אם נלמד מיולדו על ברכי יוסף הרי מרומז שם סנדקאות.יוסי יעבץ אמר:סנדק בדווקא?
על כגון דא אמר מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל שכל ימיו הוא עמל להיכנס לגן עדן מהכניסה הראשית ולא מהדלת האחורית...אהרן דוד אמר:מה הוא המקור שאשה שילדה שבעה בנים אינה רואה פני גהינום ומדוע בעלה לא בכלל זה?
??דרומאי אמר:אם נלמד מיולדו על ברכי יוסף הרי מרומז שם סנדקאות.יוסי יעבץ אמר:סנדק בדווקא?
ובסוף זכה גם לסנדקאות בדור החמישי.בנציון אמר:על כגון דא אמר מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל שכל ימיו הוא עמל להיכנס לגן עדן מהכניסה הראשית ולא מדלת האחורית...אהרן דוד אמר:מה הוא המקור שאשה שילדה שבעה בנים אינה רואה פני גהינום ומדוע בעלה לא בכלל זה?
עי' תרגום יונתן, אמנם שם המשמעות הפשוטה שיוסף היה המוהל, אך שמעתי דמיירי בסנדק.דרומאי אמר:אם נלמד מיולדו על ברכי יוסף הרי מרומז שם סנדקאות.יוסי יעבץ אמר:סנדק בדווקא?
הרב אלישיב היה יכול לסמוך על הדלת הראשית...יוסי יעבץ אמר:יפה אבל תמיד טוב שיהיה גם דלת חירום..
אפשר לתרגם בבקשה?דוד ריזל (העיתונאי) אמר:למי שמבין אידיש יש כאן את תגובתו של האדמו"ר בעל הברכת אברהם מסלונים כשהביאו לו מקור זה, כשראה דור חמישי:
רח"ל מהאי דעתא שבישתא ובוקי סריקי אווילות ואפיקורסות גם יחד.בני תורה אמר:שמעתי פעם שכשהיו אנשים מנדנדים למרן בעל האבי עזרי עם כל מיני מדרשים וחזלי"ם, היה עונה: אבל זה לא נפסק ברמב"ם... הרמב"ם לא הביא את זה...
לעומת זו תראה את האשכול כאן המלא דברי מינות רח"ל.כלפי ליא אמר:רח"ל מהאי דעתא שבישתא ובוקי סריקי אווילות ואפיקורסות גם יחד.בני תורה אמר:שמעתי פעם שכשהיו אנשים מנדנדים למרן בעל האבי עזרי עם כל מיני מדרשים וחזלי"ם, היה עונה: אבל זה לא נפסק ברמב"ם... הרמב"ם לא הביא את זה...
ומי כמו רשכבה"ג מרן הרב שך זצוק"ל, שהיה בכל שמועס מביא "כל מיני מדרשים וחזלי"ם", ובונה עליהם תילי תילים של הנהגות טובות. איך אפשר לשכוח את זעקת ה"פרח" על קין והבל.
ועוד חקוק באזניי דבריו הברורים והחדים, שכשחז"ל אומרים משהו, זה בדיוק בדיוק בדיוק, ואם אמרו כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה, זה לא כמו כאילו שלנו שאין לו משמעות, אלא זה כאילו ממש כמו עובד עבודה זרה.
אלא שכמובן צריך אבחנה ושכל ישר, מה ההנהגה למעשה בכל דבר, ומה חז"ל ומה אמונות תפלות. אבל לדבר על "מנדנדים עם כל מיני מדרשים וחז"לים" זה ליצנות משכילית דוחה.
תגובתו הייתה:נזהר מצבועים אמר:אפשר לתרגם בבקשה?דוד ריזל (העיתונאי) אמר:למי שמבין אידיש יש כאן את תגובתו של האדמו"ר בעל הברכת אברהם מסלונים כשהביאו לו מקור זה, כשראה דור חמישי:
אנסה לתרגם את הדברים הנפלאים. אדם כשעולה למעלה נשמתו שקועה בכל מיני טומאה אז מזככים אותה בגיהנום ואז זוכה להיכנס לגן עדן נקי.נזהר מצבועים אמר:אפשר לתרגם בבקשה?דוד ריזל (העיתונאי) אמר:למי שמבין אידיש יש כאן את תגובתו של האדמו"ר בעל הברכת אברהם מסלונים כשהביאו לו מקור זה, כשראה דור חמישי:
נזהר מצבועים אמר:לעומת זו תראה את האשכול כאן המלא דברי מינות רח"ל.כלפי ליא אמר:רח"ל מהאי דעתא שבישתא ובוקי סריקי אווילות ואפיקורסות גם יחד.בני תורה אמר:שמעתי פעם שכשהיו אנשים מנדנדים למרן בעל האבי עזרי עם כל מיני מדרשים וחזלי"ם, היה עונה: אבל זה לא נפסק ברמב"ם... הרמב"ם לא הביא את זה...
ומי כמו רשכבה"ג מרן הרב שך זצוק"ל, שהיה בכל שמועס מביא "כל מיני מדרשים וחזלי"ם", ובונה עליהם תילי תילים של הנהגות טובות. איך אפשר לשכוח את זעקת ה"פרח" על קין והבל.
ועוד חקוק באזניי דבריו הברורים והחדים, שכשחז"ל אומרים משהו, זה בדיוק בדיוק בדיוק, ואם אמרו כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה, זה לא כמו כאילו שלנו שאין לו משמעות, אלא זה כאילו ממש כמו עובד עבודה זרה.
אלא שכמובן צריך אבחנה ושכל ישר, מה ההנהגה למעשה בכל דבר, ומה חז"ל ומה אמונות תפלות. אבל לדבר על "מנדנדים עם כל מיני מדרשים וחז"לים" זה ליצנות משכילית דוחה.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=57&t=1889#p18839
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=57&t=1889&start=30#p18880
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=57&t=1889&start=30#p18865
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:אני שמעתי פעם שהרואה דור חמישי אינו רואה פני גיהנום, ועכשיו ראיתי
שמביאים זאת מספר לקט יושר ח”ב יו”ד אות ג:
מי שהוא סנדק לדורו החמישי אינו רואה פני גיהנום, ומצאו רמז לכך מהכתוב גם בני מכיר בן מנשה יולדו
רוצה לדעת אמר:איני מכיר העובדה הנ"ל שהיה אומר ברמב"ם לא נפסק וכו',
רק אכתוב מה ששמעתי בשמו והמבין יבין,
כאשר היה כמה צרות באיזה בנין [כמדומה בבנין שלו] באו ואמרו שאולי כדאי לבדוק המזוזה,
ואמר הרב שך, לבדוק המזוזה זה דבר חשוב וכו' אך מה אתם חושבים שהקב"ה שלח צרות בשביל שנבדוק המזוזות או שנפשפש במעשים ונחזור בתשובה..... כך זכור לי ששמעתי והמבין יבין,
כוונת הדברים, אנשים רצים ומחפשים סגולות וכו' הכל טוב ויפה, אבל לא לשכוח את העיקר!!
מבין ענין אמר:רוצה לדעת אמר:איני מכיר העובדה הנ"ל שהיה אומר ברמב"ם לא נפסק וכו',
רק אכתוב מה ששמעתי בשמו והמבין יבין,
כאשר היה כמה צרות באיזה בנין [כמדומה בבנין שלו] באו ואמרו שאולי כדאי לבדוק המזוזה,
ואמר הרב שך, לבדוק המזוזה זה דבר חשוב וכו' אך מה אתם חושבים שהקב"ה שלח צרות בשביל שנבדוק המזוזות או שנפשפש במעשים ונחזור בתשובה..... כך זכור לי ששמעתי והמבין יבין,
כוונת הדברים, אנשים רצים ומחפשים סגולות וכו' הכל טוב ויפה, אבל לא לשכוח את העיקר!!
קצת תמוה, הרי השו"ע כתב שהזהיר במזוזה יתארכו ימיו, ואם לאו - יתקצרו.
כפי הנראה היה ידוע להרב שך שאותו אחד צריך תיקון במשהו מסויים, ולכן אמר לו את זה. בלא זה לא מובן, וכי מצוות מזוזה אינה מצווה ככל המצוות שבתורה? ובפרט שבמזוזה כתוב למען ירבו ימיכם.רוצה לדעת אמר:אכן, מרן אבי עזרי זיע"א ראה שאנשים נתפסים לא לעיקר,
והעיקר כאשר הקב"ה מביא עונשים זה לא לבדוק המזוזה - שזה וודאי צריך לעשות!
אבל העיקר זה לעשות תשובה ותיקון המעשים!