עמלק - האם הכוונה לאיראן?

ענייני שבת חג ומועד, ושאר ענינים הבאים מזמן לזמן

פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1447
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 640 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

עמלק - האם הכוונה לאיראן?

שליחה על ידי בן של רב » 20 פברואר 2019, 14:35

בדיוק היום - שושן פורים קטן - יצא לי לראות את החידוש של הרב סולובייצ'יק (לא צויין איזה) בשם אביו - שדייק ברמב"ם שכתב על עמון ומואב' וכבר אבד זכרם'
ובעמלק לא כתב כן = כי לא אבד זכרו.
ושאל הוא את אביו מי זה עמלק הזה שגם היום הוא ידוע ומוכר!?
והשיבו אביו שכל אומה שנלחמת לעקור ולהשמיד את ישראל חל עליה הלכה למעשה לכל הדינים - שהיא עמלק!

ולפי זה יש להוסיף מה שקיבלתי ממו"ר הגראי"ל שבחודש אדר גם מי שהוא יותר 'יהודי' והבעל דין שלו פחות 'יהודי' = יש לו יותר סיכוי לנצח.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1122
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 228 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עמלק - האם הכוונה לאיראן?

שליחה על ידי נבשר » 20 פברואר 2019, 14:57

בן של רב כתב: ולפי זה יש להוסיף מה שקיבלתי ממו"ר הגראי"ל שבחודש אדר גם מי שהוא יותר 'יהודי' והבעל דין שלו פחות 'יהודי' = יש לו יותר סיכוי לנצח.
שמעת בעצמך או קראת א"כ איפה, מנין לו חידוש זה, ומהו פחות "יהודי" או יותר "יהודי".


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1447
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 640 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עמלק - האם הכוונה לאיראן?

שליחה על ידי בן של רב » 20 פברואר 2019, 17:24

נבשר כתב:
בן של רב כתב: ולפי זה יש להוסיף מה שקיבלתי ממו"ר הגראי"ל שבחודש אדר גם מי שהוא יותר 'יהודי' והבעל דין שלו פחות 'יהודי' = יש לו יותר סיכוי לנצח.
שמעת בעצמך או קראת א"כ איפה, מנין לו חידוש זה, ומהו פחות "יהודי" או יותר "יהודי".
האמת שאני לא זוכר בדיוק אבל זה היה מלתא דפשיטא
אני כן זוכר שזה מובא ב'פרי חיים' (של ידידי הרב שניידר החברותא של מרן)
כבר כ' הגר"א שכל מידה רעה ביהודי היא כעין 'דיבוק' מאוה"ע
וכן להיפך בגויים אין טוב בעצם אלא הכל מאיתנו וזה מסביב לנקודה הפנימית שלהם שהיא רע והיעד שלנו שהרע יהיה כבוש תחת הטוב כמ"ש הרמח"ל.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עמלק - האם הכוונה לאיראן?

שליחה על ידי אלימלך » 20 פברואר 2019, 17:48

בן של רב כתב:בדיוק היום - שושן פורים קטן - יצא לי לראות את החידוש של הרב סולובייצ'יק (לא צויין איזה) בשם אביו - שדייק ברמב"ם שכתב על עמון ומואב' וכבר אבד זכרם'
זה מובא בשם הגר"ח, אין מדובר ברמב"ם על עמון ומואב אלא על ז' אומות [בהל' מלכים פ"ה ד']
אולם עיין במנ"ח תרד' שכתב על הרמב"ם הנ"ל שה"ה גם בעמלק כבר אבד זכרו
מלמעלה י"ל שלא כתב בעמלק 'וכבר אבד זכרו' דלפי שאין השם והכסא שלם עד שימחה עמלק, ממילא ברור שיתגלה בהמשך בימות המשיח מי הם,
אי נמי י"ל שייך לקיים המצוה ברכושו שאפשר קיים.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1447
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 640 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עמלק - האם הכוונה לאיראן?

שליחה על ידי בן של רב » 20 פברואר 2019, 17:57

אלימלך כתב:
בן של רב כתב:בדיוק היום - שושן פורים קטן - יצא לי לראות את החידוש של הרב סולובייצ'יק (לא צויין איזה) בשם אביו - שדייק ברמב"ם שכתב על עמון ומואב' וכבר אבד זכרם'
זה מובא בשם הגר"ח, אין מדובר ברמב"ם על עמון ומואב אלא על ז' אומות [בהל' מלכים פ"ה ד']
אולם עיין במנ"ח תרד' שכתב על הרמב"ם הנ"ל שה"ה גם בעמלק כבר אבד זכרו
מלמעלה י"ל שלא כתב בעמלק 'וכבר אבד זכרו' דלפי שאין השם והכסא שלם עד שימחה עמלק, ממילא ברור שיתגלה בהמשך בימות המשיח מי הם,
אי נמי י"ל שייך לקיים המצוה ברכושו שאפשר קיים.
רכושו לא פוטר מלהאמין באמונה שלמה שתירוצך הראשון אמת כי התורה לא תהא מוחלפת וממילא עמלק זה מצוה לכל הדורות ככתוב בתורתך


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עמלק - האם הכוונה לאיראן?

שליחה על ידי אלימלך » 20 פברואר 2019, 19:21

ומה תאמר בז' עממין?


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1229
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עמלק - האם הכוונה לאיראן?

שליחה על ידי אחד התלמידים » 20 פברואר 2019, 20:12

בן של רב כתב:בדיוק היום - שושן פורים קטן - יצא לי לראות את החידוש של הרב סולובייצ'יק (לא צויין איזה) בשם אביו - שדייק ברמב"ם שכתב על עמון ומואב' וכבר אבד זכרם'
ובעמלק לא כתב כן = כי לא אבד זכרו.
ושאל הוא את אביו מי זה עמלק הזה שגם היום הוא ידוע ומוכר!?
והשיבו אביו שכל אומה שנלחמת לעקור ולהשמיד את ישראל חל עליה הלכה למעשה לכל הדינים - שהיא עמלק!
זה מהרב סולובייצ'יק מבוסטון, ומובא בהררי קדם.
חידוש כזה צ"ע טובא. בפרט שכל הדיוק ליתא, דבפשוטות עמון ומואב אבד זכרם, ועמלק לא. וידוע המעשה עם ר' חיים מוואלאז'ין, שהוא הכיר ע"פ סימנים שהוא קיבל מהגר"א, שילד אחד מעמלק.
2.PNG
1.PNG
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


מציץ מדי פעם
הודעות: 23
הצטרף: 12 פברואר 2019, 21:10
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עמלק - האם הכוונה לאיראן?

שליחה על ידי מציץ מדי פעם » 20 פברואר 2019, 22:39

מתוך מאמר שפרסמתי בעבר במסגרת כלשהיא - בנושא הזיהוי של עמלק בזמנינו:
מצוות מחיית עמלק - גם על כל ממשיכי דרכו
מהלך נוסף המשליך אור חדש על כל האמור, נמסרה על ידי הגרי"ח זוננפלד זצוק"ל עצמו, שהוא כאמור אחד ממעבירי המסורת. וכך מביא הגה"ח ר' נח גד וויינטרויב זצ"ל בספרו בישישים חכמה (עמ' קסח): "שמעתי מפה קדשו של רבינו הגה"צ מרא דארעא דישראל מוהר"ר יוסף חיים זוננפלד זצ"ל, שאלתי אותו נצטווינו על מחיית עמלק דווקא, והלא אנחנו יודעים שגרמניה מבני יפת, וכולם אומרים עליו שהוא עמלק, ואמר לי, שגם הוא ימחה, כי לא כתיב 'מחה תמחה את עמלק' רק את 'את זכר עמלק' דהיינו כל איזה אומה שמשימין את זכרו של עמלק ימחה". לפי מהלך מחודש זה, אכן הזיהוי של העם הגרמני כעמלק, אינו זיהוי גנטי כי אם בתור ממשיכי דרכם הרוחנית של העמלקים, שגם על כגון דא נאמרה מצוות המחיה, אם כן איפוא גם מתורצת השאלה ממה שסנחריב בילבל את האומות, אכן אף שהאומה עמלק לא קיימת כיום יחד ומעורבת ברחבי העולם, אבל ממשיכי דרכו קיימים אף קיימים, ולדברי רבותינו אלו העם הגרמני.

חידוש עצום זה, שמצוות המחיה אינה חלה דווקא על זרעו של עמלק, כי אם על כל אומה שממשיכה את דרכו של עמלק הקדמוני, נאמר גם משמו של הגר"ח מבריסק זצוק"ל. הוא העמיד חידוש זה בדברי הרמב"ם שכתב (מלכים פ"ה ה"ד) על המצוה לאבד את שבעת העממין יושבי ארץ ישראל, שהמצוה כיום כבר לא שייכת כיון ש'כבר אבד זכרם', וביארו המפרשים כיון שבילבל סנחריב את כל האומות וגם עממין אלו התערבו אז. אולם בהלכה הבאה, כלפי מצוות מחיית עמלק הוא לא מסיים כך, דהיינו שמצוות מחיית עמלק לכאורה עדיין קיימת אף לאחר בלבולו של סנחריב, "ומבאר הגר"ח זצ"ל שבעמלק המצוה היא לאבד זכר עמלק והיינו לאבד שיטתם ושנאתם להקב"ה שתלו כל הנהגות העולם במקרה והיינו קרי עד דחתכו מילותיהם של ישראל וזרקום כלפי מעלה ושיטה זאת היא כפירה ממש ולא דמי לשיטת שאר עבודה זרה שטועים שהקב"ה מסר להם ההנהגה אלא הם כופרים ולוחמים בדת" (תשובות והנהגות להגר"מ שטרנבוך שליט"א ח"ג סי' רכ"ג).

במקור אחר נמסר בשם הגר"ח שהמאפיין של עמלק הינו שאיפתו לכלות את עם ישראל ולאבדם לגמרי מן העולם, היל"ת, אשר על כן כל אומה המכרזת וחורטת על דגלה את אותה שאיפה הרי הם בכלל המצוה של מחיית עמלק, כממשיכי דרכו (אור המזרח ל"ז עמ' 30 בשם נכדו של הגר"ח).

את אותו חידוש בהסבר שונה ונאה, מצינו בשו"ת פני יצחק להגר"י אבועלעפיא זצוק"ל רבה של דמשק (ח"ו עמ' מא): "הקפיד קרא לאבד שמו של עמלק וזכרו וכל הנקרא אפי' בעץ ובאבן ובבהמה, ואין הטעם בשביל שהיו של עמלק אלא העיקר הוא שלא יתגלגל להזכיר שם עמלק על ידם. ומזה למדנו שכל אומה שקנו שם רע לעצמם ומכנים אותם בשם עמלקים אפי' בזמן הזה שהם מעורבים ברוב שאר אומות העולם, ובטלי להו ברובא מן התורה, מ"מ כיון שנקראים בשם עמלקים ועל ידם יזכר שם עמלק ציווה ה' למחותם ולקיים בהם תמחה את זכר עמלק", לפי דרכו של הגר"י אבועלעפיא, עצם הדבר שאומה מסויימת מזכירה את השם 'עמלק' - כמובן ע"י מעשיה הרעים - חורץ את דין אותה אומה להימחות, כדי שלא יזכר שמו של עמלק בעולם, ובדרך אגב למדנו את תוקפה של אותה מצוה של מחיית עמלק, שמטרתה למחות לגמרי את עמלק ואף את זכרו מן העולם כליל.
(אגב, באשר לתשובת הרב אחד התלמידים: מבואר בדברי הרי"ד סולובייציק, וכן בדברי הגרמ"ש המצוטטים בדבריי, כי הקושיא שהלא סנחריב בילבל את כל האומות, ובפשוטו היינו שביבלבל גם את עמלק, דמהיכ"ת לחלק במקום שלא חילקו. ואכן עי' במאמר המצו"ב שהבאתי ב' הסטייפלר מהלך כזה שמדברי הגמרא במגילה המזהה את גרמניא כאדום רואים שאת זרע אדום-עמלק לא בילבל, והדברים כמובן מחודשים)
המאמר הנרחב מצורף
מיהו עמלק.docx
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


איש פשוט מאד
הודעות: 82
הצטרף: 07 פברואר 2019, 19:35
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עמלק - האם הכוונה לאיראן?

שליחה על ידי איש פשוט מאד » 21 פברואר 2019, 17:21

כמו שכבר כתבו החידוש הוא מהרב סולוביצ'יק מבוסטון בשם הגר"ח, אבל יצאו ע"כ הרבה עוררים מבית בריסק שלא אמר כך הגר"ח מעולם (אני חושב שזה נמצא בישורון באיזה כרך).


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1229
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עמלק - האם הכוונה לאיראן?

שליחה על ידי אחד התלמידים » 21 פברואר 2019, 19:56

מציץ מדי פעם כתב:(אגב, באשר לתשובת הרב אחד התלמידים: מבואר בדברי הרי"ד סולובייציק, וכן בדברי הגרמ"ש המצוטטים בדבריי, כי הקושיא שהלא סנחריב בילבל את כל האומות, ובפשוטו היינו שביבלבל גם את עמלק, דמהיכ"ת לחלק במקום שלא חילקו. ואכן עי' במאמר המצו"ב שהבאתי ב' הסטייפלר מהלך כזה שמדברי הגמרא במגילה המזהה את גרמניא כאדום רואים שאת זרע אדום-עמלק לא בילבל, והדברים כמובן מחודשים)
בשביל הבאתי המעשה עם הרב חיים מוואלאז'ין שהוא הכיר עמלקי ע"פ סימנים שקיבל מהגר"א. כלפי זה לא שייך שום בלבול, שלעולם יהיה מוכר ליודעי הסימנים.


המימד הנוסף של הענין
משתמש ותיק
הודעות: 320
הצטרף: 21 פברואר 2019, 15:34
נתן תודה: 147 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עמלק - האם הכוונה לאיראן?

שליחה על ידי המימד הנוסף של הענין » 21 פברואר 2019, 20:52

המימד הנוסף: כל הדיון כאן הוא על עיקר פשטיה דקרא מהו 'עמלק'
אבל לגבי 'אין השם שלם ואין הכסא שלם' בהכרח זה גם על כל מי שחוזר שוב על מעשה זה ועל רצון זה כי גם עמלק עצמו היה מיוחס לאברהם ויצחק ולא נצטוינו למחות את שמו אלא מחמת מה שעשה ורק בגלל זה
ולא משום שהוא 'זרע עמלק'...


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עמלק - האם הכוונה לאיראן?

שליחה על ידי אלימלך » 21 פברואר 2019, 22:02

באמת הדברים המובאים בשמו ממש תמוהים
וכי אומה שתשכור רשע לקלל את ישראל ולא תקדם בלחם ומים תאסר כעמון ומואב
הלוא פשוט שדוקא אז ביציאת מצרים שמעשי ה' ונפלאותיו ואהבתו לישראל נראו לעין כל התביעה אף על אומ"ה היתה רבה הרבה יותר.


המימד הנוסף של הענין
משתמש ותיק
הודעות: 320
הצטרף: 21 פברואר 2019, 15:34
נתן תודה: 147 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עמלק - האם הכוונה לאיראן?

שליחה על ידי המימד הנוסף של הענין » 22 פברואר 2019, 01:20

אלימלך כתב:באמת הדברים המובאים בשמו ממש תמוהים
וכי אומה שתשכור רשע לקלל את ישראל ולא תקדם בלחם ומים תאסר כעמון ומואב
הלוא פשוט שדוקא אז ביציאת מצרים שמעשי ה' ונפלאותיו ואהבתו לישראל נראו לעין כל התביעה אף על אומ"ה היתה רבה הרבה יותר.
ועוד זוית לחיזוק צד זה למרות שיש צד שני:
הגר"א אומר שכל 60 ריבוא מתגלגלים בכל דור ודור.
ולפי זה מסתבר שעיקר המשמעות (הקריטית לעולם) של כל הכוונות והמעשים היתה בדור דעה (ואולי גם בגלל זה יותר חשוב לדעת מה היה אז מאשר לקרוא עיתון...)
וכיון שמסתמא הגויים גם לא חדשים א"כ היום זה יותר חידוש שיהפכו פתאום לעמלק.


דרופתקי דאורייתא
הודעות: 62
הצטרף: 30 ינואר 2019, 13:45
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עמלק - האם הכוונה לאיראן?

שליחה על ידי דרופתקי דאורייתא » 22 פברואר 2019, 04:09

בן של רב כתב: כבר כ' הגר"א שכל מידה רעה ביהודי היא כעין 'דיבוק' מאוה"ע
היכן הגר"א?


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1447
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 640 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עמלק - האם הכוונה לאיראן?

שליחה על ידי בן של רב » 08 אפריל 2019, 14:22

דרופתקי דאורייתא כתב:
22 פברואר 2019, 04:09
בן של רב כתב: כבר כ' הגר"א שכל מידה רעה ביהודי היא כעין 'דיבוק' מאוה"ע
היכן הגר"א?
מפוזר בהרבה מקומות במילים וביטויים מגוונים.
למשל באבן שלמה
וכן בספרו של רבי דוד כהן "זמן שמחתנו"
וכן בביאור הגר"א למשלי
והאריך בזה הלשם מאוד.
ואגב: כ' הזוהר שזה המתנות שנתנו עשיו וישמעאל - ראשי ע' אומות - למשה בעלותו לשמים לקחת התורה = כוחות הניאוף והרציחה להשתמש למצוה.
(רציחה כשב"ד הורגים. וניאוף באשתו. שם)

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים