וְצִוָּ֨ה הַכֹּהֵ֜ן וּפִנּ֣וּ אֶת־הַבַּ֗יִת.

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
הצעיר שבחבורה
הודעות: 4718
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 5009 פעמים
קיבל תודה: 2541 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

וְצִוָּ֨ה הַכֹּהֵ֜ן וּפִנּ֣וּ אֶת־הַבַּ֗יִת.

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 11 אפריל 2022, 13:48

מדוע נצרך הכהן לצוות על פנוי הבית? יעשה זאת כל איש כרצונו.
לכאו' עיקר חידוש התורה הוא שעל הכהן להמתין עד לאחר הפינוי. וא"כ למה נצרך ציווי הכהן?


קדמא ואזלא
הודעות: 1861
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 1240 פעמים
קיבל תודה: 1143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וְצִוָּ֨ה הַכֹּהֵ֜ן וּפִנּ֣וּ אֶת־הַבַּ֗יִת.

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 11 אפריל 2022, 13:55

עי' ערכין טז ע''א
ועל הגזל, דכתיב: וצוה הכהן ופנו את הבית, תנא: הוא כונס ממון שאינו שלו, יבא הכהן ויפזר ממונו.


קדמא ואזלא
הודעות: 1861
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 1240 פעמים
קיבל תודה: 1143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וְצִוָּ֨ה הַכֹּהֵ֜ן וּפִנּ֣וּ אֶת־הַבַּ֗יִת.

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 11 אפריל 2022, 13:58

ובתורה תמימה הערות ויקרא פרק יד הערה קכט
יתכן דמדייק מדלא כתיב ופנו את הבית בלא צווי הכהן, ולמה צריך לחכות על זה לצווי הכהן אלא אם היו מפנים מקודם היו מפנים בסדר ומשטר בלא פזור, אבל הכהן מצוה לפנות בפזור, וזה על העונש שכנס ממון שאינו שלו:


פותח הנושא
הצעיר שבחבורה
הודעות: 4718
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 5009 פעמים
קיבל תודה: 2541 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: וְצִוָּ֨ה הַכֹּהֵ֜ן וּפִנּ֣וּ אֶת־הַבַּ֗יִת.

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 11 אפריל 2022, 14:03

קדמא ואזלא כתב:
11 אפריל 2022, 13:55
עי' ערכין טז ע''א
ועל הגזל, דכתיב: וצוה הכהן ופנו את הבית, תנא: הוא כונס ממון שאינו שלו, יבא הכהן ויפזר ממונו.
יישר חיליה דמר. לי לקח למעלה מיום לחשוב על התירוץ הנ"ל.
קדמא ואזלא כתב:
11 אפריל 2022, 13:58
ובתורה תמימה הערות ויקרא פרק יד הערה קכט
יתכן דמדייק מדלא כתיב ופנו את הבית בלא צווי הכהן, ולמה צריך לחכות על זה לצווי הכהן אלא אם היו מפנים מקודם היו מפנים בסדר ומשטר בלא פזור, אבל הכהן מצוה לפנות בפזור, וזה על העונש שכנס ממון שאינו שלו:
והדברים טעונים ביאור, מנא לי דבעי פיזור, ופשטות הגמ' נראה דעצם ההוצאה מן הבית היא ה"פזור".


קדמא ואזלא
הודעות: 1861
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 1240 פעמים
קיבל תודה: 1143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וְצִוָּ֨ה הַכֹּהֵ֜ן וּפִנּ֣וּ אֶת־הַבַּ֗יִת.

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 11 אפריל 2022, 14:12

הצעיר שבחבורה כתב:
11 אפריל 2022, 14:03
קדמא ואזלא כתב:
11 אפריל 2022, 13:55
עי' ערכין טז ע''א
ועל הגזל, דכתיב: וצוה הכהן ופנו את הבית, תנא: הוא כונס ממון שאינו שלו, יבא הכהן ויפזר ממונו.
יישר חיליה דמר. לי לקח למעלה מיום לחשוב על התירוץ הנ"ל.
קדמא ואזלא כתב:
11 אפריל 2022, 13:58
ובתורה תמימה הערות ויקרא פרק יד הערה קכט
יתכן דמדייק מדלא כתיב ופנו את הבית בלא צווי הכהן, ולמה צריך לחכות על זה לצווי הכהן אלא אם היו מפנים מקודם היו מפנים בסדר ומשטר בלא פזור, אבל הכהן מצוה לפנות בפזור, וזה על העונש שכנס ממון שאינו שלו:
והדברים טעונים ביאור, מנא לי דבעי פיזור, ופשטות הגמ' נראה דעצם ההוצאה מן הבית היא ה"פזור".
אכן תמוה. והאמת שאפשר להבין גם בלי דבריו, שכדי שיהא ניכר ענין המדה כנגד מדה הוא דוקא באופן זה של פעולה מיוחדת של פינוי ע''י ציווי הכהן [ולא אך כדי להציל הכלים גרידא]. וזהו הלשון ''יבא הכהן ויפזר ממונו''.


סמוך מיעוטא
הודעות: 412
הצטרף: 07 ינואר 2022, 10:14
נתן תודה: 179 פעמים
קיבל תודה: 269 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וְצִוָּ֨ה הַכֹּהֵ֜ן וּפִנּ֣וּ אֶת־הַבַּ֗יִת.

שליחה על ידי סמוך מיעוטא » 11 אפריל 2022, 14:31

הצעיר שבחבורה כתב:
11 אפריל 2022, 13:48
מדוע נצרך הכהן לצוות על פנוי הבית? יעשה זאת כל איש כרצונו.
לכאו' עיקר חידוש התורה הוא שעל הכהן להמתין עד לאחר הפינוי. וא"כ למה נצרך ציווי הכהן?
מציין גם לתפא"י יכין, נגעים פי"ב, ה (ועיי"ש עוד):
אמנם ל"מ מרבותי נ"ע היה נלפע"ד דאין שום מ"ד בעולם שאפשר שיאמר שיהא פנוי בית זה רשות. דהרי ק' בל"ז מ"ד [כתובות ד"מ ע"א] כי אמרה לא בעינא מי איתא לעשה כלל. וכ"כ בהחזרת גזל דאמרה תורה והשיב את הגזלה. בהשמטת כספים [ספ"י דשביעית] אם אמר הריני כאלו התקבלתי ליתא לעשה כלל. וא"כ למה בחוזרי מלחמה כשהשוטר מכריז כמה הכרזות ואומר פן ימות במלחמה. אמרינן דאם לא שמע לדברי השוטר ולא חזר כדי הוא שימות [כרש"י בחומש בשם ספרי] והרי גם בו רק לטובתו צותה תורה שיחזור מעורכי מלחמה. אע"כ דחוזרי מלחמה שאני. דמדלא אמרה כפשוטה דמי שארס אשה או נטע כרם וכו' יחזור. והכרזת שוטרים ל"ל. אע"כ דמדהצריכה תורה הכרזת שוטר וציוויו ש"מ דחיוב גמור הוא לשמוע בצוויו זה. א"כ ה"נ מדתליי' רחמנא פנוי הבית בציווי הכהן וכדכתיב וצוה הכהן ופנו את הבית. וודאי מצוה וחיוב גמור הוא לפנות כל מה שבבית. ואפילו חבילי עצים וקנים.


פותח הנושא
הצעיר שבחבורה
הודעות: 4718
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 5009 פעמים
קיבל תודה: 2541 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: וְצִוָּ֨ה הַכֹּהֵ֜ן וּפִנּ֣וּ אֶת־הַבַּ֗יִת.

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 11 אפריל 2022, 18:05

סמוך מיעוטא כתב:
11 אפריל 2022, 14:31
א"כ ה"נ מדתליי' רחמנא פנוי הבית בציווי הכהן וכדכתיב וצוה הכהן ופנו את הבית. וודאי מצוה וחיוב גמור הוא לפנות כל מה שבבית.
יישר כח!
ובזה יבואר מה שעורר את תמיהתי בדברי התורת כהנים
וצוה הכהן ופינו, הציוי בכהן והפינוי בכל אדם 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

חזור אל “מצורע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים