אלוהים אחרים

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

רואים שקוף
הודעות: 1803
הצטרף: 03 נובמבר 2021, 15:14
מיקום: הכל מהזיכרון, ללא מקורות, יתכנו טעויות, עמכם הסליחה
נתן תודה: 901 פעמים
קיבל תודה: 626 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי רואים שקוף » 02 מאי 2022, 07:41

אנסה לומר דעתי במילים קצרות, ובלא להיכנס לגופו של אשכול, האם התפילה אצל הצדיק אכן ראויה או לא.
מסכת עבודה זרה נקראת בשמה ולא בשם עבודת גילולים וכדו', ושמעתי בזה בשם מרנא הח"ח זיע"א, שללמדנו בא, שכל צורת עבודה שהיא זרה לנו, אף שעושה זאת לעבודת האדון ב"ה, גם היא בכלל עבודה זרה, וא"כ נניח שבעצם התפילה בקברי צדיקים אין בעיה, אך צורת העבודה שקידשו המצוה לל"ג בעומר במירון, ודאי שזרה היא לנו, וגם כאשר עלו לשם גדולי עולם, לא היה זה באופן הנעשה בדור האחרון.
ובזה יש קצת לימוד זכות על פותח האשכול שמא לזאת כוונתו.


טל חרמון
הודעות: 472
הצטרף: 25 יוני 2019, 09:36
נתן תודה: 70 פעמים
קיבל תודה: 245 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי טל חרמון » 02 מאי 2022, 08:53

אור זרוע כתב:
02 מאי 2022, 04:34
טל חרמון כתב:
02 מאי 2022, 02:08
עוד פנינה (מרבי אלימלך בידרמן שליט"א) - האמונה בצדיק אין בה עליות ומורדות, לעומת האמונה בקב"ה, ולכן שרחל אמרה ליעקב הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי היה נשמע ממנה כאילו יש פקפוק באמונת הצדיק ולכן שאל אותה - התחת אלהים אני, ששייך פקפוק באמונתו?

כמה עיוות בקטע אחד. הנה העתק מהמקור (באר הפרשה בהר - תשע"ט):

image.png
יישר כחך. ערכתי. 
זא לא מוריד ממה שהוא אמר בענייין האישה שפנתה ישר לצדיק ועוד הרבה דיבורים שממש אסור להקשיב להם.
ומי גוי גדול אשר לו אלהים קרובים אליו כה' אלהינו בכל קוראינו אליו.
בעניין ע"ז בע"ה אשב לכתוב מסודר על כל הנושא, אשמח לדעת האם קראת את הקונטרס ה' אחד ושמו אחד שמקצת מטענת ע"ז ערוכה שם בטוב טעם
 


נתנאל_ב
הודעות: 1357
הצטרף: 05 פברואר 2021, 02:38
נתן תודה: 8613 פעמים
קיבל תודה: 1229 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי נתנאל_ב » 02 מאי 2022, 09:09

יעויין עוד באשכול "קברי צדיקים: עד איזה מרחק".
וכבר האריכו בזה שם.
 


אור זרוע
הודעות: 2695
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 3065 פעמים
קיבל תודה: 2124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי אור זרוע » 02 מאי 2022, 09:51

טל חרמון כתב:
02 מאי 2022, 08:53
אור זרוע כתב:
02 מאי 2022, 04:34
טל חרמון כתב:
02 מאי 2022, 02:08
עוד פנינה (מרבי אלימלך בידרמן שליט"א) - האמונה בצדיק אין בה עליות ומורדות, לעומת האמונה בקב"ה, ולכן שרחל אמרה ליעקב הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי היה נשמע ממנה כאילו יש פקפוק באמונת הצדיק ולכן שאל אותה - התחת אלהים אני, ששייך פקפוק באמונתו?

כמה עיוות בקטע אחד. הנה העתק מהמקור (באר הפרשה בהר - תשע"ט):

image.png
יישר כחך. ערכתי. 
זא לא מוריד ממה שהוא אמר בענייין האישה שפנתה ישר לצדיק ועוד הרבה דיבורים שממש אסור להקשיב להם.
ומי גוי גדול אשר לו אלהים קרובים אליו כה' אלהינו בכל קוראינו אליו.
בעניין ע"ז בע"ה אשב לכתוב מסודר על כל הנושא, אשמח לדעת האם קראת את הקונטרס ה' אחד ושמו אחד שמקצת מטענת ע"ז ערוכה שם בטוב טעם

זה מוריד את ערך הציטוטים בעל פה, והפרחת הסיסמאות כשאין באות בלי שום כיסוי ומקור, הוצאת ש"ר כדת וכהלכה.

הקונטרס האמור אינו עוסק במירון, ומחברו אינו מפרש את המציאות שם כמוך כלל וכלל (ראה שם עמ' 44). וכבר ישנו אשכול מיוחד על טיבו של קונטרס זה, ראה כאן.

נ.ב. באותו אשכול נזכר שקיים קונטרס תגובה, וכנראה הכוונה לקונטרס זה (שכאמור, אין לו עניין עם מירון):
תגובה לקונטרס הנקרא ה' אחד ושמו אחד.pdf

 
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


מםאלף
הודעות: 1002
הצטרף: 27 ספטמבר 2021, 18:16
נתן תודה: 300 פעמים
קיבל תודה: 1056 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי מםאלף » 02 מאי 2022, 10:12

טל חרמון כתב:
02 מאי 2022, 01:22
אמר לי יהודי ת"ח עצום וידוע שבאמת נראה שזה עבודה זרה אבל הוא חושש מלאמר זאת שמא יקרה לו משהו...
לא יאומן!
אני כמו רוב כלל ישראל איני חושב שזה ע"ז ואם יהיו שם דברים תמוהים אמנע מלספר בעדם שלא אכווה בגחלת קדושי עליון.

אולם מסתובב ביננו יהודי ת"ח שיצר העבודה זרה מתגבר עליו. חושב הוא שזה ע"ז, משתדל בכל כוחו לכפור בה. אך מקטני אמנה הוא, מאמין ואינו מאמין בה. אינו עובד אותה חלילה אך בליבו פנימה מתירא הימנה. לקרוא ולא להאמין.


מגנא ומצלא
הודעות: 553
הצטרף: 11 נובמבר 2021, 11:41
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 594 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי מגנא ומצלא » 02 מאי 2022, 10:22

שושנה בין החוכים כתב:
01 מאי 2022, 22:57
מדוע אף אחד אינו מעורר שאולי הלקח וההתעוררות שצריך להתעורר בעקבות אסון מירון ההוא שכמעט הגענו לעבודה זרה גמורה בכל היחס לצדיקים וקברים.

וזה לשונו של הרמב"ם בהלכות ע"ז:

"בימי אנוש טעו בני האדם טעות גדול ונבערה עצת חכמי אותו הדור ואנוש עצמו מן הטועים היה וזו היתה טעותם אמרו הואיל והאלהים ברא כוכבים אלו וגלגלים להנהיג את העולם ונתנם במרום וחלק להם כבוד והם שמשים המשמשים לפניו ראויין הם לשבחם ולפארם ולחלוק להם כבוד וזהו רצון האל ברוך הוא לגדל ולכבד מי שגדלו וכבדו כמו שהמלך רוצה לכבד העומדים לפניו וזהו כבודו של מלך"

"עיקר הצווי בעבודת כוכבים שלא לעבוד אחד מכל הברואים לא מלאך ולא גלגל ולא כוכב ולא אחד מארבעה היסודות ולא אחד מכל הנבראים מהן ואע"פ שהעובד יודע שה' הוא האלהים והוא עובד הנברא הזה על דרך שעבד אנוש ואנשי דורו תחלה הרי זה עובד כוכבים וענין זה הוא שהזהירה תורה עליו ואמרה ופן תשא עיניך השמימה וראית את השמש וגו' אשר חלק ה' אלהיך אותם לכל העמים כלומר שמא תשוט בעין לבך תראה שאלו הן המנהיגים את העולם והם שחלק ה' אותם לכל העולם להיות חיים והווים ואינם נפסדים כמנהגו של עולם ותאמר שראוי להשתחוות להם ולעובדן ובענין הזה צוה ואמר השמרו לכם פן יפתה לבבכם כלומר שלא תטעו בהרהור הלב לעבוד אלו להיות סרסור ביניכם ובין הבורא"


אייל גלבוע
הודעות: 515
הצטרף: 09 מרץ 2022, 16:21
נתן תודה: 809 פעמים
קיבל תודה: 523 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי אייל גלבוע » 02 מאי 2022, 10:31

מגנא ומצלא כתב:
02 מאי 2022, 10:22
שושנה בין החוכים כתב:
01 מאי 2022, 22:57
מדוע אף אחד אינו מעורר שאולי הלקח וההתעוררות שצריך להתעורר בעקבות אסון מירון ההוא שכמעט הגענו לעבודה זרה גמורה בכל היחס לצדיקים וקברים.
וזה לשונו של הרמב"ם בהלכות ע"ז:

"בימי אנוש טעו בני האדם טעות גדול ונבערה עצת חכמי אותו הדור ואנוש עצמו מן הטועים היה וזו היתה טעותם אמרו הואיל והאלהים ברא כוכבים אלו וגלגלים להנהיג את העולם ונתנם במרום וחלק להם כבוד והם שמשים המשמשים לפניו ראויין הם לשבחם ולפארם ולחלוק להם כבוד וזהו רצון האל ברוך הוא לגדל ולכבד מי שגדלו וכבדו כמו שהמלך רוצה לכבד העומדים לפניו וזהו כבודו של מלך"

"עיקר הצווי בעבודת כוכבים שלא לעבוד אחד מכל הברואים לא מלאך ולא גלגל ולא כוכב ולא אחד מארבעה היסודות ולא אחד מכל הנבראים מהן ואע"פ שהעובד יודע שה' הוא האלהים והוא עובד הנברא הזה על דרך שעבד אנוש ואנשי דורו תחלה הרי זה עובד כוכבים וענין זה הוא שהזהירה תורה עליו ואמרה ופן תשא עיניך השמימה וראית את השמש וגו' אשר חלק ה' אלהיך אותם לכל העמים כלומר שמא תשוט בעין לבך תראה שאלו הן המנהיגים את העולם והם שחלק ה' אותם לכל העולם להיות חיים והווים ואינם נפסדים כמנהגו של עולם ותאמר שראוי להשתחוות להם ולעובדן ובענין הזה צוה ואמר השמרו לכם פן יפתה לבבכם כלומר שלא תטעו בהרהור הלב לעבוד אלו להיות סרסור ביניכם ובין הבורא"
וכבר נתבאר בשיעור שהעליתי לעיל לא כך, שהרי יש פוסקים שהתירו לפנות אל המת בתפילתו וחילקו בין יהודי צדיק למלאך (שלמלאך לכו"ע אסור לפנות, לא כך לצדיק.) ועל אחת כמה וכמה שאין להשוות זאת לכוכב ומזל.
ואף האוסרים לפנות אל המת, משום אסור "ודורש אל המתים" נגעו בה (והיא אינה מג' חמורות, אלא איסור בפ"ע) ולא עלה על לב אדם מעולם (אם הוא מזרע ישראל) שלהתפלל על קבר הצדיק, אף אם שלא כמשפט, שיהיה הדבר עבודת אלילים!!!
והאומרים כן, מגלים פנים בתורה שלא כהלכה.

(וההסבר בעבודה זרה, אין הוא עבודה הזרה לך, כפי שרצו להסביר כאן, אלא כדברי הרמב"ם שהביא קודמי, ואין לסלף.)

נ.ב. מתנצל מאוד על החריפות, אך משום כבוד עבדיו ברוך הוא, הייתי חייב להגיב, ולא אתפס ח"ו על כך, ששמעתי ולא מחיתי.
השיעור הנז"ל.
 


מגנא ומצלא
הודעות: 553
הצטרף: 11 נובמבר 2021, 11:41
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 594 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי מגנא ומצלא » 02 מאי 2022, 10:41

אייל גלבוע כתב:
02 מאי 2022, 10:31
מגנא ומצלא כתב:
02 מאי 2022, 10:22
שושנה בין החוכים כתב:
01 מאי 2022, 22:57
מדוע אף אחד אינו מעורר שאולי הלקח וההתעוררות שצריך להתעורר בעקבות אסון מירון ההוא שכמעט הגענו לעבודה זרה גמורה בכל היחס לצדיקים וקברים.
וזה לשונו של הרמב"ם בהלכות ע"ז:

"בימי אנוש טעו בני האדם טעות גדול ונבערה עצת חכמי אותו הדור ואנוש עצמו מן הטועים היה וזו היתה טעותם אמרו הואיל והאלהים ברא כוכבים אלו וגלגלים להנהיג את העולם ונתנם במרום וחלק להם כבוד והם שמשים המשמשים לפניו ראויין הם לשבחם ולפארם ולחלוק להם כבוד וזהו רצון האל ברוך הוא לגדל ולכבד מי שגדלו וכבדו כמו שהמלך רוצה לכבד העומדים לפניו וזהו כבודו של מלך"

"עיקר הצווי בעבודת כוכבים שלא לעבוד אחד מכל הברואים לא מלאך ולא גלגל ולא כוכב ולא אחד מארבעה היסודות ולא אחד מכל הנבראים מהן ואע"פ שהעובד יודע שה' הוא האלהים והוא עובד הנברא הזה על דרך שעבד אנוש ואנשי דורו תחלה הרי זה עובד כוכבים וענין זה הוא שהזהירה תורה עליו ואמרה ופן תשא עיניך השמימה וראית את השמש וגו' אשר חלק ה' אלהיך אותם לכל העמים כלומר שמא תשוט בעין לבך תראה שאלו הן המנהיגים את העולם והם שחלק ה' אותם לכל העולם להיות חיים והווים ואינם נפסדים כמנהגו של עולם ותאמר שראוי להשתחוות להם ולעובדן ובענין הזה צוה ואמר השמרו לכם פן יפתה לבבכם כלומר שלא תטעו בהרהור הלב לעבוד אלו להיות סרסור ביניכם ובין הבורא"
וכבר נתבאר בשיעור שהעליתי לעיל לא כך, שהרי יש פוסקים שהתירו לפנות אל המת בתפילתו וחילקו בין יהודי צדיק למלאך (שלמלאך לכו"ע אסור לפנות, לא כך לצדיק.) ועל אחת כמה וכמה שאין להשוות זאת לכוכב ומזל.
ואף האוסרים לפנות אל המת, משום אסור "ודורש אל המתים" נגעו בה (והיא אינה מג' חמורות, אלא איסור בפ"ע) ולא עלה על לב אדם מעולם (אם הוא מזרע ישראל) שלהתפלל על קבר הצדיק, אף אם שלא כמשפט, שיהיה הדבר עבודת אלילים!!!
והאומרים כן, מגלים פנים בתורה שלא כהלכה.

(וההסבר בעבודה זרה, אין הוא עבודה הזרה לך, כפי שרצו להסביר כאן, אלא כדברי הרמב"ם שהביא קודמי, ואין לסלף.)

נ.ב. מתנצל מאוד על החריפות, אך משום כבוד עבדיו ברוך הוא, הייתי חייב להגיב, ולא אתפס ח"ו על כך, ששמעתי ולא מחיתי.
השיעור הנז"ל.
לא אמרתי כלום, רק ציטטתי את דברי הרמב"ם.
אני מבין שאתה מוחה על דברי הרמב"ם.... שלא תתפס על כך ששמעת ולא מחית.......

ואם כבר אז הרמב"ם לא מדבר רק על פניה לכוכב אלא כותב בפירוש "ולא אחד מכל הנבראים" וברור שכוונתו גם על איסור לפנות לבני אדם.


אייל גלבוע
הודעות: 515
הצטרף: 09 מרץ 2022, 16:21
נתן תודה: 809 פעמים
קיבל תודה: 523 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי אייל גלבוע » 02 מאי 2022, 10:48

מגנא ומצלא כתב:
02 מאי 2022, 10:41
אייל גלבוע כתב:
02 מאי 2022, 10:31
מגנא ומצלא כתב:
02 מאי 2022, 10:22

וזה לשונו של הרמב"ם בהלכות ע"ז:

"בימי אנוש טעו בני האדם טעות גדול ונבערה עצת חכמי אותו הדור ואנוש עצמו מן הטועים היה וזו היתה טעותם אמרו הואיל והאלהים ברא כוכבים אלו וגלגלים להנהיג את העולם ונתנם במרום וחלק להם כבוד והם שמשים המשמשים לפניו ראויין הם לשבחם ולפארם ולחלוק להם כבוד וזהו רצון האל ברוך הוא לגדל ולכבד מי שגדלו וכבדו כמו שהמלך רוצה לכבד העומדים לפניו וזהו כבודו של מלך"

"עיקר הצווי בעבודת כוכבים שלא לעבוד אחד מכל הברואים לא מלאך ולא גלגל ולא כוכב ולא אחד מארבעה היסודות ולא אחד מכל הנבראים מהן ואע"פ שהעובד יודע שה' הוא האלהים והוא עובד הנברא הזה על דרך שעבד אנוש ואנשי דורו תחלה הרי זה עובד כוכבים וענין זה הוא שהזהירה תורה עליו ואמרה ופן תשא עיניך השמימה וראית את השמש וגו' אשר חלק ה' אלהיך אותם לכל העמים כלומר שמא תשוט בעין לבך תראה שאלו הן המנהיגים את העולם והם שחלק ה' אותם לכל העולם להיות חיים והווים ואינם נפסדים כמנהגו של עולם ותאמר שראוי להשתחוות להם ולעובדן ובענין הזה צוה ואמר השמרו לכם פן יפתה לבבכם כלומר שלא תטעו בהרהור הלב לעבוד אלו להיות סרסור ביניכם ובין הבורא"
וכבר נתבאר בשיעור שהעליתי לעיל לא כך, שהרי יש פוסקים שהתירו לפנות אל המת בתפילתו וחילקו בין יהודי צדיק למלאך (שלמלאך לכו"ע אסור לפנות, לא כך לצדיק.) ועל אחת כמה וכמה שאין להשוות זאת לכוכב ומזל.
ואף האוסרים לפנות אל המת, משום אסור "ודורש אל המתים" נגעו בה (והיא אינה מג' חמורות, אלא איסור בפ"ע) ולא עלה על לב אדם מעולם (אם הוא מזרע ישראל) שלהתפלל על קבר הצדיק, אף אם שלא כמשפט, שיהיה הדבר עבודת אלילים!!!
והאומרים כן, מגלים פנים בתורה שלא כהלכה.

(וההסבר בעבודה זרה, אין הוא עבודה הזרה לך, כפי שרצו להסביר כאן, אלא כדברי הרמב"ם שהביא קודמי, ואין לסלף.)

נ.ב. מתנצל מאוד על החריפות, אך משום כבוד עבדיו ברוך הוא, הייתי חייב להגיב, ולא אתפס ח"ו על כך, ששמעתי ולא מחיתי.
השיעור הנז"ל.
לא אמרתי כלום, רק ציטטתי את דברי הרמב"ם.
אני מבין שאתה מוחה על דברי הרמב"ם.... שלא תתפס על כך ששמעת ולא מחית.......

ואם כבר אז הרמב"ם לא מדבר רק על פניה לכוכב אלא כותב בפירוש "ולא אחד מכל הנבראים" וברור שכוונתו גם על איסור לפנות לבני אדם.
מחיתי על ההשוואה שעשית בין יהודי עבד ה', לכוכב ומזל, ושמת דברים בפי הרמב"ם.
וביארתי בתוך דברי את החילוק, קחנו משם המוצהב. (אין הוא נכלל במילת "הנבראים", ופשוט.)


דיין
הודעות: 1005
הצטרף: 11 יולי 2016, 22:54
נתן תודה: 612 פעמים
קיבל תודה: 534 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי דיין » 02 מאי 2022, 10:52

טל חרמון כתב:
02 מאי 2022, 00:46
נהיה פה חג. דבר שלא היה מעולם כמוהו, כל עדת ישראל יעשו אותו. וחג זו צורת פולחן בסיסית, והיא עבודה זרה.

אפשר מקור לקביעה התמוהה הזו?


משה נפתלי
הודעות: 3469
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 1792 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי משה נפתלי » 02 מאי 2022, 11:07

טל חרמון כתב:
02 מאי 2022, 00:46
נהיה פה חג.
.
מן הרשום בפנקסי אשתקד ליל ל"ה בעומר:
הָפַךְ אֱלֹדִים אֶת הֶחָג לְחָגָּא
הֶחָג אֲשֶׁר בָּדוּ בָּנָיו שֶׁל מָקוֹם לַעֲשׂוֹת בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי הָיָה לְמֹרַת רוּחוֹ שֶׁל יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם. מֶה עָשָׂה? נִתְלַבֵּשׁ כִּבְיָכוֹל בְּבִגְדֵי דּוֹרֵךְ בְּגַת וְדָרַךְ עֶשְׂרוֹת חוֹגְגִים כִּדְרֹךְ עֲנָבִים בְּפוּרָה.
וְכָל כָּךְ לָמָּה? כִּי בְּעַמּוּד
־אֵשׁ יְדַבֵּר אֲלֵיהֶם, לְמַעַן יִוָּסְרוּ וְיָבִינוּ.
כֹּה דִּבֶּר אֶל בָּנָיו בְּקֵיץ סָמֶךְ־גִּימֶל בְּבַקְּשׁוֹ לֵאמֹר לָהֶם כִּי תַּעֲרֹבֶת הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים בַּמֶּרְכָּבִים שְׂנוּאָה בְּעֵינָיו. וְהַבָּנִים הֵבִינוּ. הֶאָח הֵבִינוּ!


יהודה יעקבזון
הודעות: 2137
הצטרף: 27 יולי 2020, 20:14
נתן תודה: 1336 פעמים
קיבל תודה: 2137 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי יהודה יעקבזון » 02 מאי 2022, 12:21

שושנה בין החוכים כתב:
01 מאי 2022, 22:57
מדוע אף אחד אינו מעורר שאולי הלקח וההתעוררות שצריך להתעורר בעקבות אסון מירון ההוא שכמעט הגענו לעבודה זרה גמורה בכל היחס לצדיקים וקברים.

תרחיב בבקשה, מי ואיך הגיעו לעבודה זרה 'גמורה'.
זה שאף אחד לא מעורר, אכן מעורר מחשבה האם אכן מדובר בנתון חד משמעי ומוחלט, או שזה כמו עוד נושאים שיש בהם הבדלי גישות.

בכל אופן, אני מעריך את זהירותך בנוסח שכתבת, 'כמעט הגענו',
א. שעוד לא הגיעו.
ב. שאתה מכליל את עצמך יחד עם מושאי הביקורת שלך. וזה לא הם ואנחנו, ודו"ק.


טל חרמון
הודעות: 472
הצטרף: 25 יוני 2019, 09:36
נתן תודה: 70 פעמים
קיבל תודה: 245 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי טל חרמון » 02 מאי 2022, 13:20

אייל גלבוע כתב:
02 מאי 2022, 10:48
מגנא ומצלא כתב:
02 מאי 2022, 10:41
אייל גלבוע כתב:
02 מאי 2022, 10:31
(אין הוא נכלל במילת "הנבראים", ופשוט.)

צדיקים אינם בכלל נבראים... ר"ל מהי דעתא
גם שה' אמר לא  תעלשה לך פסל כל תמונה אשר בשמים ממעל ואשר בארץ מתחת ואשר במים מתחת לארץ אינו כולל פסל ותמונה של צדיקים עימהם?


אייל גלבוע
הודעות: 515
הצטרף: 09 מרץ 2022, 16:21
נתן תודה: 809 פעמים
קיבל תודה: 523 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי אייל גלבוע » 02 מאי 2022, 13:34

טל חרמון כתב:
02 מאי 2022, 13:20
אייל גלבוע כתב:
02 מאי 2022, 10:48
מגנא ומצלא כתב:
02 מאי 2022, 10:41
 

צדיקים אינם בכלל נבראים... ר"ל מהי דעתא
גם שה' אמר לא  תעלשה לך פסל כל תמונה אשר בשמים ממעל ואשר בארץ מתחת ואשר במים מתחת לארץ אינו כולל פסל ותמונה של צדיקים עימהם?
הטיית הדברים והוצאתם מהקשרם לתפארת!
כתבתי בגוף דברי, שיש בפוסקים שמחלקים בין צדיקים למלאכים, ועאכו"כ בין צדיקים לכוכבים ומזלות.
וכל ראיית כת"ר, זה רק מדברי הרמב"ם שדיבר בפירוש על כוכבים ומזלות, וכלל 'כל הנבראים'.

ועתה, כתבתי שברי לכל בר דעת, שהרחבת הרמב"ם "כל הנבראים", לכל היותר יכולה לכלול אף מלאכים בהדי כוכבים ומזלות. אבל להסיק מדבריו שזה כולל אף צדיקים בלתי ראיה מוכחת, בשעה שיש בפוסקים חילוק ברור ביניהם, היא הטעיה בדברי הרמב"ם.

את זאת כתבתי בקיצור "שאין הצדיקים נכללים ב"כל הנבראים. ופשוט.", כי כך אכן פשוט לאור דברי הפוסקים.  ועתה באת להתגולל עלי בדברי דמגוגיה זולה..  מה עשיתי לך, אם ברצונך לדון כדת, עשה זאת, ואם לאו, אז בכלל למה הגבת?


מתון מתון
הודעות: 1383
הצטרף: 06 דצמבר 2021, 12:06
נתן תודה: 566 פעמים
קיבל תודה: 1026 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי מתון מתון » 02 מאי 2022, 14:51

משה נפתלי כתב:
02 מאי 2022, 11:07
טל חרמון כתב:
02 מאי 2022, 00:46
נהיה פה חג.
.
מן הרשום בפנקסי אשתקד ליל ל"ה בעומר:
הָפַךְ אֱלֹדִים אֶת הֶחָג לְחָגָּא
הֶחָג אֲשֶׁר בָּדוּ בָּנָיו שֶׁל מָקוֹם לַעֲשׂוֹת בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי הָיָה לְמֹרַת רוּחוֹ שֶׁל יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם. מֶה עָשָׂה? נִתְלַבֵּשׁ כִּבְיָכוֹל בְּבִגְדֵי דּוֹרֵךְ בְּגַת וְדָרַךְ עֶשְׂרוֹת חוֹגְגִים כִּדְרֹךְ עֲנָבִים בְּפוּרָה.
וְכָל כָּךְ לָמָּה? כִּי בְּעַמּוּד
־אֵשׁ יְדַבֵּר אֲלֵיהֶם, לְמַעַן יִוָּסְרוּ וְיָבִינוּ.
כֹּה דִּבֶּר אֶל בָּנָיו בְּקֵיץ סָמֶךְ־גִּימֶל בְּבַקְּשׁוֹ לֵאמֹר לָהֶם כִּי תַּעֲרֹבֶת הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים בַּמֶּרְכָּבִים שְׂנוּאָה בְּעֵינָיו. וְהַבָּנִים הֵבִינוּ. הֶאָח הֵבִינוּ!
מן הרשום בפנקסי בדר"ח אייר תשפ"ב:

משה האיש לא ידענו מה היה לו, נפתולי אלקים נפתל כסבור דעת עליון לו, אשר עשאהו בסתר בפנקסו קול אליו קול לו, מה עשה אשר השמים לו, הכתיב ידו של משה נפתלי ברשות לא לו, וידעו הרבים מה הגיע לו, יבקשו הרבים רחמים למי שחונן משלו, ויתקן דעתו מחו ושכלו, יבין וישכיל בנסתרו ונגלו, כי טובה שתיקתו ממילולו. 

נ.ב. נוסח הנ"ל ראוי למחאה חריפה ביותר, לכנות 'חג אשר בדו מליבם' להמוזכר בספרי רבותינו אשר מפיהם אנו חיים [זולת אם חושב כי גדול כחו להכריע בין החת"ס לשאר רבותינו נ"ע], ואין בפזמון הנ"ל שנכ' ע"ד עם עקש כו' להמעיט בתוקף המחאה.


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3423
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2059 פעמים
קיבל תודה: 2375 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 02 מאי 2022, 15:19

ובכן כתב:
01 מאי 2022, 23:38
אברך ירא שמים כתב:
01 מאי 2022, 23:11
יש טעות להרבה אנשים בהבנת הזוהר הק'.
הזוהר הק' מאריך על גודל עניין העליה לרגל לירושלים, וכותב שאם רק שנים זוכים לקייים זאת (את מצוות העליה לרגל לירושלים) זה רשב"י ובנו, ואם אחד זה הוא.
ואז מסיים שמי הוא זה המקיים בשלימות את מצוות "שלש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני האדון ה' " - דא רשב"י, זהו רשב"י שמקיים את הפסוק הנ"ל.
ואוי לנו כי אנשים קוראים רק את סוף המאמר ומסלפים אותו.
לגמרי.
אי אפשר להבין איך אנשים עושים את הטעות הזו, ולא מפרשים את הפירוש הפשוט שהצעת, שזועק וצועק מתוך המילים:
זהר (ח"ב לח.) כתב: וכתוב 'יראה כל זכורך את פני האדון יי', מאן 'פני האדון יי' - דא רשב"י, דמאן דאיהו דכורא מן דכרניא - בעי לאתחזאה קמיה.

גברא קא חזינא ותיובתא לא קחזינא.

"דמאן דאיהו דכורא מן דכרניא" - כלומר, מי שהוא הזכר המובחר שמבין הזכרים, וכגון רשב"י הקדוש, איהו "בעי לאתחזאה קמיה" - דקוב"ה.

אם טעיתי אשמח אם תעמידני על מקום טעותי.
 


אייל גלבוע
הודעות: 515
הצטרף: 09 מרץ 2022, 16:21
נתן תודה: 809 פעמים
קיבל תודה: 523 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי אייל גלבוע » 02 מאי 2022, 15:30

המצפה לישועת ה' כתב:
02 מאי 2022, 15:19
גברא קא חזינא ותיובתא לא קחזינא.

"דמאן דאיהו דכורא מן דכרניא" - כלומר, מי שהוא הזכר המובחר שמבין הזכרים, וכגון רשב"י הקדוש, איהו "בעי לאתחזאה קמיה" - דקוב"ה.

אם טעיתי אשמח אם תעמידני על מקום טעותי.
אאל"ט הפשטות להיפך, שהמובחר מהזכרים, זכות היא לו להמנות על חבורתא קדישתא דרשב"י ולהתראות לפניו. ונשתברו כבר קולמוסים על הזוה"ק הזה, (כגון הכא) וההסבר הרווח שהתכווין הזוהר לשבח לרשב"י במאוד מאוד, אבל חלילה אי"ז כפשוטו. (שרשב"י הוא כהקב"ה ממש, אלא שרשב"י קדוש ביותר. כעין "את ה' א' תירא", "את לרבות תלמידי חכמים" שדרש ר"ע, על אף ששמעון העמסוני פירש מדרשה דאתין, ולא רצה לדרוש כן.)
ויבואו היודעים והבקיאים ממני (אולי @לבי במערב ) וישנו פרק זה.


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3423
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2059 פעמים
קיבל תודה: 2375 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 02 מאי 2022, 15:33

אייל גלבוע כתב:
02 מאי 2022, 15:30
אאל"ט הפשטות להיפך, שהמובחר מהזכרים, זכות היא לו להמנות על חבורתא קדישתא דרשב"י ולהתראות לפניו.

כמובן שניתן לפרש כך, (ויתכן גם כי זו הפשטות).

לא באתי אלא לתמוה על פירכתו של הרב @ובכן. היאך ראה פירכה על ביאורו של הרב @אברך ירא שמים מהמשך לשון הזוה"ק, כל עוד היא יכולה, לכאורה, להתפרש היטב גם לפי ביאורו.
 


מ אלישע
הודעות: 1973
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 867 פעמים
קיבל תודה: 543 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי מ אלישע » 02 מאי 2022, 15:37

המצפה לישועת ה' כתב:
02 מאי 2022, 15:19
ובכן כתב:
01 מאי 2022, 23:38
אברך ירא שמים כתב:
01 מאי 2022, 23:11
יש טעות להרבה אנשים בהבנת הזוהר הק'.
הזוהר הק' מאריך על גודל עניין העליה לרגל לירושלים, וכותב שאם רק שנים זוכים לקייים זאת (את מצוות העליה לרגל לירושלים) זה רשב"י ובנו, ואם אחד זה הוא.
ואז מסיים שמי הוא זה המקיים בשלימות את מצוות "שלש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני האדון ה' " - דא רשב"י, זהו רשב"י שמקיים את הפסוק הנ"ל.
ואוי לנו כי אנשים קוראים רק את סוף המאמר ומסלפים אותו.
לגמרי.
אי אפשר להבין איך אנשים עושים את הטעות הזו, ולא מפרשים את הפירוש הפשוט שהצעת, שזועק וצועק מתוך המילים:
זהר (ח"ב לח.) כתב: וכתוב 'יראה כל זכורך את פני האדון יי', מאן 'פני האדון יי' - דא רשב"י, דמאן דאיהו דכורא מן דכרניא - בעי לאתחזאה קמיה.

גברא קא חזינא ותיובתא לא קחזינא.

"דמאן דאיהו דכורא מן דכרניא" - כלומר, מי שהוא הזכר המובחר שמבין הזכרים, וכגון רשב"י הקדוש, איהו "בעי לאתחזאה קמיה" - דקוב"ה.

אם טעיתי אשמח אם תעמידני על מקום טעותי.


מבואר בפסוק שברגלים צריך ליראות פני האדון ה'.
וכאן שתי דרגות (או יותר) דרגה לראות האדון ה' ודרגה לראות פני האדון ה'.
אם הביאור שכל השנה רואים את האדון ה' שלא כ"כ בגלוי.
וברגלים בבית המקדש רואים בגלוי "אור הפנים"
ולראות זאת צריך קשר לבחינה הזאת, ולזה זוכים רק מי שהוא בדרגת "זכר"
רשב"י תיקן את "חומות ירושלים" כמבואר שם בזוה"ק.
ובזה יש מקום לבני ישראל לזכות ל"אור הפנים"
ולכן כפי מה שקרובים לרשב"י, כך זוכים לראות את פני האדון ה'.


מסתפינא
הודעות: 411
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 16:54
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי מסתפינא » 02 מאי 2022, 16:05

משה נפתלי כתב:
02 מאי 2022, 11:07
טל חרמון כתב:
02 מאי 2022, 00:46
נהיה פה חג.
.
מן הרשום בפנקסי אשתקד ליל ל"ה בעומר:
הָפַךְ אֱלֹדִים אֶת הֶחָג לְחָגָּא
הֶחָג אֲשֶׁר בָּדוּ בָּנָיו שֶׁל מָקוֹם לַעֲשׂוֹת בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי הָיָה לְמֹרַת רוּחוֹ שֶׁל יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם. מֶה עָשָׂה? נִתְלַבֵּשׁ כִּבְיָכוֹל בְּבִגְדֵי דּוֹרֵךְ בְּגַת וְדָרַךְ עֶשְׂרוֹת חוֹגְגִים כִּדְרֹךְ עֲנָבִים בְּפוּרָה.
וְכָל כָּךְ לָמָּה? כִּי בְּעַמּוּד
־אֵשׁ יְדַבֵּר אֲלֵיהֶם, לְמַעַן יִוָּסְרוּ וְיָבִינוּ.
כֹּה דִּבֶּר אֶל בָּנָיו בְּקֵיץ סָמֶךְ־גִּימֶל בְּבַקְּשׁוֹ לֵאמֹר לָהֶם כִּי תַּעֲרֹבֶת הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים בַּמֶּרְכָּבִים שְׂנוּאָה בְּעֵינָיו. וְהַבָּנִים הֵבִינוּ. הֶאָח הֵבִינוּ!
ואיך נהפך לאבן ליבו? בלילה שיבכיון והילילו בני, וחרב בליבן של ישראל, מיטות הנספים נישאים על גבם הכפוף של אנשי אמנה, שזועקים במר ליבם 'צדיק הוא ה'', לא מצא הלה אלא לרשום דברי לעג ושיטנה על פנקסו, בשתו וגם נכלמתי שעדיין יש כאלה בקרב מחננו.


מסתפינא
הודעות: 411
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 16:54
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי מסתפינא » 02 מאי 2022, 16:10

טל חרמון כתב:
02 מאי 2022, 08:53
אור זרוע כתב:
02 מאי 2022, 04:34
טל חרמון כתב:
02 מאי 2022, 02:08
עוד פנינה (מרבי אלימלך בידרמן שליט"א) - האמונה בצדיק אין בה עליות ומורדות, לעומת האמונה בקב"ה, ולכן שרחל אמרה ליעקב הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי היה נשמע ממנה כאילו יש פקפוק באמונת הצדיק ולכן שאל אותה - התחת אלהים אני, ששייך פקפוק באמונתו?

כמה עיוות בקטע אחד. הנה העתק מהמקור (באר הפרשה בהר - תשע"ט):

image.png
יישר כחך. ערכתי. 
זא לא מוריד ממה שהוא אמר בענייין האישה שפנתה ישר לצדיק ועוד הרבה דיבורים שממש אסור להקשיב להם.
ומי גוי גדול אשר לו אלהים קרובים אליו כה' אלהינו בכל קוראינו אליו.
בעניין ע"ז בע"ה אשב לכתוב מסודר על כל הנושא, אשמח לדעת האם קראת את הקונטרס ה' אחד ושמו אחד שמקצת מטענת ע"ז ערוכה שם בטוב טעם


יאמר נא מר בדיוק איפה ראה שאמר כן, אבל מיד, לפני שנחזיק אותך כשקרן.


מסתפינא
הודעות: 411
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 16:54
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי מסתפינא » 02 מאי 2022, 16:13

שושנה בין החוכים כתב:
02 מאי 2022, 02:27
חבורת ליצנים, מדובר פה בנושא החשוב מכל, מהיכן מגיע הקלות ראש הזאת

כי גם אם תכתוב שיש חשש חמור בלהיכשל באיסור קדשים בחוץ על ידי קניית במבה מתוצרת אסם, נקל ראש בזה למרות חומר האיסור של קדשים בחוץ...


משה נפתלי
הודעות: 3469
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 1792 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי משה נפתלי » 02 מאי 2022, 17:10

מתון מתון כתב:
02 מאי 2022, 14:51
כסבור דעת עליון לו.
הכתוב אומר: וְאָמְרוּ כָּל־הַגּוֹיִם עַל־מֶה עָשָׂה יְיָ כָּכָה לָאָרֶץ הַזֹּ֑את מֶה חֳרִי הָאַף הַגָּדוֹל הַזֶּה.
ואומר:  יָדַע שׁוֹר קֹנֵהוּ וַחֲמוֹר אֵבוּס בְּעָלָ֑יו יִשְׂרָאֵל לֹא יָדַע עַמִּי לֹא הִתְבּוֹנָן.
 


חייל של הרבי
הודעות: 5431
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
נתן תודה: 11841 פעמים
קיבל תודה: 6270 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי חייל של הרבי » 02 מאי 2022, 18:23

מה זה האשכול החילוני הזה?!

מציגים דעה כוזבת של אנשים בלי אמונה כלל,
מגבים אותה בסילוף מכוון לחלוטין של דברי הזוהר הק' (משמיטים את התיבות "מאן פני האדון ה'" שנאמרו ברציפות מה שמוכיח שהזוהר מכוון לשאול מיהו זה שניתן לקרוא לו 'פני האדון ה'') (אולי פשוט תודו שאתם כופרים בזוהר),

ועוד מכפישים את אחב"י הליטאים כאילו הם דרדעים כפותחי האשכול.

אשכול הבא - "אולי הפיגוע בבני ברק הוא עונש על כך שלומדים תורה בלא עשיית מלאכה", עם מקורות לכך שחייב אדם להתפרנס מיגיע כפיו.

אם כבר נכנסו יהודים שאינם שומרי תומ"צ לפורום שלנו, ושונאים כל דבר המדיף ריח של אמונה בה', שיעשו זאת עד הסוף.
 


מגנא ומצלא
הודעות: 553
הצטרף: 11 נובמבר 2021, 11:41
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 594 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי מגנא ומצלא » 02 מאי 2022, 21:18

אין צורך להתלהם ולהכתיר כאן אנשים כחילונים ודרדעים ועוד שאר תארים מחמיאים.

פותח האשכול העלה טיעון וסברא שיש לדון בה בכובד ראש וברצינות. למרות שיש בעניין דברים שיכולים להקפיץ רגשות של אנשים.
כל ספרי הנביאים מלאים מתוכחות נוראות אודות עבודה זרה שעבדו אבותינו בכל הדורות. אי אפשר להבין את הדברים ממרחק הדורות
אבל אפשר לנסות ולהתבונן האם איננו סוטים מדי פעם וחוטאים לאמת. הרי כל נבואה שלא נצרכה לדורות לא נכתבה.

אין זה סוד כי בשנים האחרונות התפתחה תופעת פולחן קברי הצדיקים מעל ומעבר למה שזכור כי הייתה אי פעם. 
תמיד בכל הדורות התפללו על קברי צדיקים ואין זה חדש. אבל זה לא לווה בסחף עצום כל כך והפיכת העניין למשהו מרכזי שסביבו סובבת היהדות.
יהודים עסקו בתורה ועבודה והיו פוקדים קברי צדיקים כדי לשפוך שיח ולהתפלל לבורא עולם.

קשה להשתחרר מהרושם וההרגשה שבשנים האחרונות הנושא הפך לפסטיבל של ממש (סליחה על הביטוי) זה התחיל מהנסיעות לאומן שהפכו 
ליסודות הדת של ממש שיש למסור את הנפש כפשוטו עבורם עם סיפורי מופת הרואיים על אנשים שסיכנו את חייהם בשלטון הקומוניסטים כדי להגיע לשם
גם במחיר חיים ממש. סיפורים אלו שילהבו את ההמונים שמשנה לשנה הלך הזרם וגבר עד שנהיה לטירוף של ממש. עשרות אלפים עוזבים את הארץ
ימים ארוכים כדי להשתתף בהפנינג הזוי עם אלפי חילונים מקועקעים ומסוממים, בימות הופעות ושירה באקסטזה מטורפת ועוד ועוד והכל בחסות
התיקון הכללי והשלם. בלי לזלזל בדבריו של מוהר"ן מברסלב על העניין החשוב של אמירת התיקון הכללי על ציונו. אבל לכל הדעות העניין הפך למשהו אחר....

אני אישית הייתי כמה פעמים באומן ושמעתי מהרבה אנשים שם כי הם מדברים עם הצדיק ומתפללים אליו.... כמו"כ הם מתוודים לפניו על עוונותיהם....
מי שרוצה לחיות בהכחשה ולהתעלם מהתופעה שיבושם לו. אבל אם רוצים לדון בתהליכים שקורים בציבור החרדי בשנים האחרונות אין מנוס מלפתוח את הנושא 
בלי סטריאוטיפים ורגשות ולברר האם לא הלכנו רחוק מדי בכל הנושא הזה של יחס לקברי צדיקים והמסתעף.

כמו"כ תרבות הנסיעות ההמוניות מקצה לקצה בכל רחבי אירופה. אנשים נשים וטף. חבילות נופש במלונות בשילוב קברי צדיקים. עיתונים ועלונים הצצים מידי יום ביומו המאדירים צדיק פלוני כסגולה והבטחה לפרנסה וכו' וכו' וקבוצות קבוצות המשוטטות במטוסים ממקום למקום. לתפארת הנהנתנות החרדית...

גם בנושא מירון. אף אחד לא מזלזל בגדולת המקום וכפי המסופר אודות האור החיים הקדוש שעלה לציונן בחרדת קודש ודחילו ורחימו ועוד ועוד צדיקי הדורות.
אבל האם הכוונה הייתה שקבר הרשב"י יהפוך לאתר עליה לרגל המוני שכזה?  הרי מי שהסתובב שם בשנים האחרונות ראה שזה מזמן כבר לא רק קבר צדיק
שבאים להתפלל בו אלא הרבה מעבר לכך. אני לא מדבר כבר על כך שהמקום הפך לאתר התיירות מספר אחד של הציבור החרדי. על אלפי צימרים בכל האיזור וכל המושבים, על וילות יוקרה של כל עשירי ואצולת הציבור החרדי וסמל סטטוס ומעמד לשועי ארץ. אם אין לך וילת נופש במירון אתה לא ממש שייך לברנז'ה החרדית הנהנתנית... 

אם בשנים עברו היו אלו קדושי עליון שהתבודדו שבועות לבדם במקום זה, עסקו יומם ולילה בתיקונים לימוד ותפילה וקדשו עצמם בפת במלח ובהסתפקות במועט בשביל עבודת ה'. הרי שבשנים האחרונות נוהרים לשם כל נהנתן ומבקש מנוחה. וביותר בימי החופש שהמקום שוקק מכל המי ומי הבאים לנפוש את פני האדון...

אסון נורא שלא היה כמותו מעולם במקום נורא וקדוש כזה, דורש חשבון נפש מעמיק בכל הכיוונים והמישורים. גם אם זה לא מרגיש נעים לכאלו שהתרגלו שאסור לחטט ברגשותיהם וכי כל מה שהם התרגלו לעשות זה קדוש. כמו שייתכן שרובו של עם ישראל טעה בזמן הנביאים ועבד ע"ז למרות שבית המקדש היה קיים והיו נביאי אמת שהוכיחו אותו השכם והערב. כך גם ייתכן שאנו טועים ועושים דברים בעייתיים בצורת ההתייחסות לצדיקים ולקברי צדיקים. לא צריך להיבהל ולהזדעזע מאמירות שכאלו אלא לבדוק את עצמינו כל הזמן. 

ודרך אגב, אף פעם לא היו מעיזים אנשים לדבר כמו קבוצות סהרוריות בציבור החרדי ולומר בכל מקום שאדם שנפטר כבר הוא הוא המלך המשיח, לתלות את תמונתו בכל בתי הכנסת וישיבותיהם בתוך בתי המדרש ולהפוך אותו לדמות לפולחן ולסגידה ואין פוצה פה ומצפצף... נדמה שכבר התרגלנו שאפשר להתנהג ולומר כל דבר הזוי ומשונה שנוגד את עיקרי היהדות והדבר מתקבל בשקט....



 


מסתפינא
הודעות: 411
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 16:54
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי מסתפינא » 02 מאי 2022, 21:20

מגנא ומצלא כתב:
02 מאי 2022, 21:18
...


עם כל המלל הזה לא הזכרת אף מילה שקשור בכלל להלכות עבודה זרה, ואולי כוונתך כמו שהסביר דוד לעבודה שהוא זרה לך.

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4359
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1870 פעמים
קיבל תודה: 5210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי ובכן » 02 מאי 2022, 21:35

המצפה לישועת ה' כתב:
02 מאי 2022, 15:19

גברא קא חזינא ותיובתא לא קחזינא.

"דמאן דאיהו דכורא מן דכרניא" - כלומר, מי שהוא הזכר המובחר שמבין הזכרים, וכגון רשב"י הקדוש, איהו "בעי לאתחזאה קמיה" - דקוב"ה.

אם טעיתי אשמח אם תעמידני על מקום טעותי.
זהר (ח"ב לח.) כתב: וכתוב 'יראה כל זכורך את פני האדון יי', מאן 'פני האדון יי' - דא רשב"י, דמאן דאיהו דכורא מן דכרניא - בעי לאתחזאה קמיה.
שלא לדבר שכל זה -
אברך ירא שמים כתב:
01 מאי 2022, 23:11
הזוהר הק' מאריך על גודל עניין העליה לרגל לירושלים, וכותב שאם רק שנים זוכים לקייים זאת (את מצוות העליה לרגל לירושלים) זה רשב"י ובנו, ואם אחד זה הוא.
- הוא 'זוהר' שבדה מלבו. אין לכך זכר ולא רמז שם.


טל חרמון
הודעות: 472
הצטרף: 25 יוני 2019, 09:36
נתן תודה: 70 פעמים
קיבל תודה: 245 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי טל חרמון » 02 מאי 2022, 22:45

ובכן כתב:
02 מאי 2022, 21:35
המצפה לישועת ה' כתב:
02 מאי 2022, 15:19

גברא קא חזינא ותיובתא לא קחזינא.

"דמאן דאיהו דכורא מן דכרניא" - כלומר, מי שהוא הזכר המובחר שמבין הזכרים, וכגון רשב"י הקדוש, איהו "בעי לאתחזאה קמיה" - דקוב"ה.

אם טעיתי אשמח אם תעמידני על מקום טעותי.
זהר (ח"ב לח.) כתב: וכתוב 'יראה כל זכורך את פני האדון יי', מאן 'פני האדון יי' - דא רשב"י, דמאן דאיהו דכורא מן דכרניא - בעי לאתחזאה קמיה.
שלא לדבר שכל זה -
אברך ירא שמים כתב:
01 מאי 2022, 23:11
הזוהר הק' מאריך על גודל עניין העליה לרגל לירושלים, וכותב שאם רק שנים זוכים לקייים זאת (את מצוות העליה לרגל לירושלים) זה רשב"י ובנו, ואם אחד זה הוא.
- הוא 'זוהר' שבדה מלבו. אין לכך זכר ולא רמז שם.
זה באמת עירבוב דברים, וודאי היתה כוונתו להתאים את הגמ' של ראיתי בני עליה והם מועטים אם שנים הם אני ובני הם, שהכוונה "בני עלייה" זה עלייה לרגל,
ורצה להטעימם עם דברי הזוה"ק. ומסתבר מאוד שזה הכוונה (וזה פירוש טוב מאוד... אמנם על זוהר זה רבו הפירושים, והיעבץ יצא על זה בשצף קצף, )
אני מזמין את כולם ללמוד זוהר זה עם הצעת הפירוש הנפלאה מאוד הזו. 

אולי בהמשך ארחיב בביאור העניין כשלמא וזה מתוק מדבש

 


מבשן אשיב
הודעות: 1181
הצטרף: 05 אפריל 2021, 21:02
נתן תודה: 1528 פעמים
קיבל תודה: 895 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי מבשן אשיב » 02 מאי 2022, 22:59

משה נפתלי כתב:
02 מאי 2022, 11:07
.
מן הרשום בפנקסי אשתקד ליל ל"ה בעומר
ואילו על פנקסי רשומה תמיהתו הבלתי פתורה של הפייטן

פִּצְעִי לֹא רֻכָּכָה וְחַבּוּרוֹתַי רֶצַח. וְעֵינִי הֻכְהָתָה צוֹפָה לְדוֹדִי צַח. הַעוֹד לֹא שָׁכָכָה חֲמָתוֹ לָנֶצַח. עַל מֶה עָשָׂה כָּכָה וּמֶה חֳרִי


לבי במערב
הודעות: 16415
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 20332 פעמים
קיבל תודה: 13480 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלקים אחרים

שליחה על ידי לבי במערב » 03 מאי 2022, 00:01

האשכול דנן מלא בעיוותים וטעויות בחמורות שבחמורות, עד שאינני יודע מהיכן להתחיל...
אעיר בזה כמה נקודות, ולמען הסר ספק - הריני מוסר מודעא, שלא תהא שתיקתי כהודאה.

לשון הזה"ק (ח"ב לח, א):
אתו רבי חייא ורבי יוסי אשתטחו קמי' ונשקו ידוי ובכו ואמרו גליפין עלאין ותתאין זקפן רישא בגינך. עבד קודשא בריך הוא ירושלים לתתא כגוונא דלעילא עבד (רבי שמעון בר יוחאי) שורי קרתא קדישא ותרעוי. מאן דעייל לא עייל עד דיפתחון תרעין מאן דסליק לא סליק עד דיתתקנון דרגין דשורי. מאן יכיל למפתח תרעין דקרתא קדישא ומאן יכיל לאתקנא דרגין דשורי דא רבי שמעון בר יוחאי דאיהו פתח תרעין דרזי דחכמתא ואיהו אתקין דרגין עלאין. וכתיב "יראה כל זכורך את פני האדון הוי’" מאן "פני האדון הוי’" דא רבי שמעון בר יוחאי דמאן דאיהו דכורא מן דכורייא בעי לאתחזאה קמי'.
כוונת הדברים היא כלפי רשב"י עצמו, שכל הזכר בין הזכרים עליו להתראות לפניו. לא רק 'ויתכן גם כי זו הפשטות', אלא זהו פירוש המאמר (ואל"ה, על מה ולמה נזעק הריעב"ץ? הלא פירוש כֹּה 'פשוט' מונח במרחק־נגיעה לפניו...).
שו''ת מהר''י אלגאזי.JPG
תפארת צבי על הזה''ק.pdf

וגם לדברי מהר"א אזולאי, המפרש 'זכר בין הזכרים' על רשב"י בעצמו - ראה נא ביאורו על לשון 'מאן פני האדון הוי' דא רשב"י':
זהרי חמה למהר''א אזולאי.JPG

לחגיגת ל"ג בעומר מקורות רבים וקדומים, וכמה שלא 'יהדרו' בזה בזמננו - לא יגיעו לאפס קצֶהָ בזמן האריז"ל.
זעקות 'ע"ז-ע"ז' על לא־דבר גובלות בחששות רבים מה"ת (וראש לכולם: "לֹא־תֹסֵ֣ף עָלָ֔יו" גו', וידוע שהוא המביא גם להמשך הכתוב. וד"ל), שביניהם - הוזלת המושג 'עבודה זרה' [שאין חמור הימנו] לדבר קל רח"ל אשר כל הרוצה ישפוט בו.

מגנא ומצלא כתב:
02 מאי 2022, 21:18
לתלות את תמונתו בכל בתי הכנסת
שקר!
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: knafonoam, דוד ריזל (הפרסומאי), מוטלה | 5 אורחים