וְצִוָּ֨ה הַכֹּהֵ֜ן וּפִנּ֣וּ אֶת־הַבַּ֗יִת.
כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק
-
פותח הנושא - הודעות: 4718
- הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
- מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
- נתן תודה: 5009 פעמים
- קיבל תודה: 2541 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
וְצִוָּ֨ה הַכֹּהֵ֜ן וּפִנּ֣וּ אֶת־הַבַּ֗יִת.
מדוע נצרך הכהן לצוות על פנוי הבית? יעשה זאת כל איש כרצונו.
לכאו' עיקר חידוש התורה הוא שעל הכהן להמתין עד לאחר הפינוי. וא"כ למה נצרך ציווי הכהן?
לכאו' עיקר חידוש התורה הוא שעל הכהן להמתין עד לאחר הפינוי. וא"כ למה נצרך ציווי הכהן?
-
- הודעות: 1861
- הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
- נתן תודה: 1240 פעמים
- קיבל תודה: 1143 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: וְצִוָּ֨ה הַכֹּהֵ֜ן וּפִנּ֣וּ אֶת־הַבַּ֗יִת.
עי' ערכין טז ע''א
ועל הגזל, דכתיב: וצוה הכהן ופנו את הבית, תנא: הוא כונס ממון שאינו שלו, יבא הכהן ויפזר ממונו.
ועל הגזל, דכתיב: וצוה הכהן ופנו את הבית, תנא: הוא כונס ממון שאינו שלו, יבא הכהן ויפזר ממונו.
-
- הודעות: 1861
- הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
- נתן תודה: 1240 פעמים
- קיבל תודה: 1143 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: וְצִוָּ֨ה הַכֹּהֵ֜ן וּפִנּ֣וּ אֶת־הַבַּ֗יִת.
ובתורה תמימה הערות ויקרא פרק יד הערה קכט
יתכן דמדייק מדלא כתיב ופנו את הבית בלא צווי הכהן, ולמה צריך לחכות על זה לצווי הכהן אלא אם היו מפנים מקודם היו מפנים בסדר ומשטר בלא פזור, אבל הכהן מצוה לפנות בפזור, וזה על העונש שכנס ממון שאינו שלו:
יתכן דמדייק מדלא כתיב ופנו את הבית בלא צווי הכהן, ולמה צריך לחכות על זה לצווי הכהן אלא אם היו מפנים מקודם היו מפנים בסדר ומשטר בלא פזור, אבל הכהן מצוה לפנות בפזור, וזה על העונש שכנס ממון שאינו שלו:
-
פותח הנושא - הודעות: 4718
- הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
- מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
- נתן תודה: 5009 פעמים
- קיבל תודה: 2541 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: וְצִוָּ֨ה הַכֹּהֵ֜ן וּפִנּ֣וּ אֶת־הַבַּ֗יִת.
יישר חיליה דמר. לי לקח למעלה מיום לחשוב על התירוץ הנ"ל.קדמא ואזלא כתב: ↑11 אפריל 2022, 13:55עי' ערכין טז ע''א
ועל הגזל, דכתיב: וצוה הכהן ופנו את הבית, תנא: הוא כונס ממון שאינו שלו, יבא הכהן ויפזר ממונו.
והדברים טעונים ביאור, מנא לי דבעי פיזור, ופשטות הגמ' נראה דעצם ההוצאה מן הבית היא ה"פזור".קדמא ואזלא כתב: ↑11 אפריל 2022, 13:58ובתורה תמימה הערות ויקרא פרק יד הערה קכט
יתכן דמדייק מדלא כתיב ופנו את הבית בלא צווי הכהן, ולמה צריך לחכות על זה לצווי הכהן אלא אם היו מפנים מקודם היו מפנים בסדר ומשטר בלא פזור, אבל הכהן מצוה לפנות בפזור, וזה על העונש שכנס ממון שאינו שלו:
-
- הודעות: 1861
- הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
- נתן תודה: 1240 פעמים
- קיבל תודה: 1143 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: וְצִוָּ֨ה הַכֹּהֵ֜ן וּפִנּ֣וּ אֶת־הַבַּ֗יִת.
אכן תמוה. והאמת שאפשר להבין גם בלי דבריו, שכדי שיהא ניכר ענין המדה כנגד מדה הוא דוקא באופן זה של פעולה מיוחדת של פינוי ע''י ציווי הכהן [ולא אך כדי להציל הכלים גרידא]. וזהו הלשון ''יבא הכהן ויפזר ממונו''.הצעיר שבחבורה כתב: ↑11 אפריל 2022, 14:03יישר חיליה דמר. לי לקח למעלה מיום לחשוב על התירוץ הנ"ל.קדמא ואזלא כתב: ↑11 אפריל 2022, 13:55עי' ערכין טז ע''א
ועל הגזל, דכתיב: וצוה הכהן ופנו את הבית, תנא: הוא כונס ממון שאינו שלו, יבא הכהן ויפזר ממונו.
והדברים טעונים ביאור, מנא לי דבעי פיזור, ופשטות הגמ' נראה דעצם ההוצאה מן הבית היא ה"פזור".קדמא ואזלא כתב: ↑11 אפריל 2022, 13:58ובתורה תמימה הערות ויקרא פרק יד הערה קכט
יתכן דמדייק מדלא כתיב ופנו את הבית בלא צווי הכהן, ולמה צריך לחכות על זה לצווי הכהן אלא אם היו מפנים מקודם היו מפנים בסדר ומשטר בלא פזור, אבל הכהן מצוה לפנות בפזור, וזה על העונש שכנס ממון שאינו שלו:
-
- הודעות: 412
- הצטרף: 07 ינואר 2022, 10:14
- נתן תודה: 179 פעמים
- קיבל תודה: 269 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: וְצִוָּ֨ה הַכֹּהֵ֜ן וּפִנּ֣וּ אֶת־הַבַּ֗יִת.
מציין גם לתפא"י יכין, נגעים פי"ב, ה (ועיי"ש עוד):הצעיר שבחבורה כתב: ↑11 אפריל 2022, 13:48מדוע נצרך הכהן לצוות על פנוי הבית? יעשה זאת כל איש כרצונו.
לכאו' עיקר חידוש התורה הוא שעל הכהן להמתין עד לאחר הפינוי. וא"כ למה נצרך ציווי הכהן?
אמנם ל"מ מרבותי נ"ע היה נלפע"ד דאין שום מ"ד בעולם שאפשר שיאמר שיהא פנוי בית זה רשות. דהרי ק' בל"ז מ"ד [כתובות ד"מ ע"א] כי אמרה לא בעינא מי איתא לעשה כלל. וכ"כ בהחזרת גזל דאמרה תורה והשיב את הגזלה. בהשמטת כספים [ספ"י דשביעית] אם אמר הריני כאלו התקבלתי ליתא לעשה כלל. וא"כ למה בחוזרי מלחמה כשהשוטר מכריז כמה הכרזות ואומר פן ימות במלחמה. אמרינן דאם לא שמע לדברי השוטר ולא חזר כדי הוא שימות [כרש"י בחומש בשם ספרי] והרי גם בו רק לטובתו צותה תורה שיחזור מעורכי מלחמה. אע"כ דחוזרי מלחמה שאני. דמדלא אמרה כפשוטה דמי שארס אשה או נטע כרם וכו' יחזור. והכרזת שוטרים ל"ל. אע"כ דמדהצריכה תורה הכרזת שוטר וציוויו ש"מ דחיוב גמור הוא לשמוע בצוויו זה. א"כ ה"נ מדתליי' רחמנא פנוי הבית בציווי הכהן וכדכתיב וצוה הכהן ופנו את הבית. וודאי מצוה וחיוב גמור הוא לפנות כל מה שבבית. ואפילו חבילי עצים וקנים.
-
פותח הנושא - הודעות: 4718
- הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
- מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
- נתן תודה: 5009 פעמים
- קיבל תודה: 2541 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: וְצִוָּ֨ה הַכֹּהֵ֜ן וּפִנּ֣וּ אֶת־הַבַּ֗יִת.
יישר כח!סמוך מיעוטא כתב: ↑11 אפריל 2022, 14:31א"כ ה"נ מדתליי' רחמנא פנוי הבית בציווי הכהן וכדכתיב וצוה הכהן ופנו את הבית. וודאי מצוה וחיוב גמור הוא לפנות כל מה שבבית.
ובזה יבואר מה שעורר את תמיהתי בדברי התורת כהנים
וצוה הכהן ופינו, הציוי בכהן והפינוי בכל אדם
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים