מי יכול למצוא מקור: מה זה ''לשמור''


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1447
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 640 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מי יכול למצוא מקור: מה זה ''לשמור''

שליחה על ידי בן של רב » 28 ינואר 2019, 21:01

באהבה רבה אנו אומרים ללמוד וללמד לשמור ולעשות
מי יכול להביא מקור מה הפירוש ''לשמור''

ואותה שאלה גם לגבי כל המקומות שכתוב בחומש ''לשמור''
וכן ביהושע ''לשמור מאוד ולעשות''

(במחילת כבודכם: לא סברות - רק מקורות)


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 798
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי יכול למצוא מקור: מה זה ''לשמור''

שליחה על ידי רוצה לדעת » 28 ינואר 2019, 23:02

לשמור בכ"מ בתנ"ך הכוונה מלשון "צפיה" כמו ואביו שמר את הדבר, וכאן יתפרש הכוונה שנזכה "לצפות" לתורה.

אך בנצי"ב בכ"מ מפרש על לשמור באהבה רבה שהכוונה לזכור את התורה.
וז"ל ויקרא י"ח ה: פי' לשמור לזכור מה שכבר למד כלשון הפסוק אלה החקים והמשפטים אשר תשמרון ומפרשינן בספרי ובקידושין דל"ז תשמרו זה המשנה, עכ"ל. [ואגב, עיי"ש ש"לעשות" הכוונה לחדש חידושי תורה שעי"ז הוא "עושה" להתורה.
זכור לי שכותב כן בעוד כ"מ.


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 271
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי יכול למצוא מקור: מה זה ''לשמור''

שליחה על ידי משה נפתלי » 30 ינואר 2019, 06:08

מצאנו ענין שמירה אצל תלמוד תורה: 'ושמרתם - זו המשנה' (חזרה על הלימוד כדי לזכרו);
ומצאנו ענין שמירה אצל קיום מצוות לא תעשה: 'תשמור - זו מצות לא תעשה'; 'לעבדה - אלו מצות עשה, ולשמרה - אלו מצות לא תעשה'.
בברכת 'אהבה רבה', שענין השמירה בא בין לימוד התורה ('ללמוד וללמד') ובין קיום המצוות ('לעשות ולקיים'), הוא נשמע לשני פנים: תחינה לזכרון התלמוד ולזהירות מן העבירה.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי יכול למצוא מקור: מה זה ''לשמור''

שליחה על ידי אלימלך » 30 ינואר 2019, 06:10

ספר יראים
פי' השמירה שיהא אדם נזהר בתורה ובמצות וישמרם בכל לבב לא ישכחם. ומצינו שמירה בלב דכתיב ואביו שמר את הדבר פי' שמר בלבבו וכתיב כי נעים כי תשמרם בבטנך יכונו יחדו על שפתיך


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1447
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 640 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי יכול למצוא מקור: מה זה ''לשמור''

שליחה על ידי בן של רב » 30 ינואר 2019, 06:12

אלימלך כתב:ספר יראים
פי' השמירה שיהא אדם נזהר בתורה ובמצות וישמרם בכל לבב לא ישכחם. ומצינו שמירה בלב דכתיב ואביו שמר את הדבר פי' שמר בלבבו וכתיב כי נעים כי תשמרם בבטנך יכונו יחדו על שפתיך
יש ביראים לכאורה שני ענינים
א. לשמור בראש את התוכן
ב. לזכור המצוות משמע להיות ערני לקיים מצות
כהאפשרות השניה מביא רבי אריה לייב שאביו החפץ חיים אמר ולמשל אמר על ביומו תתן שכרו שאם לא ערניים אזי גם אם בטעות מקיימים כנדרש עדיין חסר הכונה


ישר א-ל
הודעות: 5
הצטרף: 26 ינואר 2019, 22:24
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מי יכול למצוא מקור: מה זה ''לשמור''

שליחה על ידי ישר א-ל » 30 ינואר 2019, 06:12

פשוט וברור ש'לשמור' פירושו לא תעשה ולעשות פירושו עשה, וכמו שמצינו לגבי שבת בזכור ושמור מי שישנו בשמירה ישנו בזכירה.


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 798
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי יכול למצוא מקור: מה זה ''לשמור''

שליחה על ידי רוצה לדעת » 30 ינואר 2019, 08:19

ישר א-ל כתב:פשוט וברור ש'לשמור' פירושו לא תעשה ולעשות פירושו עשה, וכמו שמצינו לגבי שבת בזכור ושמור מי שישנו בשמירה ישנו בזכירה.
אך לפי"ז מה זה "לקיים" וכבר עמד בזה הנצי"ב שצויין לעיל עיי"ש.
אכן יש שפירשו כדברי כבודו וביארו "לקיים" מלשון "קיום" היינו שהדברים "יתקיימו בנו", וצ"ב.


ישר א-ל
הודעות: 5
הצטרף: 26 ינואר 2019, 22:24
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מי יכול למצוא מקור: מה זה ''לשמור''

שליחה על ידי ישר א-ל » 12 פברואר 2019, 15:52

רוצה לדעת כתב:
ישר א-ל כתב:פשוט וברור ש'לשמור' פירושו לא תעשה ולעשות פירושו עשה, וכמו שמצינו לגבי שבת בזכור ושמור מי שישנו בשמירה ישנו בזכירה.
אך לפי"ז מה זה "לקיים" וכבר עמד בזה הנצי"ב שצויין לעיל עיי"ש.
אכן יש שפירשו כדברי כבודו וביארו "לקיים" מלשון "קיום" היינו שהדברים "יתקיימו בנו", וצ"ב.

(15) רמב"ן על שמות פרק כ פסוק ח
ואמר זכור את יום השבת לקדשו - ובמשנה תורה (דברים ה יב) כתוב שמור את יום השבת לקדשו ורבותינו אמרו בזה (ר"ה כז) זכור ושמור בדבור אחד נאמרו, ולא הקפידו בלשונות אחרים שנתחלפו להם והכונה להם ז"ל, כי "זכור" מצות עשה, צוה שנזכור יום השבת לקדשו ולא נשכחהו, ו"שמור" אצלם מצות לא תעשה, שכל מקום שנאמר השמר פן ואל אינו אלא לא תעשה (עירובין צו), יזהיר שנשמור אותו לקדשו שלא נחללהו, ואין ראוי למשה שיחליף דברי השם ממצות עשה למצות לא תעשה אבל אם החליף בדבור השני וכל תמונה ואמר כל תמונה, בחסרון וא"ו, והוסיף אותה ב"ועל שלשים", וכן כל כיוצא בזה בשאר הדברות, אין בכך כלום, כי הכל אחד והטעם הזה לא יסבול אותו אלא מי שאינו רגיל בתלמוד:

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים