ותהי לו לבת

אוריאל

משתמש ותיק
ואמרו חז"ל: אל תקרי לבת אלא לבית.
נשאלתי, למה באמת לא נכתב במפורש, ותהי לו לאישה.
לא בדקתי במפרשים, אבל עניתי שאולי הוא לפי מה שאמרו רז"ל כל המגדל יתום ויתומה בתוך ביתו מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו [וידוע מה שחידש בזה הגר"ש קלוגר בחכמת שלמה אה"ע סי' א'], ולזה רמז הפסוק ובמות אביה ואמה, שהיתה אסתר יתומה, ותהי לו לבת, היינו שכשהכניסה לתוך ביתו ונשאה מעלה עליו הכתוב כאילו ילדה והיא ביתו, וכנ"ל.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
ה'שפת אמת זצ"ל שואל את זה מדוע לא נכתב מפורש ותהי לו לבית
ומתרץ שבכדי שח"ו לא יגידו אנשים שמרדכי התחתן איתה בגלל שהיתה אישה יפה מאוד
לכן נאמר 'לבת' פי' שהכניסה לביתו כדי לגדלה שלא היה לה אב ואם, וכיוון שהייתה בביתו כבר התחתן עמה.
 
@אוריאל , ראשית לשון הפסוק: "ובמות אביה ואמה לקחה לו מרדכי לו לבת". (אסתר ב, ז).

בגוף השאלה, עיין עץ יוסף שכתב שהמגילה נכתבה בחיי אחשורוש לכל האומות, וא:כ חרפה לו שידעו שהיא הייתה נשואה למרדכי, ויכול להתהפך מאוהב לשונא.
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
בבחרותי שמעתי פעם שנרמז בזה הא דאסתר ירקרוקת היתה. דהנה בגמ' בכתובות נט: איכא ג' מימרות: אין אשה אלא לבנים, אין אשה אלא ליופי, אין אשה אלא לתכשיטי אשה. והוא ר''ת בית. אמנם אסתר ירקרוקת היתה לכן נשאר רק "בת".

אחרי הוורט הזה דרכי הייתה לשיר "לא פחות מאלף"...

(שו"מ וורט זה בתוכנת 'תורת אמת' בספר 'חברותא' בשם ספר בחירת אברהם).
 
חלק עליון תַחתִית