רבות מחשבות

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
מאן דהו
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 2410
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1485 פעמים
קיבל תודה: 417 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

רבות מחשבות

שליחה על ידי מאן דהו » 06 מרץ 2019, 04:09

אומר דוד המלך בתהילים "רבות מחשבות בלב איש"

המחשבה נמצאית במוח -שכל או בלב שם נמצאים הרגשות?


אסף
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 303
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 188 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: רבות מחשבות

שליחה על ידי אסף » 06 מרץ 2019, 14:05

והחכמה מאין תמצא. מלמד שהיה שלמה מחפש היכן החכמה מצויה, ר' (יהושע) [אליעזר] אומר בראש, ר' (אליעזר) [יהושע] אומר בלב, הה"ד נתתה שמחה בלבי (תהלים ד ח), וכתיב חכם בני ושמח לבי (משלי כז יא), ומפני מה ניתנה [חכמה] בלב, מפני שכל האיברים תלויים בלב, אמר שלמה אני עושה כדפתח אבי, שהוא פתח בחכמתו בראש אותיות וסיים באמצע אותיות, בראש, דכתיב אשרי האיש אשר לא הלך (תהלים א א), וסיים באמצע, שנאמר כל הנשמה תהלל יה (תהלים קנ ו), בתחלה אני פותח באמצע, ומסיים בסוף, אני פותח ממקום שהחכמה נתונה, היכן היא בלב, ולב היכן הוא נתון באמצע, נמצאת אומר שדוד תפש כדברי ר' אליעזר, ושלמה כדברי ר' יהושע, ולא עוד אלא שהלב נתון בידו של הקדוש ברוך הוא, כדכתיב פלגי מים לב מלך ביד ה' [על כל אשר יחפוץ יטנו] (משלי כא א), וכיון שהלב נתון ביד הקדוש ברוך הוא, אל מקום שהוא חפץ הוא מטה אותו, וכיון שראה שלמה שהחכמה נתונה בלב, אומר ממקום שניתנה החכמה אני מתחיל, שכן הוא אומר משלי שלמה [בן דוד], מאי בן דוד [וכי אין הכל יודעין שהוא בן דוד], אלא כל מה שעשה לכבודו של דוד עשה. מלך ישראל. [וכי אין הכל יודעין שהוא מלך ישראל], אלא מה שעשה לכבודו של ישראל עשה - מדרש משלי א


אסף
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 303
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 188 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: רבות מחשבות

שליחה על ידי אסף » 06 מרץ 2019, 14:07

ואלו השלשה הוא נגד שלשה שכלים שבאדם שכל העיוני שכל המחשבה שכל המעשה העיוני הוא בדרכי שמים בהילוך כוכבים ובמרכבה וכדומה ושכל המחשבה הוא להנהיג א"ע במידות ושכל המעשה הוא במעשה. ביאור הגר"א משלי א א


פותח הנושא
מאן דהו
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 2410
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1485 פעמים
קיבל תודה: 417 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבות מחשבות

שליחה על ידי מאן דהו » 06 מרץ 2019, 15:18

רבות מחשבות בלב איש
אפשר לפרש כי באמת מחשבה מזוקקת בלי נגיעות של רגשות, מקומה בשכל. אולם 'רבות מחשבות' - רוב המחשבות של האדם המעורבבות עם הרגש, קרי נגיעות מידות שליליות וכיוצא בזה משתייכים בסופו של דבר ללב, כי אם מזקקים מחשבות אלו, לא מוצאים שם תבונה מלבד רגשות


חכם באשי
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 504
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 188 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבות מחשבות

שליחה על ידי חכם באשי » 06 מרץ 2019, 16:34

עי' חינוך במצות תפילין שהלב הוא משכן השכל (או משהו בסגנון הזה), ויש עוד מקום כזה בחינוך ובתשובות הרשב"א.


הכהן
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 890
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 258 פעמים
קיבל תודה: 274 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבות מחשבות

שליחה על ידי הכהן » 06 מרץ 2019, 19:20

לכאו' המקום היחיד שמתייחס למוח כמקום המחשבה והחכמה הוא 'כמדומה אני שאין לזה מוח בקדקדו".


אסף
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 303
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 188 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: רבות מחשבות

שליחה על ידי אסף » 06 מרץ 2019, 22:39

אסף כתב:
06 מרץ 2019, 14:07
ואלו השלשה הוא נגד שלשה שכלים שבאדם שכל העיוני שכל המחשבה שכל המעשה העיוני הוא בדרכי שמים בהילוך כוכבים ובמרכבה וכדומה ושכל המחשבה הוא להנהיג א"ע במידות ושכל המעשה הוא במעשה. ביאור הגר"א משלי א א
הסבר הציטוט המובא כאן - מבואר בדברי הגר"א שישנם ג' סוגי שכלים זה למעלה מזה - ובפשטות כנראה לכל מעיין - הם כנגד מוח לב כבד בגוף האדם. והיינו שיש שכל עיוני גבוה המשתייך יותר לחקירה ומקומו במוח, שכל המחשבה משכנו בלב שהוא מרכז האדם ובו אמור האדם להנהיג את עצמו. הנהגת האדם אינה רק לפי אמת מידה עיונית אלא גם לפי מה שקולט בחושים הרוחניים וההרגשיים שלו (ואין הכוונה לרגשות חולפים שכבר שייכום רבותינו לנשים וקטנים), ומתחת לזה שכל המעשה שהוא ענינים טכניים פשוטים איך להוציא לפועל את התוכניות.
(על דעת עצמי - אפשר אולי לדמות לג' דמויות של שותפים בבנית בית - היזם האדריכל והקבלן.)


יעבץ
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1048
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבות מחשבות

שליחה על ידי יעבץ » 07 מרץ 2019, 00:30

מאן דהו כתב:
06 מרץ 2019, 04:09
אומר דוד המלך בתהילים "רבות מחשבות בלב איש"

המחשבה נמצאית במוח -שכל או בלב שם נמצאים הרגשות?
עד שאתה מגיע לתהילים, הרי כל פרשיות המשכן שקראנו בשבועות אלו מלאים בחכמת הלב, בלב כל חכם לב נתתי חכמה, כל אשה חכמת לב, ועוד ועוד. ודבר זה כתוב ושנוי ומשולש שהחכמה נמצאת בלב.

ומה שבאמת ראוי לדון הוא מה באמת הכוונה בכך שמשכן החכמה נמצא בלב, וכן מה שמייחסים ללב את הרגשות השונים. וכיום ידוע שהלב אינו אלא שריר האחראי על שאיבת הדם והזרמתו בגוף. ומעשים שבכל יום שאנשים עוברים השתלת לב/לב מלאכותי וכל שינוי לא ניכר לא ברגשותיהם ולא במחשבותיהם. עד שאפשר להגדיר את כל המימרות הללו המייחסים ללב תכונות נוספות ש'החוש מכחיש'.
כיצד יפרשו איפוא חכמי לב את המקראות והמימרות הללו.
(מובן שנטיית הלב היא לומר שזוהי דרך הלשון, ואכן את רוב המקראות אם לא כולם אפשר לפרש כך בקלות, אך יש מאמרים מחז"ל, כפי שהובא כאן, שנראה מהם שהבינו זאת בפשטות על הלב הגשמי ממש).


פותח הנושא
מאן דהו
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 2410
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1485 פעמים
קיבל תודה: 417 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבות מחשבות

שליחה על ידי מאן דהו » 07 מרץ 2019, 00:46

יעבץ כתב:
07 מרץ 2019, 00:30
מאן דהו כתב:
06 מרץ 2019, 04:09
אומר דוד המלך בתהילים "רבות מחשבות בלב איש"

המחשבה נמצאית במוח -שכל או בלב שם נמצאים הרגשות?
עד שאתה מגיע לתהילים, הרי כל פרשיות המשכן שקראנו בשבועות אלו מלאים בחכמת הלב, בלב כל חכם לב נתתי חכמה, כל אשה חכמת לב, ועוד ועוד. ודבר זה כתוב ושנוי ומשולש שהחכמה נמצאת בלב.

ומה שבאמת ראוי לדון הוא מה באמת הכוונה בכך שמשכן החכמה נמצא בלב, וכן מה שמייחסים ללב את הרגשות השונים. וכיום ידוע שהלב אינו אלא שריר האחראי על שאיבת הדם והזרמתו בגוף. ומעשים שבכל יום שאנשים עוברים השתלת לב/לב מלאכותי וכל שינוי לא ניכר לא ברגשותיהם ולא במחשבותיהם. עד שאפשר להגדיר את כל המימרות הללו המייחסים ללב תכונות נוספות ש'החוש מכחיש'.
כיצד יפרשו איפוא חכמי לב את המקראות והמימרות הללו.
(מובן שנטיית הלב היא לומר שזוהי דרך הלשון, ואכן את רוב המקראות אם לא כולם אפשר לפרש כך בקלות, אך יש מאמרים מחז"ל, כפי שהובא כאן, שנראה מהם שהבינו זאת בפשטות על הלב הגשמי ממש).
חכמת הלב ומחשבה להבנתי אלו דברים שונים
אפשר להדגים זאת בהשוואה בין אינטליגנציה רגשית שזו תבונת הלב ובין אינטליגנציה של רמת משכל
ועל כן שאלתי באה מהתהילים ולא מהפסוק במקרא חכמי לב על הטיותיו השונות


אלימלך
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 996
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 401 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבות מחשבות

שליחה על ידי אלימלך » 07 מרץ 2019, 00:47

אין הכונה כלל ללב הגשמי, וכן כל המאמרים כמו כבד כועס וכו' אלא למיקומו ששם נמצאת החכמה.


יעבץ
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1048
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבות מחשבות

שליחה על ידי יעבץ » 07 מרץ 2019, 00:53

מאן דהו כתב:
07 מרץ 2019, 00:46
יעבץ כתב:
07 מרץ 2019, 00:30
מאן דהו כתב:
06 מרץ 2019, 04:09
אומר דוד המלך בתהילים "רבות מחשבות בלב איש"

המחשבה נמצאית במוח -שכל או בלב שם נמצאים הרגשות?
עד שאתה מגיע לתהילים, הרי כל פרשיות המשכן שקראנו בשבועות אלו מלאים בחכמת הלב, בלב כל חכם לב נתתי חכמה, כל אשה חכמת לב, ועוד ועוד. ודבר זה כתוב ושנוי ומשולש שהחכמה נמצאת בלב.

ומה שבאמת ראוי לדון הוא מה באמת הכוונה בכך שמשכן החכמה נמצא בלב, וכן מה שמייחסים ללב את הרגשות השונים. וכיום ידוע שהלב אינו אלא שריר האחראי על שאיבת הדם והזרמתו בגוף. ומעשים שבכל יום שאנשים עוברים השתלת לב/לב מלאכותי וכל שינוי לא ניכר לא ברגשותיהם ולא במחשבותיהם. עד שאפשר להגדיר את כל המימרות הללו המייחסים ללב תכונות נוספות ש'החוש מכחיש'.
כיצד יפרשו איפוא חכמי לב את המקראות והמימרות הללו.
(מובן שנטיית הלב היא לומר שזוהי דרך הלשון, ואכן את רוב המקראות אם לא כולם אפשר לפרש כך בקלות, אך יש מאמרים מחז"ל, כפי שהובא כאן, שנראה מהם שהבינו זאת בפשטות על הלב הגשמי ממש).
חכמת הלב ומחשבה להבנתי אלו דברים שונים
אפשר להדגים זאת בהשוואה בין אינטליגנציה רגשית שזו תבונת הלב ובין אינטליגנציה של רמת משכל
ועל כן שאלתי באה מהתהילים ולא מהפסוק במקרא חכמי לב על הטיותיו השונות
סליחה שלא הבנתי.
עניני המשכן אינם שייכים לאינטלגניה רגשית כלשהיא, אלא דרכי עבודה טכניים, שמצריכים ידיעה וחכמה כפשוטה, לחשוב מחשבות בזהב בכסף ובנחושת, לא כל?!


יעבץ
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1048
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבות מחשבות

שליחה על ידי יעבץ » 07 מרץ 2019, 00:56

אלימלך כתב:
07 מרץ 2019, 00:47
אין הכונה כלל ללב הגשמי, וכן כל המאמרים כמו כבד כועס וכו' אלא למיקומו ששם נמצאת החכמה.
אשמח אם תבהיר כוונתך, מה ההבדל בין הלב הגשמי למיקומו. או במילים אחרות, היכן נמצאים הרגשות אצל אדם עם לב מלאכותי.


אלימלך
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 996
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 401 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבות מחשבות

שליחה על ידי אלימלך » 07 מרץ 2019, 00:58

בנפש שנמצאת במקום שבו נמצא הלב ואין היא גלויה שנוכל לראותה.


פותח הנושא
מאן דהו
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 2410
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1485 פעמים
קיבל תודה: 417 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבות מחשבות

שליחה על ידי מאן דהו » 07 מרץ 2019, 01:00

יעבץ כתב:
07 מרץ 2019, 00:53
מאן דהו כתב:
07 מרץ 2019, 00:46
יעבץ כתב:
07 מרץ 2019, 00:30

עד שאתה מגיע לתהילים, הרי כל פרשיות המשכן שקראנו בשבועות אלו מלאים בחכמת הלב, בלב כל חכם לב נתתי חכמה, כל אשה חכמת לב, ועוד ועוד. ודבר זה כתוב ושנוי ומשולש שהחכמה נמצאת בלב.

ומה שבאמת ראוי לדון הוא מה באמת הכוונה בכך שמשכן החכמה נמצא בלב, וכן מה שמייחסים ללב את הרגשות השונים. וכיום ידוע שהלב אינו אלא שריר האחראי על שאיבת הדם והזרמתו בגוף. ומעשים שבכל יום שאנשים עוברים השתלת לב/לב מלאכותי וכל שינוי לא ניכר לא ברגשותיהם ולא במחשבותיהם. עד שאפשר להגדיר את כל המימרות הללו המייחסים ללב תכונות נוספות ש'החוש מכחיש'.
כיצד יפרשו איפוא חכמי לב את המקראות והמימרות הללו.
(מובן שנטיית הלב היא לומר שזוהי דרך הלשון, ואכן את רוב המקראות אם לא כולם אפשר לפרש כך בקלות, אך יש מאמרים מחז"ל, כפי שהובא כאן, שנראה מהם שהבינו זאת בפשטות על הלב הגשמי ממש).
חכמת הלב ומחשבה להבנתי אלו דברים שונים
אפשר להדגים זאת בהשוואה בין אינטליגנציה רגשית שזו תבונת הלב ובין אינטליגנציה של רמת משכל
ועל כן שאלתי באה מהתהילים ולא מהפסוק במקרא חכמי לב על הטיותיו השונות
סליחה שלא הבנתי.
עניני המשכן אינם שייכים לאינטלגניה רגשית כלשהיא, אלא דרכי עבודה טכניים, שמצריכים ידיעה וחכמה כפשוטה, לחשוב מחשבות בזהב בכסף ובנחושת, לא כל?!
סליחה של הסברתי
היה פשוט לי שאתם יודעים את מה שכתבו רבים מהמפרשים על ההבדל בין חכם לב לחכם שכל. למשל רבי לייב חסמן זצ"ל עמד בשאלה זו מהו חכם לב?! הרי כמה שידוע לנו החכמה נמצאת במוח, ומדוע משייכת התורה את החכמה ללב?! והוא מסביר: "חכם מוח" זהו אחד שקנה חכמה - ניתן לומר עליו שהוא חכם אך אין קשר בין חכמתו למעשיו. דוגמת חמור נושא ספרים. לעומתו "חכם לב" החכמה מונחת אצלו לא רק בראש אלא גם בלב. היא באה לידי ביטוי במעשים שלו - חכמתו ניכרת. הרי כשמדברים על חכמת לב, הכוונה היא לכך, שחכמתו לא נשארה במוחו ובכישוריו בלבד, אלא הוזרמה אל תוך רגשותיו ותחושותיו. חשים ומרגישים את החכמה, חשים ומרגישים את עשייתה. החוש והרגש, מצד עצמם מכוונים את ביצוע חכמתם. וכבר נמצא בדומה בדברי הרמב"ן על הפסוק כל איש אשר נשאו לבו.


יעבץ
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1048
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבות מחשבות

שליחה על ידי יעבץ » 07 מרץ 2019, 01:04

אלימלך כתב:
07 מרץ 2019, 00:58
בנפש שנמצאת במקום שבו נמצא הלב ואין היא גלויה שנוכל לראותה.
ממ"נ, אם הנפש רוחנית היא, אין לה מקום. ואם גשמית היא, איך היא יכולה להיות במקום בו נמצא דבר גשמי אחר. ואם נאמר שיש כאן סינטזה פילאית בין הגשמי לרוחני, שהדבר הרוחני נקשר בדבר גשמי (ומצאנו בקדמונים דברים בסגנון זה), זה גופא השאלה, שנראה מהמקורות שסינטזה זו מתקיימת בלב, ואם כן איך גם כשהלב מפסיק את פעולתו לא ניכר שום שינוי בנפש.


הכהן
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 890
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 258 פעמים
קיבל תודה: 274 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבות מחשבות

שליחה על ידי הכהן » 07 מרץ 2019, 01:27

זו עובדה שכשאדם מתרגש הלב שלו פועם יותר, אולי זה לא הלב אלא לחץ הדם, אבל לכאורה זו אותה מערכת. מה קורה באמת לבעל לב מלאכותי בשעת התרגשות או לחץ?


יעבץ
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1048
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבות מחשבות

שליחה על ידי יעבץ » 07 מרץ 2019, 02:02

הכהן כתב:
07 מרץ 2019, 01:27
זו עובדה שכשאדם מתרגש הלב שלו פועם יותר, אולי זה לא הלב אלא לחץ הדם, אבל לכאורה זו אותה מערכת. מה קורה באמת לבעל לב מלאכותי בשעת התרגשות או לחץ?
אין באמת קשר.
המוח, שהוא אחראי על ההתרגשות, שולח פקודה ללב להגביר מאמץ, כדי לסייע למערכות הגוף לתפקד טוב יותר בעקבות ההתרגשות (לדוג' פחד - שיוכל לברוח אם יצטרך, וכיו"ב).
וכמובן הלב המלאכותי מגיב בצורה זהה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • זעזוע: נבלות וטריפות נמכרו ככשר במנצ'סטר, במשך שנים רבות
    על ידי אאא » 20 יוני 2019, 13:30 » ב כשרות
    56 תגובות
    1260 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אחד התלמידים
    07 יולי 2019, 21:45
  • הרגשים, מחשבות, הרהורים [מוזמנים לכתוב].
    על ידי עניין » 12 יוני 2019, 03:44 » ב בית המדרש
    17 תגובות
    657 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
    07 ינואר 2020, 22:38
  • מחשבות על חנוכה
    על ידי אליעזר11 » 25 דצמבר 2019, 13:54 » ב חנוכה
    9 תגובות
    199 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שאר לעמו
    27 דצמבר 2019, 13:09

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים