נר שכבה
-
פותח הנושא - הודעות: 28
- הצטרף: 05 אפריל 2022, 23:41
- נתן תודה: 15 פעמים
- קיבל תודה: 13 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
נר שכבה
אשמח למקורות ודאיים מחו"ר הפורום גבי נר של של שבת ויו"ט וכדו' שכבה האם יש בזה איזה חשש סגולי על האדם שהדליק אותו או שהדליקו עליו תודה
-
- הודעות: 654
- הצטרף: 05 מרץ 2016, 21:56
- נתן תודה: 13 פעמים
- קיבל תודה: 247 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נר שכבה
זכורני שבפוסקים בהלכות יוהכ"פ יש אזהרה לא להדליק ע"י עכו"ם נר שכבה ומבואר שם שהיה נוהג להדליק מפני שראו בזה ענין רע.
אבל כל זה שייך בנר של יוהכ"פ שזה נר כנגד כל אדם כמבואר בהלכה, אבל בנר שבת לא מצינו שיש כזה נר שהודלק עבור אדם מסויים.
אבל כל זה שייך בנר של יוהכ"פ שזה נר כנגד כל אדם כמבואר בהלכה, אבל בנר שבת לא מצינו שיש כזה נר שהודלק עבור אדם מסויים.
-
- הודעות: 1002
- הצטרף: 27 ספטמבר 2021, 18:16
- נתן תודה: 300 פעמים
- קיבל תודה: 1063 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נר שכבה
שולחן ערוך אורח חיים סימן תרי סעיף ד
ובמ"ב שםנוהגים בכל מקום להרבות נרות בבתי כנסיות, ולהציע בגדים נאים בבית הכנסת. הגה: ונוהגים שכל ג איש, גדול או קטן, עושין לו נר (מרדכי ומהרי"ו)* גם נר נשמה לאביו ולאמו שמתו (כל בו), וכן נכון, וכן כתבו מקצת רבוואתא* ואם כבו נרות אלו ביום הכיפורים, אין לומר לאינו יהודי שיחזור וידליקם (מהרי"ל מהרי"ו). מי שכבה נרו ביום כיפור, יחזור וידליקנו במוצאי יום כיפור, ואל יכבנו עוד, אלא יניחנו לדלוק עד גמירא וגם יקבל עליו שכל ימיו לא יכבה במוצאי יום הכיפורים נרו, לא הוא ולא אחר, (כך נמצא במנהגים ישנים).
ומאחר שהעולם מקפידים אם כבה נרו, אף על פי שלדעתי אין בו משום חשש, דלפעמים נכבה מחמת רוח או מחמת חום, מכל מקום, כיוון שהעולם מקפידים, ראוי לכל אדם ליתן נרו לשַמָש, ולא ישגיח עליו כלל, וגם המותר יניח בבית הכנסת [ח"א]
-
- הודעות: 5008
- הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
- נתן תודה: 3473 פעמים
- קיבל תודה: 1873 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נר שכבה
(אני אישית לא מאמין בזה).רוצה לחיות ברור כתב: ↑27 אפריל 2022, 22:58אשמח למקורות ודאיים מחו"ר הפורום גבי נר של של שבת ויו"ט וכדו' שכבה האם יש בזה איזה חשש סגולי על האדם שהדליק אותו או שהדליקו עליו תודה
-
- הודעות: 5195
- הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
- נתן תודה: 1487 פעמים
- קיבל תודה: 3619 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נר שכבה
לענ"ד, אין לךכמעיין המתגבר כתב: ↑27 אפריל 2022, 23:12(אני אישית לא מאמין בזה).רוצה לחיות ברור כתב: ↑27 אפריל 2022, 22:58אשמח למקורות ודאיים מחו"ר הפורום גבי נר של של שבת ויו"ט וכדו' שכבה האם יש בזה איזה חשש סגולי על האדם שהדליק אותו או שהדליקו עליו תודה
גדול מזה
-
- הודעות: 5875
- הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
- נתן תודה: 1045 פעמים
- קיבל תודה: 2661 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נר שכבה
לכאו' צריך מקור הפוך.רוצה לחיות ברור כתב: ↑27 אפריל 2022, 22:58אשמח למקורות ודאיים מחו"ר הפורום גבי נר של של שבת ויו"ט וכדו' שכבה האם יש בזה איזה חשש סגולי על האדם שהדליק אותו או שהדליקו עליו תודה
מסתמא זו כוונת הכותבים לפניי.
-
- הודעות: 655
- הצטרף: 20 אוגוסט 2021, 13:38
- נתן תודה: 144 פעמים
- קיבל תודה: 551 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נר שכבה
שו"ת באר משה (שטרן) חלק ח סימן רלג
ט) וראיתי בספר תורת חיים (הל' שבת סי' רס"ג אות ד') שכ' וז"ל ויש שנוהגת שאם יכבה א' מהנרות באמצע הדליקה שהוא ר"ל סימן רע שמוספת אח"כ בכל שבת נר אחד, והנר שכבה מדליקין אותו במוצ"ש, וכעין זה בסי' תר"י ס"ד ברמ"א, ויש שנוהגות להוסיף נר לכל ילד הנולד ונהרא ונהרא ופשטי' עכ"ל. הנה זה להוסיף נר לכל ילד הנולד הוא מנהג מקובל, אבל מה שהביא שאם נכבה נר א' נוהגת להדליק נר נוסף מעולם לא שמענו והדין בבירור אינו כן, ואם נמצא משפחה ומשפחה הנוהגת כן אין מזניחין אותן אבל לפסוק כן להלכה לאחרים אין מסתבר כלל וכלל כמו שנתבאר. וכדי להשוות כל הדעות אומר, הנה האלי' רבה (סי' רס"ג סק"ט) מדייק מלשון המט"מ שא"צ להוסיף נר נוסף אלא שהוספה בעי' שמדליק נר גדול יותר או נותן מעט שמן יותר אבל א"צ להדליק עוד נר לתוספות, דלא כהבנת הרמ"א והלבוש, ונראה להקל בזה לאשה עני' עכ"ל והאחרונים הביאו דבריו, ולפי"ז הי' נראה לי להכריע דאם כבתה נר אחד או אפילו יותר ונשאר עכ"פ ב' דולקות כנגד שמור וזכור דעל ב' כו"ע מקפדת, א"צ להוסיף נר מעיקר הדין, ואם רצונה להוסיף שמן בנר אחד יותר ממה שהיתה דרכה עד עתה תע"ב. אולם אם כבו כל הנרות הגם שנשאר נר עלעקטרי או שאר נר בבית נכון וטוב שתוסיף נר אחד או עכ"פ תוסיף שמן בנר אחד או תדליק נר אחד גדול, אבל אם כבו כולם ונשארו בחשיכה אז תדליק נר אחד נוסף על מנין שדרכה הי' להדליק אפילו אם כבו באונס גמור, כי אפשר שמן שמיא הראו להם שצריכים להיות נזהר יותר בקדושת שבת כנ"ל נכון בעזהי"ת.
הדבר נפוץ בעוד כמה אחרונים אבל אין תחת ידי כעת דבריהם.
ט) וראיתי בספר תורת חיים (הל' שבת סי' רס"ג אות ד') שכ' וז"ל ויש שנוהגת שאם יכבה א' מהנרות באמצע הדליקה שהוא ר"ל סימן רע שמוספת אח"כ בכל שבת נר אחד, והנר שכבה מדליקין אותו במוצ"ש, וכעין זה בסי' תר"י ס"ד ברמ"א, ויש שנוהגות להוסיף נר לכל ילד הנולד ונהרא ונהרא ופשטי' עכ"ל. הנה זה להוסיף נר לכל ילד הנולד הוא מנהג מקובל, אבל מה שהביא שאם נכבה נר א' נוהגת להדליק נר נוסף מעולם לא שמענו והדין בבירור אינו כן, ואם נמצא משפחה ומשפחה הנוהגת כן אין מזניחין אותן אבל לפסוק כן להלכה לאחרים אין מסתבר כלל וכלל כמו שנתבאר. וכדי להשוות כל הדעות אומר, הנה האלי' רבה (סי' רס"ג סק"ט) מדייק מלשון המט"מ שא"צ להוסיף נר נוסף אלא שהוספה בעי' שמדליק נר גדול יותר או נותן מעט שמן יותר אבל א"צ להדליק עוד נר לתוספות, דלא כהבנת הרמ"א והלבוש, ונראה להקל בזה לאשה עני' עכ"ל והאחרונים הביאו דבריו, ולפי"ז הי' נראה לי להכריע דאם כבתה נר אחד או אפילו יותר ונשאר עכ"פ ב' דולקות כנגד שמור וזכור דעל ב' כו"ע מקפדת, א"צ להוסיף נר מעיקר הדין, ואם רצונה להוסיף שמן בנר אחד יותר ממה שהיתה דרכה עד עתה תע"ב. אולם אם כבו כל הנרות הגם שנשאר נר עלעקטרי או שאר נר בבית נכון וטוב שתוסיף נר אחד או עכ"פ תוסיף שמן בנר אחד או תדליק נר אחד גדול, אבל אם כבו כולם ונשארו בחשיכה אז תדליק נר אחד נוסף על מנין שדרכה הי' להדליק אפילו אם כבו באונס גמור, כי אפשר שמן שמיא הראו להם שצריכים להיות נזהר יותר בקדושת שבת כנ"ל נכון בעזהי"ת.
הדבר נפוץ בעוד כמה אחרונים אבל אין תחת ידי כעת דבריהם.
-
- הודעות: 16467
- הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
- מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
- נתן תודה: 20388 פעמים
- קיבל תודה: 13567 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 4940
- הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
- נתן תודה: 1390 פעמים
- קיבל תודה: 3051 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נר שכבה
סתם נר של שבויו"ט אינו ענין לכלום, נר הבריא של יוה"כ, היו עושים מזה עסק, כמשנ"ת בפוסקים סי' תר"י שהוא סימן בלתי טוב, לכן בכמה קהילות נהגו להדליקם בביהמ"ד במרוכז כדי למנוע צער מיותר.רוצה לחיות ברור כתב: ↑27 אפריל 2022, 22:58אשמח למקורות ודאיים מחו"ר הפורום גבי נר של של שבת ויו"ט וכדו' שכבה האם יש בזה איזה חשש סגולי על האדם שהדליק אותו או שהדליקו עליו תודה
-
- הודעות: 468
- הצטרף: 25 אוקטובר 2021, 01:15
- נתן תודה: 3 פעמים
- קיבל תודה: 287 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נר שכבה
ולכאורה הוא מצד
א. להשליכו לא אבו, דכבר נתייחד למצוותו.
ב. שכיוון דאיתעביד ביה מצוה חדא וכו'.
ג. הדלקת נרות במוצ"ש אף הם מכבוד שבת - "כמלוין את המלך/כה". והוא ממש מעין מצווה ראשונה שנתייחד לה.
-
- הודעות: 16467
- הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
- מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
- נתן תודה: 20388 פעמים
- קיבל תודה: 13567 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נר שכבה
ג. לא השתמשו בו לנרות מוצש"ק, אלא הדליקוהו נוסף על הנרות הרגילים (אמנם, כמובן, מסתבר ש'גם' בכה"ג מכבד עי"ז המלכה בצאתה).
-
- הודעות: 1973
- הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
- נתן תודה: 867 פעמים
- קיבל תודה: 543 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נר שכבה
מור חמי זצ"ל היה טורח במוצאי שבת להדליק את כל הנרות שכבו. עד שכלו (ופעמים נכוה מעט באצבעותיו)
וכן בנר יארצייט שהדליקו בער"ש, אם נכבה הקפיד להדליק שוב. (ולומר)
-
- הודעות: 16467
- הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
- מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
- נתן תודה: 20388 פעמים
- קיבל תודה: 13567 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים