אסור לתת מעשרות לעניים לפני שיש להורים כדי ספוקם

מלמד להועיל

משתמש ותיק
הנה כיום מצוי מאד שהורים שמחתנים את ילדיהם נאנקים תחת החובות, אבל הבנים לא תמיד שמים לב לענין, ולא מעבירים להם לכל הפחות מעשרות מהכנסותיהם.
וראוי לעורר על הדבר, את מה שכתב החתם סופר ביורה דעה סימן רכט:

"נשאול נשאלתי מההוא מרבנן דדחיקא שעתא טובא לאבותיו, והמה מכובדים בני טובים ואינם יכולים להתפרנס מקופה של צדקה, והבן אין ידו משגת לתת להם כל צרכם כי טיפולו וצרכי ביתו מרובים, מהו שיוכל ליתן להם מעשרו שרגיל להפריש מממונו מבלי תת לשום עני אחר הן קרוב הן רחוק עד שיתפרנסו אבותיו בכבוד בריווח ולא יכשל במה שאחז"ל עירובין ס"ג ע"א ע"ש כל הנותן מתנותיו לעני אחד מביא רעב לעולם כבש"ע י"ד סימן רנ"ז סעי' ט'.
תשובה: "לע"ד לא מבעיא דאיסורא ליכא, אלא חיובא נמי איכא. ואינו רשאי לתת מעשרו לשום עני טרם שיהיה לאבותיו מסת די פרנסתם", ועיין שם שהאריך בזה.
 

יהודי

משתמש ותיק
חשוב להרעיש את העולם על כך, יש איזו הרגשה לחלק מהציבור שההורים תמיד מסתדרים.
 

ברל

משתמש ותיק
מורי ורבי הורה לי לתת רק עד 75% מעשרות להורים. ואכן ראוי לאור המצינגים למנייהם שאנשים שוכחים. את עניי עירך הרודמים לכך. ובנוסף שמעתי מכמה בעלי קופות צדקה (שתחום עיסוקי עמם) שבהרבה מקרים בזמן שיש התרמות שעושים סביבם עניין גדול עולה כמויות
הביטולים של ההו"ק ולא מעט פעמים מסבירים המבטלים הרי גדול פלוני הורה שאין מצווה חשובה מזו וכו' והנזק גדול מאוד
 

מי זה

משתמש חדש
באותו ענין,
ראיתי בספר "ראה חיים" מה שמביא הרב יוסף בנימין וואזנר בשם זקינו הגר"ש זצ"ל
שמותר לחסוך 49% מכספי המעשר לצורך נישואי הילדים

נא לבדוק בפנים טרם הנהגה למעשה
 

ברל

משתמש ותיק
מלמד להועיל אמר:
הנה כיום מצוי מאד שהורים שמחתנים את ילדיהם נאנקים תחת החובות, אבל הבנים לא תמיד שמים לב לענין, ולא מעבירים להם לכל הפחות מעשרות מהכנסותיהם.
וראוי לעורר על הדבר, את מה שכתב החתם סופר ביורה דעה סימן רכט:

"נשאול נשאלתי מההוא מרבנן דדחיקא שעתא טובא לאבותיו, והמה מכובדים בני טובים ואינם יכולים להתפרנס מקופה של צדקה, והבן אין ידו משגת לתת להם כל צרכם כי טיפולו וצרכי ביתו מרובים, מהו שיוכל ליתן להם מעשרו שרגיל להפריש מממונו מבלי תת לשום עני אחר הן קרוב הן רחוק עד שיתפרנסו אבותיו בכבוד בריווח ולא יכשל במה שאחז"ל עירובין ס"ג ע"א ע"ש כל הנותן מתנותיו לעני אחד מביא רעב לעולם כבש"ע י"ד סימן רנ"ז סעי' ט'.
תשובה: "לע"ד לא מבעיא דאיסורא ליכא, אלא חיובא נמי איכא. ואינו רשאי לתת מעשרו לשום עני טרם שיהיה לאבותיו מסת די פרנסתם", ועיין שם שהאריך בזה.
יש להוסיף אולי להעיר, שהוא מדבר על הורים "שיהיה לאבותיו די פרנסתם" ולאו דווקא חיתון הילדים שבזה יש לדון אם ההורים עושים /עשו כדין
 

דרומאי

משתמש ותיק
ברל אמר:
מלמד להועיל אמר:
הנה כיום מצוי מאד שהורים שמחתנים את ילדיהם נאנקים תחת החובות, אבל הבנים לא תמיד שמים לב לענין, ולא מעבירים להם לכל הפחות מעשרות מהכנסותיהם.
וראוי לעורר על הדבר, את מה שכתב החתם סופר ביורה דעה סימן רכט:

"נשאול נשאלתי מההוא מרבנן דדחיקא שעתא טובא לאבותיו, והמה מכובדים בני טובים ואינם יכולים להתפרנס מקופה של צדקה, והבן אין ידו משגת לתת להם כל צרכם כי טיפולו וצרכי ביתו מרובים, מהו שיוכל ליתן להם מעשרו שרגיל להפריש מממונו מבלי תת לשום עני אחר הן קרוב הן רחוק עד שיתפרנסו אבותיו בכבוד בריווח ולא יכשל במה שאחז"ל עירובין ס"ג ע"א ע"ש כל הנותן מתנותיו לעני אחד מביא רעב לעולם כבש"ע י"ד סימן רנ"ז סעי' ט'.
תשובה: "לע"ד לא מבעיא דאיסורא ליכא, אלא חיובא נמי איכא. ואינו רשאי לתת מעשרו לשום עני טרם שיהיה לאבותיו מסת די פרנסתם", ועיין שם שהאריך בזה.
יש להוסיף אולי להעיר, שהוא מדבר על הורים "שיהיה לאבותיו די פרנסתם" ולאו דווקא חיתון הילדים שבזה יש לדון אם ההורים עושים /עשו כדין
מה לא עשו כדין?! וכי תשב עד שילבין ראשה?!
חברי פעם שאל את הרב שטיינמן האם להתחייב חצי מיליון ש''ח עבור בתו, בעוד שאין לו אפילו חצי מהסכום. וענה לו, עדיף לשלם עכשיו חצי מיליון מאשר לשלם מיליון בעוד 5 שנים, כאשר היא תהיה רווקה זקנה.
 

ברל

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
ברל אמר:
מלמד להועיל אמר:
הנה כיום מצוי מאד שהורים שמחתנים את ילדיהם נאנקים תחת החובות, אבל הבנים לא תמיד שמים לב לענין, ולא מעבירים להם לכל הפחות מעשרות מהכנסותיהם.
וראוי לעורר על הדבר, את מה שכתב החתם סופר ביורה דעה סימן רכט:

"נשאול נשאלתי מההוא מרבנן דדחיקא שעתא טובא לאבותיו, והמה מכובדים בני טובים ואינם יכולים להתפרנס מקופה של צדקה, והבן אין ידו משגת לתת להם כל צרכם כי טיפולו וצרכי ביתו מרובים, מהו שיוכל ליתן להם מעשרו שרגיל להפריש מממונו מבלי תת לשום עני אחר הן קרוב הן רחוק עד שיתפרנסו אבותיו בכבוד בריווח ולא יכשל במה שאחז"ל עירובין ס"ג ע"א ע"ש כל הנותן מתנותיו לעני אחד מביא רעב לעולם כבש"ע י"ד סימן רנ"ז סעי' ט'.
תשובה: "לע"ד לא מבעיא דאיסורא ליכא, אלא חיובא נמי איכא. ואינו רשאי לתת מעשרו לשום עני טרם שיהיה לאבותיו מסת די פרנסתם", ועיין שם שהאריך בזה.
יש להוסיף אולי להעיר, שהוא מדבר על הורים "שיהיה לאבותיו די פרנסתם" ולאו דווקא חיתון הילדים שבזה יש לדון אם ההורים עושים /עשו כדין
מה לא עשו כדין?! וכי תשב עד שילבין ראשה?!
חברי פעם שאל את הרב שטיינמן האם להתחייב חצי מיליון ש''ח עבור בתו, בעוד שאין לו אפילו חצי מהסכום. וענה לו, עדיף לשלם עכשיו חצי מיליון מאשר לשלם מיליון בעוד 5 שנים, כאשר היא תהיה רווקה זקנה.
מי אני שאפרש את דברי הרב שטיינמן א. אתה אומר שכבר היה חלק גדול מהסכום האם לדעתך אם לא היה לו בכלל גם הרב שטיינמן היה אומר לו להתחייב על סכום כזה? כאחד ששאל את הרב שטיינמןכמה וכמה שאלות בעניני פרנסה. הוא היה טופס מאוד מי היהודי שלפניו וכנראה הבין שזה רק עוד תוספת מאמץ מצד הנותן. הרב שטיינמן היה גדול המעודדים לדחוף יעויין ראשי הכוללים שהוא תחזק ועודדם לקחת חובות של מליונים אבל כשהוא ידע בפקחותו העצומה מי לפניו.
הדבר הזה שאדם מתחייב על חצי מליון ₪ כשאין לו גרם מושג מאיפה להביא את הכסף הוא פסול! אם יש לו כן תוכנית כך שהיא זה משו אחר. אבל אדם לא יכול להתחייב בלי שום בסיס כל שהוא וודאי לי שלא לזה הרב שטיינמן התכוון
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
שמעתי מבאי ביתו של מרן הגראי"ל זיע"א שלאברך כולל היה מורה ובא תתחייב כמה שצריך, לקב"ה יש מספיק כסף... [נוסח זה שמעתי מפיו במענה לאברך כמה להתחייב וא"ל כמה שצריך, והלה שאל מנין, וענה לו לקב"ה יש מספיק כסף וחזר על זה כמה פעמים]
לעומת זאת לאדם עובד לפרנסתו לא הרשה יותר ממה שיש,
כי לאברכים זה הנהגה אחרת.
 

דרומאי

משתמש ותיק
ברל אמר:
מי אני שאפרש את דברי הרב שטיינמן א. אתה אומר שכבר היה חלק גדול מהסכום האם לדעתך אם לא היה לו בכלל גם הרב שטיינמן היה אומר לו להתחייב על סכום כזה? כאחד ששאל את הרב שטיינמןכמה וכמה שאלות בעניני פרנסה. הוא היה טופס מאוד מי היהודי שלפניו וכנראה הבין שזה רק עוד תוספת מאמץ מצד הנותן. הרב שטיינמן היה גדול המעודדים לדחוף יעויין ראשי הכוללים שהוא תחזק ועודדם לקחת חובות של מליונים אבל כשהוא ידע בפקחותו העצומה מי לפניו.
הדבר הזה שאדם מתחייב על חצי מליון ₪ כשאין לו גרם מושג מאיפה להביא את הכסף הוא פסול! אם יש לו כן תוכנית כך שהיא זה משו אחר. אבל אדם לא יכול להתחייב בלי שום בסיס כל שהוא וודאי לי שלא לזה הרב שטיינמן התכוון
דבריו של הרב שטיינמן אינם העיקר. העיקר הוא מה שאתה טענת שצריך לבדוק אם ההורים עשו כדין. וכי תשב עד שילבין ראשה?!
במצב דורנו בהכרח על ההורים להתחייב סכום הגון, כדי שיוכלו להשיא את בתם, ולכן לא שייך לטעון שעשו שלא כדין. וגם אם אין לו והוא משער שיוכל להשיג עזרה מילדיו הנשואים, עליו להתחייב. יש לך מושג בכלל באיזה צער שרויה משפחה שבתה מזדקנת ל''ע בבית?! שלא לדבר על הבת בעצמה?! כמה ערלות לב יש כאן, לטעון שהילדים ישבו מנגד ולא יעזרו להורים, כי הם התחייבו מידי הרבה.
 

הכהן

משתמש ותיק
יש להוסיף, שבדרך כלל, אותו אחד שבא לשאול אם להפריש את מעשרותיו לאביו, קבל גם הוא מאביו...
 

ברל

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
ברל אמר:
מי אני שאפרש את דברי הרב שטיינמן א. אתה אומר שכבר היה חלק גדול מהסכום האם לדעתך אם לא היה לו בכלל גם הרב שטיינמן היה אומר לו להתחייב על סכום כזה? כאחד ששאל את הרב שטיינמןכמה וכמה שאלות בעניני פרנסה. הוא היה טופס מאוד מי היהודי שלפניו וכנראה הבין שזה רק עוד תוספת מאמץ מצד הנותן. הרב שטיינמן היה גדול המעודדים לדחוף יעויין ראשי הכוללים שהוא תחזק ועודדם לקחת חובות של מליונים אבל כשהוא ידע בפקחותו העצומה מי לפניו.
הדבר הזה שאדם מתחייב על חצי מליון ₪ כשאין לו גרם מושג מאיפה להביא את הכסף הוא פסול! אם יש לו כן תוכנית כך שהיא זה משו אחר. אבל אדם לא יכול להתחייב בלי שום בסיס כל שהוא וודאי לי שלא לזה הרב שטיינמן התכוון
דבריו של הרב שטיינמן אינם העיקר. העיקר הוא מה שאתה טענת שצריך לבדוק אם ההורים עשו כדין. וכי תשב עד שילבין ראשה?!
במצב דורנו בהכרח על ההורים להתחייב סכום הגון, כדי שיוכלו להשיא את בתם, ולכן לא שייך לטעון שעשו שלא כדין. וגם אם אין לו והוא משער שיוכל להשיג עזרה מילדיו הנשואים, עליו להתחייב. יש לך מושג בכלל באיזה צער שרויה משפחה שבתה מזדקנת ל''ע בבית?! שלא לדבר על הבת בעצמה?! כמה ערלות לב יש כאן, לטעון שהילדים ישבו מנגד ולא יעזרו להורים, כי הם התחייבו מידי הרבה.
אני לא ממעיט כי הוא זה מצערם של ההורים מהיכי תישי שזיוגה של בתו הוא אך ורק מישהוא שיתנו לו חצי מליון ₪ וכדו', צא ובדוק אין אחת ואני מתחייב לכך שמלבינה שערות ראשה בגלל שלאביה לא הסכים להיכנס לקטגוריה של לווה רשע ולא ישלם!!!
 

דרומאי

משתמש ותיק
ברל אמר:
דרומאי אמר:
ברל אמר:
מי אני שאפרש את דברי הרב שטיינמן א. אתה אומר שכבר היה חלק גדול מהסכום האם לדעתך אם לא היה לו בכלל גם הרב שטיינמן היה אומר לו להתחייב על סכום כזה? כאחד ששאל את הרב שטיינמןכמה וכמה שאלות בעניני פרנסה. הוא היה טופס מאוד מי היהודי שלפניו וכנראה הבין שזה רק עוד תוספת מאמץ מצד הנותן. הרב שטיינמן היה גדול המעודדים לדחוף יעויין ראשי הכוללים שהוא תחזק ועודדם לקחת חובות של מליונים אבל כשהוא ידע בפקחותו העצומה מי לפניו.
הדבר הזה שאדם מתחייב על חצי מליון ₪ כשאין לו גרם מושג מאיפה להביא את הכסף הוא פסול! אם יש לו כן תוכנית כך שהיא זה משו אחר. אבל אדם לא יכול להתחייב בלי שום בסיס כל שהוא וודאי לי שלא לזה הרב שטיינמן התכוון
דבריו של הרב שטיינמן אינם העיקר. העיקר הוא מה שאתה טענת שצריך לבדוק אם ההורים עשו כדין. וכי תשב עד שילבין ראשה?!
במצב דורנו בהכרח על ההורים להתחייב סכום הגון, כדי שיוכלו להשיא את בתם, ולכן לא שייך לטעון שעשו שלא כדין. וגם אם אין לו והוא משער שיוכל להשיג עזרה מילדיו הנשואים, עליו להתחייב. יש לך מושג בכלל באיזה צער שרויה משפחה שבתה מזדקנת ל''ע בבית?! שלא לדבר על הבת בעצמה?! כמה ערלות לב יש כאן, לטעון שהילדים ישבו מנגד ולא יעזרו להורים, כי הם התחייבו מידי הרבה.
אני לא ממעיט כי הוא זה מצערם של ההורים מהיכי תישי שזיוגה של בתו הוא אך ורק מישהוא שיתנו לו חצי מליון ₪ וכדו', צא ובדוק אין אחת ואני מתחייב לכך שמלבינה שערות ראשה בגלל שלאביה לא הסכים להיכנס לקטגוריה של לווה רשע ולא ישלם!!!
זה לא לוה רשע ולא ישלם כשמוכרח לכך. והזוי להפוך את ההורים המשלמים לרשעים במקום את הצד הסוחט.
ואני מכיר לפחות שתי משפחות שלהן בנות התקועות מסיבת אין כסף. ויש עוד הרבה כאלו.
חצי מיליון זה היום הסכום ההתחלתי לבחור סביר. ובת טובה אינה מסוגלת להינשא לבחור שהוא פחות מזה.
אבל אני לא מבין דבר אחד, בשביל מה כל התירוצים האלו, כדי להתחמק מלעזור להורים?! לתת כסף לכל מיני מאצ'ינגים העיקר לא לעזור להורים, כי הם לא היו צריכים להתחייב?!
 

ברל

משתמש ותיק
דבריו של הרב שטיינמן אינם העיקר. העיקר הוא מה שאתה טענת שצריך לבדוק אם ההורים עשו כדין. וכי
אני לא ממעיט כי הוא זה מצערם של ההורים מהיכי תישי שזיוגה של בתו הוא אך ורק מישהוא שיתנו לו חצי מליון ₪ וכדו', צא ובדוק אין אחת ואני מתחייב לכך שמלבינה שערות ראשה בגלל שלאביה לא הסכים להיכנס לקטגוריה של לווה רשע ולא ישלם!!![/quote]
זה לא לוה רשע ולא ישלם כשמוכרח לכך. והזוי להפוך את ההורים המשלמים לרשעים במקום את הצד הסוחט.
ואני מכיר לפחות שתי משפחות שלהן בנות התקועות מסיבת אין כסף. ויש עוד הרבה כאלו.
חצי מיליון זה היום הסכום ההתחלתי לבחור סביר. ובת טובה אינה מסוגלת להינשא לבחור שהוא פחות מזה.
אבל אני לא מבין דבר אחד, בשביל מה כל התירוצים האלו, כדי להתחמק מלעזור להורים?! לתת כסף לכל מיני מאצ'ינגים העיקר לא לעזור להורים, כי הם לא היו צריכים להתחייב?![/quote]
גילוי נאות אני לא דרשתי ואשתדל לכשיגיע זמני שילדי לא ידרשו. באופן אישי אני הצלתי את חמי מפשיטת רגל ועד היום אני שמח לזכות שהקב"ה זיכה אותי ויש ביכלתי להחזיק את חמי וגם אחד מגיסי. משום מה כשמגיעים לסעיף הזה בשו"ע מסרבים לקבל אותו כפשוטו. מאיפה הבאת שמותר להיות לווה רשע ולא ישלם כשזה הכרח האם באיזה קונטלציה אתה מכיר שמותר להלוות כשאתה לא יודע כלל מאיפה יהיה לך להחזיר.
אני לא ממעיט כלל בגנות המושג שבחורים דורשים כסף או ההורים שלהם אם כי זכותם לדרוש כמה שבא להם. הם לא סחטו אף אחד ולא הכריחו אף אלד להתחתן איתם.
אני חוזר ומתחייב שאין בת ישראל כשרה שנתקע בשידוכים בגלל שלהוריה אין כסף!!! האם להם לא הןכרז בת פלוני לפלוני? לאן נעלם הבסיס של אמונה ובטחון? שמע מה פיך מדבר "חצי מליון זהסכום לבחור סביר"? כמה זמן אדם צריך להגיע לכזה סכום? האם לסוחרי בהמות נדמנו כשהכסף אמור להיות בתחתית הקטגוריה או תפס את ראש הרשימה? האם חיתנת בת אחת להבין מה זה אומר חצי מליון? יש לך צד בעולם שהרמ"א מבטיח והוא לא מסייג את דבריו "ומה שיתן לו חמיו וחמותו יקח בעין טוב ואז יצליח".
סליחה שאני מתבטא מכאב ברוך ה' כמו שאמרתי זיכה הקב"ה אותי ולי אין בעיה אם הסכומים האלה. אני כואב על הזילות של ךדבר על כך כאילו זה מה בכך. איזה בסיס איתן לבית של יראת שמים יכול להיות כשהפרמטר הראשון היה "כמה השווער נותן", ושאף אחד לא יעבוד אליך נער הייתי וגם זקנתי הדרישה היא לא כדי ש"הצדיק" ישב וילמד כי הגרושים האלה לא יסדרו אותו אם להיות בן אדם הוא לא יודע
 

יהושע

משתמש ותיק
ברל אמר:
מורי ורבי הורה לי לתת רק עד 75% מעשרות להורים. ואכן ראוי לאור המצינגים למנייהם שאנשים שוכחים. את עניי עירך הרודמים לכך. ובנוסף שמעתי מכמה בעלי קופות צדקה (שתחום עיסוקי עמם) שבהרבה מקרים בזמן שיש התרמות שעושים סביבם עניין גדול עולה כמויות
הביטולים של ההו"ק ולא מעט פעמים מסבירים המבטלים הרי גדול פלוני הורה שאין מצווה חשובה מזו וכו' והנזק גדול מאוד
למה רק 75 %? הרי אב קודם לכל העניים ואפילו לבניו מעל גיל שש.
 

יהושע

משתמש ותיק
מלמד להועיל אמר:
הנה כיום מצוי מאד שהורים שמחתנים את ילדיהם נאנקים תחת החובות, אבל הבנים לא תמיד שמים לב לענין, ולא מעבירים להם לכל הפחות מעשרות מהכנסותיהם.
וראוי לעורר על הדבר, את מה שכתב החתם סופר ביורה דעה סימן רכט:

"נשאול נשאלתי מההוא מרבנן דדחיקא שעתא טובא לאבותיו, והמה מכובדים בני טובים ואינם יכולים להתפרנס מקופה של צדקה, והבן אין ידו משגת לתת להם כל צרכם כי טיפולו וצרכי ביתו מרובים, מהו שיוכל ליתן להם מעשרו שרגיל להפריש מממונו מבלי תת לשום עני אחר הן קרוב הן רחוק עד שיתפרנסו אבותיו בכבוד בריווח ולא יכשל במה שאחז"ל עירובין ס"ג ע"א ע"ש כל הנותן מתנותיו לעני אחד מביא רעב לעולם כבש"ע י"ד סימן רנ"ז סעי' ט'.
תשובה: "לע"ד לא מבעיא דאיסורא ליכא, אלא חיובא נמי איכא. ואינו רשאי לתת מעשרו לשום עני טרם שיהיה לאבותיו מסת די פרנסתם", ועיין שם שהאריך בזה.
לכאורה כשיש עני לפניו צריך ליתן אפילו יותר ממעשר ואולי אפילו יותר מחומש אם יש לו די ספוקו, ולכאורה אביו קודם לבניו מעל גיל שש, אז אם יש לו עצמו די סיפוקו והותר צריך לתת המותר לאביו לפני בניו שמעל גיל שש.
 

צבי הירש

משתמש ותיק
ברל אמר:
מלמד להועיל אמר:
...כתב החתם סופר ביורה דעה סימן רכט... ואינו רשאי לתת מעשרו לשום עני טרם שיהיה לאבותיו מסת די פרנסתם"...
יש להוסיף אולי להעיר, שהוא מדבר על הורים "שיהיה לאבותיו די פרנסתם" ולאו דווקא חיתון הילדים שבזה יש לדון אם ההורים עושים /עשו כדין
לא הבנתי מה זה משנה אם הוא נתן כדין או לא, סוף סוף הוא נתן דירה לבתו שלא היה לה היכן לגור, למה לא לתת לו ממעשרות את דמי הדירה?
ואולי כוונתך במי שקונה דירה במרכז דוקא, שאינו רשאי לקחת מעשר, בשעה שהיה יכול לקנות בפריפריה, וזה יתכן
 
 

יהודי

משתמש ותיק
צבי הירש אמר:
ברל אמר:
מלמד להועיל אמר:
...כתב החתם סופר ביורה דעה סימן רכט... ואינו רשאי לתת מעשרו לשום עני טרם שיהיה לאבותיו מסת די פרנסתם"...
יש להוסיף אולי להעיר, שהוא מדבר על הורים "שיהיה לאבותיו די פרנסתם" ולאו דווקא חיתון הילדים שבזה יש לדון אם ההורים עושים /עשו כדין
לא הבנתי מה זה משנה אם הוא נתן כדין או לא, סוף סוף הוא נתן דירה לבתו שלא היה לה היכן לגור, למה לא לתת לו ממעשרות את דמי הדירה?
ואולי כוונתך במי שקונה דירה במרכז דוקא, שאינו רשאי לקחת מעשר, בשעה שהיה יכול לקנות בפריפריה, וזה יתכן
זה באמת לא קשור. הם עניים כעת.
 
 

צבי הירש

משתמש ותיק
יהודי אמר:
צבי הירש אמר:
ברל אמר:
יש להוסיף אולי להעיר, שהוא מדבר על הורים "שיהיה לאבותיו די פרנסתם" ולאו דווקא חיתון הילדים שבזה יש לדון אם ההורים עושים /עשו כדין
לא הבנתי מה זה משנה אם הוא נתן כדין או לא, סוף סוף הוא נתן דירה לבתו שלא היה לה היכן לגור, למה לא לתת לו ממעשרות את דמי הדירה?
ואולי כוונתך במי שקונה דירה במרכז דוקא, שאינו רשאי לקחת מעשר, בשעה שהיה יכול לקנות בפריפריה, וזה יתכן
זה באמת לא קשור. הם עניים כעת.
מי שהעני את עצמו שלא כדין יתכן שנכלל ב"כל מי שיש בו דעה אסור לרחם עליו"
ובדרך הלצה אמרו שעוד יותר רחמנות עליו על כך שאסור לרחם עליו...
 
 

יהודי

משתמש ותיק
צבי הירש אמר:
יהודי אמר:
צבי הירש אמר:
לא הבנתי מה זה משנה אם הוא נתן כדין או לא, סוף סוף הוא נתן דירה לבתו שלא היה לה היכן לגור, למה לא לתת לו ממעשרות את דמי הדירה?
ואולי כוונתך במי שקונה דירה במרכז דוקא, שאינו רשאי לקחת מעשר, בשעה שהיה יכול לקנות בפריפריה, וזה יתכן
זה באמת לא קשור. הם עניים כעת.
מי שהעני את עצמו שלא כדין יתכן שנכלל ב"כל מי שיש בו דעה אסור לרחם עליו"
ובדרך הלצה אמרו שעוד יותר רחמנות עליו על כך שאסור לרחם עליו...
מי שעשה טעות מחוסר שיקול דעת והעני (כך זה מצב רוב ההורים לטוענים שאסור לתת דירה וכו'), כבר נכלל במי שאין בו דעה?
אתמהה.
 
 
חלק עליון תַחתִית