הרמב"ם פוסק אחרת מהירושלמי

איתא בירושלמי ב"ב פ"ב הי"א:
משנה  אילן שהוא נוטה לרה"ר קוצץ כדי שיהא הגמל עובר ברוכבו.. ר' שמעון אומר כל האילן כנגד המשקולת מפני הטומאה גמרא... רבי יסא בשם רבי יוחנן הלכה כרבי שמעון רבי חייה בשם רבי יוחנן כל עמא מודי שהלכה כר שמעון
אבל הרמב"ם במשנה תורה הלכות נזקים פי"ג הכ"ו פוסק כת"ק:
אִילָן שְׁהוּא נוֹטֶה לִרְשׁוּת הָרַבִּים--קוֹצֵץ, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה הַגָּמָל עוֹבֵר בְּרוֹכְבוֹ.
 

דיין

משתמש ותיק
אפשר דס"ל דמדהשמיט הבבלי שהלכה כר"ש משמע דהלכה כרבים כמו בכל מקום, ועוד אפשר דסבר דהבבלי פוסק כת"ק מדהסתפקה הגמרא שיעורא דרבנן נפיש או דר' יהודה, ואם הלכה כר"ש אין נפק"מ שיעורא דמי נפיש
 

דיין

משתמש ותיק
בן עזאי אמר:
חשבתי שאולי הכהנים אינם מוזהרים על הסככות ופרעות

כמדומה שפשט הרמב"ם (אבל ג ג) שכהנים מוזהרים גם על מה שנזיר אינו מגלח וצ"ע
 

מנחם מענדל שפרינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא
דיין אמר:
אפשר דס"ל דמדהשמיט הבבלי שהלכה כר"ש משמע דהלכה כרבים כמו בכל מקום, ועוד אפשר דסבר דהבבלי פוסק כת"ק מדהסתפקה הגמרא שיעורא דרבנן נפיש או דר' יהודה, ואם הלכה כר"ש אין נפק"מ שיעורא דמי נפיש
א. הרמב"ם פסק כת"ק ולא כחכמים
ולכן אין בזה יחיד לרביםב. כנראה הגמרא לא שאלה אם דר'"ש נפיש
כי ברור שאכן שיעורו מרובה
​​​​​​
 

דיין

משתמש ותיק
מנחם מענדל שפרינגר אמר:
א. הרמב"ם פסק כת"ק ולא כחכמים
ולכן אין בזה יחיד לרבים

בכל מקום שנשנתה דעת ת"ק בסתם ואחריה דעה חולקת בשם תנא, ת"ק נקרא רבים, ולכן שנו דעתו בסתם לומר שכך דעת כל החכמים חוץ ממי שהוזכר להדיא שחלק עליו. ראה דוגמתו בביצה יא.


מנחם מענדל שפרינגר אמר:
ב. כנראה הגמרא לא שאלה אם דר'"ש נפיש
כי ברור שאכן שיעורו מרובה

זה כלל ידוע שכל מקום שהסוגיא שקיל וטרי אליבא דחד מ"ד משמע שהלכה כמותו, ראה לדוגמא שבת קיב ע"א, כסף משנה מאכלות אסורות פט"ז ה"ג וכהנה רבות
 

דיין

משתמש ותיק
בן עזאי אמר:
שו"מ קושיא זו בשו"ת שבט הלוי חלק ח סימן רנז, ועיי"ש משכ"ב.
חבל שהוספת את זה בעריכה ולא התרעת על זה..
הוא שולח למראה הפנים על הירושלמי שם, שכותב שהרמב"ם סמך על מה שהבבלי הסתפק שיעורא דמי נפיש שמע מינה דלא ס"ל הלכה כר"ש
יישר כח
 

בן עזאי

משתמש ותיק
דיין אמר:
בן עזאי אמר:
שו"מ קושיא זו בשו"ת שבט הלוי חלק ח סימן רנז, ועיי"ש משכ"ב.
חבל שהוספת את זה בעריכה ולא התרעת על זה..
הוא שולח למראה הפנים על הירושלמי שם, שכותב שהרמב"ם סמך על מה שהבבלי הסתפק שיעורא דמי נפיש שמע מינה דלא ס"ל הלכה כר"ש
יישר כח
עריכה זו נעשתה מיד אחר תגובתך הראשונה באשכול זה, [חשבתי שראית את זה כבר אז].
 
 
חלק עליון תַחתִית