מלמד להועיל
משתמש ותיק
הנה כיום מצוי מאד שהורים שמחתנים את ילדיהם נאנקים תחת החובות, אבל הבנים לא תמיד שמים לב לענין, ולא מעבירים להם לכל הפחות מעשרות מהכנסותיהם.
וראוי לעורר על הדבר, את מה שכתב החתם סופר ביורה דעה סימן רכט:
"נשאול נשאלתי מההוא מרבנן דדחיקא שעתא טובא לאבותיו, והמה מכובדים בני טובים ואינם יכולים להתפרנס מקופה של צדקה, והבן אין ידו משגת לתת להם כל צרכם כי טיפולו וצרכי ביתו מרובים, מהו שיוכל ליתן להם מעשרו שרגיל להפריש מממונו מבלי תת לשום עני אחר הן קרוב הן רחוק עד שיתפרנסו אבותיו בכבוד בריווח ולא יכשל במה שאחז"ל עירובין ס"ג ע"א ע"ש כל הנותן מתנותיו לעני אחד מביא רעב לעולם כבש"ע י"ד סימן רנ"ז סעי' ט'.
תשובה: "לע"ד לא מבעיא דאיסורא ליכא, אלא חיובא נמי איכא. ואינו רשאי לתת מעשרו לשום עני טרם שיהיה לאבותיו מסת די פרנסתם", ועיין שם שהאריך בזה.
וראוי לעורר על הדבר, את מה שכתב החתם סופר ביורה דעה סימן רכט:
"נשאול נשאלתי מההוא מרבנן דדחיקא שעתא טובא לאבותיו, והמה מכובדים בני טובים ואינם יכולים להתפרנס מקופה של צדקה, והבן אין ידו משגת לתת להם כל צרכם כי טיפולו וצרכי ביתו מרובים, מהו שיוכל ליתן להם מעשרו שרגיל להפריש מממונו מבלי תת לשום עני אחר הן קרוב הן רחוק עד שיתפרנסו אבותיו בכבוד בריווח ולא יכשל במה שאחז"ל עירובין ס"ג ע"א ע"ש כל הנותן מתנותיו לעני אחד מביא רעב לעולם כבש"ע י"ד סימן רנ"ז סעי' ט'.
תשובה: "לע"ד לא מבעיא דאיסורא ליכא, אלא חיובא נמי איכא. ואינו רשאי לתת מעשרו לשום עני טרם שיהיה לאבותיו מסת די פרנסתם", ועיין שם שהאריך בזה.