לכדהוינא טליא תמהתי כיצד יתכן לומר שישנם שבעה משקים שהרי לכאורה הטל והמים חד הם.
ויישבו לי על פי דברי רש"י בפרשת בשלח שכ' לחדש תכונות הקיימות בטל שאינם נכונות לגבי המים ז"ל:
"ותעל שכבת הטל וגו' - כשהחמה זורחת עולה הטל שעל המן לקראת החמה, כדרך טל עולה לקראת החמה, אף אם תמלא שפופרת של ביצה טל, ותסתום את פיה ותניחה בחמה, היא עולה מאליה באויר'" ולפו"ר מוכח מדבריו שאינם אותו המשקה על אף ששווים בצבעם וטעמם.
ונראה מקור לדבריו מדברי המשנה במסכת פרה (פרק ט משנה א)
"צלוחית שנפל לתוכה מים כל שהן ר"א אומר יזה שתי הזיות וחכמים פוסלין ירד לתוכה טל ר"א אומר יניחנה בחמה והטל עולה וחכמים פוסלין". וחזי' כדבריו ששונה טבע הטל מן המים. (ויעוי' בברטנורא שם שדימה עניינם)
(ואף דחכמים פליגי עליה דר"א, כ' התויו"ט דל"פ בעיקר הדין אלא ד"חכ"א אין הטל עולה אלא מן הפירות בלבד", וכלומר דאחר שנתערב במים שוב אינו נפרד ועולה)
אלא שמצאתי ידיעה מטלטלת תרתי משמע, בירושלמי (תרומות פרק יא ה"ב) שכ' להדיא שאותו משקה הם ז"ל "רבי יוחנן בשם ר"ש בן יוחאי אם יאמר לך אדם שמנה משקין הן אמור לו הרי טל ומים מין אחד הן ומנו אותן חכמים שנים אילו הוה לון חורן לא מניניה ואין הוה חורן לא הוה מניניה"
וכן נראה להוכיח מדברי התוספתא בשבת (ח' כז' ) "מנין לטל שהוא משקה שנ' "וימץ טל מן הגזה מלא הספל מים". ולהדיא שהטל הוא מים. (ואולי ההוכחה היא כבר מהפסוק עצמו שמשווה ביניהם).
ומעתה יק' היאך יתיישבו דברי רש"י והמשנה במסכת פרה ששונים הטל והמים בתכונותיהם, עם דברי התוספתא והירושלמי שהם משקה אחד.?
ויישבו לי על פי דברי רש"י בפרשת בשלח שכ' לחדש תכונות הקיימות בטל שאינם נכונות לגבי המים ז"ל:
"ותעל שכבת הטל וגו' - כשהחמה זורחת עולה הטל שעל המן לקראת החמה, כדרך טל עולה לקראת החמה, אף אם תמלא שפופרת של ביצה טל, ותסתום את פיה ותניחה בחמה, היא עולה מאליה באויר'" ולפו"ר מוכח מדבריו שאינם אותו המשקה על אף ששווים בצבעם וטעמם.
ונראה מקור לדבריו מדברי המשנה במסכת פרה (פרק ט משנה א)
"צלוחית שנפל לתוכה מים כל שהן ר"א אומר יזה שתי הזיות וחכמים פוסלין ירד לתוכה טל ר"א אומר יניחנה בחמה והטל עולה וחכמים פוסלין". וחזי' כדבריו ששונה טבע הטל מן המים. (ויעוי' בברטנורא שם שדימה עניינם)
(ואף דחכמים פליגי עליה דר"א, כ' התויו"ט דל"פ בעיקר הדין אלא ד"חכ"א אין הטל עולה אלא מן הפירות בלבד", וכלומר דאחר שנתערב במים שוב אינו נפרד ועולה)
אלא שמצאתי ידיעה מטלטלת תרתי משמע, בירושלמי (תרומות פרק יא ה"ב) שכ' להדיא שאותו משקה הם ז"ל "רבי יוחנן בשם ר"ש בן יוחאי אם יאמר לך אדם שמנה משקין הן אמור לו הרי טל ומים מין אחד הן ומנו אותן חכמים שנים אילו הוה לון חורן לא מניניה ואין הוה חורן לא הוה מניניה"
וכן נראה להוכיח מדברי התוספתא בשבת (ח' כז' ) "מנין לטל שהוא משקה שנ' "וימץ טל מן הגזה מלא הספל מים". ולהדיא שהטל הוא מים. (ואולי ההוכחה היא כבר מהפסוק עצמו שמשווה ביניהם).
ומעתה יק' היאך יתיישבו דברי רש"י והמשנה במסכת פרה ששונים הטל והמים בתכונותיהם, עם דברי התוספתא והירושלמי שהם משקה אחד.?