כיצד ייתכן לומר שישנם שבעה משקים אם הטל אינו אלא מים?
-
פותח הנושא - הודעות: 416
- הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
- נתן תודה: 92 פעמים
- קיבל תודה: 201 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
כיצד ייתכן לומר שישנם שבעה משקים אם הטל אינו אלא מים?
לכדהוינא טליא תמהתי כיצד יתכן לומר שישנם שבעה משקים שהרי לכאורה הטל והמים חד הם.
ויישבו לי על פי דברי רש"י בפרשת בשלח שכ' לחדש תכונות הקיימות בטל שאינם נכונות לגבי המים ז"ל:
"ותעל שכבת הטל וגו' - כשהחמה זורחת עולה הטל שעל המן לקראת החמה, כדרך טל עולה לקראת החמה, אף אם תמלא שפופרת של ביצה טל, ותסתום את פיה ותניחה בחמה, היא עולה מאליה באויר'" ולפו"ר מוכח מדבריו שאינם אותו המשקה על אף ששווים בצבעם וטעמם.
ונראה מקור לדבריו מדברי המשנה במסכת פרה (פרק ט משנה א)
"צלוחית שנפל לתוכה מים כל שהן ר"א אומר יזה שתי הזיות וחכמים פוסלין ירד לתוכה טל ר"א אומר יניחנה בחמה והטל עולה וחכמים פוסלין". וחזי' כדבריו ששונה טבע הטל מן המים. (ויעוי' בברטנורא שם שדימה עניינם)
(ואף דחכמים פליגי עליה דר"א, כ' התויו"ט דל"פ בעיקר הדין אלא ד"חכ"א אין הטל עולה אלא מן הפירות בלבד", וכלומר דאחר שנתערב במים שוב אינו נפרד ועולה)
אלא שמצאתי ידיעה מטלטלת תרתי משמע, בירושלמי (תרומות פרק יא ה"ב) שכ' להדיא שאותו משקה הם ז"ל "רבי יוחנן בשם ר"ש בן יוחאי אם יאמר לך אדם שמנה משקין הן אמור לו הרי טל ומים מין אחד הן ומנו אותן חכמים שנים אילו הוה לון חורן לא מניניה ואין הוה חורן לא הוה מניניה"
וכן נראה להוכיח מדברי התוספתא בשבת (ח' כז' ) "מנין לטל שהוא משקה שנ' "וימץ טל מן הגזה מלא הספל מים". ולהדיא שהטל הוא מים. (ואולי ההוכחה היא כבר מהפסוק עצמו שמשווה ביניהם).
ומעתה יק' היאך יתיישבו דברי רש"י והמשנה במסכת פרה ששונים הטל והמים בתכונותיהם, עם דברי התוספתא והירושלמי שהם משקה אחד.?
ויישבו לי על פי דברי רש"י בפרשת בשלח שכ' לחדש תכונות הקיימות בטל שאינם נכונות לגבי המים ז"ל:
"ותעל שכבת הטל וגו' - כשהחמה זורחת עולה הטל שעל המן לקראת החמה, כדרך טל עולה לקראת החמה, אף אם תמלא שפופרת של ביצה טל, ותסתום את פיה ותניחה בחמה, היא עולה מאליה באויר'" ולפו"ר מוכח מדבריו שאינם אותו המשקה על אף ששווים בצבעם וטעמם.
ונראה מקור לדבריו מדברי המשנה במסכת פרה (פרק ט משנה א)
"צלוחית שנפל לתוכה מים כל שהן ר"א אומר יזה שתי הזיות וחכמים פוסלין ירד לתוכה טל ר"א אומר יניחנה בחמה והטל עולה וחכמים פוסלין". וחזי' כדבריו ששונה טבע הטל מן המים. (ויעוי' בברטנורא שם שדימה עניינם)
(ואף דחכמים פליגי עליה דר"א, כ' התויו"ט דל"פ בעיקר הדין אלא ד"חכ"א אין הטל עולה אלא מן הפירות בלבד", וכלומר דאחר שנתערב במים שוב אינו נפרד ועולה)
אלא שמצאתי ידיעה מטלטלת תרתי משמע, בירושלמי (תרומות פרק יא ה"ב) שכ' להדיא שאותו משקה הם ז"ל "רבי יוחנן בשם ר"ש בן יוחאי אם יאמר לך אדם שמנה משקין הן אמור לו הרי טל ומים מין אחד הן ומנו אותן חכמים שנים אילו הוה לון חורן לא מניניה ואין הוה חורן לא הוה מניניה"
וכן נראה להוכיח מדברי התוספתא בשבת (ח' כז' ) "מנין לטל שהוא משקה שנ' "וימץ טל מן הגזה מלא הספל מים". ולהדיא שהטל הוא מים. (ואולי ההוכחה היא כבר מהפסוק עצמו שמשווה ביניהם).
ומעתה יק' היאך יתיישבו דברי רש"י והמשנה במסכת פרה ששונים הטל והמים בתכונותיהם, עם דברי התוספתא והירושלמי שהם משקה אחד.?
-
- הודעות: 1527
- הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
- נתן תודה: 89 פעמים
- קיבל תודה: 224 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 1007
- הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
- נתן תודה: 126 פעמים
- קיבל תודה: 424 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: כיצד ייתכן לומר שישנם שבעה משקים אם הטל אינו אלא מים?
אין כונת הירושלמי והתוספתא שזה אחד ממש אלא שיש ביניהם דמיון ואף נקרא מים ואעפ"כ מנאום חכמים בנפרד ורשב"י מביא מזה ראיה לדבש תמרים שאינו בכלל דבש
-
- הודעות: 35
- הצטרף: 24 דצמבר 2018, 22:21
- נתן תודה: 22 פעמים
- קיבל תודה: 4 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: כיצד ייתכן לומר שישנם שבעה משקים אם הטל אינו אלא מים?
איזה יופי תענוגים סוף כתב:לכדהוינא טליא תמהתי כיצד יתכן לומר שישנם שבעה משקים שהרי לכאורה הטל והמים חד הם.
ויישבו לי על פי דברי רש"י בפרשת בשלח שכ' לחדש תכונות הקיימות בטל שאינם נכונות לגבי המים ז"ל:
"ותעל שכבת הטל וגו' - כשהחמה זורחת עולה הטל שעל המן לקראת החמה, כדרך טל עולה לקראת החמה, אף אם תמלא שפופרת של ביצה טל, ותסתום את פיה ותניחה בחמה, היא עולה מאליה באויר'" ולפו"ר מוכח מדבריו שאינם אותו המשקה על אף ששווים בצבעם וטעמם.
ונראה מקור לדבריו מדברי המשנה במסכת פרה (פרק ט משנה א)
"צלוחית שנפל לתוכה מים כל שהן ר"א אומר יזה שתי הזיות וחכמים פוסלין ירד לתוכה טל ר"א אומר יניחנה בחמה והטל עולה וחכמים פוסלין". וחזי' כדבריו ששונה טבע הטל מן המים. (ויעוי' בברטנורא שם שדימה עניינם)
(ואף דחכמים פליגי עליה דר"א, כ' התויו"ט דל"פ בעיקר הדין אלא ד"חכ"א אין הטל עולה אלא מן הפירות בלבד", וכלומר דאחר שנתערב במים שוב אינו נפרד ועולה)
אלא שמצאתי ידיעה מטלטלת תרתי משמע, בירושלמי (תרומות פרק יא ה"ב) שכ' להדיא שאותו משקה הם ז"ל "רבי יוחנן בשם ר"ש בן יוחאי אם יאמר לך אדם שמנה משקין הן אמור לו הרי טל ומים מין אחד הן ומנו אותן חכמים שנים אילו הוה לון חורן לא מניניה ואין הוה חורן לא הוה מניניה"
וכן נראה להוכיח מדברי התוספתא בשבת (ח' כז' ) "מנין לטל שהוא משקה שנ' "וימץ טל מן הגזה מלא הספל מים". ולהדיא שהטל הוא מים. (ואולי ההוכחה היא כבר מהפסוק עצמו שמשווה ביניהם).
ומעתה יק' היאך יתיישבו דברי רש"י והמשנה במסכת פרה ששונים הטל והמים בתכונותיהם, עם דברי התוספתא והירושלמי שהם משקה אחד.?
לא חשבתי על הקושיה הזו
ממש יפה יישר כח שמחתני
-
- הודעות: 539
- הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
- מיקום: ארץ ישראל
- נתן תודה: 117 פעמים
- קיבל תודה: 137 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: כיצד ייתכן לומר שישנם שבעה משקים אם הטל אינו אלא מים?
הטל הם מים מזוקקים שהרי אין הטל מגיע אלא מהתעבות הלחות שבאויר, לעומת זאת מי ים ומי נהרות ובארות ומעיינות מכילים מינירלים רבים ושונים, ולכן מים המגיעים ממקורות שונים יש להם טעמים שונים.ים סוף כתב:לכדהוינא טליא תמהתי כיצד יתכן לומר שישנם שבעה משקים שהרי לכאורה הטל והמים חד הם.
ויישבו לי על פי דברי רש"י בפרשת בשלח שכ' לחדש תכונות הקיימות בטל שאינם נכונות לגבי המים ז"ל:
"ותעל שכבת הטל וגו' - כשהחמה זורחת עולה הטל שעל המן לקראת החמה, כדרך טל עולה לקראת החמה, אף אם תמלא שפופרת של ביצה טל, ותסתום את פיה ותניחה בחמה, היא עולה מאליה באויר'" ולפו"ר מוכח מדבריו שאינם אותו המשקה על אף ששווים בצבעם וטעמם.
ונראה מקור לדבריו מדברי המשנה במסכת פרה (פרק ט משנה א)
"צלוחית שנפל לתוכה מים כל שהן ר"א אומר יזה שתי הזיות וחכמים פוסלין ירד לתוכה טל ר"א אומר יניחנה בחמה והטל עולה וחכמים פוסלין". וחזי' כדבריו ששונה טבע הטל מן המים. (ויעוי' בברטנורא שם שדימה עניינם)
(ואף דחכמים פליגי עליה דר"א, כ' התויו"ט דל"פ בעיקר הדין אלא ד"חכ"א אין הטל עולה אלא מן הפירות בלבד", וכלומר דאחר שנתערב במים שוב אינו נפרד ועולה)
אלא שמצאתי ידיעה מטלטלת תרתי משמע, בירושלמי (תרומות פרק יא ה"ב) שכ' להדיא שאותו משקה הם ז"ל "רבי יוחנן בשם ר"ש בן יוחאי אם יאמר לך אדם שמנה משקין הן אמור לו הרי טל ומים מין אחד הן ומנו אותן חכמים שנים אילו הוה לון חורן לא מניניה ואין הוה חורן לא הוה מניניה"
וכן נראה להוכיח מדברי התוספתא בשבת (ח' כז' ) "מנין לטל שהוא משקה שנ' "וימץ טל מן הגזה מלא הספל מים". ולהדיא שהטל הוא מים. (ואולי ההוכחה היא כבר מהפסוק עצמו שמשווה ביניהם).
ומעתה יק' היאך יתיישבו דברי רש"י והמשנה במסכת פרה ששונים הטל והמים בתכונותיהם, עם דברי התוספתא והירושלמי שהם משקה אחד.?
-
פותח הנושא - הודעות: 416
- הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
- נתן תודה: 92 פעמים
- קיבל תודה: 201 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: כיצד ייתכן לומר שישנם שבעה משקים אם הטל אינו אלא מים?
א. מעולם לא זכיתי לטעום טל, מעניין האם באמת הטעם שונה כמו שאמור לצאת לפי"ד. אך לא מצאתי למי שיכתוב זאת, החילוק הנזכר בראשונים הוא בתכונתו של הטל לעלות כלפי החמה. (מדברי רש"י נשמע שזה איזשהו כח הדומה לכח המשיכה כלפי הארץ, כך הטל נמשך כלפי החמה, (כעין מגנט).רחמים כתב: הטל הם מים מזוקקים שהרי אין הטל מגיע אלא מהתעבות הלחות שבאויר, לעומת זאת מי ים ומי נהרות ובארות ומעיינות מכילים מינירלים רבים ושונים, ולכן מים המגיעים ממקורות שונים יש להם טעמים שונים.
ב. אכן היה אפש"ל כדבריך שהמקור הוא אותו נוזל אלא שהטל הוא מזוקק יותר ולכן מתאדה במהירות גבוהה יותר וכן נראים דברי הרמב"ם בפי' המשניות במסכת פרה (שם) ז"ל "וכן אם נפל טל למי חטאת נותן את הכלי בשמש ואותו הטל הוא שמתאדה תחלה ותשאר שארית המים כשרים." אמנם הדברים תמוהים שהרי א"כ אחר שנתערב הטל במים כבר הוא עצמו אינו מזוקק ומדוע ימהר להתאדות יותר מאשר המים שנתערב בהם. (ואולי היא גופא טעמא דרבנן דפליגי עליה דר"א)
ג. מצאתי ב'אחרון' אחד שכ' שמטרת שכבת הטל התחתונה שבמן הייתה בכדי למנוע את טינופו מחול המדבר, ולכן כשעלה הטל לקראת החמה אז ירד עליו הטל ונשאר עומד באוויר.
ד. עוד מצאתי למי שכ' שניסה להפוך ביצה ל'בלון הליום' לפי המתכון הנ"ל והניסוי לא הצליח. לשם הסקרנות רציתי לשאול האם יש למישהו מידע האם המדע המודרני עלה על העניין?
-
- הודעות: 365
- הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
- נתן תודה: 123 פעמים
- קיבל תודה: 121 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: כיצד ייתכן לומר שישנם שבעה משקים אם הטל אינו אלא מים?
לי קשה ממקום אחר, שהרי גם הגשם הוא מים מזוקקים, ולא נמנה בנפרד מהמים.
-
פותח הנושא - הודעות: 416
- הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
- נתן תודה: 92 פעמים
- קיבל תודה: 201 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: כיצד ייתכן לומר שישנם שבעה משקים אם הטל אינו אלא מים?
אברך יקר הוכיח לי מירושלמי בשבת שהם ב' משקים
שכ' (פ"ח ה"א) "מים כדי לשוף את הקילורית. אמר ר' לעזר הדא דאת אמר באילין מיא דטלא. וברם באילין דידן כדי להדיח פני מדוכה"
ובקרבן העדה:
באילין מיא דטלא. שהן טובים לעיני' ובהן שפין את הקילור:
ברם באילין דידן. אבל בסתם מים צריך שיעורא רבא כדי לשוף בהן המדוכה:
שכ' (פ"ח ה"א) "מים כדי לשוף את הקילורית. אמר ר' לעזר הדא דאת אמר באילין מיא דטלא. וברם באילין דידן כדי להדיח פני מדוכה"
ובקרבן העדה:
באילין מיא דטלא. שהן טובים לעיני' ובהן שפין את הקילור:
ברם באילין דידן. אבל בסתם מים צריך שיעורא רבא כדי לשוף בהן המדוכה:
-
- הודעות: 996
- הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
- נתן תודה: 427 פעמים
- קיבל תודה: 392 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: כיצד ייתכן לומר שישנם שבעה משקים אם הטל אינו אלא מים?
עי' יערות דבש המצורף
המחלק בין מטר לטל,
אולי יעזור מעט
המחלק בין מטר לטל,
אולי יעזור מעט
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
פותח הנושא - הודעות: 416
- הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
- נתן תודה: 92 פעמים
- קיבל תודה: 201 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: כיצד ייתכן לומר שישנם שבעה משקים אם הטל אינו אלא מים?
להבדיל אלף אלפי הבדלות יעוי' בקישור המצורף אולי ג"ז יעזור מעט
http://toraumada.blogspot.com/2016/01/B ... -tube.html
http://toraumada.blogspot.com/2016/01/B ... -tube.html
-
- הודעות: 365
- הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
- נתן תודה: 123 פעמים
- קיבל תודה: 121 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: כיצד ייתכן לומר שישנם שבעה משקים אם הטל אינו אלא מים?
משם קושיא! שהוא כתב על גשם "חלקי מים זכים העולים" וכו'.רוצה לדעת כתב:עי' יערות דבש המצורף
המחלק בין מטר לטל,
אולי יעזור מעט
עזר מעט. שהוא הביא גרסה אחרת ברש"י הנ"ל מאנציקלופדיה 'אוצר ישראל': "ואם נמלא שפופרת של ביצה ונסתום את פיו, ונניחה בחמה, עולה מעליה באוויר" (במקום "היא עולה מאליה" אצלנו). לפי זה לא קשה: החידוש הוא שלמרות שסתמת את הביצה הטל "עולה". ממש כלשון ר' אליעזר: "יניחנה בחמה והטל עולה".ים סוף כתב:להבדיל אלף אלפי הבדלות יעוי' בקישור המצורף אולי ג"ז יעזור מעט
http://toraumada.blogspot.com/2016/01/B ... -tube.html
בנוסף, יש לפרש שמו של הטל מלשון צלילות, שכן ט' וצ' מתחלפות בארמית.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 18 תגובות
- 331 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שאר לעמו
07 מאי 2020, 18:29
-
- 38 תגובות
- 528 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יכילנא למימר
08 אוקטובר 2020, 12:41
-
-
פסחים דף יז: - קושיא בהבנת הגמ' - איך יכולים משקים שנטמאו מחמת שרץ לטמא כלים?
על ידי יושב אוהלים » 08 דצמבר 2020, 10:00 » ב פסחים - 36 תגובות
- 452 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי למה זה תשאל לשמי
14 דצמבר 2020, 00:34
-
-
- 67 תגובות
- 736 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בשלמא
15 דצמבר 2020, 16:57
-
- 9 תגובות
- 151 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לישועתך קויתי השם
24 דצמבר 2020, 00:39
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: משתדל לעשות רצון ה' | 9 אורחים