חשש מצוי מאוד למגילה פסולה! לאפרושי מאיסורא!

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
לדעת הש"ע חובה שיהיה בסוף המגילה עמוד. דהיינו מקל שהמגילה מחוברת אליו.

ולדעת כמה פוסקים הדבר לעיכובא ממש! (אם כי יש חולקים)

והנה מנהג רבים מבני אשכנז לעשות בלא עמוד דווקא, אם כן נמצא שראוי מאוד לנוהגים כש"ע לשים לב שלא לצאת יד"ח מלבד במגילה שיש בה עמוד בסופה.

וזה מכשול מצוי מאוד
 

נבשר

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
לדעת הש"ע חובה שיהיה בסוף המגילה עמוד. דהיינו מקל שהמגילה מחוברת אליו.

ולדעת כמה פוסקים הדבר לעיכובא ממש! (אם כי יש חולקים)

והנה מנהג רבים מבני אשכנז לעשות בלא עמוד דווקא, אם כן נמצא שראוי מאוד לנוהגים כש"ע לשים לב שלא לצאת יד"ח מלבד במגילה שיש בה עמוד בסופה.

וזה מכשול מצוי מאוד
מצוי בשטיבלעאך שהבעל קורא הוא אשכנזי והשומעים יש ביניהם מבע"מ.
 

יהודי

משתמש ותיק
כבר דיברו בזה:
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=31&t=1203

והובאו שם דברי הרשב"ש שהיקל בזה וכתב שהוא רק נוי בעלמא, והוא צד גדול להקל בענין.
 
אני מוסיף חשש אחר פחות מצוי - אבל חשוב גם לבני אשכנז.
מעשה שהיה בביהכ"נ של בני תורה שקראו מגילה במשך שלש שנים ואח"כ הביאו לי לראותה (אני מתעסק בסת"ם) והיה ספק על מילה בפסוק ראשון.
וזה הבוץ הגדול שהרי מגילה כשרה אפילו חסרות תיבות רבות כל זמן שרוב המילים נכתבו כהלכה. אבל פסוק ראשון וגם פסוק אחרון פוסל הכל (משנ"ב).

שוב מעשה שמו"ח היה קורא שנים לבני משפחתו במגילה של השכן. ויום אחד כשהתחלתי ללמוד הלכות אלו גיליתי שהיא כתובה בכתב האר"י וגיליתי שהצדי"ק ההפוכה שם היא במחלוקת קדומה (הרבה לפני שהחזו"א נולד...)
והנה גם בזה הבעיה (למחמירים בלבד!) היא רק בגלל שיש אות צדי"ק גם בפסוק האחרון שמעכב כנ"ל - ככתוב "...ורצוי לרוב אחיו".
 

יהודי

משתמש ותיק
מסקנת השעה"צ שאם חסר תיבה בפסוק ראשון אין להחמיר.
כתב אר"י ובית יוסף לא צריך מומחיות, וכל בר בי רב מכיר ומבין את ההבדלים.
 
חלק עליון תַחתִית