מגורים במדבר | אפשרי?

אאא

משתמש ותיק
[שאלה הנוגעת לכמה ענייני תורה]

בזמנים עברו לא יכלו להתגורר במדבר.
מפני המרחק ממקור מים - אי אפשר להתקיים כך.
וגם מפני שאי אפשר לזרוע פירות וירקות וכדומה באדמת המדבר.

אך כיום, אולי כן יתכן לייסד ערים ושכונות במרכז המדבר?
מים יכולים להגיע ע"י צינורות.
ופירות וירקות ומיני מאכל יגיעו למכולת ע"י משאיות.

אם כן, האם יש איזה מניעה מלבנות עיר במרכז המדבר?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
לכן כיום יש יותר ערים במדבר מה שפעם לא היה.
ובכל אופן זה רק ככל שיש הצדקה כלכלית.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מדבר לפעמים הוא מקום שדות וכרמים.
מדבר בלשוננו, וגם במקרא, משמש גם לארץ ציה וצלמוות, מחמת שאין שם חיות, לא מקור מים, ולא יורדים בו גשמים, ואינו מקום זרע.
נאות מדבר הן טבעית והן בידי אדם, היא מקום חי בלב מדבר שומם. המקום נשאר 'מדברי' כלשוננו.
 

יעבץ

משתמש ותיק
כמובן שניתן לגור במדבר, וערים רבות בעולם נמצאות במדבר.
אנא פרט את ההשלכות לדיני תורה, כדי להצדיק את קיום האשכול בפורום זה.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
ביחזקאל כתוב שחמשה שבטים ינחלו לעתיד לבוא בחלק הארץ שמדרום לירושלים עד סוף הגבול הדרומי של א"י.
והרי שטח זה הוא רובו מדבר. וקשה.
אמנם בהיות שבזמנינו אפשרי לבנות ערים ולגור במדבר, אז הענין מובן.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
וכאשר הארץ טובה ורחבה ושפע ה' בה, אז גם אפשר לגור בה. והרי עשיו הלך לגור שם עם מרעהו הענק.
והרי ערים גדולות היו בו בזמן חז"ל כמו חלוצה.
זה אזור מדברי - לא מדבר. יש בו גשם ושלג גם כן. מדבר צלמוות, זה מדבר סהרה לדוגמא.

הרי העולם ישתנה. כתוב יסוב כל הארץ כערבה מגבע לרמון נגב ירושלים. האם זה אתה מבין שכל ההר ייהפך למישור ובית המקדש יתנשא? אז גם הארץ ההיא תהיה פורחת.

ובפרט לפי המפרשים שעכ"פ הר שעיר יהיה תוספת, אך איננו מנחלת השבטים, אז בכלל מה הבעיה?
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
מה ההבדל בין אזור מדברי למדבר?

והלא בתהילים כתוב "בהיותו במדבר יהודה".
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאר לעמו אמר:
אז גם הארץ ההיא תהיה פורחת.
אם בזמנינו אפשר לגור ולבנות ערים במדבר, אז לא צריך שהארץ הזו תפרח.
יש חשמל בכבלים, ומים בברזים.
וכיום אין הכלכלה מיוסדת על החקלאות הפרטית. אלא מספיק שבמרחק קילומטרים רבים צומח, ומייבאים את היבול ע"י משאיות הובלות.
 

הכהן

משתמש ותיק
בלשון המקרא "מדבר" זה מקום שאינו מיושב, ומשמש מקום מרעה לבהמות - "וינהג את הצאן אחר המדבר".
 

בן של רב

משתמש ותיק
אם לכל שבט יש מקום בדוקא
ואם זה נשאר כך לתמיד וגם בקרוב בימינו בגאולה
א'' כ יש להבין דבר מתוך דבר שלכל אדם יש משהו מיוחד דוקא היכן שהגורל ייעד לו ע'' פ ה'
וא''כ צ''ע כיצד זה ישתנה
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
יש פסוקים מפורשים בסוף יחזקאל, שלעתיד לבוא חלוקת הארץ לשבטים תהיה בצורה שונה, ותהיה אחרת מחלוקת יהושע. עי"ש.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אבל מקום הגבול הדרומי נחלקו בו המפרשים, ואינני בענין.
צריך לחשב את מידת ע"ה המילין או כ"ה אלף קנים, מלבא חמת עד קצה ים המלח, ועד ים סוף
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
זה חישוב נכון שצריך לחשב.
משם יוצא שאורך ארץ ישראל יהיה 1,950,000 אמה.
א. השאלה היא היכן זה לבוא חמת והור ההר בצפון.
ב. ביחזקאל כתוב שהגבול הדרומי יגיע עד מי מריבות קדש, שזה מדבר צין. ויש שאלה, עד היכן בדיוק בתוך המדבר הזה.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
'חמת בירותה וסברים' - חמת היא אנטיוכיה. אנטקיה בימינו. ואל תשים לב לשום דבר אחר.
תדבר בק"מ, משום שמידת האמה איננה ברורה, אף כי נוטה לאמה הגדולה כמובן.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
1,950,000 אמה זה:
לפי רבי חיים נאה: 9360 ק"מ.
לפי החזון איש: 11232 ק"מ.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
לפי מה שכתבת שחמת זה אנטקיה, [ולפי המידות של שני שיעורי האמה כדלעיל], האם תוכל לבאר עד היכן יגיע ארץ ישראל בצד דרום לעתיד לבוא?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
לא למדתי גבולי יחזקאל. המפרשים נחלקו אם עד קצה ים המלח או למטה ממנה הר שעיר.
 

כרם

משתמש ותיק
תהלים קז:

יָשֵׂם נְהָרוֹת לְמִדְבָּר וּמֹצָאֵי מַיִם לְצִמָּאוֹן: אֶרֶץ פְּרִי לִמְלֵחָה מֵרָעַת יֹשְׁבֵי בָהּ: יָשֵׂם מִדְבָּר לַאֲגַם מַיִם וְאֶרֶץ צִיָּה לְמֹצָאֵי מָיִם: וַיּוֹשֶׁב שָׁם רְעֵבִים וַיְכוֹנְנוּ עִיר מוֹשָׁב: וַיִּזְרְעוּ שָׂדוֹת וַיִּטְּעוּ כְרָמִים וַיַּעֲשׂוּ פְּרִי תְבוּאָה:
 
חלק עליון תַחתִית