מה אתה נוהג בעניין שמיעת מוזיקה בספירת העומר

מה אתה נוהג בעניין שמיעת מוזיקה בספירת העומר?

  • מתנזר לחלוטין ממוזיקה בספיה"ע.

    קולות: 49 47.6%
  • מאזין למוזיקה וואקלית

    קולות: 21 20.4%
  • מאזין לשירים שקטים

    קולות: 18 17.5%
  • מאזין למוזיקה כרגיל

    קולות: 15 14.6%

  • סה"כ בוחרים
    103
  • הסקר נסגר .

יואב בן צרויה

משתמש חדש
שמעתי מת"ח אחד שאין לזה מקור גמור בהלכה ויש להחמיר מדין "מנהג ישראל" 
רציתי לבדוק האם ישראל קדושים מנהיגים עצמם במנהג זה או שבימינו המנהג הוא להיפך...
 

יוספזון

משתמש ותיק
יואב בן צרויה אמר:
שמעתי מת"ח אחד שאין לזה מקור גמור בהלכה ויש להחמיר מדין "מנהג ישראל" 
רציתי לבדוק האם ישראל קדושים מנהיגים עצמם במנהג זה או שבימינו המנהג הוא להיפך...
אל תשמח ישראל אל גיל כעמים.
האיסור לשמוע מוזיקה אמנם לא קשורה בדוקא לימי העומר, מפשטות דברי חז"ל זה איסור בכל ימות השנה מאז חורבן הבית.
 
 

יוספזון

משתמש ותיק
יוספזון אמר:
יואב בן צרויה אמר:
שמעתי מת"ח אחד שאין לזה מקור גמור בהלכה ויש להחמיר מדין "מנהג ישראל" 
רציתי לבדוק האם ישראל קדושים מנהיגים עצמם במנהג זה או שבימינו המנהג הוא להיפך...
אל תשמח ישראל אל גיל כעמים.
האיסור לשמוע מוזיקה אמנם לא קשורה בדוקא לימי העומר, מפשטות דברי חז"ל זה איסור בכל ימות השנה מאז חורבן הבית.
ועיין במשנ"ב הלכות ימי בין המצרים.
 
 

יואב בן צרויה

משתמש חדש
פותח הנושא
יוספזון אמר:
אל תשמח ישראל אל גיל כעמים.
האיסור לשמוע מוזיקה אמנם לא קשורה בדוקא לימי העומר, מפשטות דברי חז"ל זה איסור בכל ימות השנה מאז חורבן הבית.
למעשה לא נוהגים כן כך שאין סיבה לנהוג כן בספירת העומר יותר מבשאר ימות השנה
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
יואב בן צרויה אמר:
יוספזון אמר:
אל תשמח ישראל אל גיל כעמים.
האיסור לשמוע מוזיקה אמנם לא קשורה בדוקא לימי העומר, מפשטות דברי חז"ל זה איסור בכל ימות השנה מאז חורבן הבית.
למעשה לא נוהגים כן כך שאין סיבה לנהוג כן בספירת העומר יותר מבשאר ימות השנה
לכאו' האיסור של כל ימות השנה הוא בכלי שיר, ושמעתי מחכ"א בר סמכא, שלנגן וכדו' אין דין כלי שיר, לכך שרי, ככה"נ, בכל ימות השנה.
[ולכאו' אין איסור בימי הספירה, שכולו נובע מטעות שבלבלו ניהוגי האבילות לזכר תלמידי ר"ע, לבין ימי חורבן ב"א, שאז יש אבילות ממש, ואכמ"ל בזה].
 
 

בחור ישיבה

משתמש רגיל
יוספזון אמר:
יואב בן צרויה אמר:
שמעתי מת"ח אחד שאין לזה מקור גמור בהלכה ויש להחמיר מדין "מנהג ישראל" 
רציתי לבדוק האם ישראל קדושים מנהיגים עצמם במנהג זה או שבימינו המנהג הוא להיפך...
אל תשמח ישראל אל גיל כעמים.
האיסור לשמוע מוזיקה אמנם לא קשורה בדוקא לימי העומר, מפשטות דברי חז"ל זה איסור בכל ימות השנה מאז חורבן הבית.
מישהו מוסמך אמר לי שזה מחלוקת ראשונים, ור' משה פיינשטיין מקל בדורינו

 
 

א. ל. חנן

משתמש ותיק
יוספזון אמר:
האיסור לשמוע מוזיקה אמנם לא קשורה בדוקא לימי העומר, מפשטות דברי חז"ל זה איסור בכל ימות השנה מאז חורבן הבית.
וידועה (לי, עכ"פ) הבטחת מרן בעל שבט הלוי למי שיחמיר על עצמו לא לשמוע מוזיקה מהטעם הנ"ל, מלבד בזמנים המותרים, שיצליח בחינוך ילדיו.
הדברים מובאים בספריו כמה פעמים.
 

הראשלצ

משתמש רשום
למעלה כת"ר ידידי היקר יואב בן צרויהלא ארחיב בדברים אך לענ"ד בנוגע לשמירת מוזיקה בימים אלו הם כדלהלן:מוזיקה שמחה אסורמוזיקה בינינים ועצובה מותר ועדיף לשמוע באוזניות 
המקורות: עיין גמ' שבת קנא. שחלק מחובת האיש לאשתו לכבודה כשנפטרת מהעולם להביא חלילים להלוויה ולנגן ניגוני צער ובנוסף רמב"ם הל' תעניות פא היד שפוסר הרמב״ם על מוזיקה וכו' " ואסור לשמוח בהם" וד"ל  וזהו דעתי בעזרת צורי וגואלי
 

בר השגה??

משתמש רגיל
יואב בן צרויה אמר:
שמעתי מת"ח אחד שאין לזה מקור גמור בהלכה ויש להחמיר מדין "מנהג ישראל" 
רציתי לבדוק האם ישראל קדושים מנהיגים עצמם במנהג זה או שבימינו המנהג הוא להיפך...

נכון הדבר שאין מקור מיוחד לספירת העומר והוא משום שע"פ הלכה אסור בכלל לשמוע מוזיקה כל השנה ומה שכתוב בשו"ע לגבי ספירת העומר הוא רק ריקודים ומחולת אך כלל ישראל כהיום שנחלש כח הסבל אז התירו כל השנה אך מכיון שבספירת העומר כבר במחבר יש יותר חומרה מכל השנה לא התירו זאת חכמי הדרות
 

E. W

משתמש ותיק
בחור ישיבה אמר:
יוספזון אמר:
יואב בן צרויה אמר:
שמעתי מת"ח אחד שאין לזה מקור גמור בהלכה ויש להחמיר מדין "מנהג ישראל" 
רציתי לבדוק האם ישראל קדושים מנהיגים עצמם במנהג זה או שבימינו המנהג הוא להיפך...
אל תשמח ישראל אל גיל כעמים.
האיסור לשמוע מוזיקה אמנם לא קשורה בדוקא לימי העומר, מפשטות דברי חז"ל זה איסור בכל ימות השנה מאז חורבן הבית.
מישהו מוסמך אמר לי שזה מחלוקת ראשונים, ור' משה פיינשטיין מקל בדורינו
להפך, ר' משה מחמיר יותר מכולם.... וסובר להחמיר ולא לשמוע כלל כל השנה... 
כך זכור לי מלפני שנים שראיתי באגרו"מ. 
 
 

E. W

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
יואב בן צרויה אמר:
יוספזון אמר:
אל תשמח ישראל אל גיל כעמים.
האיסור לשמוע מוזיקה אמנם לא קשורה בדוקא לימי העומר, מפשטות דברי חז"ל זה איסור בכל ימות השנה מאז חורבן הבית.
למעשה לא נוהגים כן כך שאין סיבה לנהוג כן בספירת העומר יותר מבשאר ימות השנה
לכאו' האיסור של כל ימות השנה הוא בכלי שיר, ושמעתי מחכ"א בר סמכא, שלנגן וכדו' אין דין כלי שיר, לכך שרי, ככה"נ, בכל ימות השנה.
[ולכאו' אין איסור בימי הספירה, שכולו נובע מטעות שבלבלו ניהוגי האבילות לזכר תלמידי ר"ע, לבין ימי חורבן ב"א, שאז יש אבילות ממש, ואכמ"ל בזה].

מה הסברא לומר שנגן זה לא כלי נגינה, מה זה שונה מכל כלי נגינה???    הוא בהחלט כלי שמנגן אמנם לא ע"י נשיפה או הקשה או פריטה על מיתרים, אלא ע"י זרם חשמלי, ומאי
שנא? 
 

אשדת לעמו

משתמש ותיק
כבר דשו בזה רבות כאן הפורום,
עכ"פ, דיברתי בזה עם הרב הגאון מאיר סנדר,
מו"צ מוכר בירושלים, שאמר לי שכל מקור האיסור
הינו משום שנאסרו ריקודים ושמחה, ומזה למדו
שגם מוזיקה המביאה לידי שמחה וריקוד אסורה,
ולכן אין זה משנה אם זה ע"י כלי נגינה, ווקאלי,
אלקטרוני, אלא אם זה מביא לידי ריקוד, אסור בכל
גווני, ואם לאו, שרי בכולהו,
ואמר לי שכך הוא עצמו נוהג, (ואני מכיר אותו אישית הוא מחמיר לא קטן בהנהגותיו האישיות).
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
E. W אמר:
מה הסברא לומר שנגן זה לא כלי נגינה, מה זה שונה מכל כלי נגינה???    הוא בהחלט כלי שמנגן אמנם לא ע"י נשיפה או הקשה או פריטה על מיתרים, אלא ע"י זרם חשמלי, ומאי שנא?
כלי נגינה הוא כלי שמנגנים בו, ולא כלי שמקליטים בו.
 

אלי פלדמן

משתמש ותיק
יוספזון אמר:
יואב בן צרויה אמר:
שמעתי מת"ח אחד שאין לזה מקור גמור בהלכה ויש להחמיר מדין "מנהג ישראל" 
רציתי לבדוק האם ישראל קדושים מנהיגים עצמם במנהג זה או שבימינו המנהג הוא להיפך...
אל תשמח ישראל אל גיל כעמים.
האיסור לשמוע מוזיקה אמנם לא קשורה בדוקא לימי העומר, מפשטות דברי חז"ל זה איסור בכל ימות השנה מאז חורבן הבית.
 

הנפק"א היא שאומנם נהגו להקל מכמה טעמים ובעיקר בגלל חולשת הנפש וכדי לא להגיע לעצבות ודיכאון
אך מידי פעם (ולא רק בספירת העומר) כדאי לוותר ולא לשמוע (אם מרגיש שיכול לוותר על כך ולא יביאו לידי עצבות) וזוכה להתאבל על ירושלים
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
אשדת לעמו אמר:
כבר דשו בזה רבות כאן הפורום,
עכ"פ, דיברתי בזה עם הרב הגאון מאיר סנדר,
מו"צ מוכר בירושלים, שאמר לי שכל מקור האיסור
הינו משום שנאסרו ריקודים ושמחה, ומזה למדו
שגם מוזיקה המביאה לידי שמחה וריקוד אסורה,
ולכן אין זה משנה אם זה ע"י כלי נגינה, ווקאלי,
אלקטרוני, אלא אם זה מביא לידי ריקוד, אסור בכל
גווני, ואם לאו, שרי בכולהו,
ואמר לי שכך הוא עצמו נוהג, (ואני מכיר אותו אישית הוא מחמיר לא קטן בהנהגותיו האישיות).

יש לשים לב שלכאורה מדובר ב"ריקודים ומחולות" המוניים, שזהו ביטוי של שמחה גדולה, ולא אחד ששומע בביתו איזה שיר והוא זז לכמה שניות.

ולכן נקט המג"א ריקודים ומחולות בלשון רבים (גם המתלהב מאיזה שיר, אינו הולך לבדו במחול).

ולכן בהמשך לדברי המו"צ שהבאת, מה שמביא לידי ריקודים ומחולות בימינו הם תזמורת וכיו"ב, או רמקולים גדולים מאוד שמשתמשים בהם באירועים.

ממילא לכל היותר יש לאסור מוזיקה בווליום גבוה מאוד, למי שמחזיק בביתו רמקולים גדולים ונוהג להשמיע לשכנים.
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
E. W אמר:
מה הסברא לומר שנגן זה לא כלי נגינה, מה זה שונה מכל כלי נגינה???    הוא בהחלט כלי שמנגן אמנם לא ע"י נשיפה או הקשה או פריטה על מיתרים, אלא ע"י זרם חשמלי, ומאי
שנא? 

יש להבדיל גם בין כלי נגינה חשמלי לבין נגן mp3.

והסברא היא מאוד פשוטה, אתה יכול לבדוק בעצמך. לך לשני אולמות חתונה, באחד תשים מערכת סטריאו ביתית עם רמקולים קטנים ותחבר לה נגן mp3, ותשמיע להם שירים בווליום שאתה רגיל לשמוע בביתך.

באולם השני תביא תזמורת, עם כל הכלים וההגברה, או אפילו בלי רמקולים כלל, רק תזמורת.

כעת תבדוק את רמת השמחה באולמות, ואיפה באים לידי ריקודים ומחולות.
 

אבוה דשלמה

משתמש ותיק
במגן אברהם סימן (כמדומני תצג) כתב לאסור ריקודים ומחולות בספירת העומר
ובערוך השולחן שם כתב לאסור כלי זמר
 

מביט

משתמש ותיק
יוספזון אמר:
יוספזון אמר:
יואב בן צרויה אמר:
שמעתי מת"ח אחד שאין לזה מקור גמור בהלכה ויש להחמיר מדין "מנהג ישראל" 
רציתי לבדוק האם ישראל קדושים מנהיגים עצמם במנהג זה או שבימינו המנהג הוא להיפך...
אל תשמח ישראל אל גיל כעמים.
האיסור לשמוע מוזיקה אמנם לא קשורה בדוקא לימי העומר, מפשטות דברי חז"ל זה איסור בכל ימות השנה מאז חורבן הבית.
ועיין במשנ"ב הלכות ימי בין המצרים.
 
זה גופא שהמ"ב הביא את האיסור כלי זמר רק בבין המצרים ולא בעומר מבו' שלא גזרו אלא שם.
וכן מוכח דהא דלא הוזכר בעומר אינו משום שבל"ה אסור כל השנה דא"כ אמאי בבין המצרים כן הזכיר?
 

E. W

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
E. W אמר:
מה הסברא לומר שנגן זה לא כלי נגינה, מה זה שונה מכל כלי נגינה???    הוא בהחלט כלי שמנגן אמנם לא ע"י נשיפה או הקשה או פריטה על מיתרים, אלא ע"י זרם חשמלי, ומאי שנא?
כלי נגינה הוא כלי שמנגנים בו, ולא כלי שמקליטים בו.
כשאתה שומע מוזיקה בנגן אתה מקליט??? 
הוא כלי שמנגן מוזיקה.. מה אכפת לך שאפשר גם להקליט בו? 
 
 

מביט

משתמש ותיק
בר השגה?? אמר:
יואב בן צרויה אמר:
שמעתי מת"ח אחד שאין לזה מקור גמור בהלכה ויש להחמיר מדין "מנהג ישראל" 
רציתי לבדוק האם ישראל קדושים מנהיגים עצמם במנהג זה או שבימינו המנהג הוא להיפך...

נכון הדבר שאין מקור מיוחד לספירת העומר והוא משום שע"פ הלכה אסור בכלל לשמוע מוזיקה כל השנה ומה שכתוב בשו"ע לגבי ספירת העומר הוא רק ריקודים ומחולת אך כלל ישראל כהיום שנחלש כח הסבל אז התירו כל השנה אך מכיון שבספירת העומר כבר במחבר יש יותר חומרה מכל השנה לא התירו זאת חכמי הדרות
האיסור בשמיעת שירים כל השנה והוא תלוי במח' ראשונים בגיטין ובסוטה האם רק שירי הוללות המביאים לידי זימה
ויש שהתירו שירים ותשבחות[ובהגדרה מהו שירים ותשבחות האם שירי שבת וכדו' או כל שירים המובאים בתהילים וכדו' יש בזה מח' אחרונים ואכמ"ל]
עכ"פ לא מצינו אפשרות לגזור גזרות חדשות בזמנינו שלא מבו' בפוסקים הראשונים
ובפרט שמסברא אף שכלי זמר היה אסור להדיא היה מקום לחלק שבזמננו שמיעת שירים אינו דבר מיוחד לשמחה אלא כחלק מהחיים באכילתו ובשינה ובלכתו בדרך וכו' משא"כ בזמנם שהיו צריכים אנשים שינגנו בפועל הכלי זמר היה דבר המיוחד לשמחה.
אך אם כך היתה התקנת חכמים לא היה מקום לחלק מדיליה מסברא
אך כיוון שלא גזרו חכמים להדיא מה מצאו אחרוני זמננו לחדש תקנות שמסברא אינו בגדר חז"ל
 

מנוחה ושמחה

משתמש ותיק
כתב הרב שלמה דיכובסקי (‘מנהגי אבלות בימי בין המצרים’, תחומין כא, עמ’ 70-65) בשם הרב משה פיינשטיין (ביחס לימי בין המְצרים):

נמצא, שמוזיקה קלסית, למשל, שאיננה מוזיקה המביאה לריקודים ומחולות ואיננה מנוגנת בבית המשתה, אינה בכלל האיסור. ואכן, שמעתי מהרב שבתי רפפורט שליט”א, בשם זקנו הר”מ פיינשטיין זצ”ל, שהתיר שמיעת מוזיקת רקע בימי בין המְצרים, היינו מוזיקה ששומע אדם תוך שהוא עוסק במלאכתו, לומד או נוהג.
נראה לי שטעם ההיתר הוא משום שמוזיקה כזו אינה מביאה לידי ריקודים ומחולות, היות והאדם טרוד בעבודתו… מוזיקה זו, שהיא חיונית לנפש, אין לה כל קשר לריקודים ולמחולות שנאסרו בימי בין המְצרים… והיא אינה אסורה בימים אלו
וכן דעת הגרב"ץ אבא שאול [למדקדק בספרו. וכן שאלוהו בע"פ], שבני ספרד לא נהגו בחומרת המג"א לאסור רקודים ומחולות
וכן בשם דעת הגאון ר' הלל זקס זצ"ל [מפורום אוצה"ח]
 

בחצרות אלוקינו

משתמש ותיק
שמעתי מת"ח אחד שאין לזה מקור גמור בהלכה ויש להחמיר מדין "מנהג ישראל"
שמעתי מאחד ששאל את הגר"ח גריינמן זצ"ל ואמר לו שבספירת העומר זה חמור כמו כל השנה [ומאז אותו אחד נוהג לשמוע גם בימי הספירה לכאורה היפך כוונת הגר"ח זצ"ל]
 

מנוחה ושמחה

משתמש ותיק
בפשטות כל המקור הוא מתשובת הגאונים שאין לישא אישה, חלק מן הראשונים, ובהם הרי"ף והרמב"ם, לא הזכירו כלל מנהגי אבלות בימי הספירה, וכן חכמי אשכנז לא הזכירו איסור זה, ואלו שהזכירו אותם התייחסו רק להימנעות מנישואים.
וכמבואר באריכות כאן
ובמאות השנים האחרונות נוסף איסור מחודש של ריקודים ומחולות,
ובזמנינו הוסיפו עוד לא לשמוע מוזיקה מדיסקים וכדומה..
אך למנהג זה אין כל מקור, ואין כל הסבר הגיוני, מדוע יש להחמיר כ"כ בימי הספירה ? על מה ולמה הלא זהו מנהג קל, שאין לזה מקור בגמרא כלל ואף ברוב הראשונים, ותמוה שע"ז צריך להחמיר בזה"ז עוד ועוד ועוד.
 

אני הגבר

משתמש ותיק
אל תשמח ישראל אל גיל כעמים.
האיסור לשמוע מוזיקה אמנם לא קשורה בדוקא לימי העומר, מפשטות דברי חז"ל זה איסור בכל ימות השנה מאז חורבן הבית.
וכן הסכמת כל הפוסקים למעט הרמ"א שמקל באינו רגיל בכך אבל כו"ע פליגי עליה
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
לכן אין זה משנה אם זה ע"י כלי נגינה, ווקאלי,
אלקטרוני, אלא אם זה מביא לידי ריקוד, אסור בכל
גווני,
ואם לאו, שרי בכולהו,
מה הכוונה "אם זה מביא לידי ריקוד"
הלא אם זה מביא לידי ריקוד תיפ"ל משום שהריקוד עצמו אסור ולא שמיעת המוזיקה.
 

אשדת לעמו

משתמש ותיק
מה הכוונה "אם זה מביא לידי ריקוד"
הלא אם זה מביא לידי ריקוד תיפ"ל משום שהריקוד עצמו אסור ולא שמיעת המוזיקה.
הא גופא, השירה לא נאסרה בעצם, אלא משום שזה מביא לידי ריקוד, ולכן שירים שמביאים לידי ריקוד, גם אם אינו רוקד נאסרו. אך סתם שירים מותר.
 

ישתבח שמו לעד

משתמש ותיק
להפך, ר' משה מחמיר יותר מכולם.... וסובר להחמיר ולא לשמוע כלל כל השנה...
כך זכור לי מלפני שנים שראיתי באגרו"מ.
זכור לי מהאגרות משה שכל האיסור הוא רק להירדם מתוך מוזיקה, או לשתות יין עם מוזיקה, אבל לא בעלמא.
 
חלק עליון תַחתִית