ח"ו - רש"י יבמות נד

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
קדמא ואזלא
הודעות: 1861
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 1240 פעמים
קיבל תודה: 1142 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ח"ו - רש"י יבמות נד

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 24 יוני 2020, 23:54

רש"י מסכת יבמות דף נד עמוד ב
אחות אם ודאי - קרובתו אבל אחות אב שמא ח"ו אין זה אביו.

לשון ח"ו שכ' כאן רש"י נראה תמוה, להכניס בתוך ביאור ענין הלכתי טהור (שאחות אב אינו ודאי) לשון ח"ו, ולא זכור לי כעי"ז בשום מקום ברש"י.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
הודעות: 2326
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 565 פעמים
קיבל תודה: 1229 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ח"ו - רש"י יבמות נד

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 25 יוני 2020, 00:05

מסקרן. אשתדל לבדוק


יואל נהרי
הודעות: 1217
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 605 פעמים
קיבל תודה: 678 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ח"ו - רש"י יבמות נד

שליחה על ידי יואל נהרי » 25 יוני 2020, 19:23

אגב אורחא, מעניין, לגבי הלשונות 'חס ושלום' ו'חס וחלילה', בדקתי לאחרונה (כמה שידי מגעת) ומצאתי, שבלשון חז"ל הן בגמרא והן במדרשים (חוץ ממדרש אגדה -בובר) מופיע רק 'חס ושלום', והלשון 'חס וחלילה' לא מופיעה מעולם.

וכמו"כ בראשונים כמעט לא מופיעה הלשון 'חס וחלילה' (לעומת מאות ואלפי פעמים לשון חס ושלום), מצאתיה פעם אחת בשו"ת הרשב"א, אבל בתוך דברי חכם ששלח אליו. וכן פעם אחת במרדכי, ופ"א ברמב"ן בחקתי, וכן פ"א בתשובות הגאונים. (באבודרהם יש כמה פעמים הפוך -'חלילה וחס').

ולמיעוט הפעמים נראה שהי' כתוב במקומות אלו ח"ו בר"ת ובטעות פתחו ל'חס וחלילה'.

ומסתבר א"כ שהיא לשון מאוחרת יותר, אולי רק בסוף תקופת הראשונים?

ולשון רש"י (בראשית מד,ז) חלילה לעבדיך - חולין הוא לנו, לשון גנאי. ותרגום חס לעבדיך, חס מאת הקדוש ברוך הוא יהי עלינו מעשות זאת והרבה חס ושלום יש בתלמוד בלשון הזה:

ובאמת לשון 'חס ושלום' ברורה יותר, מאחר ששני המילים בעלי משמעות אחת, כעין תפילה שחס (רחמים) וכן שלום מאת ד' יהי עלינו מעשות זאת. משא"כ 'חס וחלילה' מורכב מב' משמעויות, חס היינו כלשון תפילה, ו'חלילה' ל' גנאי. (ואונקלוס כמובן לא התכוון לתרגם המילה ממש אלא למשמעותה כמו במקומות רבים כידוע).


אבר כיונה
הודעות: 2095
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 1113 פעמים
קיבל תודה: 1050 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ח"ו - רש"י יבמות נד

שליחה על ידי אבר כיונה » 25 יוני 2020, 19:36

יואל נהרי כתב:
25 יוני 2020, 19:23
אגב אורחא, מעניין, לגבי הלשונות 'חס ושלום' ו'חס וחלילה', בדקתי לאחרונה (כמה שידי מגעת) ומצאתי, שבלשון חז"ל הן בגמרא והן במדרשים (חוץ ממדרש אגדה -בובר) מופיע רק 'חס ושלום', והלשון 'חס וחלילה' לא מופיעה מעולם.

יעקב עציון כתב כך (מתוך: https://www.safa-ivrit.org/writers/etsion/halila.php):

הביטוי 'חס וחלילה' השגור בפינו אינו מתועד במקורות הקדומים. נראה שמדובר בהכלאה של הביטוי החז"לי 'חס ושלום' עם המילה המקראית חלילה, שהמילה חס היא כאמור תרגומה. ממתי החלו לומר "חס וחלילה"? יצחק גלוסקא, שכתב בכתב העת 'סיני' בשנת תשמ"ו מאמר על הביטוי "חס ושלום", סבור שהראשונים להשתמש בביטוי היו דוברי היידיש, "שנהגו לשלב בלשונם צורות לשון וביטויים מן המקרא ומן הספרות התלמודית כאחד, ומדיבור זה עבר לשמש בלשון ימינו". ייתכן שסייעה לדחיקת הצירוף "חס ושלום" העובדה שהוא אינו מובן לדוברים באופן פשוט, כפי שמעידות מחלוקות החוקרים על מקורו עד ימינו אנו.


למה זה תשאל לשמי
הודעות: 3938
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 2988 פעמים
קיבל תודה: 5197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ח"ו - רש"י יבמות נד

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 25 יוני 2020, 20:20

קדמא ואזלא כתב:
24 יוני 2020, 23:54
רש"י מסכת יבמות דף נד עמוד ב
אחות אם ודאי - קרובתו אבל אחות אב שמא ח"ו אין זה אביו.

לשון ח"ו שכ' כאן רש"י נראה תמוה, להכניס בתוך ביאור ענין הלכתי טהור (שאחות אב אינו ודאי) לשון ח"ו, ולא זכור לי כעי"ז בשום מקום ברש"י.
אני זוכר מקום שרש''י מדבר על איסורי עריות וכתב 'רשע זה' אף שאין לזה קשר ישיר לביאור הגמרא. לא מצאתי כעת. אולי אחרים יזכרו.
 


יואל נהרי
הודעות: 1217
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 605 פעמים
קיבל תודה: 678 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ח"ו - רש"י יבמות נד

שליחה על ידי יואל נהרי » 25 יוני 2020, 20:23

למה זה תשאל לשמי כתב:
25 יוני 2020, 20:20
קדמא ואזלא כתב:
24 יוני 2020, 23:54
רש"י מסכת יבמות דף נד עמוד ב
אחות אם ודאי - קרובתו אבל אחות אב שמא ח"ו אין זה אביו.

לשון ח"ו שכ' כאן רש"י נראה תמוה, להכניס בתוך ביאור ענין הלכתי טהור (שאחות אב אינו ודאי) לשון ח"ו, ולא זכור לי כעי"ז בשום מקום ברש"י.
אני זוכר מקום שרש''י מדבר על איסורי עריות וכתב 'רשע זה' אף שאין לזה קשר ישיר לביאור הגמרא. לא מצאתי כעת. אולי אחרים יזכרו.
 
רש"י מסכת יבמות דף י עמוד א
היתה אמו נשואת אביו ונשאת לאחיו מאביו ומת - לא תפסי קדושין בה שהרי אשת אב בכרת ואמרינן לקמן אין קדושין תופסין בחייבי כריתות דברי הכל הלכך כשמת רשע זה לא נפלה זו לייבום לפני בנה דלאו אשת אח הואי ואינה פוטרת צרתה.


למה זה תשאל לשמי
הודעות: 3938
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 2988 פעמים
קיבל תודה: 5197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ח"ו - רש"י יבמות נד

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 25 יוני 2020, 20:30

יואל נהרי כתב:
25 יוני 2020, 20:23
למה זה תשאל לשמי כתב:
25 יוני 2020, 20:20
קדמא ואזלא כתב:
24 יוני 2020, 23:54
רש"י מסכת יבמות דף נד עמוד ב
אחות אם ודאי - קרובתו אבל אחות אב שמא ח"ו אין זה אביו.

לשון ח"ו שכ' כאן רש"י נראה תמוה, להכניס בתוך ביאור ענין הלכתי טהור (שאחות אב אינו ודאי) לשון ח"ו, ולא זכור לי כעי"ז בשום מקום ברש"י.
אני זוכר מקום שרש''י מדבר על איסורי עריות וכתב 'רשע זה' אף שאין לזה קשר ישיר לביאור הגמרא. לא מצאתי כעת. אולי אחרים יזכרו.

רש"י מסכת יבמות דף י עמוד א
היתה אמו נשואת אביו ונשאת לאחיו מאביו ומת - לא תפסי קדושין בה שהרי אשת אב בכרת ואמרינן לקמן אין קדושין תופסין בחייבי כריתות דברי הכל הלכך כשמת רשע זה לא נפלה זו לייבום לפני בנה דלאו אשת אח הואי ואינה פוטרת צרתה.
תודה! משום מה חיפשתי רק במכות ולא מצאתי. שכוייעח.
 


יואל נהרי
הודעות: 1217
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 605 פעמים
קיבל תודה: 678 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ח"ו - רש"י יבמות נד

שליחה על ידי יואל נהרי » 25 יוני 2020, 20:34

אבר כיונה כתב:
25 יוני 2020, 19:36
יואל נהרי כתב:
25 יוני 2020, 19:23
אגב אורחא, מעניין, לגבי הלשונות 'חס ושלום' ו'חס וחלילה', בדקתי לאחרונה (כמה שידי מגעת) ומצאתי, שבלשון חז"ל הן בגמרא והן במדרשים (חוץ ממדרש אגדה -בובר) מופיע רק 'חס ושלום', והלשון 'חס וחלילה' לא מופיעה מעולם.

יעקב עציון כתב כך (מתוך: https://www.safa-ivrit.org/writers/etsion/halila.php):

הביטוי 'חס וחלילה' השגור בפינו אינו מתועד במקורות הקדומים. נראה שמדובר בהכלאה של הביטוי החז"לי 'חס ושלום' עם המילה המקראית חלילה, שהמילה חס היא כאמור תרגומה. ממתי החלו לומר "חס וחלילה"? יצחק גלוסקא, שכתב בכתב העת 'סיני' בשנת תשמ"ו מאמר על הביטוי "חס ושלום", סבור שהראשונים להשתמש בביטוי היו דוברי היידיש, "שנהגו לשלב בלשונם צורות לשון וביטויים מן המקרא ומן הספרות התלמודית כאחד, ומדיבור זה עבר לשמש בלשון ימינו". ייתכן שסייעה לדחיקת הצירוף "חס ושלום" העובדה שהוא אינו מובן לדוברים באופן פשוט, כפי שמעידות מחלוקות החוקרים על מקורו עד ימינו אנו.
אגב, מה שמובא שם בשם ד"ר חנוך קוהוט ממש מגוחך. דברי הבל.


בלדד השוחי
הודעות: 999
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 399 פעמים
קיבל תודה: 615 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ח"ו - רש"י יבמות נד

שליחה על ידי בלדד השוחי » 26 יוני 2020, 01:22

מענין לענין, לא הבנתי מה כוונת רש"י "ויש"ר כח"ו" ?

רש"י מסכת כריתות דף טו עמוד א
ואית ספרים דכתיב בהו הוא בהעלם אחת והיא בה' העלמות - ובערוה אחת מיירי לשון נקייה הוא ויש"ר כח"ו.


אבר כיונה
הודעות: 2095
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 1113 פעמים
קיבל תודה: 1050 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ח"ו - רש"י יבמות נד

שליחה על ידי אבר כיונה » 26 יוני 2020, 01:47

בלדד השוחי כתב:
26 יוני 2020, 01:22
מענין לענין, לא הבנתי מה כוונת רש"י "ויש"ר כח"ו" ?
ראה ערוך לנר:
ומה שכ' ויישר כחו אפשר שאין זה מלשון רש"י רק המסדר דבריו הוסיף זה:


בלדד השוחי
הודעות: 999
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 399 פעמים
קיבל תודה: 615 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ח"ו - רש"י יבמות נד

שליחה על ידי בלדד השוחי » 26 יוני 2020, 02:13

אבר כיונה כתב:
26 יוני 2020, 01:47
בלדד השוחי כתב:
26 יוני 2020, 01:22
מענין לענין, לא הבנתי מה כוונת רש"י "ויש"ר כח"ו" ?
ראה ערוך לנר:
ומה שכ' ויישר כחו אפשר שאין זה מלשון רש"י רק המסדר דבריו הוסיף זה:
בדבריו מקודם שם נראה שיתכן שגם מש"כ 'לשון נקיה הוא' הוא מהמסדר דבריו.
אבל לא כ"כ הבנתי מה זה ה'מסדר דבריו' הזה? ועל מה הייש"כ?


מוישה הירש
הודעות: 340
הצטרף: 26 דצמבר 2021, 14:39
נתן תודה: 390 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ח"ו - רש"י יבמות נד

שליחה על ידי מוישה הירש » 30 אפריל 2022, 21:20

מכל מלמדי השכלתי כתב:
25 יוני 2020, 00:05
מסקרן. אשתדל לבדוק
נו, מצאת?

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
הודעות: 2326
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 565 פעמים
קיבל תודה: 1229 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ח"ו - רש"י יבמות נד

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 30 אפריל 2022, 21:37

מוישה הירש כתב:
30 אפריל 2022, 21:20
מכל מלמדי השכלתי כתב:
25 יוני 2020, 00:05
מסקרן. אשתדל לבדוק
נו, מצאת?
טוב שאתה מזכיר. שכחתי ולא בדקתי
 


משה נפתלי
הודעות: 3469
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 1792 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ח"ו - רש"י יבמות נד

שליחה על ידי משה נפתלי » 30 אפריל 2022, 22:58

בלדד השוחי כתב:
26 יוני 2020, 01:22
מענין לענין, לא הבנתי מה כוונת רש"י "ויש"ר כח"ו".
במהדורה המנוקדת של 'עוז והדר' מנוקד 'ויָשָׁר כחו'. והיינו שיבוח הנוסח האחר בלשון מליצית.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “יבמות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: מיכי | 1 אורח