וקיבלתי אז כו"כ תשובות יפות מזויות שונות.
והנה לאחרונה מצאתי דבר חידוש [בשבילי] שאולי שופך אור על הענין, [ואולי יש מי שעמד על נקודה זו שם, ולא בדקתי כעת], ואשתף את הת"ח, ומסתמא ישמחו לעיין ולדון בזה כדרכה של תורה:
[אולי יש מי שיוכל להעלותו לכאן].
|
---|
גם אתה לומד דף היומי? אתה לא לבד! הצטרף לקהילת לומדי דף היומי בפורום לתורה, רכוש ידיעות מחבריך, הענק להם מידיעותיך, ותעשיר את לימוד הדף שלך ושל עוד מאות חברי הפורום. מחכים לך,
היכנס עכשיו >>>
|
כמדומני חיפש מקור ולא הרגשים וסברות (לפחות דימוי מילתא למילתא)
הדבר קצת צ"ע. תמיד הרי אפשר לעיין יותר, וכי לא נשמח לעולם?
שלו' כתב: ↑04 מרץ 2022, 02:17לפני כמה חודשים פתחתי אשכול ב'בית המוסר' דכאן בנושא: למה אני לא שמח בסיום מסכת?
וקיבלתי אז כו"כ תשובות יפות מזויות שונות.
והנה לאחרונה מצאתי דבר חידוש [בשבילי] שאולי שופך אור על הענין, [ואולי יש מי שעמד על נקודה זו שם, ולא בדקתי כעת], ואשתף את הת"ח, ומסתמא ישמחו לעיין ולדון בזה כדרכה של תורה:
בהקדמת הג"ר יצחק ברטלר זצ"ל לבית יצחק על ב"ק [מהד' תניינא עמ' 25] מביא משם הגר"ד לנדו שליט"א שאצל החזו"א לא ראו שערך סיומים, וביאר הגראי"ל שטיינמן זצ"ל שסיום נערך בכל אדם לפי יכולותיו, ומי שאין יכול יותר מגמ' רש"י – יעשה סיום על כך, אך ככל שאדם גדול יותר ושייך לעיון ועומק, לא חשיב אצלו סיום עד שילמד בכל העיון וכו', ולכן החזו"א לא ערך סיומים, ע"ש.
[אולי יש מי שיוכל להעלותו לכאן].
וכן מביא מהגרח"ק שליט"א שמי שרגיל ללמוד 4 פעמים, לא יעשה סיום על פעם אחת!האם מצאנו עוד כה"ג?
וע"ז הוסיף מרן מורנו ורבנו שליט"א: "כל ימי חיי נמנעתי מלחוג סיום מסכת, משום שדמיתי בנפשי שעדיין אני עומד באמצע הדברים שא"א לגמרם. אעפ"כ פעם אחת הואלתי לחוג סיום, וזה אירע כשסיימתי מס' ברכות עם אנשי קהילת מוריה בנוא יארק ששקדנו בלמודה כעשר שנים. לכבוד אנשי הקהילה שמסרו נפשם ללמוד בהתמדה רבה - ולא היו מבינים טעמי למעט בשמחתם - וותרתי וחגגנו שמחה גדולה ומפוארת לכבוד סיום המסכת".
שלו' כתב: ↑04 מרץ 2022, 02:17לפני כמה חודשים פתחתי אשכול ב'בית המוסר' דכאן בנושא: למה אני לא שמח בסיום מסכת?
וקיבלתי אז כו"כ תשובות יפות מזויות שונות.
והנה לאחרונה מצאתי דבר חידוש [בשבילי] שאולי שופך אור על הענין, [ואולי יש מי שעמד על נקודה זו שם, ולא בדקתי כעת], ואשתף את הת"ח, ומסתמא ישמחו לעיין ולדון בזה כדרכה של תורה: align=justify] [/align]בהקדמת הג"ר יצחק ברטלר זצ"ל לבית יצחק על ב"ק [מהד' תניינא עמ' 25] מביא משם הגר"ד לנדו שליט"א שאצל החזו"א לא ראו שערך סיומים, וביאר הגראי"ל שטיינמן זצ"ל שסיום נערך בכל אדם לפי יכולותיו, ומי שאין יכול יותר מגמ' רש"י – יעשה סיום על כך, אך ככל שאדם גדול יותר ושייך לעיון ועומק, לא חשיב אצלו סיום עד שילמד בכל העיון וכו', ולכן החזו"א לא ערך סיומים, ע"ש.
[אולי יש מי שיוכל להעלותו לכאן].
ביום רביעי ג' מנחם אב תשע"ג, כשהקיץ מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א משנתו ביום, ביקש מנכדו הגר"ג הוניגסברג שליט"א שיביאו לו יין. להפתעתם על כך שהוא מבקש יין בתוך תשעת הימים, ובמיוחד שכל שנה הוא מסיים מסכת יבמות בערב תשעה באב, ואם כן כיצד מסיים מסכת בג' אב – ענה הגר"ח כי הוא סיים מסכת ברכות בחלום… [כששאלוהו כמה זמן לקח, השיב: "פרעג נישט צו פיל" – אל תשאל כל כך הרבה].
כשהגיעו הדברים למרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל... אך – הוסיף מרן זצ"ל ואמר – כשמדובר בהגר"ח קניבסקי שליט"א שאצלו הכל כמונח בקופסא ומסוגל לומר שסיים מסכת ברכות בחלום – ודאי שהוא סיום אמיתי הראוי לשמוח בו.
(ע"פ דברי שיח)
שבת חלק ג
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], mistr, mmh, אבימי, אלי מאירי, אמונת אומן, חוזר בתשובה, לומד מכל אדם, מ.א.ה., פרצודי, ראשית דעת, שילה צבי | 7 אורחים