פרשת תרומה, תרומה אותיות מ' תורה-בעה"ט. רמז לעשר מזמנו ללמד לאחרים

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 801
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 300 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת תרומה, תרומה אותיות מ' תורה-בעה"ט. רמז לעשר מזמנו ללמד לאחרים

שליחה על ידי רוצה לדעת » 04 פברואר 2019, 01:35

ויקחו לי תרומה (כ"ה, ב)
ובבעה"ט: תרומה. אותיות מ' תורה. שהתורה ניתנה למ' יום היא לאוכלי תרומה, כההוא דאמרינן (מכילתא בשלח טז, ד) לא נתנה תורה אלא לאוכלי המן, שנית לה לאוכלי תרומה. וזהו ויקחו לי - לשמי, שכל מי שעוסק בתורה כאילו לוקח לי, שאין לו להקב"ה בעולם אלא ד' אמות של הלכה בלבד. ועל כן סמך פרשת ויקחו לי תרומה לפרשה של תורה, עכ"ל. והיינו כי עיקר המשכן הוא לארון שבו נמצאת התורה, וזהו שנרמז כאן שהתרומה היא ל"תורה".
ויש לרמז עוד דהנה הגרש"ש בהקדמה לספרו שערי יושר האריך שיש חיוב של מעשר זמן וכל ת"ח מחוייב להפריש מזמנו ללמד תורה לאחרים, עיי"ש באריכות. וכן באגרו"מ ח"ד אבהע"ז סי' כ"ו אות ד', עיי"ש, [וע"ע בדחו"מ ח"א מאמר י"ח שהביא המעשה בהגרי"ס שעמד על טיבו של ר' ליב חסיד ושאל אם נזדמן לו ליכנס לחנות ולומר לחנווני שהוא יילך ללמוד תורה והוא יעמוד בחנות תחתיו, והביא שהמקור לזה הוא מאדה"ר שנתן שבעים שנה משנותיו לדוד המלך, עיי"ש.] והוא שאשר נרמז כאן שגם גבי תורה יש חיוב תרומה.
ועוד יש לרמז הא דאיתא בסוכה דף מ"ט ע"ב שתורה של חסד הוא תורה לשמה ועוד אמרו שתורה של חסד הוא ללמדה לאחריני, ועי' בתוס' רשב"א משאנץ פסחים דף נ' ע"א שכ' שע"מ ללמד הוא ג"כ בגדר תורה לשמה ותורה שאינה לשמה היא שלא ללמדה לאחריני, וכ' שב' הפירושים חד הם, עיי"ש. [והיינו כי גדר תורה לשמה הוא לשם התורה עצמה שתהא נלמדת, וזהו ג"כ ענין ללמדה לאחרים]. ולפי"ז י"ל שנרמז כאן ויקחו לי לשמי היינו אימתי הוא תורה לשמה "לי", כאשר היא "תרומה" ללמדה לאחרים, ודו"ק.

ערכים:

  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תרומה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים