ברכת המזון, "ולנוח בו באהבה כמצות רצונך"


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 801
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 300 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ברכת המזון, "ולנוח בו באהבה כמצות רצונך"

שליחה על ידי רוצה לדעת » 04 פברואר 2019, 23:17

לשבות בו ולנוח בו "באהבה" כמצות רצונך, היכן נצטוונו לשבות ולנוח "באהבה", והיכן ראינו רצונו ית' על ענין זה.
כמדו' כי שבת היא מתנה והקב"ה אמר למשה לך והודיעם כדאי' בשבת דף י' ובביצה דף ט"ז והמשל שהובא בגמ' שם הוא שהנותן מתנה לחבירו צריך להודיעו להרבות אהבה בין הנותן למקבל, וכמבואר ברש"י, וא"כ מעצם נתינת השבת באופן של מתנה [-לך והודיעם] מזה הוא שנצטוונו לנוח באהבה, ומשם ראינו רצונו ית' שננוח באהבה, ועי'.

ערכים:


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 801
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 300 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכת המזון, "ולנוח בו באהבה כמצות רצונך"

שליחה על ידי רוצה לדעת » 04 פברואר 2019, 23:50

והוסיף לזה הרב "אוריאל" שליט"א
שלכך הנוסח הוא כמצות "רצונך" ולא אומרים "כמצוותך",
לאמר,
כי מאופן בו נתנה השבת היינו "לך והודיעם" אנו רואים את "רצון ה'"
ונפלא עד מאוד


אלימלך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1003
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 122 פעמים
קיבל תודה: 406 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכת המזון, "ולנוח בו באהבה כמצות רצונך"

שליחה על ידי אלימלך » 05 פברואר 2019, 16:04

אביא אגב את פי' הלבוש או"ח קפח' ו'
אומרים בשבת באהבה ולא ביום טוב, דשבת במרה נצטוו וקבלוהו באהבה ושאר המצות שקבלו בסיני לא קבלו באהבה, שהרי לא קבלו התורה בסיני עד שכפה עליהם ההר כגיגית, ויום טוב בכללם, לכך אין אומרים ביום טוב באהבה.


נבשר
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1526
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 272 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ברכת המזון, "ולנוח בו באהבה כמצות רצונך"

שליחה על ידי נבשר » 05 פברואר 2019, 21:51

אלימלך כתב:אביא אגב את פי' הלבוש או"ח קפח' ו'
אומרים בשבת באהבה ולא ביום טוב, דשבת במרה נצטוו וקבלוהו באהבה ושאר המצות שקבלו בסיני לא קבלו באהבה, שהרי לא קבלו התורה בסיני עד שכפה עליהם ההר כגיגית, ויום טוב בכללם, לכך אין אומרים ביום טוב באהבה.
נוגע לפורים שבאדר קבלוה מאהבה לא קאי על שבת, וכן מה שנצטוו במרה. אבל בין כך צ"ע שהרי ודאי שוב כפה עליהם שבת במעמד הר סיני, רק אולי קבלתם הראשונה שהיא מאהבה לא זזה, וכן בהרגשה שדבר זה מרצונם.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: HaimL, יהודי רציני, משה נפתלי, שלומי טויסיג | 0 אורחים