מגילה טז: גדול תלמוד תורה יותר מכיבוד אב ואם


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1172
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 568 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מגילה טז: גדול תלמוד תורה יותר מכיבוד אב ואם

שליחה על ידי אוריאל » 09 מרץ 2019, 22:52

אמר רב יצחק בר שמואל בר מרתא גדול תלמוד תורה יותר מכבוד אב ואם שכל אותן שנים שהיה יעקב אבינו בבית עבר לא נענש וכו'. ולא נענש יעקב אלא על אותם כ"ב שנה שהיה אצל לבן.
ובמהרש"א הקשה דהלא מה שיעקב הלך לבית לבן היה על פי צווי הוריו, ומסתמא מחלו על כבודם, ומה תביעה יש כאן [יש להעיר שבס' חסידים כתב דאע"פ שאמרו אב שמחל על כבודו כבודו מחול, זהו רק בדיני אדם אבל לא בדיני שמים. ומכל מקום כאן עדיין קשה, כיון שס"ס צווהו לילך לשם וזהו גופא כבודם בעשיית רצונם, כמו שהביאו תוס' בקדושין מהירושלמי שרצונו של אדם זהו כבודו].
וכתב: ותירץ בעל אמרי נועם בשם הר"י מפריש שלסוף י"ד שנה שהיה בבית עבר נתקררה דעתו של עשיו ושלחה רבקה אמו את דבורה מינקתה אחריו לבית לבן והוא שהה שם כ"ב שנה.

ויש להעיר על הדברים דא"כ היה ראוי שייענש על שמונה השנים היתירות ששהה שם, אבל מדוע נענש גם על י"ד השנים שהיה שם עפ"י צווי רבקה ויצחק.

ולכאורה יש כאן יסוד גדול, כי באמת מלכתחילה לא היתה עליו תביעה על שהיה שם י"ד שנה ולא כיבד את הוריו, כיון שהיה זה עפ"י צווי הוריו. אבל לאחר שקראתו רבקה לסוף י"ד שנה ולא בא, הרי גילה והוכיח סופו על תחילתו שגם י"ד השנים שהיה שם קודם לכן לא היו מחמת צווי הוריו, דהרי הנה כשקראו לו לשוב, - לא שב, ולכן נענש גם על י"ד שנים אלו, אף שהיו ברשות הוריו, כיון שרצונו וסיבת שהייתו שלו שם, לא היה מטעם זה.

כיוצא בזה ראיתי פעם בסידור החיד"א יוסף תהילות, על הפסוק כי אקח מועד אני מישרים אשפוט, כי לעתים האדם טרוד בעסקיו ופרנסתו או טרדות אחרות ולכן אינו מוצא זמן כראוי לעסוק בתורה. אבל "כי אקח מועד" בימי המועדים וחוה"מ שאז אין טרדות ואין עסקים, "אני מישרים אשפוט", אז העקוב יהיה למישור ויתברר לעין כל אמיתתו של דבר שאנשים אינם עוסקים בתורה לא מסיבת אונס הכלכלה ושאר טרדות, אלא אך כי אינם חפצים וחושקים בעמלה של תורה, ועל כן בדין שייתבעו גם על לשעבר.

ערכים:


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1012
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 380 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה טז: גדול תלמוד תורה יותר מכיבוד אב ואם

שליחה על ידי יעבץ » 10 מרץ 2019, 01:38

היסוד באמת נפלא, אבל מהא ליכא למשמע מינה. שלכשתדייק בדברי המהרש"א לסוף י"ד שנה שהיה בבית עבר נתקררה דעתו של עשיו, וא"כ כל הכ"ב שנה שהיה בבית לבן היו לאחר ששלחה רבקה לקחתו.
ובהמשך דברי המהרש"א יש ידיעה מעניינת, שבית שם ועבר היו בבאר שבע עצמה! וכל אותם י"ד שנה שנטמן בבית שם ועבר לא יצא כלל מעיר מגורי אביו ואמו. ולפ"ז לא מובן למה שלחה רבקה לבית לבן, היה עליה רק לעבור את הכביש... ויתכן שלצאת לבית לבן היה מוכרח בלאו הכי, שהרי יצחק שלחו כדי לקחת מבנותיו לאשה, אבל שלחה אחריו שיחזור מיד, והוא נתעכב שם. וגם על זה יש להקשות, שהרי נצטווה לשאת אשה מבנות לבן, וא"כ כל י"ד שנה שעבד את לבן בשתי בנותיו היה אנוס להשאר שם שאל"כ לא היה יכול לקיים מצוות אביו, והדרא קושיא לדוכתא, וי"ל.


עמוס חדד
הודעות: 119
הצטרף: 20 ספטמבר 2018, 11:26
מיקום: טבריה, ישראל.
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה טז: גדול תלמוד תורה יותר מכיבוד אב ואם

שליחה על ידי עמוס חדד » 10 מרץ 2019, 02:30

@אוריאל כדבריך אף אני סבור, וכמדומה שראיתי כן אי שם.


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1172
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 568 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה טז: גדול תלמוד תורה יותר מכיבוד אב ואם

שליחה על ידי אוריאל » 10 מרץ 2019, 10:47

@יעבץ אכן הצדק אתך, ואני אמרתי בחפזי וכו', ויישר כח עצום על שהעמידני על האמת.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 931
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 350 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה טז: גדול תלמוד תורה יותר מכיבוד אב ואם

שליחה על ידי אלימלך » 11 מרץ 2019, 12:50

יעבץ כתב:
10 מרץ 2019, 01:38
היסוד באמת נפלא, אבל מהא ליכא למשמע מינה. שלכשתדייק בדברי המהרש"א לסוף י"ד שנה שהיה בבית עבר נתקררה דעתו של עשיו, וא"כ כל הכ"ב שנה שהיה בבית לבן היו לאחר ששלחה רבקה לקחתו.
ובהמשך דברי המהרש"א יש ידיעה מעניינת, שבית שם ועבר היו בבאר שבע עצמה! וכל אותם י"ד שנה שנטמן בבית שם ועבר לא יצא כלל מעיר מגורי אביו ואמו. ולפ"ז לא מובן למה שלחה רבקה לבית לבן, היה עליה רק לעבור את הכביש... ויתכן שלצאת לבית לבן היה מוכרח בלאו הכי, שהרי יצחק שלחו כדי לקחת מבנותיו לאשה, אבל שלחה אחריו שיחזור מיד, והוא נתעכב שם. וגם על זה יש להקשות, שהרי נצטווה לשאת אשה מבנות לבן, וא"כ כל י"ד שנה שעבד את לבן בשתי בנותיו היה אנוס להשאר שם שאל"כ לא היה יכול לקיים מצוות אביו, והדרא קושיא לדוכתא, וי"ל.
עדיין ישנה ראיה ממה שהגמ' אומרת שגדול ת"ת יותר מכיבוד וא"א, משמע שהיה צריך ליענש על מה שהיה בבית עבר ויש לדחות
ועיין כאן שהארכתי הרבה בזה https://www.tora-forum.co.il/viewtopic. ... 452#p43452

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים