ביאור: ולבקר בהיכלו

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 486
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 269 פעמים
קיבל תודה: 152 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ביאור: ולבקר בהיכלו

שליחה על ידי במבי » 27 מרץ 2019, 01:20

הערוך ערך "בשקר" מביא שתרגום הפסוק לבקר בהיכלו הוא "ולבשקרא בהיכליה"

והדבר חידוש מפני שאינו מופיע בתרגומינו כלל !

ומביא הערוך דוגמאות לפועל זה - "מאן דבעיל כותית ומשיך ליה ערלתיה ולא מבשקר ליה" (עירובין יט) ומסביר הערוך - ולא ניכר הברית.
וכן אבא בר מניומי הוו מסקי ביה דבי ריש גלותא וכו' חליף קמייהו ולא בשקרהו ס"א ולא אישתמודעיהו.

וא"כ לתרגום בגי' הערוך פי' להיות "ניכר" בהיכלו כלומר להיות בן בית שם.


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 795
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור: ולבקר בהיכלו

שליחה על ידי רוצה לדעת » 27 מרץ 2019, 01:27

המלבי"ם כותב ואיני זוכר כעת היכן שלבקר פירושו לבדוק צרכי המקום, וזהו גם "לבקר" את החולה.
וכן לא יבקר בין טוב לרע היינו לא יבדוק ויבדיל בין טוב לרע.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 659
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 145 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור: ולבקר בהיכלו

שליחה על ידי נבשר » 27 מרץ 2019, 20:04

כמדומה שלבקר היינו שהדבר גלוי וברור, כמו "בוקר" הכל גלוי וברור, וכן לבקר מומין היינו להגיע לברירה.


יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור: ולבקר בהיכלו

שליחה על ידי יהודי של פעם » 29 מרץ 2019, 00:36

הלשון 'בוקר' מבואר באבן עזרא בראשית עה"פ ויהי ערב ויהי בוקר
שבוקר מלשון הבחנה וביקורת [כמו ביקור מומים]
ערב-לשון עירוב שמחמת שמחשיך אין הבחנה בין הצורות והכל מעורב
בוקר-שניתן לבקר ולהבחין בין צורה לחברתה,

וגם לערוך שלבקר הוא לשון היכר הוא אותו ענין
שבבוקר הדברים ניכרים ומובדלים [כמו משיכיר בין תכלת ללבן-איני מתכוין לפתח דיון נוסף על התכלת]
וגם ביקור חולים לא הכונה כמו היום 'לקפוץ לביקור' אלא כמו ביקור מומים, לבדק את מצבו ולדרוש בשלומו


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 304
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 96 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור: ולבקר בהיכלו

שליחה על ידי יעקב שלם » 07 אפריל 2019, 09:50

אכן כל הכותבים כיוונו לאותו עיקרון

להוסיף
א. רש"י על אתר מפרש שני פירושים א מעין הנ"ל שני מצד שכל בוקר יהיה בבית ה'
ב. הנושא הזה זה הדוגמא הכי ברורה לחשיבות לימוד לשון הקודש והתפיסה שהעברית (הבן יהודית...) הרסה לנו את הבנת דברי תודה
עד כדי שחיפוש באוצר החכמה מעלה את השאלה התמוהה על הסתירה המפורסמת בפסוק שבתי בבית ה' כל ימי חיי ולבקר בהיכלו
והמתבונן בנ"ל תופס שזה סתירה רק למי שבדק במילון בן יהודי... שמפרש ביקור התארחות שהיה לזמן קצר אבל לדידן לק"מ
ג. הרמב"ם בפירוש המשניות אבות ב א לימוד לשון הקודש מצוה שיחשבו בני אדם שהיא קלה

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים