מגילה ז. אסתר ברוח הקדש נאמרה


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1153
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 564 פעמים
קיבל תודה: 379 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מגילה ז. אסתר ברוח הקדש נאמרה

שליחה על ידי אוריאל » 26 פברואר 2019, 21:24

ר"מ אומר אסתר ברוח הקדש נאמרה שנאמר ויודע הדבר למרדכי.
וברש"י: "מי גילה לו - רוח הקודש שרה עליו".

ולא הבנתי, הא מזה מוכח שלמרדכי היה רוח הקדש, אבל מנא לן שהמגילה נכתבה ברוח הקדש? הרי אפשר שהדבר התפרסם שמרדכי גילה זה לאחשורוש, ומשם ידע זאת כותב המגילה.

ובפרט לשיטות שכותב המגילה הוא מרדכי עצמו, א"כ זאת אנו יודעים שהיתה לו רוח הקדש, אבל מנא לן שהמגילה עצמה נכתבה ברוח הקדש, לעניין שתטמא את הידים.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 659
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 145 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה ז. אסתר ברוח הקדש נאמרה

שליחה על ידי נבשר » 26 פברואר 2019, 23:13

קושיא נפלאה, עיינתי שם באחרונים ובחשק שלמה שם הביא שיש קושיית טורי אבן ויערות הדבש שמתרץ, ולא הביא הקושיא, אבל עיינתי בדבריו ומקשה כן, צירפתי לתועלת המעיינים. הראשון היערות דבש.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


עמוס חדד
הודעות: 119
הצטרף: 20 ספטמבר 2018, 11:26
מיקום: טבריה, ישראל.
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה ז. אסתר ברוח הקדש נאמרה

שליחה על ידי עמוס חדד » 26 פברואר 2019, 23:23

קושיא ותיקה.

כפי שהזכיר @נבשר, ישנו תירוץ של רבי יהונתן אייבשיץ ביערות דבש (? ?):

משה כתב ויקרא אל"ף זעירא, משום ענוותו, כביכול אין הקב"ה קורא לו אלא דרך מקרה כבלעם הרשע.
וזוהי הנהגת הצדיקים להקטין ערכם בעיני אחרים, ולא להראות שמדברים עם קודשא בריך הוא.
והנה מרדכי, שבודאי היה צדיק, כותב ע"ע 'ויודע הדבר למרדכי', וזהו ודאי ברוה"ק, וכיצד העיד ע"ע הצדיק שיש בו רוה"ק??

ועל כרחך שאסתר ברוה"ק נאמרה, וממילא הוכרח לכתוב 'ויודע הדבר למרדכי' וכמו שמש"ר לא יכל לשנות ולכתוב 'ויקר' אלא רק להקטין את האות.

שפתיים ישק משיב דברים נכוחים ודברי פי חכם חן.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 659
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 145 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה ז. אסתר ברוח הקדש נאמרה

שליחה על ידי נבשר » 26 פברואר 2019, 23:41

עמוס חדד כתב:קושיא ותיקה.

כפי שהזכיר @נבשר, ישנו תירוץ של רבי יהונתן אייבשיץ ביערות דבש (? ?):

משה כתב ויקרא אל"ף זעירא, משום ענוותו, כביכול אין הקב"ה קורא לו אלא דרך מקרה כבלעם הרשע.
וזוהי הנהגת הצדיקים להקטין ערכם בעיני אחרים, ולא להראות שמדברים עם קודשא בריך הוא.
והנה מרדכי, שבודאי היה צדיק, כותב ע"ע 'ויודע הדבר למרדכי', וזהו ודאי ברוה"ק, וכיצד העיד ע"ע הצדיק שיש בו רוה"ק??

ועל כרחך שאסתר ברוה"ק נאמרה, וממילא הוכרח לכתוב 'ויודע הדבר למרדכי' וכמו שמש"ר לא יכל לשנות ולכתוב 'ויקר' אלא רק להקטין את האות.

שפתיים ישק משיב דברים נכוחים ודברי פי חכם חן.
מדברי היערות דבש והטורי אבן מבואר שדעתם שמרדכי כתבם, ובטורי אבן אף אסתר, כי אם אנשי כנסת הגדולה כתבום ומרדכי עמהם, א"כ הם כתבו שלמרדכי נתגלה ברוח הקדש.


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1000
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 387 פעמים
קיבל תודה: 372 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה ז. אסתר ברוח הקדש נאמרה

שליחה על ידי יעבץ » 27 פברואר 2019, 06:03

כדאי תמיד לבדוק במידת האפשר אם השאלה נשאלה בבית מדרשינו, וכך האשכולות פורחים יותר בכתף ונטף.
השאלה הנפלאה הזו הזכירה לי מיד את הימים הראשונים של הפורום, מי יתן וישובו הת"ח שנדברו יחד בעניין זה:
viewtopic.php?f=31&t=338

ובהחלט תירוצו של היערות דבש ממתיק מאד את השאלה, למרות שעדיין בפשט הגמ' והרש"י השאלה שאלה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים