חיפוש מקור

נושאים שונים

פותח הנושא
יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2625
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 385 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חיפוש מקור

שליחה על ידי יהודי » 16 פברואר 2019, 22:32

שמעתי מס' פעמים מכמה אנשים שכל השתדלות בשידוכין מקדמת את מציאת בן הזוג. האם יש מקור לזה?


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1320
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 350 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיפוש מקור

שליחה על ידי אחד התלמידים » 16 פברואר 2019, 23:00

בספר דחזיתיה לרבי מאיר (ח"ב עמ' 137) מובא בשם הג"ר מאיר סאלאווייציק, שאין מקור לזה שכל הצעה מקרבת את השידוך הנכון.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1030
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 179 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיפוש מקור

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 17 פברואר 2019, 02:13

לא צריך מקור.
לפעמים נגזר משמים שאדם יצטרך להתיגע כך וכך לצורך מסויים. אז כל יגיעה מקרבת את הסוף.
לפעמים מגזר על בחור לפגוש כו"כ מועמדות טרם שימצא את זיווגו האמיתי. אז כל פגישה מקרבת את השידוך (ואין כוונתי לומר שיפגוש בלי חשבון. זה ודאי איסור גמור)


פותח הנושא
יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2625
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 385 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיפוש מקור

שליחה על ידי יהודי » 17 פברואר 2019, 10:59

דיברתי על הצעות שמציעים אפילו שלא נפגשים


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 329
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 115 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיפוש מקור

שליחה על ידי חגי פאהן » 17 פברואר 2019, 12:42

המקור הוא ר' נחמן מברסלב, בחיי מוהר"ן תקצ"ה:
שָׁמַעְתִּי בִּשְׁמוֹ בְּעֵת שֶׁבָּא מֵהַנְּסִיעָה הַגְּדוֹלָה שֶׁנָּסַע לְנָאוְורִיטְשׁ עַד שֶׁבָּא לְזַסְלַב וְשָׁם נִפְטְרָה אִשְׁתּוֹ, וְאַחַר כָּךְ נִשְׁתַּדֵּךְ מִבְּרָאד עִם אִשְׁתּוֹ הַשְּׁנִיָּה וְאָז כְּשֶׁבָּא לְבֵיתוֹ לְפה בְּרֶסְלַב דִּבֵּר הַרְבֵּה מִשִּׁדּוּכִים וְאָמַר שֶׁאֵין מִי שֶׁיּוֹדֵעַ מֵעִנְיָן זֶה שֶׁל שִׁדּוּכִים. וּכְבָר נִרְשַׁם מְעַט מִזֶּה בְּמָקוֹם אַחֵר. וְאָמַר שֶׁכְּשֶׁהָיָה בִּקְהִלַּת קדֶשׁ רַאדְוִויל בִּשְׁבִיל לְהִשְׁתַּדֵּךְ עִם אִשְׁתּוֹ הַשְּׁנִיָּה מִקְּהִלַּת קדֶשׁ בְּרָאד, אָז בָּאוּ כַּמָּה עֲגָלוֹת עִם נָשִׁים שֶׁבָּאוּ בִּשְׁבִיל לְהִשְׁתַּדֵּךְ עִמּוֹ. וְאָמַר שֶׁכֻּלָּן הָיוּ זִוּוּגִים שֶׁלּוֹ. וְאָמַר שֶׁכָּל אִישׁ יֵשׁ לוֹ כַּמָּה וְכַמָּה זִוּוּגִים רַק שֶׁיֵּשׁ בָּזֶה כַּמָּה בְּחִינוֹת שׁוֹנוֹת וְעִנְיָנִים נִפְלָאִים. כִּי מִכָּל הַדִּבּוּרִים שֶׁמְּדַבְּרִים בְּעִנְיְנֵי הַשִּׁדּוּכִים אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָם נִגְמָרִים זֶה בְּעַצְמוֹ בְּחִינַת זִוּוּג וְשִׁדּוּךְ. וְלִפְעָמִים יוֹשְׁבִים בְּנֵי אָדָם בְּבָתֵּיהֶם וְאוֹמְרִים שֶׁרָאוּי שֶׁזֶּה יִשָּׂא אֶת זאת וְעַל יְדֵי זֶה נִגְמָר בְּחִינַת הַזִּוּוּג שֶׁל זֶה הָאִישׁ עִם אוֹתָהּ הָאִשָּׁה. וְלִפְעָמִים בָּאִים שַׁדְכָנִים וּמְדַבְּרִים הַשִּׁדּוּךְ אֲבָל אֵינוֹ נִגְמָר וְגַם זֶה בְּחִינַת זִוּוּג מִשִּׁדּוּךְ. וּבְוַדַּאי הִיא בְּחִינַת זִוּוּג יוֹתֵר מֵהָרִאשׁוֹן. וְלִפְעָמִים נוֹסְעִים לַעֲשׂוֹת הַשִּׁדּוּךְ וּבְעֵת הַגְּמָר נִפְרָדִים מֵאֵיזֶה סִבָּה. וְלִפְעָמִים נִגְמָר הַשִּׁדּוּךְ וְאַחַר כָּךְ מַפְסִיקִים הַקֶּשֶׁר שֶׁל תְּנָאִים. וְלִפְעָמִים בָּאִין לִידֵי נִשּׂוּאִין וְאַחַר כָּךְ בְּסָמוּךְ נַעֲשֶׂה גֵּט בֵּינֵיהֶם. וְלִפְעָמִים אֵינוֹ נַעֲשֶׂה הַגֵּט עַד אַחַר אֵיזֶה זְמַן וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה כַּמָּה בְּחִינוֹת שֶׁיֵּשׁ בְּעִנְיְנֵי הַשִּׁדּוּכִים וְהַזִּוּוּגִים שֶׁאֵינָם נִגְמָרִים אַחַר כָּךְ, אֲבָל כֻּלָּם הֵם בְּחִינַת זִוּוּגִים שֶׁלּוֹ. כִּי כָּל אֶחָד יֵשׁ לוֹ כַּמָּה זִוּוּגִים רַק שֶׁאֵצֶל זֶה נִגְמָר אֵיזֶה זִוּוּג שֶׁלּוֹ עַל יְדֵי אֵיזֶה דִּבּוּר בְּעָלְמָא שֶׁמְּדַבְּרִים מִזֶּה הַשִּׁדּוּךְ. וְלִפְעָמִים עַל יְדֵי אֵיזֶה דִּבּוּר יוֹתֵר אוֹ עַל יְדֵי אֵיזֶה הִתְקַשְּׁרוּת אוֹ נְסִיעָה אוֹ עֻבְדָּא בִּשְׁבִיל הַשִּׁדּוּךְ לְפִי שָׁעָה וְכוּ' כַּנַּ"ל. וְזֶה הַדָּבָר הוּא עִנְיָן נִפְלָא וְנוֹרָא שֶׁלּא נִשְׁמַע כָּזאת שֶׁהַדִּבּוּר בְּעָלְמָא שֶׁמְּדַבְּרִים מֵהַשִּׁדּוּךְ זֶה בְּעַצְמוֹ הוּא בְּחִינַת שִׁדּוּךְ. וְכֵן מְבאָר בְּהָאָלֶף בֵּית שֶׁלּוֹ הֶחָדָשׁ שֶׁהַדִּבּוּר בְּעַצְמוֹ מֵהַשִּׁדּוּךְ עוֹשֶׂה רשֶׁם בּוֹ וּבָהּ, עַיֵּן שָׁם בְּאוֹת חִתּוּן בְּסִימָן ז'. וְהַדָּבָר נִרְאֶה לָעֵינַיִם כִּי יָדַע בָּזֶה סוֹדוֹת נוֹרָאִים שֶׁלּא נִתְגַּלוּ בָּעוֹלָם, כְּדַרְכּוֹ בְּכָל הַשָּׂגוֹתָיו הַנּוֹרָאוֹת. וּבֶאֱמֶת סִפְּרוּ שֶׁהִתְפָּאֵר אָז שֶׁיּוֹדֵעַ מֵעִנְיַן הַשִּׁדּוּכִים מַה שֶּׁאֵין יוֹדְעִין בָּזֶה כָּל גְּדוֹלֵי הַדּוֹר מְאוּמָה


אליהו52
הודעות: 121
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיפוש מקור

שליחה על ידי אליהו52 » 18 פברואר 2019, 21:26

יש שמועה הפוכה בשם הגר"א ששמעתי מכמה אנשים ולא ראיתיה שאין לעשות שום השתדלות בשידוכים


בתמימות ופשיטות
הודעות: 2
הצטרף: 17 פברואר 2019, 22:22
סטטוס: לא מחובר

Re: חיפוש מקור

שליחה על ידי בתמימות ופשיטות » 18 פברואר 2019, 22:56

ידוע גם מהדברי חיים מצאנז ששילם לכל מי שהציע שידוך, אף שלא הגיע לידי גמר, מחמת סברא זו


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 800
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 297 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיפוש מקור

שליחה על ידי רוצה לדעת » 19 פברואר 2019, 00:12

אליהו52 כתב:יש שמועה הפוכה בשם הגר"א ששמעתי מכמה אנשים ולא ראיתיה שאין לעשות שום השתדלות בשידוכים
אולי הכוונה להגר"א כדלהלן:
על ענין הזיווג אמרו במו"ק דף י"ח ע"ב מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים מה' אשה לאיש עיי"ש, ומבואר שבהנהגת זיווג יש הנהגה מיוחדת של "מה'" אשה לאיש.
ועי' מש"כ הגר"א (ביהל אור עמ' ל"ג) שההתעסקות בהשתדלות בשידוכין הוא שוא והבל וז"ל: וכמו שנאמר "אם ה' לא יבנה בית שוא עצל בוניו וכו'" שהוא הזווג שנקרא בנין – בית כידוע, ואמר "אם ה' וכו' ששוא הוא עסק בני אדם בענין הזיווג שהכל הוא מאת ה', וזה שנא' אך הבל בני אדם כזב בני איש רק במאזנים לעלות אבל המה מהבל יחד וכו', עכ"ל.
מבו' בהגר"א שהשתדלות בענין זווג הוא "כזב" ו"הבל".


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיפוש מקור

שליחה על ידי מבקש אמת » 19 פברואר 2019, 02:23

קשה מהגמ' במועד קטן יח,ב:

אמר שמואל מותר לארס אשה בחולו של מועד שמא יקדמנו אחר...ומי אמר שמואל שמא יקדמנו אחר והאמר רב יהודה אמר שמואל בכל יום ויום בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני שדה פלוני לפלוני אלא שמא יקדמנו אחר ברחמים.

עוד קשה שהרי בשדה פלוני לפלוני לא ישיג את השדה בלי השתדלות, כמבואר בספרי פ' ראה "וברכך ה' אלקיך בכל אשר תעשה, יכול אפילו עומד ובטל ת"ל בכל אשר תעשה" וכן בנדה ע,ב "הא בלא הא לא סגיא" ובעוד מקומות רבים, וכן המציאות שמי שאינו עושה השתדלות אין לו שדות או בתים וכדומה (מלבד אחוז מועט של ירושות וכד'). גם בשידוכים רואים שאנשים שאינם נמצאים במקום שמתעניינים בהם ומדברים בהם לשדכם אינם משיגים שידוך בדרך כלל.

לענ"ד כוונת הגר"א כמ"ש במסילת ישרים פכ"א "לא שההשתדלות הוא המועיל אלא שהשתדלות מוכרח". והיינו, שיש להמשיל הדבר לעני שהבטיח לו קרובו העשיר שאם יבוא לביתו בשעה היעודה יתן לו סך מסויים של ממון, הנה ההליכה לבית העשיר אינה הגורם לקבלת הכסף, שהרי רצון העשיר הוא הגורם לזה ובלא רצונו היה יכול לילך אלף פעמים ולא לקבל כלום, אבל הוא מוכרח - מאחר שהעשיר התנה עמו שיתן לו הממון רק אם יבוא לביתו, ואם ישב העני בביתו ולא ילך לא יקבל מאומה. וכן הוא בפרנסה, שסך הממון שירויח נקצב מאת ה' ואין השתדלותו גורמת לזה, אבל הקב"ה מתנה שלא יקבל הממון מבלי שיעשה השתדלות שנגזרה עליו, ואם לא ימלא תנאי זה של השתדלות לא יקבל כלום.
וכן בשידוכים כוונת הגר"א שהשתדלות האדם לחזר אחר בת זוגו אינה גורמת כלל שישאנה, שזה נגזר עליו משמים, וגם אילו יעשה כל השתדלות שבעולם לא ישנה גזירת עליון (אא"כ בתפילה שיכול לשנות כמבואר בגמ'). אבל בודאי שעליו למלא את חובת השתדלותו בכדי לקבל את מה שנגזר לו משמים, ואם ישב בביתו לא יקבל כלום, כיון שלא קיים התנאי.


אליהו52
הודעות: 121
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיפוש מקור

שליחה על ידי אליהו52 » 20 פברואר 2019, 20:23

יש להתעסק בשידוך והיינו ללכת לכמה וכמה שדכנים ולחפש בכל העולם...
ויש השתדלות שאדם מצא אשה שמתאימה לו ורוצה לשאת אותה, ודאי שצריך לקום ולעשות מעשה, ועל זה נאמר שמותר לקדש במועד.
ודאי דכו"ע מודו שאם מציעים לו שידוך שצריך לברר שמתאימה להפגש וכו'

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח