שאלה על נוסח הקידוש בליל שבת


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1259
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 446 פעמים
קיבל תודה: 367 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שאלה על נוסח הקידוש בליל שבת

שליחה על ידי במבי » 09 מרץ 2019, 21:25

שאלוני לפני מספר שבועות שאלה על נוסח הקידוש בליל שבת:

ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו, ורצה בנו, ושבת קדשו באהבה וברצון הנחילנו, זכרון למעשה בראשית, כי הוא יום תחילה למקראי קדש, זכר ליציאת מצרים, כי בנו בחרת ואותנו קדשת מכל העמים, ושבת קדשך באהבה וברצון הנחלתנו ברוך אתה ה' מקדש השבת.

מדוע הכפילות בנוסח הקידוש?

ולעונים, שלומים תן כמי נהר.


אליהו52
מאמרים: 0
הודעות: 137
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה על נוסח הקידוש בליל שבת

שליחה על ידי אליהו52 » 09 מרץ 2019, 23:11

במבי כתב:
09 מרץ 2019, 21:25
שאלוני לפני מספר שבועות שאלה על נוסח הקידוש בליל שבת:

ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו, ורצה בנו, ושבת קדשו באהבה וברצון הנחילנו, זכרון למעשה בראשית, כי הוא יום תחילה למקראי קדש, זכר ליציאת מצרים, כי בנו בחרת ואותנו קדשת מכל העמים, ושבת קדשך באהבה וברצון הנחלתנו ברוך אתה ה' מקדש השבת.

מדוע הכפילות בנוסח הקידוש?

ולעונים, שלומים תן כמי נהר.
בדרך אפשר
שני חלקים יש לשבת האמונה בחידוש העולם, וזכר ליציאת מצרים. (עיין רמב"ן עה"ת במקומות שמובא עניין שבת)
ועל שני חלקים אלו יש שייכות רק לישראל ולא לגויים, בין מצד חידוש העולם שמחייב שביתה אך גוי ששבת חייב מיתה, ומצד יצי"מ פשיטא שאין להם שייכות בזה.
ועל שני חלקים אלו שייך לומר שה' הנחילנו את שבת קדשו באהבה.


רוצה לדעת
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 801
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 298 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה על נוסח הקידוש בליל שבת

שליחה על ידי רוצה לדעת » 09 מרץ 2019, 23:17

הנה גם יל"ד שבתחילה הוא לשון נסתר ואח"כ לשון נוכח
אך הביאור כי בתחילה שהוא זכר לששת ימי בראשית והיינו כמו שהקב"ה שבת כך אנו שובתים ולכך זה בלשון נסתר כי מתייחס אל שביתתו ית',
אך הסיפא מדבר בזכר ליצי"מ שעבדו בפרך וכו' ולכך זה בלשון נוכח,
ולכן הסיפא מתחיל "כי הוא יום תחילה למקראי קודש" ובי' הטור הכוונה שהשבת נכתבה ראשונה בפר' המועדות,
ויעוי' בחי' הגרי"ז פר' כי תשא ששבת בראשית הוא מיוחד לשבת, ושבת שזכר ליצי"מ הוא בין שבת ובין יו"ט, ולכך כאשר מדברים על זכר ליצי"מ אומרים "תחילה למקראי קודש" וכפירוש הטור שהכוונה שנכתבה תחילה בפר' המועדת והיינו שהזכר ליצי"מ שווה בין לשבת ובין ליו"ט


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1259
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 446 פעמים
קיבל תודה: 367 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה על נוסח הקידוש בליל שבת

שליחה על ידי במבי » 09 מרץ 2019, 23:18

אליהו52 כתב:
09 מרץ 2019, 23:11
בדרך אפשר
שני חלקים יש לשבת האמונה בחידוש העולם, וזכר ליציאת מצרים. (עיין רמב"ן עה"ת במקומות שמובא עניין שבת)
ועל שני חלקים אלו יש שייכות רק לישראל ולא לגויים, בין מצד חידוש העולם שמחייב שביתה אך גוי ששבת חייב מיתה, ומצד יצי"מ פשיטא שאין להם שייכות בזה.
ועל שני חלקים אלו שייך לומר שה' הנחילנו את שבת קדשו באהבה.
במאמר המוסגר - הבאת את שיטת הרמב"ן המוזכרת בטור אך שיטת הראבי"ה (בפסחים) ששבת אינה זכר ליציאת מצרים והנאמר בקידוש מתייחס למקראי קודש שהם זכר ליציאת מצרים


כרם
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 370
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה על נוסח הקידוש בליל שבת

שליחה על ידי כרם » 10 מרץ 2019, 00:54

מדיני ברכה ארוכה שיש בה חתימה, שצריך מעין הברכה סמוך לחתימה, וזה מקיימים בכפילות שלפני החתימה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: דרייפוס | 1 אורח