שאלת בור - הַשֹּׁכֵ֣ן אִתָּ֔ם בְּת֖וֹךְ טֻמְאֹתָֽם

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
מבשן אשיב
הודעות: 1184
הצטרף: 05 אפריל 2021, 21:02
נתן תודה: 1537 פעמים
קיבל תודה: 896 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שאלת בור - הַשֹּׁכֵ֣ן אִתָּ֔ם בְּת֖וֹךְ טֻמְאֹתָֽם

שליחה על ידי מבשן אשיב » 26 אפריל 2022, 20:35

 הַשֹּׁכֵ֣ן אִתָּ֔ם בְּת֖וֹךְ טֻמְאֹתָֽם 
וברש''י - אע"פ שהם טמאים שכינה ביניהם
לעומת זה ברש''י בסוף סדרא
וְלֹ֥א תִֽטַּמְּא֖וּ בָּהֶ֑ם אֲנִ֖י ה' אֱלֹקיכֶֽם - הא אם תטמאו איני אלהיכם ואתם נפסלים מאחרי ומה הנאה יש לי בכם ואתם מתחייבים כלייה לכך נאמר אני ה' אלקיכם
ושמא 'בתוך טומאתם' היינו טומאת הגוף ולא טומאת הנשמה?
לא כפי שהורגלנו בשיחות החיזוק


לישועתך קויתי השם
הודעות: 2279
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 2075 פעמים
קיבל תודה: 649 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלת בור - הַשֹּׁכֵ֣ן אִתָּ֔ם בְּת֖וֹךְ טֻמְאֹתָֽם

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 26 אפריל 2022, 21:23

מבשן אשיב כתב:
26 אפריל 2022, 20:35
 הַשֹּׁכֵ֣ן אִתָּ֔ם בְּת֖וֹךְ טֻמְאֹתָֽם 
וברש''י - אע"פ שהם טמאים שכינה ביניהם
לעומת זה ברש''י בסוף סדרא
וְלֹ֥א תִֽטַּמְּא֖וּ בָּהֶ֑ם אֲנִ֖י ה' אֱלֹקיכֶֽם - הא אם תטמאו איני אלהיכם ואתם נפסלים מאחרי ומה הנאה יש לי בכם ואתם מתחייבים כלייה לכך נאמר אני ה' אלקיכם
ושמא 'בתוך טומאתם' היינו טומאת הגוף ולא טומאת הנשמה?
לא כפי שהורגלנו בשיחות החיזוק
במה הורגלת? כצד א' או כצד ב'?


משה נפתלי
הודעות: 3485
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 292 פעמים
קיבל תודה: 1804 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שאלת בור - הַשֹּׁכֵ֣ן אִתָּ֔ם בְּת֖וֹךְ טֻמְאֹתָֽם

שליחה על ידי משה נפתלי » 26 אפריל 2022, 21:57

מבשן אשיב כתב:
26 אפריל 2022, 20:35
שמא 'בתוך טומאתם' היינו טומאת הגוף ולא טומאת הנשמה?
.
בפרק הוציאו לו משמע בהדיא דבטומאת עוונות הדבר אמור:
אֲמַר לֵהּ הַהוּא מִינָא לְרַבִּי חֲנִינָא: הַשְׁתָּא בָּרִי טְמֵאִים אַתּוּן, דִּכְתִיב: 'טֻמְאָתָהּ בְּשׁוּלֶיהָ' (כְּלוֹמַר, חַטֹּאתֶיהָ גְּלוּיִין).
אֲמַר לֵהּ: תָּא חֲזֵי מָה כְּתִיב בְּהוּ: 'הַשֹּׁכֵן אִתָּם בְּתוֹךְ טֻמְאֹתָם', אֲפִילּוּ בִּזְמַן שֶׁהֵן טְמֵאִין שְׁכִינָה שְׁרוּיָה בֵּינֵיהֶן.



הישר_והטוב
הודעות: 332
הצטרף: 07 אוקטובר 2021, 11:11
נתן תודה: 95 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלת בור - הַשֹּׁכֵ֣ן אִתָּ֔ם בְּת֖וֹךְ טֻמְאֹתָֽם

שליחה על ידי הישר_והטוב » 26 אפריל 2022, 22:56

לענ"ד לא קראת את רש"י נכון וזהו פי' דבריו:
בפסוק נאמר ולא תטמאו, יכול שהכוונה הא אם תטמאו איני אלהיכם ואתם נפסלים מאחרי ומה הנאה יש לי בכם ואתם מתחייבים כלייה לכך נאמר בסוף הפסוק אני ה' אלקיכם מכל מקום, ולא יטוש את עמו אף אם יחטאו.
ולפ"ז לק"מ, ודו"ק היטב דלענ"ד א"א לפרש ברש"י אחרת.
עריכה: חזרתי מדברים אלו ומבואר לקמן.


הצעיר שבחבורה
הודעות: 4711
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 5007 פעמים
קיבל תודה: 2538 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שאלת בור - הַשֹּׁכֵ֣ן אִתָּ֔ם בְּת֖וֹךְ טֻמְאֹתָֽם

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 26 אפריל 2022, 23:31

הישר_והטוב כתב:
26 אפריל 2022, 22:56
לענ"ד לא קראת את רש"י נכון וזהו פי' דבריו:
בפסוק נאמר ולא תטמאו, יכול שהכוונה הא אם תטמאו איני אלהיכם ואתם נפסלים מאחרי ומה הנאה יש לי בכם ואתם מתחייבים כלייה לכך נאמר בסוף הפסוק אני ה' אלקיכם מכל מקום, ולא יטוש את עמו אף אם יחטאו.
ולפ"ז לק"מ, ודו"ק היטב דלענ"ד א"א לפרש ברש"י אחרת.
קשה לקרוא כן ברש"י (ובתו"כ) שהרי נשמט המילה יכול.


הצעיר שבחבורה
הודעות: 4711
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 5007 פעמים
קיבל תודה: 2538 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שאלת בור - הַשֹּׁכֵ֣ן אִתָּ֔ם בְּת֖וֹךְ טֻמְאֹתָֽם

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 26 אפריל 2022, 23:37

מבשן אשיב כתב:
26 אפריל 2022, 20:35
ושמא 'בתוך טומאתם' היינו טומאת הגוף ולא טומאת הנשמה?
נראה שא"א לפרש כן
מהא דאיתא ביומא 
תלמוד בבלי מסכת יומא דף נו עמוד ב ונז עמוד א
השכן אתם בתוך טמאתם אפילו בשעת שהן טמאים שכינה עמהם אמר ליה ההוא צדוקי לרבי חנינא השתא ברי טמאים אתון דכתיב טמאתה בשוליה אמר ליה תא חזי מה כתיב בהו השכן אתם בתוך טמאתם אפילו בזמן שהן טמאין שכינה שרויה ביניהן 


הישר_והטוב
הודעות: 332
הצטרף: 07 אוקטובר 2021, 11:11
נתן תודה: 95 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלת בור - הַשֹּׁכֵ֣ן אִתָּ֔ם בְּת֖וֹךְ טֻמְאֹתָֽם

שליחה על ידי הישר_והטוב » 26 אפריל 2022, 23:40

הצעיר שבחבורה כתב:
26 אפריל 2022, 23:31
הישר_והטוב כתב:
26 אפריל 2022, 22:56
לענ"ד לא קראת את רש"י נכון וזהו פי' דבריו:
בפסוק נאמר ולא תטמאו, יכול שהכוונה הא אם תטמאו איני אלהיכם ואתם נפסלים מאחרי ומה הנאה יש לי בכם ואתם מתחייבים כלייה לכך נאמר בסוף הפסוק אני ה' אלקיכם מכל מקום, ולא יטוש את עמו אף אם יחטאו.
ולפ"ז לק"מ, ודו"ק היטב דלענ"ד א"א לפרש ברש"י אחרת.
קשה לקרוא כן ברש"י (ובתו"כ) שהרי נשמט המילה יכול.
אכן זה קצת קשה, ואפשר לתרצו בשגגת המעתיק או שהתו"כ קיצר לשונו, אבל לענ"ד זה ברור ממהלך הדברים: "איני אלקיכם? לכך נאמר אני ה' אלקיכם!.
 


הצעיר שבחבורה
הודעות: 4711
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 5007 פעמים
קיבל תודה: 2538 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שאלת בור - הַשֹּׁכֵ֣ן אִתָּ֔ם בְּת֖וֹךְ טֻמְאֹתָֽם

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 26 אפריל 2022, 23:43

הישר_והטוב כתב:
26 אפריל 2022, 23:40
הצעיר שבחבורה כתב:
26 אפריל 2022, 23:31
הישר_והטוב כתב:
26 אפריל 2022, 22:56
לענ"ד לא קראת את רש"י נכון וזהו פי' דבריו:
בפסוק נאמר ולא תטמאו, יכול שהכוונה הא אם תטמאו איני אלהיכם ואתם נפסלים מאחרי ומה הנאה יש לי בכם ואתם מתחייבים כלייה לכך נאמר בסוף הפסוק אני ה' אלקיכם מכל מקום, ולא יטוש את עמו אף אם יחטאו.
ולפ"ז לק"מ, ודו"ק היטב דלענ"ד א"א לפרש ברש"י אחרת.
קשה לקרוא כן ברש"י (ובתו"כ) שהרי נשמט המילה יכול.
אכן זה קצת קשה, ואפשר לתרצו בשגגת המעתיק או שהתו"כ קיצר לשונו, אבל לענ"ד זה ברור ממהלך הדברים: "איני אלקיכם? לכך נאמר אני ה' אלקיכם!.
ויעוי' בקרבן אהרן על התו"כ
קרבן אהרן אחרי מות פרשה ח פרק יג
נפסלים אתם מאחרי. שכן אמר ולא תטמאו בהם אני ה' אלהיכם, דמשמע אם לא תטמאו בהם אני ה' אלהיכם, הא אם תטמאו אין אני אלהיכם שאתם נפסלים לי.
ומה הנאה יש לי בכם. אחר שאני קדוש ולא אשתמש אלא בקדושים. ואתם. ירצה עוד שאתם מתחייבים כרת ועל מי אשגיח. או ירצה מה הנאה יש לי בכם, ונמצא שאתם מתחייבים כלייה מעצמכם, כי מידכם היתה זאת לכם, כי אם אני אסלק עצמי מכם, לפי שאין לי הנאה מכם, אתם הגורמים זה ומתחייבים כליה.
לכך נאמר אני ה' אלהיכם. שהוא יתר, אלא לדרוש הב' דברים, חדא שאם לא תטמאו אני אלהיכם ומשגיח בכם, ואם תטמאו לא, והב' שאתם הגורמים שאני ה' בעל הרחמים אהיה מדת הדין לכם ואהיה אלהיכם. 


הצעיר שבחבורה
הודעות: 4711
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 5007 פעמים
קיבל תודה: 2538 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שאלת בור - הַשֹּׁכֵ֣ן אִתָּ֔ם בְּת֖וֹךְ טֻמְאֹתָֽם

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 26 אפריל 2022, 23:47

הישר_והטוב כתב:
26 אפריל 2022, 23:40
הצעיר שבחבורה כתב:
26 אפריל 2022, 23:31
הישר_והטוב כתב:
26 אפריל 2022, 22:56
לענ"ד לא קראת את רש"י נכון וזהו פי' דבריו:
בפסוק נאמר ולא תטמאו, יכול שהכוונה הא אם תטמאו איני אלהיכם ואתם נפסלים מאחרי ומה הנאה יש לי בכם ואתם מתחייבים כלייה לכך נאמר בסוף הפסוק אני ה' אלקיכם מכל מקום, ולא יטוש את עמו אף אם יחטאו.
ולפ"ז לק"מ, ודו"ק היטב דלענ"ד א"א לפרש ברש"י אחרת.
קשה לקרוא כן ברש"י (ובתו"כ) שהרי נשמט המילה יכול.
אכן זה קצת קשה, ואפשר לתרצו בשגגת המעתיק או שהתו"כ קיצר לשונו, אבל לענ"ד זה ברור ממהלך הדברים: "איני אלקיכם? לכך נאמר אני ה' אלקיכם!.

ואף בשפתי חכמים נראה שפי' כפשוטו.


משה נפתלי
הודעות: 3485
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 292 פעמים
קיבל תודה: 1804 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שאלת בור - הַשֹּׁכֵ֣ן אִתָּ֔ם בְּת֖וֹךְ טֻמְאֹתָֽם

שליחה על ידי משה נפתלי » 27 אפריל 2022, 00:03

מבשן אשיב כתב:
26 אפריל 2022, 20:35
לעומת זה ברש''י בסוף סדרא: הא אם תטמאו איני אלהיכם.
שונה טומאת עריות, שנאמר בה 'ושב מאחריך'.


הצעיר שבחבורה
הודעות: 4711
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 5007 פעמים
קיבל תודה: 2538 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שאלת בור - הַשֹּׁכֵ֣ן אִתָּ֔ם בְּת֖וֹךְ טֻמְאֹתָֽם

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 27 אפריל 2022, 10:22

משה נפתלי כתב:
27 אפריל 2022, 00:03
מבשן אשיב כתב:
26 אפריל 2022, 20:35
לעומת זה ברש''י בסוף סדרא: הא אם תטמאו איני אלהיכם.
שונה טומאת עריות, שנאמר בה 'ושב מאחריך'.
ובמה נבאר את המובא
הצעיר שבחבורה כתב:
26 אפריל 2022, 23:37
תלמוד בבלי מסכת יומא דף נו עמוד ב ונז עמוד א
השכן אתם בתוך טמאתם אפילו בשעת שהן טמאים שכינה עמהם אמר ליה ההוא צדוקי לרבי חנינא השתא ברי טמאים אתון דכתיב טמאתה בשוליה אמר ליה תא חזי מה כתיב בהו השכן אתם בתוך טמאתם אפילו בזמן שהן טמאין שכינה שרויה ביניהן 
?


הישר_והטוב
הודעות: 332
הצטרף: 07 אוקטובר 2021, 11:11
נתן תודה: 95 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלת בור - הַשֹּׁכֵ֣ן אִתָּ֔ם בְּת֖וֹךְ טֻמְאֹתָֽם

שליחה על ידי הישר_והטוב » 27 אפריל 2022, 10:44

בדקתי גם בעוד מפרשי רש"י, ולא ראיתי אחד שפירש כדברי, וגם מהמשך דברי התו"כ "וכן עזרא אומר (עזרא ט, יד): "הנשוב להפר מצותיך ולהתחתן בעמי התעבות האלה הלוא תאנף בנו עד כלה לאין שארית ופליטה יקוק אלקי ישראל צדיק אתה" משמע שהוא מקור ל"ואתם מתחייבים כליה", ולכן הדרנא בי ממה שכתבתי.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אחרי מות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים