במבי אמר:דוד 123 אמר:עיין תרגום יהונתן מה שביאר בזה.במבי אמר:וַיֵּצֵא בֶּן אִשָּׁה יִשְׂרְאֵלִית וְהוּא בֶּן אִישׁ מִצְרִי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּנָּצוּ בַּמַּחֲנֶה בֶּן הַיִּשְׂרְאֵלִית וְאִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי.
וַיִּקֹּב בֶּן הָאִשָּׁה הַיִּשְׂרְאֵלִית אֶת הַשֵּׁם וַיְקַלֵּל וַיָּבִיאוּ אֹתוֹ אֶל מֹשֶׁה וְשֵׁם אִמּוֹ שְׁלֹמִית בַּת דִּבְרִי לְמַטֵּה דָן.
יש לי צילום כתב יד עתיק של פירוש רש״י שנוסף בו הג״הה כדלהלן
הגה״ה - יש לשאול למה בירך ה׳ בין איש המצרי וכי בעבור ריבו עם המצרי בירך ה׳ יש דרש שכשנצו איש המצרי עם איש הישראלי אמר איש הישראלי לבן איש המצרי עד שאתה מריב עמי ריב עם משה שהרג אביך אמר איש המצרי וכי משה ליסטס אמר האיש הישראלי אבל הרגו בשם המפורש אמר בן איש המצרי אם כן השם המפורש הרג אבי עמד וקילל שם המפורש שהרג אביו.
יישר כח, ולתועלת אעלה את הדברים.
גַבְרָא חַיָיבָא מְרוֹד בֶּאֱלָהָא שְׁמַיָא נְפַק מִמִצְרַיִם בַּר גַבְרָא מִצְרָאָה דְקָטַל גַבְרָא בַּר יִשְרָאֵל בְּמִצְרַיִם וְעָאַל עַל אִנְתְּתֵיהּ וְאִתְעַבָּרַת וִילֵידַת בַּר בְּגוֹ בְנֵי יִשְרָאֵל וְכַד הֲווֹן יִשְרָאֵל שַׁרְיָין בְּמַדְבְּרָא בָּעָא לְמִפְרוֹס מַשְׁכְּנֵיהּ בְּגוֹ שִׁבְטָא דִבְנֵי דָן וְלָא שַׁבְקוּהָ מִן בִּגְלַל דְטִיכְסִין דְיִשְרָאֵל גְבַר עַל טִיכְסֵיהּ בְּאַתְוָון לְיֵיחוּס אַבָהַתְהוֹן שַׁרְיָין וְאִתְקוֹטְטוּ כַּחֲדָא בְּמַשְׁרִיתָא וַאֲזָלוּ לְבֵי דִינָא בַּר אִתְּתָא בַּת יִשְרָאֵל וְגַבְרָא בַּר יִשְרָאֵל דְמִן שִׁבְטָא דְדָן
וְכַד נָפַק מִבֵּי דִינָא כַּד מְחַיֵיב פָּרֵישׁ וְחָרִיף בַּר אִתְּתָא בַּת יִשְרָאֵל יַת שְׁמָא רַבָּא וְיַקִירָא דְמִתְפָּרֵשׁ דְשָׁמַע בְּסִינַי וְאָזִיד וְאַרְגִיז וְשׁוּם אִמֵיהּ שְׁלוֹמִית בַּת דִבְרִי לְשִׁבְטָא דְדָן
ואולי מתבאר יותר, שכשיצא בן המצרי חייב מן הדין, אמר לו בן האיש הישראלי עד שאתה מריב עמי ריב עם משה שהרג אביך וכו'
מדוע יוחס בן איש מצרי למצרי, והרי רוב בעילות הולכים אחר הבעל ?