בן אריv אמר:
מתיבתא בגלל הביאורי תוספות וההערות המחכימות עם כל הסוגיות ונושאי כליהם שמסודרות בסוף להפליא
מי שאינו מורגל לארמית של הגמרא, ובייחוד לסגנון התוספות, כמעט ואין סיכוי שיבין
מביאורי התוספות במתיבתא יותר ממה שהבין בלי ביאור.
וכאן המקום לפרסם ספר נפלא "שערי תוספות" המבאר את תוספות דבר דבר על אופניו, עם הקדמה קצרה, קב ונקי.
מבאר את רוב הארתי, ומימין לכל דיבור המתחיל עושה סיכום [במילים שלו!] למה שתוס' הק' כתבו.
אבאר קצת יותר לרוחב.
לגבי ביאורי התוספות
לפני כמה חודשים,
קניתי ביאור של
מכון המאור [הידוע לטובה (במיוחד עקב ההדרת כתבי מרן ע"ע הרב חיד"א זצוק"ל]
ביאורי תוספות על מסכת סנהדרין בהוצאת מ
כון המאור, מה אומר - לא טעם ולא ריח. מביאים כמעט את כל לשון התסופות
ולאחר מכן ביאור שלא כ"כ מובן איך הוא מתקשר בכלל למה שתוספות כתבו, לא טעם ולא ריח.
היתרון בו הוא שכתבו "ביאור" [אם ניתן לקרוא לזה כך] של חוברת קצרה [יחסית] עם כרך אחד לכל מסכת סנהדרין [!].
לעניות דעתי הביאור לתוספות הכי טוב בימינו הוא "שערי תוספות" ביאור נפלא,
אם כי,
יש בו חסרון שכל כרך בספר זה על פרק אחד בגמרא, ובינתיים אין על כל המסכתות [יש על המון, אך לא על הכל]
למשל על מכות ומגילה אין [למיטב ידיעתי], מאוד התרשמתי מהביאור הנפלא,
אם הייתי משווה אותו לשוטנשטיין, לדעתי
הוא אף יותר טוב ברמה מהביאור של שוטנשטיין, בהשוואה. (ברצינות)
החסרון הוא, כפי שכבר אמרתי, שכל כרך זה על פרק ולא על כל המסכת, אבל הביאור כולו בלשון יפה,
שערי תוספות:
מחלק את התוספות לחלקים, מבאר דבר דבור על אופני'ו משכיות חמדה, פשוט אין לתאר.
כרגע יצא על המון מסכתות, כגון בב"ק בב"מ מכות, שבת, פסחים, ביצה, כתובות, קידושין, גיטין
וביותר התרשמתי מכך שהמחבר הרה"ג דוד אוקסנבורג [איני מכירו ולא כ'כ מצאתי עליו פרטים באינטרנט]
רשם בתחילת הספר את הכתובת שבה הוא גר [!] אם ירצו להביא אליו הערות הגהות [ומסתמא גם ת.ד] (!)
ראיתי שגם הישיבה של הרב אבוחצירא זצוק"ל - מכון אור לישרים [שעושים המון פעמים שת"פ עם עוז והדר]
הוציאו על [שבת (כמדומני)] מסכת ברכות ביאור, איני יודע מה טיבו.