למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
-
פותח הנושא - הודעות: 1087
- הצטרף: 19 אוקטובר 2020, 19:13
- נתן תודה: 1236 פעמים
- קיבל תודה: 867 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
זכורני שעמדו בהערה זו, דאם "קריאתה זו הלילה" - של מגילת אסתר, אז שיצטרכו לעמוד כמו שעומדים בהלל.
אני מחפש בעיקר מקורות שדנים בזה, זכור לי שהחת"ס בתשובה כותב על זה.
אני מחפש בעיקר מקורות שדנים בזה, זכור לי שהחת"ס בתשובה כותב על זה.
-
פותח הנושא - הודעות: 1087
- הצטרף: 19 אוקטובר 2020, 19:13
- נתן תודה: 1236 פעמים
- קיבל תודה: 867 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 5007
- הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
- נתן תודה: 3472 פעמים
- קיבל תודה: 1873 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
הגם שאין לי מקור, המגילה אינה ממש כהלל, דהלא היא סיפור דברים בעלמא מה שאין כן הלל הוא לשון המדברת אל ה' ישירות וצריך לעמוד.
בלשון ליטאית יותר- זה שעומדים בהלל זה לא מדין הלל אלא מדין הלל פלוס נוסח.
-
- הודעות: 6822
- הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
- נתן תודה: 341 פעמים
- קיבל תודה: 4558 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
כמעיין המתגבר כתב: ↑22 יוני 2021, 18:16הגם שאין לי מקור, המגילה אינה ממש כהלל, דהלא היא סיפור דברים בעלמא מה שאין כן הלל הוא לשון המדברת אל ה' ישירות וצריך לעמוד.
בלשון ליטאית יותר- זה שעומדים בהלל זה לא מדין הלל אלא מדין הלל פלוס נוסח.
יש נידון למעשה באדם שנתקל בלא מגילה אם יוצא יד"ח, ראה מש"כ המאירי מגילה יד. וז"ל: דבר ידוע הוא שאין אומרי' הלל בפורים אבל טעם מניעתו נחלקו עליו בגמ' והוא שאחד מהם אמר שקריאתה זו היא הלולא ונראה לי לטעם זה שאם היה במקום שאין לו מגלה שקורא את ההלל שהרי לא נמנעה קריאתו אלא מפני שקריאת המגלה במקומו עיי"ש.
כמו"כ הלא בגמ' שם זה אחד הטעמים שלא אומרים הלל בפורים, ולדבריך, מה למגילה שאינה אלא סיפור בעלמא להלל שמתייחס באופן ישיר לבוראו. וראה במסכת סופרים פרק עשרים מ"ז וז"ל: ותני רבי חייא כל יום שאין בו מוסף אין בו קדוש חוץ מן החנוכה שאע"פ שאין בה מוסף יש בה קדוש מפני שיש בה הלל וי"א אף בפורים מפני שיש בה מגילה ע"כ.
ד"א באחרונים העירו מדוע לא קורין הלל בלילה הפסח והלא קריאת ההגדה זו הילולא. ותירצו דשאני מגילה מהגדה שהיא מהכתובים וכהלל, ועכ"פ לדבריך א"ש.
-
- הודעות: 5007
- הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
- נתן תודה: 3472 פעמים
- קיבל תודה: 1873 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
הגם שאין בכל מה שהזכרת קושיא יותר ממה שכבר הוזכר בגמ'.נדיב לב כתב: ↑22 יוני 2021, 18:32כמעיין המתגבר כתב: ↑22 יוני 2021, 18:16הגם שאין לי מקור, המגילה אינה ממש כהלל, דהלא היא סיפור דברים בעלמא מה שאין כן הלל הוא לשון המדברת אל ה' ישירות וצריך לעמוד.
בלשון ליטאית יותר- זה שעומדים בהלל זה לא מדין הלל אלא מדין הלל פלוס נוסח.
יש נידון למעשה באדם שנתקל בלא מגילה אם יוצא יד"ח, ראה מש"כ המאירי מגילה יד. וז"ל: דבר ידוע הוא שאין אומרי' הלל בפורים אבל טעם מניעתו נחלקו עליו בגמ' והוא שאחד מהם אמר שקריאתה זו היא הלולא ונראה לי לטעם זה שאם היה במקום שאין לו מגלה שקורא את ההלל שהרי לא נמנעה קריאתו אלא מפני שקריאת המגלה במקומו עיי"ש.
כמו"כ הלא בגמ' שם זה אחד הטעמים שלא אומרים הלל בפורים, ולדבריך, מה למגילה שאינה אלא סיפור בעלמא להלל שמתייחס באופן ישיר לבוראו. וראה במסכת סופרים פרק עשרים מ"ז וז"ל: ותני רבי חייא כל יום שאין בו מוסף אין בו קדוש חוץ מן החנוכה שאע"פ שאין בה מוסף יש בה קדוש מפני שיש בה הלל וי"א אף בפורים מפני שיש בה מגילה ע"כ.
ד"א באחרונים העירו מדוע לא קורין הלל בלילה הפסח והלא קריאת ההגדה זו הילולא. ותירצו דשאני מגילה מהגדה שהיא מהכתובים וכהלל, ועכ"פ לדבריך א"ש.
זה שזה סיפור דברים זו מציאות, וזה מהני להלל, ורק כתבתי שכיון שאינו הנוסח של ההלל אין צריך לעמוד, כי אינו נוסח שמדבר אל ה' אלא ההודאה היא יותר בכעין רמז.
-
- הודעות: 4938
- הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
- נתן תודה: 1390 פעמים
- קיבל תודה: 3051 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
טעם עמידה בהלל נמצא בשבלי הלקט (כנראה לא מופיע בספרך באור חדש כי כבר הובא ביתה יוסף אמנם תוכל להוסיף טעם הרמב"ם שהובא בחת"ס הנ"ל) ומינה תשכח מ"ש מגילה.כמעיין המתגבר כתב: ↑22 יוני 2021, 18:16הגם שאין לי מקור, המגילה אינה ממש כהלל, דהלא היא סיפור דברים בעלמא מה שאין כן הלל הוא לשון המדברת אל ה' ישירות וצריך לעמוד.
בלשון ליטאית יותר- זה שעומדים בהלל זה לא מדין הלל אלא מדין הלל פלוס נוסח.
הר"ר מאיר נר"ו דמצות הלל קריאתו מעומד והטעם כתב אחי ר' בנימין נר"ו על שם הכתוב הללו עבדי ה' שעומדים בבית ה' כלומר הללו את השם בעמידה לפי שההלל עדות שבחו של מקום ונפלאותיו ונסיו שעשה לנו ומצות עדות בעמידה [שנאמר ועמדו שני האנשים ובעדים הכתוב מדבר] וכן היו קורין אותו בעזרה על שחיטת הפסחים בעמידה שהרי אין ישיבה בעזרה ומה שקורין אותו בלילי פסחים בישיבה מתוך שחולקין אותו שאין קורין אותו כולו כאחת אין מטריחין אותו לעמוד ועוד שהרי יושב על שולחנו וכוסו בידו ושמא תיטרף דעתו מתוך סעודתו ויפיל הכוס מידו ובמסכת סופרים משמע שהיו רגילין לקרותו בעמידה בבית הכנסת בלילי הפסח על כן לא הטריחוהו עתה לעמוד מעל שולחנו לקרותו בעמידה.
-
- הודעות: 5007
- הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
- נתן תודה: 3472 פעמים
- קיבל תודה: 1873 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
אף לפי דבריו עדיין אפשר לחלק כנ''ל.בשלמא כתב: ↑22 יוני 2021, 20:25טעם עמידה בהלל נמצא בשבלי הלקט (כנראה לא מופיע בספרך באור חדש כי כבר הובא ביתה יוסף אמנם תוכל להוסיף טעם הרמב"ם שהובא בחת"ס הנ"ל) ומינה תשכח מ"ש מגילה.כמעיין המתגבר כתב: ↑22 יוני 2021, 18:16הגם שאין לי מקור, המגילה אינה ממש כהלל, דהלא היא סיפור דברים בעלמא מה שאין כן הלל הוא לשון המדברת אל ה' ישירות וצריך לעמוד.
בלשון ליטאית יותר- זה שעומדים בהלל זה לא מדין הלל אלא מדין הלל פלוס נוסח.
הר"ר מאיר נר"ו דמצות הלל קריאתו מעומד והטעם כתב אחי ר' בנימין נר"ו על שם הכתוב הללו עבדי ה' שעומדים בבית ה' כלומר הללו את השם בעמידה לפי שההלל עדות שבחו של מקום ונפלאותיו ונסיו שעשה לנו ומצות עדות בעמידה [שנאמר ועמדו שני האנשים ובעדים הכתוב מדבר] וכן היו קורין אותו בעזרה על שחיטת הפסחים בעמידה שהרי אין ישיבה בעזרה ומה שקורין אותו בלילי פסחים בישיבה מתוך שחולקין אותו שאין קורין אותו כולו כאחת אין מטריחין אותו לעמוד ועוד שהרי יושב על שולחנו וכוסו בידו ושמא תיטרף דעתו מתוך סעודתו ויפיל הכוס מידו ובמסכת סופרים משמע שהיו רגילין לקרותו בעמידה בבית הכנסת בלילי הפסח על כן לא הטריחוהו עתה לעמוד מעל שולחנו לקרותו בעמידה.
מ''מ למדנו לפי דבריו דאינו דין חמור ומפני טורח חילוק ההלל בליל הסדר יושבים בו, וא''כ אף אנו נאמר שבמגילה מפני האריכות ועוד שדרך העולם לשומעו מהש''צ וצריך ריכוז ועוד שצריך להבין כל השתשלות הדברים על כן לא אטרחוהו.
-
- הודעות: 1046
- הצטרף: 17 יוני 2020, 12:25
- נתן תודה: 757 פעמים
- קיבל תודה: 779 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- הודעות: 149
- הצטרף: 20 ינואר 2020, 21:47
- נתן תודה: 16 פעמים
- קיבל תודה: 70 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
וצ"ע בזה מדוע לא כתבו הראשונים טעם זה להא דאיתא רפ"ג דמגילה קוראה עומד ויושב משא"כ כבס"ת. [דכתבו משום שנקראת אגרת. ולא משום שקשה....].
-
- הודעות: 484
- הצטרף: 23 ינואר 2022, 02:49
- נתן תודה: 212 פעמים
- קיבל תודה: 320 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
דברי הגר"ח מתיישבים שפיר על ידי השבלי הלקט וכמו שכבר ציין קודם לכן סברא זו הרב "כמעיין המתגבר"מהבהב בחושך כתב: ↑04 מרץ 2022, 01:10
וצ"ע בזה מדוע לא כתבו הראשונים טעם זה להא דאיתא רפ"ג דמגילה קוראה עומד ויושב משא"כ כבס"ת. [דכתבו משום שנקראת אגרת. ולא משום שקשה....].
-
- הודעות: 280
- הצטרף: 23 דצמבר 2021, 23:42
- נתן תודה: 100 פעמים
- קיבל תודה: 181 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
תשובת רבינו היא לפלא גדול בעיני,
שכן לכאורה קושיא מעיקרא ליתא, וכמו שכבר ביאר היטב למעלה המעיין המתגבר, שעמידה בהלל הוא מטעם שעוסקים בעבודת ה', משא"כ בקריאת המגילה עוסקים בסיפור דברים. וכוונת חכמינו היא שעצם מעשה הסיפור יש בו הילול נסתר, שכן בתוך הסיפור נראה ובולט שגם בתוך הטבע הקב"ה עושה ניסים לישראל.
וגם לגופו של דבר, וכי היכן מצאנו שחז"ל פטרו את העמידה במקום שראוי לעמוד רק בגלל שזה קשה, [ועל פניו זה לא נראה כ"כ קשה].
-
- הודעות: 484
- הצטרף: 23 ינואר 2022, 02:49
- נתן תודה: 212 פעמים
- קיבל תודה: 320 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
דברי כבודו הם לפלא בעינייוסף מיכל כתב: ↑04 מרץ 2022, 04:08תשובת רבינו היא לפלא גדול בעיני,
שכן לכאורה קושיא מעיקרא ליתא, וכמו שכבר ביאר היטב למעלה המעיין המתגבר, שעמידה בהלל הוא מטעם שעוסקים בעבודת ה', משא"כ בקריאת המגילה עוסקים בסיפור דברים. וכוונת חכמינו היא שעצם מעשה הסיפור יש בו הילול נסתר, שכן בתוך הסיפור נראה ובולט שגם בתוך הטבע הקב"ה עושה ניסים לישראל.
וגם לגופו של דבר, וכי היכן מצאנו שחז"ל פטרו את העמידה במקום שראוי לעמוד רק בגלל שזה קשה, [ועל פניו זה לא נראה כ"כ קשה].
בשבלי הלקט המצוטט כבר כתב לגופו של דבר שהלל בלילי פסחים אינו בעמידה מטעם הטירחא
וכן הסביר המעייו המתגבר אף למגילה
-
- הודעות: 280
- הצטרף: 23 דצמבר 2021, 23:42
- נתן תודה: 100 פעמים
- קיבל תודה: 181 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
אכן לא שמתי לב לכל הציטוט שהובא למעלה, וכמו כן התכוונתי למעיין ראשון ולא שמתי לב שהמעיין התגבר והוסיף עוד דברים בזה, ואתי תלין משוגתי.ניצוץ מן המדורה כתב: ↑04 מרץ 2022, 04:57דברי כבודו הם לפלא בעיני
בשבלי הלקט המצוטט כבר כתב לגופו של דבר שהלל בלילי פסחים אינו בעמידה מטעם הטירחא
וכן הסביר המעייו המתגבר אף למגילה
-
- הודעות: 752
- הצטרף: 21 פברואר 2022, 20:15
- נתן תודה: 372 פעמים
- קיבל תודה: 426 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
בליקוטי שיחות דן הרבי אודות גדר המגילה בכלל, ומבאר שגם לדעת ר"נ ש"קרייתא זו הלילא" אין הכוונה שהוא במקום הלל ממש אלא שהאפשרות היחידה להלל את הקב"ה בפורים היא ע"י קריאת המגילה, וזאת מכיון שא"א לומר הלל על נס המלובש בטבע, יעוין שם באורך.
ולכאורה (וזו דעתי בלבד) לפי ביאור זה מובן עוד יותר מדוע אי"צ לעמוד, כיון שאי"ז במקום הלל ממש.
ולכאורה (וזו דעתי בלבד) לפי ביאור זה מובן עוד יותר מדוע אי"צ לעמוד, כיון שאי"ז במקום הלל ממש.
-
- הודעות: 104
- הצטרף: 13 דצמבר 2021, 21:54
- נתן תודה: 31 פעמים
- קיבל תודה: 43 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
במאירי מגילה י"ד כתוב שאם אין מגילה יקראו הלל. ומבואר שיש כן דין הלל ולכא' לפ"ז יהיה צריך לעמוד וצ"ע.
-
פותח הנושא - הודעות: 1087
- הצטרף: 19 אוקטובר 2020, 19:13
- נתן תודה: 1236 פעמים
- קיבל תודה: 867 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
אנייע מאן דאמר כתב: ↑06 מרץ 2022, 13:37במאירי מגילה י"ד כתוב שאם אין מגילה יקראו הלל. ומבואר שיש כן דין הלל ולכא' לפ"ז יהיה צריך לעמוד וצ"ע.
וכן פסק להלכה החיד"א בברכי יוסף סי' תרצג סק"ד, יעו"ש, וכ"כ בספרו יוסף אומץ סי' סח. וראה עוד כאן בכ"ז.
-
- הודעות: 5935
- הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
- נתן תודה: 1612 פעמים
- קיבל תודה: 2315 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
אולי ניתן לומר בגלל שהמנהג לרקוע ברגליים באמירת המן והרקיעה נשמעת יותר חזק בישיבה....
-
- הודעות: 604
- הצטרף: 23 פברואר 2022, 07:54
- נתן תודה: 742 פעמים
- קיבל תודה: 313 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
זיידע כתב: ↑04 מרץ 2022, 08:39בליקוטי שיחות דן הרבי אודות גדר המגילה בכלל, ומבאר שגם לדעת ר"נ ש"קרייתא זו הלילא" אין הכוונה שהוא במקום הלל ממש אלא שהאפשרות היחידה להלל את הקב"ה בפורים היא ע"י קריאת המגילה, וזאת מכיון שא"א לומר הלל על נס המלובש בטבע, יעוין שם באורך.
ולכאורה (וזו דעתי בלבד) לפי ביאור זה מובן עוד יותר מדוע אי"צ לעמוד, כיון שאי"ז במקום הלל ממש.
"כל המערב דברי קבלה עם ההלכות - חייב משום זורע כלאים" שו"ת חתם סופר או"ח סימן קמה, נא.
-
- הודעות: 235
- הצטרף: 12 אוגוסט 2021, 19:35
- נתן תודה: 384 פעמים
- קיבל תודה: 169 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
זה לא דברי קבלה אלא דברים פשוטים שמובאים בכול ספרי המחשבה (שכשמם-לחושבים)יהודי מאמין בן מאמין כתב: ↑06 מרץ 2022, 15:12זיידע כתב: ↑04 מרץ 2022, 08:39בליקוטי שיחות דן הרבי אודות גדר המגילה בכלל, ומבאר שגם לדעת ר"נ ש"קרייתא זו הלילא" אין הכוונה שהוא במקום הלל ממש אלא שהאפשרות היחידה להלל את הקב"ה בפורים היא ע"י קריאת המגילה, וזאת מכיון שא"א לומר הלל על נס המלובש בטבע, יעוין שם באורך.
ולכאורה (וזו דעתי בלבד) לפי ביאור זה מובן עוד יותר מדוע אי"צ לעמוד, כיון שאי"ז במקום הלל ממש.
"כל המערב דברי קבלה עם ההלכות - חייב משום זורע כלאים" שו"ת חתם סופר או"ח סימן קמה, נא.
(אלא שלענ"ד יש להוסיף שמסיבה זאת לא רק שאי"צ לעמוד אלא שא"א לחיב לעמוד. ודוק.)
-
- הודעות: 604
- הצטרף: 23 פברואר 2022, 07:54
- נתן תודה: 742 פעמים
- קיבל תודה: 313 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
מביט ומשיב כתב: ↑06 מרץ 2022, 15:28זה לא דברי קבלה אלא דברים פשוטים שמובאים בכול ספרי המחשבה (שכשמם-לחושבים)יהודי מאמין בן מאמין כתב: ↑06 מרץ 2022, 15:12זיידע כתב: ↑04 מרץ 2022, 08:39בליקוטי שיחות דן הרבי אודות גדר המגילה בכלל, ומבאר שגם לדעת ר"נ ש"קרייתא זו הלילא" אין הכוונה שהוא במקום הלל ממש אלא שהאפשרות היחידה להלל את הקב"ה בפורים היא ע"י קריאת המגילה, וזאת מכיון שא"א לומר הלל על נס המלובש בטבע, יעוין שם באורך.
ולכאורה (וזו דעתי בלבד) לפי ביאור זה מובן עוד יותר מדוע אי"צ לעמוד, כיון שאי"ז במקום הלל ממש.
"כל המערב דברי קבלה עם ההלכות - חייב משום זורע כלאים" שו"ת חתם סופר או"ח סימן קמה, נא.
(אלא שלענ"ד יש להוסיף שמסיבה זאת לא רק שאי"צ לעמוד אלא שא"א לחיב לעמוד. ודוק.)
תעבור על מה שנכתב בקישור ותרווה אי נחת בשילוב מין בשא"מ וכדברי החתם סופר.
-
- הודעות: 235
- הצטרף: 12 אוגוסט 2021, 19:35
- נתן תודה: 384 פעמים
- קיבל תודה: 169 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
לא ראיתי את הקישור,אני מדבר על הרעיון שקריתא זו הלילא אין פירושו תחליף להלל אלא שזו צורת ההלל הנכונה ביותר לנס פורים.
-
- הודעות: 604
- הצטרף: 23 פברואר 2022, 07:54
- נתן תודה: 742 פעמים
- קיבל תודה: 313 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
מביט ומשיב כתב: ↑06 מרץ 2022, 15:32לא ראיתי את הקישור,אני מדבר על הרעיון שקריתא זו הלילא אין פירושו תחליף להלל אלא שזו צורת ההלל הנכונה ביותר לנס פורים.
דברתי על הקישור.
-
- הודעות: 752
- הצטרף: 21 פברואר 2022, 20:15
- נתן תודה: 372 פעמים
- קיבל תודה: 426 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
אם תוכל לפרט - מהם דברי ה'קבלה' כאן ומהם ה'הלכות' כאן?יהודי מאמין בן מאמין כתב: ↑06 מרץ 2022, 15:12זיידע כתב: ↑04 מרץ 2022, 08:39בליקוטי שיחות דן הרבי אודות גדר המגילה בכלל, ומבאר שגם לדעת ר"נ ש"קרייתא זו הלילא" אין הכוונה שהוא במקום הלל ממש אלא שהאפשרות היחידה להלל את הקב"ה בפורים היא ע"י קריאת המגילה, וזאת מכיון שא"א לומר הלל על נס המלובש בטבע, יעוין שם באורך.
ולכאורה (וזו דעתי בלבד) לפי ביאור זה מובן עוד יותר מדוע אי"צ לעמוד, כיון שאי"ז במקום הלל ממש.
"כל המערב דברי קבלה עם ההלכות - חייב משום זורע כלאים" שו"ת חתם סופר או"ח סימן קמה, נא.
-
- הודעות: 604
- הצטרף: 23 פברואר 2022, 07:54
- נתן תודה: 742 פעמים
- קיבל תודה: 313 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
זיידע כתב: ↑06 מרץ 2022, 20:48אם תוכל לפרט - מהם דברי ה'קבלה' כאן ומהם ה'הלכות' כאן?יהודי מאמין בן מאמין כתב: ↑06 מרץ 2022, 15:12זיידע כתב: ↑04 מרץ 2022, 08:39בליקוטי שיחות דן הרבי אודות גדר המגילה בכלל, ומבאר שגם לדעת ר"נ ש"קרייתא זו הלילא" אין הכוונה שהוא במקום הלל ממש אלא שהאפשרות היחידה להלל את הקב"ה בפורים היא ע"י קריאת המגילה, וזאת מכיון שא"א לומר הלל על נס המלובש בטבע, יעוין שם באורך.
ולכאורה (וזו דעתי בלבד) לפי ביאור זה מובן עוד יותר מדוע אי"צ לעמוד, כיון שאי"ז במקום הלל ממש.
"כל המערב דברי קבלה עם ההלכות - חייב משום זורע כלאים" שו"ת חתם סופר או"ח סימן קמה, נא.
מי שמסתבך למצוא מהם ומהם כנראה לא יבין לעולם. ועמו הסליחה.
-
- הודעות: 752
- הצטרף: 21 פברואר 2022, 20:15
- נתן תודה: 372 פעמים
- קיבל תודה: 426 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
כמדומני שתגובות כאלו בפורום פירושם: "לא הבנתי בעצמי מה שכתבתי, וכנראה לא אבין לעולם ולא אצליח להסביר לעולם, ועמו הסליחה".יהודי מאמין בן מאמין כתב: ↑06 מרץ 2022, 20:49זיידע כתב: ↑06 מרץ 2022, 20:48אם תוכל לפרט - מהם דברי ה'קבלה' כאן ומהם ה'הלכות' כאן?יהודי מאמין בן מאמין כתב: ↑06 מרץ 2022, 15:12
"כל המערב דברי קבלה עם ההלכות - חייב משום זורע כלאים" שו"ת חתם סופר או"ח סימן קמה, נא.
מי שמסתבך למצוא מהם ומהם כנראה לא יבין לעולם. ועמו הסליחה.
אני סולח, כמובן.
-
- הודעות: 604
- הצטרף: 23 פברואר 2022, 07:54
- נתן תודה: 742 פעמים
- קיבל תודה: 313 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
זיידע כתב: ↑06 מרץ 2022, 20:55כמדומני שתגובות כאלו בפורום פירושם: "לא הבנתי בעצמי מה שכתבתי, וכנראה לא אבין לעולם ולא אצליח להסביר לעולם, ועמו הסליחה".יהודי מאמין בן מאמין כתב: ↑06 מרץ 2022, 20:49
מי שמסתבך למצוא מהם ומהם כנראה לא יבין לעולם. ועמו הסליחה.
אני סולח, כמובן.
פירושם של תגובות אלו, שמיותר לגמרי לנסות להסביר לאחד כמוך שלא מוכן לקבל דעה שונה גם אם יסבירו לו שרבו עירב בין סודות התורה להלכה הפשוטה, וכמו שהוכח באשכול אחר שהתכתבתי איתך שאין סיכוי לגשר עם אחד כמוך על הפערים. ומי שבאמת מעניין אותו שיקרא את הקישורים ויבין לגמרי מדוע הובאו לכאן דברי החת"ס. וב"ה אני לא חפץ שוב להתווכח איתך ללא תוחלת. ועמו הסליחה.
-
- הודעות: 16467
- הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
- מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
- נתן תודה: 20382 פעמים
- קיבל תודה: 13566 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
אם לימוד הוראה למעשה בעבודת האדם נחשב 'עירוב דברי קבלה' - אזי ניתן לגנוז את כל דרשות החת"ס... [מלבד שכמובן, אינני יודע במה יתחייב כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע למָרוּת החת"ס, עם כל גדולתו וקדושתו. ונהרא נהרא ופשטי'].
למבקשים האמת, מצו"ב השיחה. והמַשְׂכִּ֣יל עַל־דָּ֭בָר יִמְצָא־ט֑וֹב.
למבקשים האמת, מצו"ב השיחה. והמַשְׂכִּ֣יל עַל־דָּ֭בָר יִמְצָא־ט֑וֹב.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- הודעות: 604
- הצטרף: 23 פברואר 2022, 07:54
- נתן תודה: 742 פעמים
- קיבל תודה: 313 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
לבי במערב כתב: ↑06 מרץ 2022, 22:12אם לימוד הוראה למעשה בעבודת האדם נחשב 'עירוב דברי קבלה' - אזי ניתן לגנוז את כל דרשות החת"ס... [מלבד שכמובן, אינני יודע במה יתחייב כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע למָרוּת החת"ס, עם כל גדולתו וקדושתו. ונהרא נהרא ופשטי'].
למבקשים האמת, מצו"ב השיחה. והמַשְׂכִּ֣יל עַל־דָּ֭בָר יִמְצָא־ט֑וֹב.לקו''ש חל''ו שיחה ב' לפורים.pdf
א. הרב שניאורסון הוא מבני דורנו והחתם סופר הוא אחרון ב. החת"ס בדרשותיו לא בא לפסוק או לבאר דבר הלכה על בסיס תורת הקבלה. אם היית מוצא בשו"ת שלו שעירב בין אגדה וקבלה להלכה אז הצדק עמך, אבל כל עוד לא מצאת אז מה ההשוואה?
-
- הודעות: 16467
- הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
- מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
- נתן תודה: 20382 פעמים
- קיבל תודה: 13566 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
א. מלבד שהחילוק אינו נכון, כוונתי פשוטה: כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע ממשיך את דרך קודמיו בקודש, ואליהם הוא כפוף. למשל, עם כל גדולת הנוב"י, אין כיום קהלה כלשהי שסרה למרותו (ואין הדבר גורע הימנו מאומה), וה"ה לענין החת"ס בקהלות שאינן הונגריות.
ב. הנכתב בספרי לקוטי שיחות אינו לפסק הלכה, כפי שכתב כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע בגוכתי"ק כמ"פ [ובכלל, נראה כי מתקשה מר בהבנת המושג 'הוראה בעבודת האדם']. גם ר' '@זיידע' לא הביא הדברים אלא לביאור הענין, ולא שעפ"ז פוסקים ההלכה.
ב. הנכתב בספרי לקוטי שיחות אינו לפסק הלכה, כפי שכתב כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע בגוכתי"ק כמ"פ [ובכלל, נראה כי מתקשה מר בהבנת המושג 'הוראה בעבודת האדם']. גם ר' '@זיידע' לא הביא הדברים אלא לביאור הענין, ולא שעפ"ז פוסקים ההלכה.
-
- הודעות: 604
- הצטרף: 23 פברואר 2022, 07:54
- נתן תודה: 742 פעמים
- קיבל תודה: 313 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה לא עומדים בקריאת המגילה - מדין הלל?
לבי במערב כתב: ↑06 מרץ 2022, 22:22א. מלבד שהחילוק אינו נכון, כוונתי פשוטה: כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע ממשיך את דרך קודמיו בקודש, ואליהם הוא כפוף. למשל, עם כל גדולת הנוב"י, אין כיום קהלה כלשהי שסרה למרותו (ואין הדבר גורע הימנו מאומה), וה"ה לענין החת"ס בקהלות שאינן הונגריות.
ב. הנכתב בספרי לקוטי שיחות אינו לפסק הלכה, כפי שכתב כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע בגוכתי"ק כמ"פ. גם ר' '@זיידע' לא הביא הדברים אלא לביאור הענין, ולא שעפ"ז פוסקים הלכה.
א. גם בקהילות אחרות קבלו את הכלל הזה בנוגע לבירור הלכה.
ב. פעם שניה שלא עמדת על הנקודה. החת"ס לא מדבר דווקא על פסק הלכה למעשה, אלא כל בירור הלכה בכלים קבליים או אגדתיים זה עירוב. אבל אתם כ"כ רחוקים מהעולם הזה שקשה לכם לתפוס את הנקודה הזו.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 60 תגובות
- 776 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה אמת
17 מרץ 2022, 14:45
-
-
האם אנחנו עומדים לפני קטסטרופה?
על ידי איש פשוט מאד » 13 ינואר 2022, 14:35 » ב הקורונה והשלכותיה - באספקלריא של תורה [הודעה בפורום זה תפורסם רק לאחר אישורה ע"י מנהל] - 39 תגובות
- 1017 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
31 ינואר 2022, 16:43
-
-
- 1 תגובות
- 130 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אדיר במרום
24 ינואר 2022, 13:37
-
-
עשרות אלפי קווי טלפו עומדים להיחסם
על ידי מודים דרבנן » 01 מאי 2022, 14:28 » ב עזרה ושיתופי מידע בנושאים כלליים - 14 תגובות
- 348 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי א. ל. חנן
05 מאי 2022, 13:40
-
-
- 10 תגובות
- 208 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איר
13 יוני 2022, 11:37