הר הבית (חרם א'שריף) בצורתו כיום אינו ת"ק אמה על ת"ק אמה מרובעות כלשון המשנה במדות. אלא מדרום לצפון הוא רחב יותר מאשר ממזרח למערב, והחומה המזרחית כיום אינה ישרה מול הכותל המערבי שעליו יש מסורת ברורה, יסודותיו מאבני שלמה המלך ועליו הכותל מבית שני עד ימינו אנו.
הגרימ"ט בספרו עיר הקדש והמקדש מחשב כי לפי ממוצע הרוחב בין הכותל המזרחי למערבי אמה היא 54 ס"מ, לפי חשבון זה ע"כ שבין הכותל הצפוני לדרומי יש חלק שאינו מתחום הר הבית של המשנה, מקובל ע"פ כתבי יוסיפון שזהו החלק הדרומי שנוסף ע"י הורדוס.
אמנם לדעת החת"ס החזו"א והגרי"ז ששיעור אמה הוא לכה"פ 60 ס"מ, א"כ החלק שהוסיף הורדוס נתקדש בקדושת הר הבית והוא מכלל ת"ק אמה. וע"כ שהחומה המזרחית אינה במקומה, וכך כתב הרב שטרנבוך שבמזרח הר הבית יש כמה יסודות של חומות עתיקות. עכ"פ לפי חשבון האמה של רבותינו האחרונים, המתאשר ממדידת כתלי הר הבית מצפון לדרום, כל השטח 20 מטר ממזרח לחומת הר הבית הנוכחית הוא חלק מהר הבית, ואסור לכל מי שטומאה יוצאה מגופו לעבור שם.
לפ"ז צ"ע המנהג המקובל שלא חוששים לזה כלל, כי לפי האמור מי שנוסע לכותל המערבי באוטובוס הי' צריך קודם לטבול לקריו במקוה הכשרה מדאו' (וצ"ע לענין ברכה), בעיון וחפיפה קודם הטבילה, ואם חושש לזיבה צריך גם ז' נקיים וטבילה במים חיים כדין. וצ"ע.
הגרימ"ט בספרו עיר הקדש והמקדש מחשב כי לפי ממוצע הרוחב בין הכותל המזרחי למערבי אמה היא 54 ס"מ, לפי חשבון זה ע"כ שבין הכותל הצפוני לדרומי יש חלק שאינו מתחום הר הבית של המשנה, מקובל ע"פ כתבי יוסיפון שזהו החלק הדרומי שנוסף ע"י הורדוס.
אמנם לדעת החת"ס החזו"א והגרי"ז ששיעור אמה הוא לכה"פ 60 ס"מ, א"כ החלק שהוסיף הורדוס נתקדש בקדושת הר הבית והוא מכלל ת"ק אמה. וע"כ שהחומה המזרחית אינה במקומה, וכך כתב הרב שטרנבוך שבמזרח הר הבית יש כמה יסודות של חומות עתיקות. עכ"פ לפי חשבון האמה של רבותינו האחרונים, המתאשר ממדידת כתלי הר הבית מצפון לדרום, כל השטח 20 מטר ממזרח לחומת הר הבית הנוכחית הוא חלק מהר הבית, ואסור לכל מי שטומאה יוצאה מגופו לעבור שם.
לפ"ז צ"ע המנהג המקובל שלא חוששים לזה כלל, כי לפי האמור מי שנוסע לכותל המערבי באוטובוס הי' צריך קודם לטבול לקריו במקוה הכשרה מדאו' (וצ"ע לענין ברכה), בעיון וחפיפה קודם הטבילה, ואם חושש לזיבה צריך גם ז' נקיים וטבילה במים חיים כדין. וצ"ע.