ביאור: ולבקר בהיכלו

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
במבי
הודעות: 2223
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 599 פעמים
קיבל תודה: 642 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

ביאור: ולבקר בהיכלו

שליחה על ידי במבי » 27 מרץ 2019, 01:20

הערוך ערך "בשקר" מביא שתרגום הפסוק לבקר בהיכלו הוא "ולבשקרא בהיכליה"

והדבר חידוש מפני שאינו מופיע בתרגומינו כלל !

ומביא הערוך דוגמאות לפועל זה - "מאן דבעיל כותית ומשיך ליה ערלתיה ולא מבשקר ליה" (עירובין יט) ומסביר הערוך - ולא ניכר הברית.
וכן אבא בר מניומי הוו מסקי ביה דבי ריש גלותא וכו' חליף קמייהו ולא בשקרהו ס"א ולא אישתמודעיהו.

וא"כ לתרגום בגי' הערוך פי' להיות "ניכר" בהיכלו כלומר להיות בן בית שם.


רוצה לדעת
הודעות: 969
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 424 פעמים
קיבל תודה: 369 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור: ולבקר בהיכלו

שליחה על ידי רוצה לדעת » 27 מרץ 2019, 01:27

המלבי"ם כותב ואיני זוכר כעת היכן שלבקר פירושו לבדוק צרכי המקום, וזהו גם "לבקר" את החולה.
וכן לא יבקר בין טוב לרע היינו לא יבדוק ויבדיל בין טוב לרע.


נבשר
הודעות: 2222
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 612 פעמים
קיבל תודה: 563 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור: ולבקר בהיכלו

שליחה על ידי נבשר » 27 מרץ 2019, 20:04

כמדומה שלבקר היינו שהדבר גלוי וברור, כמו "בוקר" הכל גלוי וברור, וכן לבקר מומין היינו להגיע לברירה.


יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור: ולבקר בהיכלו

שליחה על ידי יהודי של פעם » 29 מרץ 2019, 00:36

הלשון 'בוקר' מבואר באבן עזרא בראשית עה"פ ויהי ערב ויהי בוקר
שבוקר מלשון הבחנה וביקורת [כמו ביקור מומים]
ערב-לשון עירוב שמחמת שמחשיך אין הבחנה בין הצורות והכל מעורב
בוקר-שניתן לבקר ולהבחין בין צורה לחברתה,

וגם לערוך שלבקר הוא לשון היכר הוא אותו ענין
שבבוקר הדברים ניכרים ומובדלים [כמו משיכיר בין תכלת ללבן-איני מתכוין לפתח דיון נוסף על התכלת]
וגם ביקור חולים לא הכונה כמו היום 'לקפוץ לביקור' אלא כמו ביקור מומים, לבדק את מצבו ולדרוש בשלומו


יעקב שלם
הודעות: 1796
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 638 פעמים
קיבל תודה: 568 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ביאור: ולבקר בהיכלו

שליחה על ידי יעקב שלם » 07 אפריל 2019, 09:50

אכן כל הכותבים כיוונו לאותו עיקרון

להוסיף
א. רש"י על אתר מפרש שני פירושים א מעין הנ"ל שני מצד שכל בוקר יהיה בבית ה'
ב. הנושא הזה זה הדוגמא הכי ברורה לחשיבות לימוד לשון הקודש והתפיסה שהעברית (הבן יהודית...) הרסה לנו את הבנת דברי תודה
עד כדי שחיפוש באוצר החכמה מעלה את השאלה התמוהה על הסתירה המפורסמת בפסוק שבתי בבית ה' כל ימי חיי ולבקר בהיכלו
והמתבונן בנ"ל תופס שזה סתירה רק למי שבדק במילון בן יהודי... שמפרש ביקור התארחות שהיה לזמן קצר אבל לדידן לק"מ
ג. הרמב"ם בפירוש המשניות אבות ב א לימוד לשון הקודש מצוה שיחשבו בני אדם שהיא קלה


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2223
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 599 פעמים
קיבל תודה: 642 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ביאור: ולבקר בהיכלו

שליחה על ידי במבי » 12 פברואר 2020, 23:00

אגב לכ' יש מקור לנוהג העם לקרוא גם ל"ביקור" גרידא במילה "ביקור" מהפסוק "בְּנוֹת מְלָכִים בְּיִקְּרוֹתֶיךָ נִצְּבָה שֵׁגַל לִימִינְךָ בְּכֶתֶם אוֹפִיר" (תהלים פרק מה פסוק י)
וכותב שם רש"י ביקרותיך - קו"ף דגש , לפי שהוא לשון 'בִּקּוּר' והתרגום כותב פִּלְכֵי מַלְכְוָותָא אָתְיָין לְמִקְבַּל אַפָּךְ וּלְיַקָּרוּתָךְ ומשמע שהוא כלשונינו "לקבל את פניו".


HaimL
הודעות: 4010
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 570 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור: ולבקר בהיכלו

שליחה על ידי HaimL » 12 פברואר 2020, 23:25

מהדיון הזה, נתחדש לי פירוש הפסוק בעמוס. ידעתי שבוקר הוא שעסקו בבקר. אבל לפי מה שהובא כאן, בוקר ובולס שקמים חד המה, שהבוקר, המבקר בין רע לטוב, הוא הבולס, כלומר הבולש בין השקמים, ומבדיל בין רע לטוב

וַיַּ֤עַן עָמוֹס֙ וַיֹּ֣אמֶר אֶל־אֲמַצְיָ֔ה לֹא־נָבִ֣יא אָנֹ֔כִי וְלֹ֥א בֶן־נָבִ֖יא אָנֹ֑כִי כִּי־בוֹקֵ֥ר אָנֹ֖כִי וּבוֹלֵ֥ס שִׁקְמִֽים׃



תורה לשמה
הודעות: 57
הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור: ולבקר בהיכלו

שליחה על ידי תורה לשמה » 13 פברואר 2020, 00:01

במבי כתב:
27 מרץ 2019, 01:20
הערוך ערך "בשקר" מביא שתרגום הפסוק לבקר בהיכלו הוא "ולבשקרא בהיכליה"

והדבר חידוש מפני שאינו מופיע בתרגומינו כלל !

ומביא הערוך דוגמאות לפועל זה - "מאן דבעיל כותית ומשיך ליה ערלתיה ולא מבשקר ליה" (עירובין יט) ומסביר הערוך - ולא ניכר הברית.
וכן אבא בר מניומי הוו מסקי ביה דבי ריש גלותא וכו' חליף קמייהו ולא בשקרהו ס"א ולא אישתמודעיהו.

וא"כ לתרגום בגי' הערוך פי' להיות "ניכר" בהיכלו כלומר להיות בן בית שם
שמעתי פעם,  לבקר בהיכלו מלשון ביקור שיהיה הנאתו כביקור ולא כדבר קבוע שנמאס מהר
 


אבר כיונה
הודעות: 783
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור: ולבקר בהיכלו

שליחה על ידי אבר כיונה » 13 פברואר 2020, 11:12

במבי כתב:
27 מרץ 2019, 01:20
הערוך ערך "בשקר" מביא שתרגום הפסוק לבקר בהיכלו הוא "ולבשקרא בהיכליה"

והדבר חידוש מפני שאינו מופיע בתרגומנו כלל !
כאן כן מופיע כך: https://www.mgketer.org/tanach/27/27/4


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2223
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 599 פעמים
קיבל תודה: 642 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ביאור: ולבקר בהיכלו

שליחה על ידי במבי » 13 פברואר 2020, 15:51

אבר כיונה כתב:
13 פברואר 2020, 11:12
במבי כתב:
27 מרץ 2019, 01:20
הערוך ערך "בשקר" מביא שתרגום הפסוק לבקר בהיכלו הוא "ולבשקרא בהיכליה"

והדבר חידוש מפני שאינו מופיע בתרגומנו כלל !
כאן כן מופיע כך: https://www.mgketer.org/tanach/27/27/4
מעניין ! כי תבדוק בתרגום תהילים בכל מקום אחר ולא מדוייק כמו בתרגום שאתה הבאת.
 


אבר כיונה
הודעות: 783
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור: ולבקר בהיכלו

שליחה על ידי אבר כיונה » 13 פברואר 2020, 16:06

גם כאן (דפוס ונציה, רע"ח): https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... =&pgnum=25


אבר כיונה
הודעות: 783
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור: ולבקר בהיכלו

שליחה על ידי אבר כיונה » 13 פברואר 2020, 19:55

במבי כתב:
13 פברואר 2020, 15:51
תבדוק בתרגום תהילים בכל מקום אחר
זכורני שיש לך חברותא תימני, תשאל אותו איך מתורגם אצלם

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים