פרשת משפטים, כל אלמנה ויתום לא תענון - אף הממעט טובתם הוא בכלל לאו זה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 798
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת משפטים, כל אלמנה ויתום לא תענון - אף הממעט טובתם הוא בכלל לאו זה

שליחה על ידי רוצה לדעת » 27 ינואר 2019, 14:42

כל אלמנה ויתום לא תענון (כ"ב, כ"א)
כתב הרמב"ם בסה"מ מצוה רנ"ו וז"ל: שהזהירנו מענות היתום והאלמנה והוא אמרו כל אלמנה ויתום לא תענון וזאת האזהרה כוללת שלא יענה אותם לא במאמר ולא במעשה אבל ידבר עמם דברים רכים וטובים ויתעסק עמם בעסק טוב ויתנו להם לחיות בטוב שמחים ויכוין ההפלגה בזה כלו, ומי שיקצר בדבר מזה הנה כבר עבר על לאו זה וכבר אמר ית' עונש העובר על לאו זה והוא אמרו ית' וחרה אפי והרגתי אתכם וגו', עכ"ל.
מבואר בלשון הרמב"ם שלא רק במענה עובר בלאו אלא אף במיעוט טובה עובר בלאו זה.

ויש לומר שמקורו דהנה על המן כתי' בפר' עקב (דברים ח, ג): "ויענך וירעיבך" ואיתא בגמ' ביומא דף ע"ד ע"ב: המאכלך מן במדבר למען ענתך רבי אמי ורבי אסי חד אמר אינו דומה מי שיש לו פת בסלו למי שאין לו פת בסלו וחד אמר אינו דומה מי שרואה ואוכל למי שאינו רואה ואוכל אמר רב יוסף מכאן רמז לסומין שאוכלין ואין שבעין וכו', עיי"ש. הרי שבתורה קרוי עינוי גם על מיעוט תענוג. וי"ל שמכאן למד הרמב"ם שבאזהרת "לא תענון" כלול גם מיעוט טובה.

ערכים:


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת משפטים, כל אלמנה ויתום לא תענון - אף הממעט טובתם הוא בכלל לאו זה

שליחה על ידי אלימלך » 27 ינואר 2019, 16:57

יפה.
וצ"ע ברמב"ם דעות פ"ו י' שמשמע שעובר דוקא בעינוי

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הכהן, שאר לעמו | 3 אורחים