פרשת יתרו - בדרך הלצה

מוחל וסולח

משתמש ותיק
"לא מזהה. אני בטוח שהוא לא אדם גדול."

"מסכן, כנראה סבל רבות בחייו."

איזה אומץ.
לא רועדת היד?

הבהרה: איני מכיר את המחבר, ואין שום שייכות בינינו הידועה לי.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
ר' @מוחל וסולח
על המשפט הראשון - אני מסכים איתך.
על השני - הייתי מליץ עליו יושר כי התכוון בדרך הלצה בלשון נופל לשון של המחבר.
 

יהודי

משתמש ותיק
לא נתכוונתי לזלזל בו ח"ו, אלא התכוונתי שכתב כן מהיכרות הענין.
 

כותר

משתמש ותיק
גם אחרי שהביאו את השער של הספר, ששימש כאב"ד במשך 60 שנה בדור שלפני השואה, אין לכם דרך ארץ ?!
אם הוא דרש זאת לבני עירו, אז מותר להדפיס זאת בספר.
אולי בדורנו השתנה המעמד של כבוד האשה ולכן לא יכולים להבין בדיחות על חשבונה.
 

נבשר

משתמש ותיק
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
גם אחרי שהביאו את השער של הספר, ששימש כאב"ד במשך 60 שנה בדור שלפני השואה, אין לכם דרך ארץ ?!
אם הוא דרש זאת לבני עירו, אז מותר להדפיס זאת בספר.
אולי בדורנו השתנה המעמד של כבוד האשה ולכן לא יכולים להבין בדיחות על חשבונה.
כבר אמר ר' ישראל לא כל מה שאומרים מדפיסים, לא הבנתי ענין שינוי מצב דורנו, וכי בזמנם כן אפשר לומר בדיחות על חשבון האשה, ועוד לעשות מזה ספר, וזה שהיה אב"ד במשך 60 שנה לפני השואה, עדיין לא מסביר את הענין, האם לך זה מסביר, לי זה קשה יותר. לא אמרתי לזלזל, אבל ביטוי הזלזול של חברי הפורום, להורות כמה תמוה הענין הזה.
 

דרומאי

משתמש ותיק
נבשר אמר:
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
גם אחרי שהביאו את השער של הספר, ששימש כאב"ד במשך 60 שנה בדור שלפני השואה, אין לכם דרך ארץ ?!
אם הוא דרש זאת לבני עירו, אז מותר להדפיס זאת בספר.
אולי בדורנו השתנה המעמד של כבוד האשה ולכן לא יכולים להבין בדיחות על חשבונה.
כבר אמר ר' ישראל לא כל מה שאומרים מדפיסים, לא הבנתי ענין שינוי מצב דורנו, וכי בזמנם כן אפשר לומר בדיחות על חשבון האשה, ועוד לעשות מזה ספר, וזה שהיה אב"ד במשך 60 שנה לפני השואה, עדיין לא מסביר את הענין, האם לך זה מסביר, לי זה קשה יותר. לא אמרתי לזלזל, אבל ביטוי הזלזול של חברי הפורום, להורות כמה תמוה הענין הזה.
זה שהי' אב''ד- בהכרח שלא אמר את השטות הזאת. או שאמרה בסעודת פורים.
 

חכימא דיהודאי

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
נבשר אמר:
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
גם אחרי שהביאו את השער של הספר, ששימש כאב"ד במשך 60 שנה בדור שלפני השואה, אין לכם דרך ארץ ?!
אם הוא דרש זאת לבני עירו, אז מותר להדפיס זאת בספר.
אולי בדורנו השתנה המעמד של כבוד האשה ולכן לא יכולים להבין בדיחות על חשבונה.
כבר אמר ר' ישראל לא כל מה שאומרים מדפיסים, לא הבנתי ענין שינוי מצב דורנו, וכי בזמנם כן אפשר לומר בדיחות על חשבון האשה, ועוד לעשות מזה ספר, וזה שהיה אב"ד במשך 60 שנה לפני השואה, עדיין לא מסביר את הענין, האם לך זה מסביר, לי זה קשה יותר. לא אמרתי לזלזל, אבל ביטוי הזלזול של חברי הפורום, להורות כמה תמוה הענין הזה.
זה שהי' אב''ד- בהכרח שלא אמר את השטות הזאת. או שאמרה בסעודת פורים.
שימו לב שהספר יצא על ידי נכדיו שאיננו מכירים את רמת רצינותם 12 שנים לאחר הסתלקותו,יתכנו שיבושים רבים בכזה ספר, אולי פעם אחרי פרשת זכור הגיע אליו מישהו להתלונן על אשתו ואמר "אה, ממש כמו עמלק אה?" והחליטו להדפיס את זה...
 

בנציון

משתמש ותיק
מה שברור זה שאסור לומר דברי ליצנות כאלו על התורה, זה לא הלצה אלא ליצנות. ייתכן אכן שהרב ההוא לא אמר את הדברים או כל לימוד זכות אחר שאמרו כאן, אבל בכל מקרה לא צריך לחזור על שטות כזאת.
 

כותר

משתמש ותיק
קראיתי את כל התגובות, אני מסכים שלא היה צריך להדפיס את הווארט הזה על דרך הלצה, כי כשמדפיסים צריך לקחת אחריות לכל מי שי פעם יראה זאת. ולפי התגובות כאן ניכר שאנשים לא מבינים את כוונת האומר שהיה (לפי האמור בשער) רב גדול עשרות שנים.
מי שמסכים עמי שזה חשוב כדברי תורה ויש מצווה ליישבם, מתבקש להמשיך עוד צעד.

הצעתי פירוש בדברים לתלמידי חכמים שאפשר לסמוך עליהם והם הסכימו עמי, כדלהלן:
הרב דיבר זאת לבי קהילתו הגברים, שאם הם יטיבו להכיר את טבע האשה הם יוכלו לפתור הרבה בעיות בשלום בית. ולכן השתמש בהקצנה בווערטיל כזה, אבל בפרופורציות הנכונות, טבע האשה הוא כך:
1. היא יוצרת מהומות מכל דבר קטן. (בהקצנה זה מלחמה) שמעתם פעם ילדה שקמה בבוקר ובוכה ורוקעת ברגלה, על כל פרט בהתארגנות הבוקר ? כשהיא מתבגרת היא משנה את צורת הביטוי למרוסנת יותר ולא בפני כל אחד, אבל הטבע הזה הוא מציאות שטבע הבורא באשה.
2. היא שופכת על בעלה את כל הבעיות שקשה לה להתמודד איתם. (בהקצנה זה שהיא מאשימה אותו)

מאחורי הבדיחה הזאת עומד מסר חשוב, שבעל שיודע את זה, הוא יודע יוכל להסתדר בחכמה עם התכונות שלה.
 

כותר

משתמש ותיק
בהקשר לזה אציין מעשה ששמעתי, ישבו זקני החסידים לפני כ70 שנה בעיר הקודש טבריא והתוועדו יחד בחג הסוכות, בסוכה לידם ישבו נשים ונשמעו משם צעקות וקולות צחוק, זקני החסידים נקיי הדעת הביטו זה אל זה במבוכה, עד שהגיב רבי יואל אשכנזי.
משה רבנו מעביר את טענת בנות צלפחד לה', ואחר כך עונה לו ה' ופותח במילים: "כן בנות צלפחד דוברות". ולכאורה הן מילים מיותרות, כי משה כבר שמע את דבריהן וגם חזר עליהם, ומה המשמעות ?
ופירש בדרך צחות, שמשה שהיו שקוע בד' אמות של הלכה הופתע לפתע לגלות את סגנון הדיבור הצעקני של האשה, לכך הרגיעו ה' "כן בנות צלפחד דוברות" דע שזה סגנון הדיבור של האשה ואל לך להיבהל.
אומרים שהאדמו"ר מסלונים בעל הברכת אברהם (לפני שהתעטר בנשיאות) גם היה נוכח באותו מעמד, ולא היה ניחא ליה בווארט הזה.
כך נשתמר בפי החסידים.
 

א אידיש קינד

משתמש ותיק
לכל מי שרוצה לדעת על גדלות המחבר זי"ע, רצוי שיקרא את ההקדמה, https://tablet.otzar.org/he/book/book.php?book=166896&width=0&scroll=0&udid=0&pagenum=2
ומי שחושב שהוא חייב לשפוט את גדולי ישראל בדעתו ובשכלו אינו אלא....... וכו'
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
חתם סופר מסכת נדה דף מה עמוד ב
בינה יתירא באשה יותר מבאיש אם הדבר כפשוטו הוא תמוה קצת ומוכחש בחוש והנ"ל בזה ע"ד שאמרו אם אין בינה אין דעת ואם אין דעת אין בינה והמובן מפשוטו הוא כי הבינה הוא העיון החריף ההולך לעיין למרחוק והוא טועה ברוב ע"ד אגב חורפא שבשתא. וע"כ צריך לזה מדה אחרת והוא הדעת ליישב הדברים בלבו ולעיין באחריתם הטובה היא אם רעה. והנה אין בינה לבעלי חיים מפני כן אינם יודעים לעשות רע ולהשכיל על דבר. אמנם בן אדם שיש לו בינה צריך להיות ממוזג בדעת ואם אין לו דעת אזי בינה שלו כסילות הומי' וסכלות (חשוב) [תשוב] וע"כ אחז"ל כל ת"ח שאין בו דע"ה דייקא אלא כולו בינה לא מיבעיא שבהמה בחייה טובה הימנו דנהי דבינה אין לבהמה מ"מ יש לה חכמה בשלה כידוע מכמה חכמות לבעלי חיים ואם כן [פשיטא] שהבהמה טובה הימנו אלא אפי' נבילה שגם חכמה משוללת גם היא טובה הימנו והנה נדרים המה סייג לפרישות וכל העלול ומכור לתאותו צריך נדרים לעשות סייג לפרישות. ולהיות כי הנשים אין דעתם שלימה ולהדיא מרגלא בפומי' דחז"ל נשים דעתם קלות ובינה שלהם יתירא מהדעת שלהם ואינו ממוזג ע"כ צריכין סייג לפרישות יותר משום כן הקדים להם שנה לפלות נדר או נדבה כנ"ל לפרש. וכן בתינוק להיותו מתחבר בקטנותו עם רעים רבים בבית הספר ואיננו מתבודד רחוק הוא מהפרישות והוצרך לנדרים לעשות סייג לפרישות וק"ל:
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
אח שלי הוציא לאור (עפ"י הזמנת נכד המחבר) ספר של רב בעיירה כלשהי לפני השואה שגם כתב בספר וורטים על הדרך הזו,
כנראה שזה היה וורטים מקובלים באותה תקופה,
וחבל שחלק מהכותבים פה מגיבים מהמותן ולא מהשכל.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יהודי רציני אמר:
אח שלי הוציא לאור (עפ"י הזמנת נכד המחבר) ספר של רב בעיירה כלשהי לפני השואה שגם כתב בספר וורטים על הדרך הזו,
כנראה שזה היה וורטים מקובלים באותה תקופה,
וחבל שחלק מהכותבים פה מגיבים מהמותן ולא מהשכל.
נכון.
אם כי אין ענין מיוחד להוציא לאור ספרים שמכילים וורטים שהיו מקובלים בתקופה אחרת ולא בתקופתנו. זה לא מוסיף כבוד למחבר והתוצאה המתקבלת היא בזיון המחבר. וחבל איך שהגיבו, ויותר חבל למי שהעלה את הקובץ הנ"ל כהלצה, ומן הסתם המתין בצפייה לשמוע "מחמאות" וקיבל.
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
יהודי רציני אמר:
אח שלי הוציא לאור (עפ"י הזמנת נכד המחבר) ספר של רב בעיירה כלשהי לפני השואה שגם כתב בספר וורטים על הדרך הזו,
כנראה שזה היה וורטים מקובלים באותה תקופה,
וחבל שחלק מהכותבים פה מגיבים מהמותן ולא מהשכל.
נכון.
אם כי אין ענין מיוחד להוציא לאור ספרים שמכילים וורטים שהיו מקובלים בתקופה אחרת ולא בתקופתנו. זה לא מוסיף כבוד למחבר והתוצאה המתקבלת היא בזיון המחבר. וחבל איך שהגיבו, ויותר חבל למי שהעלה את הקובץ הנ"ל כהלצה, ומן הסתם המתין בצפייה לשמוע "מחמאות" וקיבל.
רק אציין ששם למיטב ידיעתי הספר מלא בחידושים נפלאים ורק בסוף ישנו חלק קטן המכונה שיחת חולין ושם מובאים אמרות שפר וגם הלצות בנוסח הנ"ל.
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
מוחל וסולח אמר:
"לא מזהה. אני בטוח שהוא לא אדם גדול."

"מסכן, כנראה סבל רבות בחייו."

איזה אומץ.
לא רועדת היד?

הבהרה: איני מכיר את המחבר, ואין שום שייכות בינינו הידועה לי.
כדאית היתה הבאת הדברים, ולו כדי ללמד מעט ענווה לבעלי הבטחון העצמי המופרז. 
 
 

א אידיש קינד

משתמש ותיק
בא נסכם את הענין
הרי אם לא היה פורום הזה הרי אף אחד לא היה טורח אפי' לחשוב את כל הערות והתגובות הנ"ל, ואם לא שהיה לנו מקלדת צמוד לא היינו מעלים על דעתנו להתייחס לנושא יותר מלהתפעל או לא להתפעל מהווארט, את אומרת שכל הביקורת שנכתב כאן על גדול בישראל מהדורות הקודמים הוא כי יש לנו מקלדת מאוד זמינה, נו, אני לא חושב שזה מספיק סיבה......
 
חלק עליון תַחתִית