מגילה ה. - אין סומכין עליהן


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1172
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 568 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מגילה ה. - אין סומכין עליהן

שליחה על ידי אוריאל » 26 פברואר 2019, 01:31

בית שמאי אומרין מביאין שלמים ביו"ט אבל אין סומכין עליהן.
פירש רש"י שאין סומכין ביו"ט לפי ששבות היא, וסומכין מערב שבת ול"א תיכף לסמיכה שחיטה [ועיין תוס' ביצה כ. ד"ה ולא].
ויל"ע במה שפירש דשבות היא, דהלא אין שבות במקדש.


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 360
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה ה. - אין סומכין עליהן

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 26 פברואר 2019, 04:06

צ"ל שאין שבות במקדש אינו כלל מוחלט אלא רק היכן שראו צורך כלשהו


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1488
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 213 פעמים
קיבל תודה: 428 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה ה. - אין סומכין עליהן

שליחה על ידי שאר לעמו » 26 פברואר 2019, 10:48

אין שבות במקדש כשצריך לעבודה, אבל כאן אין צריך לעבודה, דלדידהו ס"ל שהיה יכול לסמוך מאתמול, לא הקילו.
ולס"ד שכתבו תוס' בביצה, הרי א"צ לסמוך.


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1172
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 568 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה ה. - אין סומכין עליהן

שליחה על ידי אוריאל » 26 פברואר 2019, 13:44

@שאר לעמו הנה לעיל ד: יש מחלוקת למה אין קוראים במגילה בשבת. לרבה דגזרינן שמא יטלטל בארבע אמות ברה"ר, ולרב יוסף משום שעיניהן של עניים תלויות במקרא מגילה.
וכתבו שם תוס', דודאי גם רב יוסף מודה לגזירה דרבה, דהא מטעם זה אין תוקעין בשבת ואין נוטלין לולב, אלא דיש נפקא מינה דבמקדש לפי רב יוסף אי הוה טעמא רק כטעמא דרבה אז היו קוראים בשבת דהא אין שבות במקדש, ולכן אמר טעמא אחרינא מפני שעיניהן של ישראל נשואות, שהוא טעם גם למה אין קוראין במקדש בשבת.

ולכאו' לדבריך למה שייך בזה אין שבות במקדש, הלא אין כאן צורך עבודה [אלא דתוכל לומר דמ"מ ב"ש הכי סברי שרק היכן שהוא צורך עבודה אמרי' דאין שבות במקדש].


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 247
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה ה. - אין סומכין עליהן

שליחה על ידי משה נפתלי » 26 פברואר 2019, 14:53

נחפשה דרכינו כתב:'אין שבות במקדש' אינו כלל מוחלט.
כן כתבו התוספות בפרק כל הכלים, על הא דתנן 'לֹא סִדּוּר הַקָּנִין וְלֹא נְטִילָתָן דּוֹחֶה אֶת הַשַּׁבָּת':
אַף עַל גַּב דְּאֵין שְׁבוּת בַּמִּקְדָּשׁ, כַּמָּה שְׁבוּתִים אַשְׁכְּחַן בַּמִּקְדָּשׁ שֶׁגָּזְרוּ פְּעָמִים לְצֹרֶךְ, כִּי הָכָא בְּקָנִים וּמַקְלוֹת, לְפִי שֶׁהָיוּ מְחַלְּלִים אֶת הַשַּׁבָּת:
יסוד זה נשנה בדברי התוספות בכמה מקומות בתלמוד.


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1172
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 568 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה ה. - אין סומכין עליהן

שליחה על ידי אוריאל » 28 פברואר 2019, 02:13

חיפשתי ומצאתי שהיא קושיית הטורי אבן בחגיגה טז: וכתב ליישב בכמה אופנים.
א. יש שבותין שכן גזרו, והביא הטורי אבן להתוס' הנ"ל שציין הרב @משה נפתלי. אך פקפק בזה כיעו"ש.
ב. כיון שסבורים ב"ש שיכול לסמוך מעי"ט דלא אמרינן תיכף לסמיכה שחיטה, ממילא הוי דחיית שבות שלא לצורך, כיון שיכול לסמוך מעי"ט, ובזה ל"א אין שבות במקדש, וגם לסברא זו דחה הטו"א, דא"כ אם נאנס שלא יכל לסמוך מעי"ט שורת הדין נותנת שיוכל לסמוך ביו"ט לב"ש ולא משמע כן.
ג. כיון דסברי ב"ש שא"צ תיכף לסמיכה שחיטה ממילא סוברים ג"כ שא"צ שתהיה הסמיכה בעזרה, וא"כ הוי שבות במקדש שאפשר במדינה שלא התירו במקדש.


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 798
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה ה. - אין סומכין עליהן

שליחה על ידי רוצה לדעת » 28 פברואר 2019, 03:22

עי' שפ"א ביצה דף כ' שרק על כהנים זרזין אמרו אין שבות במקדש

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים