פשוט שכוונת רש״י לנפ״מ שהמת מטמא, שכשלא כמו טמאים אחרים, מי שנטמא טומאת מת מטמא גם אחרים. וכדאזיל בהמשך לשונו: זהו פירושה לפי משמעה והלכותיה עכ״ל. והיינו שהמת מטמא דבר אחר. אך גופו ונפשו עצמם לא טמאים.תלמיד קטן כתב: ↑06 אפריל 2022, 02:28מענייןיצחק בן חיים כתב: ↑05 אפריל 2022, 23:37גם ביטוי זה, על אף היותו מושרש כ"כ בפי כל, לא נמצא בחז"ל ובראשונים, רק הוא ביטוי שמשמש כמשל לכך שהמת מטמא אחרים להיות אב הטומאה, וממילא ע"כ שהוא עצמו בדרגת טומאה חמורה יותר מזה שהוא מטמא אותו, ולכן הוא הוגדר כאבי אבות הטומאה.
המקור הקדום ביותר לביטוי זה, הוא בכתבי האריז"ל, וכעין זה (לא ממש ביטוי זה) יש בלשון רש"י במס' ב"ק, לא זוכר בדיוק איפה.
את כל זה איני כותב מידיעתי, אלא כך ראיתי פעם בס' דרכי שמואל להגר"ש אויערבאך זצ"ל עמ"ס אהלות (כמדומה בפרט ט') במסוגר בתוך הדברים.
בחומש שלי בבית, כך כתוב בפירש"י (במדבר יט, כב) "מכאן למדנו שהמת אבי אבות הטומאה".
לטהר מת במקוה ?!
-
- הודעות: 3010
- הצטרף: 13 אוגוסט 2021, 18:23
- מיקום: ירושלים עיה״ק
- נתן תודה: 1069 פעמים
- קיבל תודה: 1196 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לטהר מת במקוה ?!
-
- הודעות: 276
- הצטרף: 31 ינואר 2021, 14:05
- נתן תודה: 922 פעמים
- קיבל תודה: 165 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לטהר מת במקוה ?!
מהמתבאר ב"המכלול" כלל אין טובלים את המת בטהרה, אלא רק רחיצה ונקיון וט' קבין.
יש מישהו שמכיר בזה מנהגי הח"ק ?
יש מישהו שמכיר בזה מנהגי הח"ק ?
-
- הודעות: 2485
- הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
- נתן תודה: 4041 פעמים
- קיבל תודה: 2039 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לטהר מת במקוה ?!
פעם היו טובלים במקווה רק אנשים גדולים, כמדומני שהיום עכ"פ בירושלים טובלים את כל [או רוב] הנפטרים.
-
- הודעות: 241
- הצטרף: 12 ינואר 2022, 01:27
- מיקום: ארץ ישראל
- נתן תודה: 81 פעמים
- קיבל תודה: 213 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לטהר מת במקוה ?!
לביא כתב: ↑06 אפריל 2022, 03:39פשוט שכוונת רש״י לנפ״מ שהמת מטמא, שכשלא כמו טמאים אחרים, מי שנטמא טומאת מת מטמא גם אחרים. וכדאזיל בהמשך לשונו: זהו פירושה לפי משמעה והלכותיה עכ״ל. והיינו שהמת מטמא דבר אחר. אך גופו ונפשו עצמם לא טמאים.תלמיד קטן כתב: ↑06 אפריל 2022, 02:28מענייןיצחק בן חיים כתב: ↑05 אפריל 2022, 23:37
גם ביטוי זה, על אף היותו מושרש כ"כ בפי כל, לא נמצא בחז"ל ובראשונים, רק הוא ביטוי שמשמש כמשל לכך שהמת מטמא אחרים להיות אב הטומאה, וממילא ע"כ שהוא עצמו בדרגת טומאה חמורה יותר מזה שהוא מטמא אותו, ולכן הוא הוגדר כאבי אבות הטומאה.
המקור הקדום ביותר לביטוי זה, הוא בכתבי האריז"ל, וכעין זה (לא ממש ביטוי זה) יש בלשון רש"י במס' ב"ק, לא זוכר בדיוק איפה.
את כל זה איני כותב מידיעתי, אלא כך ראיתי פעם בס' דרכי שמואל להגר"ש אויערבאך זצ"ל עמ"ס אהלות (כמדומה בפרט ט') במסוגר בתוך הדברים.
בחומש שלי בבית, כך כתוב בפירש"י (במדבר יט, כב) "מכאן למדנו שהמת אבי אבות הטומאה".
ברור ברור.
התייחסתי לאומרים שביטוי זה אינו נמצא בדברי הראשונים
-
- הודעות: 654
- הצטרף: 05 מרץ 2016, 21:56
- נתן תודה: 13 פעמים
- קיבל תודה: 247 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 654
- הצטרף: 05 מרץ 2016, 21:56
- נתן תודה: 13 פעמים
- קיבל תודה: 247 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לטהר מת במקוה ?!
דוד ריזל (הפרסומאי) כתב: ↑05 אפריל 2022, 17:17מי שיודע כותב עבור מי שאינו יודע ומתעניין.
וכמו כל אשכול.
נכון כמו כל [רוב] האשכולות שחצי מהעונים זה בלי שמץ של ידיעה בנושא המדובר, ובלי תשובות ענייניות. וחבל. ונמאס.
-
- הודעות: 110
- הצטרף: 20 נובמבר 2018, 01:21
- נתן תודה: 72 פעמים
- קיבל תודה: 42 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לטהר מת במקוה ?!
אחר ראותי דבריך ואחר החיפוש בפרוייקט השו"ת, נוכחתי לדעת כי הביטוי "אבי אבות הטומאה" באמת כבר נמצא מפורש בהרבה ראשונים, והחידוש הוא שמצאתי בחיפוש הנ"ל גם במדרשי חז"ל.
לא ראיתי את דברי הגרש"א ז"ל בדרכי שמואל כעת בשעת הכתיבה, רק כך כתבתי מזכרוני מלפני כמה שנים, אז כנראה שיש מה לשפר בכל הקשור לכל ענין הזכרון שלי...
בדרך הצלת יושר יש ליישב דברי הגרש"א (שוב מהשערה בלבד, כי לא ראיתי דבריו כעת כנ"ל) שהתכוון שלא נמצא ביטוי זה בדברי חז"ל דהיינו משנה או גמ' מפורשת, כפי שאכן היה ראוי לביטוי נפוץ ומושרש כ"כ בפי כל, (ומה שנעלם מעיניו הגדולים לכאו' דברי מדרשי אגדה שונים, לא קשיא כ"כ).
ועיקר כוונתו היא שלא נמצא מפורש בלשון המשנה או הגמ'.
מי שיש לו גישה לאוצה"ח אולי יוכל להעלות לכאן צילום מדבריו.
מצו"ב תוצאות החיפוש דלעיל;
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- הודעות: 1076
- הצטרף: 30 מאי 2021, 21:45
- נתן תודה: 699 פעמים
- קיבל תודה: 696 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לטהר מת במקוה ?!
כל המושג טומאה כמדו' הוא רק לטמא אחרים דמי שאינו מטמא הלאה מוגדר רק כפסול כמבואר בחולין ועוד מקומות בש"ס
-
- הודעות: 1973
- הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
- נתן תודה: 867 פעמים
- קיבל תודה: 543 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לטהר מת במקוה ?!
הרב גרבוז בהגהותיו לספרי זוטא כותב שבש"ס מבואר בכמה מקומות שהמת עצמו טמא. (ולא כותב היכן מבואר כך בש"ס)יצחק בן חיים כתב: ↑05 אפריל 2022, 23:13מבואר דפשיטא ליה למר (וככה"נ גם לרוב המגיבים כאן באשכול) שמת עצמו הוא טמא.
ברם אליבא דאמת יש בזה נידון גדול באחרונים (המבוסס כמובן בין היתר גם על דברי הראשונים וחז"ל) שמת עצמו אינו טמא כלל!!! כן, כמו שאתם שומעים...
רק גיזה"כ שהוא מטמא אחרים להיות אב הטומאה.
וכל הנידון בזה התחיל כאשר דנו באחרונים האם לעת"ל בתחה"מ יצטרכו המתים שיקומו לתחייה, טהרה ככל טמא מת (הזאה וטבילה), או לא?
וע"ז הסתעף הנידון שיש אומרים שמת עצמו אינו טמא כלל, רק הוא מטמא אחרים להיות אב הטומאה מגזיה"כ.
היותי כעת מחוסר ספרים, אציין מ"מ בהמשך.
ולא שזהו טעם הטבילה במקוה, אך משום הפשיטות שנקיט מר בזה, כתבתי את הנ"ל.
-
- הודעות: 957
- הצטרף: 17 מרץ 2021, 05:24
- נתן תודה: 265 פעמים
- קיבל תודה: 346 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לטהר מת במקוה ?!
יש תשובה מעניינת באגרות משה על טבילה במקוה לעומת ט קבין,
כפי שאני זוכר, הוא אומר שהמנהג הוא ט קבין, ואין מעלה במקווה, ואפשר שאין בו ענין כלל, מאחר שלא מדובר בטהרה "אמיתית" אלא במנהג, מאן יימר דמועיל מקוה.
כמדו' שיש עדיין מקומות שלא עושים טבילה ושופכין ט קבין
כפי שאני זוכר, הוא אומר שהמנהג הוא ט קבין, ואין מעלה במקווה, ואפשר שאין בו ענין כלל, מאחר שלא מדובר בטהרה "אמיתית" אלא במנהג, מאן יימר דמועיל מקוה.
כמדו' שיש עדיין מקומות שלא עושים טבילה ושופכין ט קבין
-
- הודעות: 957
- הצטרף: 17 מרץ 2021, 05:24
- נתן תודה: 265 פעמים
- קיבל תודה: 346 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 110
- הצטרף: 20 נובמבר 2018, 01:21
- נתן תודה: 72 פעמים
- קיבל תודה: 42 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לטהר מת במקוה ?!
לא יצא לי לראות הרבה מקוואות טהרה למתים, מה שכן ראיתי, זה במקוה שבבית החולים מעייני הישועה בבני ברק, שם זה ממש לא בעיה, הבור עצמו שונה מבורות הטבילה שיש במקוואות שלנו, בכמה פרמטרים שמאוד מקילים על טבילת הנפטר.
- הבור עצמו; אינו שקוע בתוך הקרקע, אלא בולט מעל הקרקע. כך שהח"ק יכולים לעמוד מסביב הבור ולהטבילו, ואי"צ לעמוד בתוך הבור.
- עומק הבור; הוא לא יותר מ-80 או 90 ס"מ.
- רוחב הבור; גם הוא לא יותר ממטר.
- אורך הבור; הוא בגודל של בן אדם נורמלי, ובוודאי לא יותר מ-2 מטר.
לפי הבנתי, המנוף משמש בעיקר לטהרת נשים וד"ל.
חוץ מכל זה השולחן שעליו הם עושים את הטהרה, הוא שולחן ממתכת מתכוונן ומאוד גמיש כפיש ראיתי בעיני.
-
- הודעות: 1973
- הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
- נתן תודה: 867 פעמים
- קיבל תודה: 543 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 276
- הצטרף: 31 ינואר 2021, 14:05
- נתן תודה: 922 פעמים
- קיבל תודה: 165 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לטהר מת במקוה ?!
ט' קבין אפשר גם מברז (צינור שיעמידו עליו כ2-3 דקות), הלא כך ?
מרחבי המרשתת:
ואף שיש מי שסובר שאין מקלחת מועילה כתשעה קבין, כיון שלא ניתן להיטהר בלא לעשות מעשה שפיכה מתוך כלים (הליכות חג בחג ימים נוראים כ"א הערה 62) אולם הוראת רוב הפוסקים, שהדבר מועיל (שבט הלוי ח"א סי' כ"ד, ועוד פוסקים רבים), ויש לצרף כאן את דעת הפוסקים הסוברים שהדוד נחשב ככלי לנטילה. וכן דעת המנחת יצחק (ח"ד סי' כ"א) שמועילה רחיצה במקלחת, אלא שהוסיף שיש לפתוח את זרם המים בלא הפסקה, ומהנכון שלא יכנס אחר שכבר נשפכים המים אלא יעמוד מתחת לברז ואז יפתח את הברז, ולאחר מכן יצא ויחזור ויעמוד שוב תחת המים שכבר זורמים, שבכך נחשב כטובל שבא לתוך המים, כדי לצאת ידי טבילה במים המחוברים למים שאינם שאובים. עיין שם.
ויש לציין שמה שכתבו בשם מרן החזו"א שאין מועיל מקלחת לרחיצת תשעה קבין, וטעמו משום שבמקלחת כל חור נחשב לכלי אחר, וממילא נמצא ששופך מים יותר מג' כלים, ויש בכך פסול כאמור לעיל, מכל מקום העצה הפשוטה היא לפרק את ראש הברז וישפוך את המים ישירות מהצינור שיש לו פתח אחד (ראה תורת המועדים סי' תר"ו סקי"ט בשם הגר"ח קנייבסקי).
מרחבי המרשתת:
ואף שיש מי שסובר שאין מקלחת מועילה כתשעה קבין, כיון שלא ניתן להיטהר בלא לעשות מעשה שפיכה מתוך כלים (הליכות חג בחג ימים נוראים כ"א הערה 62) אולם הוראת רוב הפוסקים, שהדבר מועיל (שבט הלוי ח"א סי' כ"ד, ועוד פוסקים רבים), ויש לצרף כאן את דעת הפוסקים הסוברים שהדוד נחשב ככלי לנטילה. וכן דעת המנחת יצחק (ח"ד סי' כ"א) שמועילה רחיצה במקלחת, אלא שהוסיף שיש לפתוח את זרם המים בלא הפסקה, ומהנכון שלא יכנס אחר שכבר נשפכים המים אלא יעמוד מתחת לברז ואז יפתח את הברז, ולאחר מכן יצא ויחזור ויעמוד שוב תחת המים שכבר זורמים, שבכך נחשב כטובל שבא לתוך המים, כדי לצאת ידי טבילה במים המחוברים למים שאינם שאובים. עיין שם.
ויש לציין שמה שכתבו בשם מרן החזו"א שאין מועיל מקלחת לרחיצת תשעה קבין, וטעמו משום שבמקלחת כל חור נחשב לכלי אחר, וממילא נמצא ששופך מים יותר מג' כלים, ויש בכך פסול כאמור לעיל, מכל מקום העצה הפשוטה היא לפרק את ראש הברז וישפוך את המים ישירות מהצינור שיש לו פתח אחד (ראה תורת המועדים סי' תר"ו סקי"ט בשם הגר"ח קנייבסקי).
-
- הודעות: 957
- הצטרף: 17 מרץ 2021, 05:24
- נתן תודה: 265 פעמים
- קיבל תודה: 346 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], איסתרא בליגנא, אמונת אומן, בן עמינדב, הולך ללמוד, חוזר בתשובה, חוזר ומגיד, יוסף אומץ, יושב אוהלים, מודים דרבנן, משהדוד, סטנדר תוכנה, פינחס רוזנצוויג, צפנת פענח | 12 אורחים