂה עִמִּי אֵינִי יוֹדֵעַ, אֲבָל זֶה פָּעַלְתִּי אֵצֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁהַגּוֹאֵל צֶדֶק יִהְיֶה מִיּוֹצְאֵי חֲלָצַי. וְאָמַר זֹאת בָּרַבִּים, וְהִזְהִיר מְאֹד לְכַבֵּד וּלְהַחֲזִיק בַּחֲשִׁיבוּת גָּדוֹל אֶת בָּנָיו כִּי הֵם אִילָנוֹת יְקָרִים מְאֹד, וְיִהְיוּ גְּדֵלִים מֵהֶם פֵּרוֹת טוֹבִים וְנִפְלָאִים מְאֹד. גַּם אָמַר שֶׁיּוֹצְאֵי חֲלָצָיו לָקַח מֵעוֹלָם הָאֲצִילוּת:

גְּדֻלַּת נוֹרְאוֹת הַשָּׂגָתוֹ – רעה (לה)
הָעוֹלָם סוֹבְרִים שֶׁכְּשֶׁיָּבוֹא מָשִׁיחַ לֹא יָמוּתוּ, לֹא כֵן הוּא אֲפִלּוּ מָשִׁיחַ בְּעַצְמוֹ גַּם הוּא יָמוּת. וְאָמַר זֹאת בָּרַבִּים:
(חיי מוהר"ן. מתוך אתר רבינו בוק.)
 

מָרְדֳּכַי

משתמש ותיק
וכבר הבאתי פה בעבר!
שמלחמת גוג ומגוג, לא מוזכרת במגילת סתרים!
כי זאת תהיה מלחמה רוחנית בלבד!
 

מ אלישע

משתמש ותיק
היה מי שמצא במגילת סתרים את שנת תרנ"ד (גילוי התכלת)
ראבר"ן ראה שם את מלחמת העולם הראשונה
כמדומה, מוהרא"ש (אשר בנחל) כתב שמבואר שם בניית בניינים בארץ ישראל.
 

מ אלישע

משתמש ותיק
כמו שחל אמר:
מ אלישע אמר:
כנראה אינו הנוסח הנכון. (מצא נוסח מזוייף)
יש לך מקורות לכך?
(אשמח אם יותר מאשר 'כך קיבלתי ממורי' וכיו"ב)
ומה אעשה שזה כל המקור.
(לשאלתי מניין, השיב לי המקורי אצלי) (או האמיתי אצלי)
 
 

כמו שחל

משתמש ותיק
מ אלישע אמר:
היה מי שמצא במגילת סתרים את שנת תרנ"ד (גילוי התכלת)
ראב"ן ראה שם את מלחמת העולם הראשונה
כמדומה, מוהרא"ש (אשר בנחל) כתב שמבואר שם בניית בניינים בארץ ישראל.
כל אלה נמצאים אצל מרק או אצל מורך?
 

מ אלישע

משתמש ותיק
כמו שחל אמר:
מ אלישע אמר:
היה מי שמצא במגילת סתרים את שנת תרנ"ד (גילוי התכלת)
ראב"ן ראה שם את מלחמת העולם הראשונה
כמדומה, מוהרא"ש (אשר בנחל) כתב שמבואר שם בניית בניינים בארץ ישראל.
כל אלה נמצאים אצל מרק או אצל מורך?
שני הראשונים מפורסמים.
לענין התכלת נחלקו בזה בברסלב אם יש בזה מקור או לא.
לענין ראבר"ן כמדומה כתוב בספר שיח שרפי קדש.
מוהרא"ש אולי טעיתי ואינו אשר בנחל אלא בפעולת הצדיק בהערה.

כמדומה שכל זה אינו אצל מרק.
כנ"ל נכתב בר"ת. ואמרו שא"א להבין מתוכם.
(אחד היודעים אמר לשואלים העיקר לקוטי מוהר"ן, ואכמ"ל)


 
 

מםאלף

משתמש ותיק
זה לשון כתב היד שהגיע לידי צבי מרק. גם אם נניח שכתב היד אמיתי הוא, אולם חלקים שלמים מהמגילה ניתנים לפענוח בצורה שונה לגמרי ממה שכתב החוקר הנ"ל. הצג קובץ מצורף מגילת סתרים צילום כתב יד (1).pdf
[המרכאות בכתב היד אינם ניכרים כ"כ לידע אם מילה אחת היא הנכתבת בקיצו' או ר"ת ולכן העתקתי תמיד גרש אחד בסוף התיבה, אף שלפעמים ברור שהוא ר"ת ]
העתקה מקונטרס הנקרא מגילת סתרים מכתיבת יד מורנו מוהר' נתן זצ"ל אות באות אשר שמע מוהר' הר' נתן זצל מפי אדמור' הקדוש הננמח' כל סדר ביאת הג"צ שיבא במהרה בימינו אמן והעתקתי הההעתקה הזאת מכרך א' מספר חיי מוהר"ן אשר היה אצל ר' נפתלי זצ"ל והכרך היה כתיבת יד מורנו מוהרנת' זצל
שנת תקסז' לפק' ביום א' ה' מנחם
ח' ועוד. אחר ב'. בכל חש'. וילמוד הע'. ובתחילה ב'. וישלח אגר' לכל החכ' וישלחו לו במ'. וכא' יכתוב לאביו עד שכא' יתן. ואחכ' יחליף עם התו' ואם יהי' רחוק יחליף עז' וזעז'. וילך לשם עכי' ואז יהי' מי' וזה יהי' אחר יש' אחכ' יסע לכהמ' אכ' ויעשה להם נימ' סמוך לדי'. גם יהי' תפ' שיתפ' האו': ויאמר דר' חיל ויהי' כנ' ואפילו אותם שלא יבי ככ' יראו מהזקני' ויחילו ויאמרו אמו'
ובתתחילה ישלח שת' ויב' בעהמ' פלט' לו ולכהמ' עפ' חכמ' ועל הוצא' שהמ': ויעשה פר' ויהי' גדילי' בו ויעשה הרכב' חדש' ויהי' סד' של היו' שעה שיאכ' ושיש' ושיהי' לו התבו'. ושילך בין כל החול' שיבוא' ויצוה במהיר' כא' מה שיקח כא' דברים מוע' מאותו הפר' מההר' הח': ויהי' לו כס' וישאו אות אח' וילך איזה פסיע' במספר ויעמידו לו הכ' ויש': ויהי' קאפ' בכש' וישוררו בכפ' וכל איש שיני' וער' יחי' א'היום רק שהא' רק עמא' אבל ליש' אפי' המש': ויגלה חכ' נו' דח' ויתר' כהק' של כהח' לאחר ידש' יעכ': ויהי' כה' ממונ' ח' קפק' מלופ' מיופ' ומה' ושפ' קדז' ונא', אחכ' יהי' נעשה מהפי' ואח' קכש' לולא': עם בכורי' יעשה: בעת שיסע' לכהמ' ואחכ' יסע אהמ' עמו לשאהמ' וכן להלן יסע המל' הש' עמו: ויקד' אהק' בכל פלט' שכמ' שיהי' לו בעהמ' יהי' לו כס': וידר' בכי' דר' ליש' ודר' לאו': כשיאמר הדר' יתנו לו דר' גיש' ככ' וכז' ומדינה: ויגלה חכמ' נפ' ויעשה אבט' ודומי': בתחילה לא ידעו כי הוא זה אחכ' יבוא כא' על דעתו שהטא משי' עד שידעו כולם:

מה ששמענו עוד הפעם בענין זה היום יום ו' עשק' ח' מנחם אב שנת תקסט' לפק' פה ק' ברסלב

בן יבש' ויוא': באותו היום היינו יום א' הנל' אז יהי' נעשה קי' על כהע' ובאותו היום יכנ' לחו' : (נהי' תהי' ב' או' וא' באוהי' א' ב' שה' יג' ישל' שמר' ב' שיכנוס לחופה) ויתנו לו דר' גיש': בכל חש' יהי' נעשה ענין אחר כמבואר בסמוך מה ששמענו מכבר. ובתחילה יתקבל למוהו' בכל ישראל שיתחיל לעיין בתו' עד שישיג השגות ויתחילו לשלוח אליו שות' עד שיתקבל אצל כולם שהוא מוהור' א' בכי': בתחילה יהי' מי' ואחכ' קי' עכ' עד אשר בסוף יתבטלו כולם אליו מחמת החן וההדר והאהבא והשתוקקות שיכספו וישתוקקו כולם אליו עד שיתבטלו לגמרי: ויהי' חכם גדול ויתקבל אצל חכמי הא' לחג' עש שיבואו כולם אליו. וכל בני המ' כולם יבוא אליו לקבל אצלו חכמה. ויסע לכל הקי' ולכל המ'. וכא' ישלח אקאזין לכל השרים שיקבלו פניו ויעשו לו כבוד גדול בכל מקום שיעבור וכל שר שלא יוכל לקבל פניו בדרך הילוכו יהיה מוכן בעיר הקי' ושם יקבל פניו: וכא' מהמ' יתן לו מתנה או מדינה או אנשים כי קצתם יתנו לו סטעפי' והוא יחליף עם כא' עד אשר יקבל בחליפין אי': כי יתן לכא' מדינה הסמוך לגבולו ויקבל בשביל זה מדינה הסמוכה לאי' עד שיקבל בחליפין אי' ויסע לאי' ובאותו השנה שיסע הוא לאי' אז יהי' קג' ואז יסעו כולם לאי' ואי' תחזיק כולם. אחכ' תתפשט אי': בעת שיסע לאי' אז יהי' מי' לבד וישלח מקודם נד קארט לעהמ' דהיינו ירו' לבנות שם פאלאצי' סמוך לפלטין שלו לכל המלכים עפ' חכמתו. ויבואו מארבע פינות העולם בעמל' לבנות הפ' הנל' כי כולם ידורו סמוך אליו מחמת גודל ההשתוקקת אליו עד שלא יוכלו להיות בלעדו. ויבנה פ' שלו עפ' העתיד כפי בניו שיהי' לו ויהי' תשמיש מיוחד לכל חדר להשתמש שם בזה החדר בכך וכו' בזה החדר ידרוש. היינו מקודם שיולדו בניו ישמשו שם כנל'. ויהי' עפ' גורל ולפי הגדולה סדר בנין הפ' כי כולם יהיו סמוך לפ' שלו אך מי קודם עז' יהיה גורל ולפי הגדולה: משי' בעצמו ימות ויהי' לו בנים הרבה. עשרה דורות יראה ואז ימסור בחייו הקי' לבנו הבכור היינו שיראה ט' דורות חוץ ממנו ועמו הם עשרה וכולם יהי' בכורים היינו בנו הבכור ובנו יוליד גכ' בן בכור וכן בב' יולד גכ' בן בכור עד עשרה דורות ואז כנל'. ומקודם יהיה בנו הב' פק' והוא בעצמו קי' עכ' וכולם יהי' ממונים: ויהי' חיילות לכל המ' ויעשה להם משט' כמו מש' הכומ' ויעשה כז' ונגונים חדשים כי חכמת הניגון יהי' בקי מאד ויגלה חדשות בחכמה זו עד שתכלה נפשם של השומעים ניגונים שלו וכו' ג' שעות יעסוק בענין החוליי' שיבואו כי גם אז יהי' חולא' ויבואו חולי' אצלו והוא יצוה להם ליקח מן הפרד' שיעשה ויהי' בו הרכ' חד' שלא הי' מימות עולם והוא ילך בין החולי' ויצוה להם ליקח לכא' כפי מה שידע כפי הכחות של הממונים שיורדים בכל יום על כל עשב ועשב. וכולם יתבטלו אצלו בלי רעש ומלחמה רק מחמת החן וההשתוקקות אליו ויעשה לכולם נמו' ויתקן להם תפלה וככה יתנהג עד שיתהפפך שפה ברורה וכו' לכולם. כשיהי' באי' אז יבקשו לו שידוך אעפ' שהיה ראוי שיהיה עפ' רוהק' אך מחמת שבעל אבידה מחזיר וכו' עכ' יבקשו לו שידוך. והיא תהיה ביא' ויוא' ובאותו היום תכנוס לחו' עמו: לא ידעו מקודם כי הוא זה ואחכ' יבא לכא' על דעתו אפשר שזה הוא וכו' (אשרי מי שיתחזק באמונה יתירה בימים אלו ופא' שמעתי שאמר שעל משיח יהי' מחלוקת גדול ויאמרו זהו משיח (בתמיה ויאמרו בזהל' משיח אין אה מיצילע:)
ויהי' יצהר' וכו' וסנהדרין וכל שאר הדברים שהי' אך כל דבר ודבר יהיה נאה מקודם. וכא' וא' לפי בחינתו יפתחו עיני שכלו ויתחדש בהבנה יתירה מקודם כא' לפי בחינתו. ימות המשיח יש פלפול בגמרא סנהדרין בפרק חלק )כמה יהי' ויש דעות שלא יהי' כא' מ' שנים ויש דעות אחרות בענין זה) עש' בגדיו שילך ואיך יהי' מל' ומה שמו. קודם שיבוא מ' יהי' נכ' הבעש' אצל כהמ' ויוכלו הכתב והלשון שלהם: (כלל הדבר אעפ' שעבר מה שעבר מהגלות קרוב לאלפיים שנה ואנו מצפים בכל יום שיבוא אעפכ' אם יתמהמה חכה לו בא יבא לא יאחר אעפ' שכלו כל הקיצין בא יבא בוודאי ויהי' יפה ונאה מאד אשרי הזוכה לזה שיתחזק באמונה אז: בענין מוהור' הנל' כמדומה שסיפר שיהי' אז בן גש' ואז יתקבל למוהור' בכי': גם נשמט מה שסיפר אז שי' ע' פא'. עוד הרבה דברים נשכח השית' יזכינו לראות במהרה בימינו בקרוב: אמר שבעניין זה כא' יודע קצת אבל הוא יודע הכל:)
אה' אלו הדיבורים המוסגרים בשני חצאי לבינה לא מצאתי בהקונטרס כתיבת יד מורנו מוהרנת' זל רק העתקתי זאת מה שראיתי בהעתקת הרב ומוץ' ר' זלמן זל' ממעדיווידווקע הנכתב בכתיבת ידו
 

קטינא

משתמש חדש
בינתיים אף אחד לא ענה לשאלות:
במגילת סתרים זהות המשיח לא כתובה בשם, אלא בתיאור מיהו משיח מה הוא יעשה וכל פרטיו מהסוג הזה.
מגילת סתרים נאמרה פעמיים, ולא לחינם, יש שינוי עצום בין מה שנאמר בפעם הראשונה למה שנאמר בפעם השנייה.
וזה כנראה בעקבות שינויים עקב פטירתו של הבן שלמה אפרים.
כמדומני, שמגילת סתרים, זו מצוייה ואולי פוענחה על ידי מרק, היא המגילה הראשונה
 

קמנו ונתעודד

משתמש ותיק
אומרים שבכל דור חישבו את הקץ על פי דורם,
ושמעתי את זה כיסוד להבנת הרבה ספרים כיוצא בזה.
וכדי להסיק מזה לימינו צריך יותר להעמיק.
 

מםאלף

משתמש ותיק
קטינא אמר:
בינתיים אף אחד לא ענה לשאלות:
במגילת סתרים זהות המשיח לא כתובה בשם, אלא בתיאור מיהו משיח מה הוא יעשה וכל פרטיו מהסוג הזה.
מגילת סתרים נאמרה פעמיים, ולא לחינם, יש שינוי עצום בין מה שנאמר בפעם הראשונה למה שנאמר בפעם השנייה.
וזה כנראה בעקבות שינויים עקב פטירתו של הבן שלמה אפרים.
כמדומני, שמגילת סתרים, זו מצוייה ואולי פוענחה על ידי מרק, היא המגילה הראשונה

שלמה אפרים ז"ל נפטר בשנת תקסו.
המגילה שבידי צבי מרק נמסרה לאחר מכן, חלקה הראשון בשנת תקסז (ה אב) וחלקה השני בשנת תקסט (ח אב).
אם אכן היתה מגילה גם קודם פטירת שלמה אפרים ז"ל אזי המגילה המצויה היא השניה.

אולי הכוונה לבנו יעקב שנולד בשנת תקסז (איני יודע מתי נפטר).
 
חלק עליון תַחתִית