מצות רכות

כל מה שקשור לכשרות, בצורה ענינית בלבד
כללי הפורום
כל אשכול שיסטה מענינו, ימחק לאלתר. כל משתמש שידון לגופם של אנשים או יכנס לענינים פוליטים וכיוצ"ב יורחק לצמיתות.

פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מצות רכות

שליחה על ידי יצחק » 08 מרץ 2019, 09:56

אני מחפש מקורות בעד או נגד המצות הרכות כמו פיתות
מה החששות מה הפתרונות וכו'
מי שיודע שיעלה חומר או יכתוב הפניות. תודה


הכהן
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 897
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 277 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצות רכות

שליחה על ידי הכהן » 08 מרץ 2019, 10:55

לכאורה המעבר לרכות לקשות החל כשהתחילו להחמיר ולא לאפות בפסח עצמו, ואז היו צריכים לאפות מצות יבשות יותר כדי שלא יתעפשו.


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצות רכות

שליחה על ידי יצחק » 08 מרץ 2019, 11:21

הכהן כתב:
08 מרץ 2019, 10:55
לכאורה המעבר לרכות לקשות החל כשהתחילו להחמיר ולא לאפות בפסח עצמו, ואז היו צריכים לאפות מצות יבשות יותר כדי שלא יתעפשו.
ולפ"ז אין שום "מנהג" להחמיר באותם החששות שישנם דווקא במצות רכות כי לא "נהגו" דווקא במצות קשות ודו"ק.


יהודי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 3129
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 464 פעמים
קיבל תודה: 640 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצות רכות

שליחה על ידי יהודי » 08 מרץ 2019, 15:43

ראה בשו"ע סי' תס ס"ה שאין אופין בפסח מצות טפח, ויש שם מהאחרונים שנקטו שאף בפחות מטפח יש להחמיר, ואף שפוסקים שבדיעבד פחות מטפח אינו אסור, מ"מ יש לבדוק שנאפה היטב בפנים, ואולי לכך הפסיקו לאפות באופן זה. וכן צריך לבדוק (איני זוכר כעת) שמא יש פוסקים האוסרים אף בדיעבד בפחות מטפח.


הכהן
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 897
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 277 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצות רכות

שליחה על ידי הכהן » 08 מרץ 2019, 16:35

ראה בשו"ע סי' תעה ס"ז שנהגו לעשות שלש מצות מעשרון, ואי אפשר לעשות את זה במצות קשות

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1192
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 197 פעמים
קיבל תודה: 340 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצות רכות

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 09 מרץ 2019, 22:44

א. עד כמה שידוע לי הנושא ההלכתי הוא על העובי של המצות הרכות. לאף אחד אין בעיה עם זה שהם רכות.

ב. בספר רבינו האור לציון הביאו בשם הגרב"צ א"ש ראיה יפה לעניין מצות עבות. ממה שהביא הרמ"א מנהג לאפות את הג' מצות של הקערה משיעור החייב בהפרשת חלה (ראה שם). ואי נימא שעשו משיעור זה ג' מצות בלבד בעובי המקובל בימינו. אזי יצא שכל מצה היא בגודל של שלחן! אלא ודאי שהיו עבות יותר


כרם
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 370
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצות רכות

שליחה על ידי כרם » 10 מרץ 2019, 00:58

מי שלא למד מאבותיו ורבותיו לעשות מצות רכות, מניין ידע לעשות בזמן הזה, גם אם ברור באותות ובמופתים שאין מי שאסר זאת.
כשלא יודעים איך עושים, אין מסורת, לא עושים.


צבי500
מאמרים: 0
הודעות: 139
הצטרף: 26 דצמבר 2017, 11:22
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מצות רכות

שליחה על ידי צבי500 » 13 מרץ 2019, 15:41

דעת הגרש"ז אוירבך זצ"ל, שאסור לאשכנזים לאכול את המצות הרכות של הספרדים, וזאת מאחר שכבר נהגו האשכנזים לאכול מצות דקות כמה שיותר.
אין זה אומר שמצות הספרדים אסורות שהרי אינם חמץ, אלא שלאשכנזים אין לאוכלם. כיוון שמנהגם לאכול מצות דקות.

אך חולה ו\ או מי שאינו יכול לאכול אלא מצות רכות של ספרדים או מי שאנוס ואין לו מצות אחרות, יכול לאכול מצות רכות ולא יבטל מצות אכילת מצה בליל הסדר.

אך סתם להקל ולאכול כי זה טעים, אין להקל בזה


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצות רכות

שליחה על ידי יצחק » 13 מרץ 2019, 21:08

צבי500 כתב:
13 מרץ 2019, 15:41
דעת הגרש"ז אוירבך זצ"ל, שאסור לאשכנזים לאכול את המצות הרכות של הספרדים, וזאת מאחר שכבר נהגו האשכנזים לאכול מצות דקות כמה שיותר.
אין זה אומר שמצות הספרדים אסורות שהרי אינם חמץ, אלא שלאשכנזים אין לאוכלם. כיוון שמנהגם לאכול מצות דקות.

אך חולה ו\ או מי שאינו יכול לאכול אלא מצות רכות של ספרדים או מי שאנוס ואין לו מצות אחרות, יכול לאכול מצות רכות ולא יבטל מצות אכילת מצה בליל הסדר.

אך סתם להקל ולאכול כי זה טעים, אין להקל בזה
אתה יכול לצטט מקור?! או שזה מפי השמועה?
לכאורה "מנהג" זה דבר שצריכים להוכיח אותו, וכבר כתבתי לעיל על פי מה שטען פה @הכהן שכיון שנהגו שלא לאפות בפסח א"כ י"ל שאין שום מנהג לאפות מצות דקות דווקא, כי לא אפו מצות דקות אלא בשביל שלא יתעפשו.


צבי500
מאמרים: 0
הודעות: 139
הצטרף: 26 דצמבר 2017, 11:22
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מצות רכות

שליחה על ידי צבי500 » 13 מרץ 2019, 21:38

שמעתי מהרב אביגדור נבנצל. זה יותר ממקור


חגי פאהן
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 367
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 123 פעמים
קיבל תודה: 124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצות רכות

שליחה על ידי חגי פאהן » 13 מרץ 2019, 22:52

כתב הרמ"א סי' ת"ס סעיף ד: "ויש לעשות המצות רקיקין ולא פת עבה כשאר לחם, כי אין הרקיקין ממהרין להחמיץ".
וכתב המשנ"ב: נכון יותר לכתחילה לעשות רקיקין דקין. ומקור הרמ"א ממהר"י וייל. ובבאור הלכה שם ד"ה פת עבה טפח, הביא כמה ראשונים שהזכירו את המילה רקיקין (רשב"א, ריטב"א, רא"ה). ולכאורה כל זה בהקשר של העובי, וייתכן שדיברו רק על העובי ולא על הקושי. למרות שבמקור פירוש המילה רקיקים בתורה הוא קשים דוקא.

קראתי היכנשהו שהרב מרדכי אליהו זצ"ל אמר שלאשכנזים מותרות המצות הרכות הנפוצות, כיון שהן דקות מאד (יחסית לטפח) ונכללות בהגדרת 'רקיקין'.

מלבד הטיעונים על כמות הבצק לשלוש מצות, לא ניתן לכרוך פסח מצה ומרור במצה קשה. כל הכריכה שייכת רק במצה רכה.


צבי500
מאמרים: 0
הודעות: 139
הצטרף: 26 דצמבר 2017, 11:22
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מצות רכות

שליחה על ידי צבי500 » 20 מרץ 2019, 10:00

מהגר"א וייס
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “כשרות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בר נש, יעקב שלם, פראנק, צבי500 | 2 אורחים