איש"ר או יש"ר


פותח הנושא
קשישא
הודעות: 37
הצטרף: 03 יוני 2018, 00:00
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

איש"ר או יש"ר

שליחה על ידי קשישא » 27 ינואר 2019, 08:21

כל העונה איש"ר בכל כוחו והסתפקתי האם בכל כוחו נאמר על אמן יש"ר או רק על המילים יהא שמיה רבא אבל האמן אינו בכלל זה
אשמח להערות והארות
תודה


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איש"ר או יש"ר

שליחה על ידי אלימלך » 27 ינואר 2019, 15:13

לשון הפוסקים איש"ר


יוסף יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 402
הצטרף: 23 יולי 2018, 02:05
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 137 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איש"ר או יש"ר

שליחה על ידי יוסף יוסף » 27 ינואר 2019, 23:27

יש מחלוקת בהלכה הובא במשנ"ב האם זה מחובר או נפסק
לגבי איך לאומרו
וזכורני שהמשנ"ב פוסק להגיד עם הפסק קטן - אמן, יהא וכו'
ולפי"ז מובן גם לגבי שאלתך


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איש"ר או יש"ר

שליחה על ידי דרומאי » 28 ינואר 2019, 00:22

יוסף יוסף כתב:יש מחלוקת בהלכה הובא במשנ"ב האם זה מחובר או נפסק
לגבי איך לאומרו
וזכורני שהמשנ"ב פוסק להגיד עם הפסק קטן - אמן, יהא וכו'
ולפי"ז מובן גם לגבי שאלתך
לא מכיר נדון כזה. פשיטא שאמן קאי אדלעיל, ויהא שמיה רבא הוא תפילה חדשה.
ובעלמא מצינו בגמרא בסוטה ובסוכה ובברכות שנקטו יהא שמיה רבא ולא איש''ר, ורק בשבת דף קי''ט לענין העונה איש''ר בכל כחו קורעין לו גזר דינו וכו', שם איתא איש''ר, וכפה''נ הכוונה שגם גבי 'אמן' יש ענין לענות בכל כחו וגם כלפי 'יהא שמיה רבא', אבל אין שום שייכות בין אמן ליש''ר.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איש"ר או יש"ר

שליחה על ידי אלימלך » 28 ינואר 2019, 14:23

מור וקציעה בסימן נו
ועונין הצבור איש"ר כו'. כן הוא הנוסח בגמרא דפרק כל כתבי [שבת קיט, ב], אבל בפרק לולב הגזול [סוכה לט, א] ובריש ברכות [ג, א] ושם (דף כ"א ב) ושילהי סוטה [מט, א], הגירסא יש"ר לחוד. וכ"מ בש"ע [סעיף א].
אמנם גרסת רבינו נראית נכונה, שצריך לחבר מלת אמן ליש"ר. וכן בדין שיהא עיקר השכר הגדול של עניית איש"ר על האמן, דהא גדול העונה אמן יותר מן המברך. וק"ל. ואפילו נכנס לבה"כ ושמע צבור עונין עונה עמהן גם אמן, כדאיתא בסימן קכ"ד.
אמנם בספר היראה משמע שהאמן לא בכלל
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איש"ר או יש"ר

שליחה על ידי אלימלך » 30 ינואר 2019, 13:25

משמעות לשון האור זרוע (שבת מב' ו') "וצריך לומר יהא שמיה רבא בכונת הלב" משמע שאין האמן בכלל
וכן לכאו' לפי ביאור הנפה"ח וכעי"ז מהגר"א יוצא שהעיקר יהא שמיה רבא
נפש החיים.PDF
גם לפי מה שכתב המשנ"ב {נו' ס"ק ב') שאמן שבח בפני עצמו הוא ויהא שמיה רבא נפרד א"כ בפשטות הם שני דברים חלוקים
מעניין שבספר הפרדס שלהלן למעלה כותב שיהא שמיה רבא הוא עניית אמן על החזן (גם למעלה זה מהפרדס) ומצד שני למטה כתב "ומיד עונים בקול רם
יהא שמיה רבא" ומשמע שאין האמן בכלל
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
קשישא
הודעות: 37
הצטרף: 03 יוני 2018, 00:00
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איש"ר או יש"ר

שליחה על ידי קשישא » 30 ינואר 2019, 14:24

ראשית תודה לכל המגיבים
יסוד הספק היה דאמן הוא שבח נפרד ומאידך לשון הגמ' הוא אמן יהא שמיה
ורציתי להביא ראיה מדברי הרא"ש על התורה שכתב בפרשת יתרו על הפסוק וידבר אלוקים את כל הדברים האלה לאמר
שבפסוק זה יש 7 מילים ובבראשית ברא אלוקים יש 7 מילים ומכאן לעונה יש"ר בכל כוחו שהוא כשותף במעשה בראשית ובמתן תורה
שגם זה הוא 7 מילים
ומכל זה נראה ברור שאין האמן בכלל זה

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • מקור משפטי האבן עזרא שנקראים ישר והפוך
    על ידי במבי » 26 דצמבר 2018, 13:10 » ב בית המדרש
    3 תגובות
    206 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יהודה1
    30 דצמבר 2018, 16:12

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים